abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 maart 2001 @ 02:52:10 #1
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_805193
Een tijdje geleden las ik Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge van R.M. Rilke, en ik was enorm onder de indruk. Hij is een diep originele man.
Verspreid over de laatste jaren heb ik wel wat gedichten van hem gelezen, maar vooral de laatste maanden kom ik tot de conclusie dat ik hem eigenlijk nooit echt begrijp. Dan lees ik weer drie regels en verzucht ik onder de pracht van zijn weergaloze Duits hoe jammerlijk onbegrijpelijk hij voor mij blijft. Van de spaarzame inzichten die ik nu heb, ben ik alleen maar hongeriger geworden naar meer.

Ik ben dus driftig op zoek naar boeken met goede behandelingen van Rilkes werk en ideeën. Kan iemand me iets aanraden?

Om nog maar een stukje van Rilkes grote mysterie aan jullie te laten ruiken, hier is zijn grafschrift, dat ik ook niet begrijp:

ROSE, OH REINER WIDERSPRUCH
LUST
NIEMANDES SCHLAF ZU SEIN
UNTER SOVIEL
LIDERN

(Roos, o pure tegenspraak, verlangen niemands slaap te zijn, onder zoveel bladeren. Merk op dat 'reiner' een woordspeling kan zijn op zijn (aangenomen) voornaam Rainer, en 'Lidern' kan zinspelen op de 'Lieder' die de dichter maakt.)

[Dit bericht is gewijzigd door Finnegan op 09-03-2001 03:38]

Cerfs, vous avez franchi l'espace millennaire -- René Char, (La parole en archipel)
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2001 @ 08:43:44 #2
3723 Calypso
Figment of Your Imagination
pi_805424
Ik ken hem niet, maar je had me wel heel erg nieuwsgierig gemaakt naar zijn werken!
Er is zoveel over hem te vinden, maar dit lijkt me wel een leuke site voor je!!!
Ze hebben daar ook een forum!!!

www.rilke.ch/index.html

www.rilke.de/index_ie.htm

www.ub.fu-berlin.de/~goerdten/rilke.html

Succes ermee!!!

Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url] [br] Respecteer een ander, respecteer jezelf.
  dinsdag 4 september 2001 @ 13:34:13 #3
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1557141
Ah, ik lees het nu pas (ik had twee van de drie sites zelf al gevonden). Toch bedankt!
Cerfs, vous avez franchi l'espace millennaire -- René Char, (La parole en archipel)
pi_1558302
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 13:34 schreef Finnegan het volgende:
Ah, ik lees het nu pas (ik had twee van de drie sites zelf al gevonden). Toch bedankt!
jeeeee man we zijn een half jaar verder...
fake a dream
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')