abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12016719
Nu de introductieweken en de KMT's weer voor de deur staan vind ik het een goed idee om de toekomst van de ontgroening bij studentengezelligheidsverenigingen te bespreken.

Ik vind niet dat de ontgroening verboden moet worden - je kiest er immers zelf voor om daaraan mee te doen - ik vind wel dat de ontgroening niet meer van deze tijd is en misbruik maakt van aankomende leden die er bij willen horen.

De corpora en andere verenigingen met ontgroening moeten serieus gaan nadenken over het afschaffen of moderniseren van dit ritueel. Er zijn immers andere opties om een groepsgevoel te creeeren (intensieve groepssport of gewoon veel bier drinken). Volgens mij geven de excessen van de laatste tijd aan dat vernieuwing noodzakelijk is en er plaats gemaakt moet worden voor een minder sadistisch en mensonwaardig alternatief...

Behalve de excessen is er ook de dalende toestroom van feuten of sjaars naar corporale verenigingen. Dit is m.i. een teken dat verandering noodzakelijk is en dat de ontgroening als ritueel achterhaald is. Ook als je het feit beziet dat verenigingen zonder ontgroening - waar ik zelf ook lid van ben - steeds meer floreren.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_12016758
Er zijn nog steeds mensen die het er voor zijn en het er voor over hebben om lid te worden. Wel vind ik dat er in elke studentenstad alternatieven moeten zijn, verenigingen voor mensen die geen trek hebben in een ontgroening.

Overigens vind ik wel dat er grenzen moeten zijn aan een ontgroening en sancties als men te ver gaat, net als vorig jaar in Utrecht.

[Dit bericht is gewijzigd door Angeles op 25-07-2003 17:56]

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  vrijdag 25 juli 2003 @ 17:55:48 #3
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12016775
Ze moeten het vooral zelf weten lijkt me. Ik vind het nogal triest allemaal (mannetjes die op school werden gepest en nu een grote bek op gaan zetten *ahum* ) , maar als zij daar blij van worden en mij niet lastig vallen....
Het is toch je eigen keuze of je erbij gaat.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_12016805
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 17:55 schreef Posdnous het volgende:
Ze moeten het vooral zelf weten lijkt me. Ik vind het nogal triest allemaal (mannetjes die op school werden gepest en nu een grote bek op gaan zetten *ahum* ) , maar als zij daar blij van worden en mij niet lastig vallen....
Vind ik ook. Ik moet er altijd wel om lache, die gasten zijn mietjes.
pi_12016815
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 17:55 schreef Posdnous het volgende:
Moet je onzekere mensen in een grote onbekende stad met de drang ergens bij te horen niet een beetje tegen zichzelf beschermen?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 25 juli 2003 @ 17:59:40 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12016859
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 17:57 schreef teknomist het volgende:

[..]

Moet je onzekere mensen in een grote onbekende stad met de drang ergens bij te horen niet een beetje tegen zichzelf beschermen?

Nou nou, dat gaat wel een beetje ver hoor.

Zolang die gasten zich aan de wet houden moet het allemaal kunnen. Als kinders van het platteland zich niet eens tegen een stel bralapen kunnen verdedigen, dan gaan ze het nog erg moeilijk krijgen. Wat dat betreft is het misschien wel goed eigenlijk.

vrijdag 25 juli 2003 @ 18:10:04 #7
11013 MolMan
Pagina 888
pi_12017082
De mensen die kritiek hebben zijn tevens de mensen die nog nooit ontgroening hebben doorlopen. Ik durf te beweren dat hier niemand is die het en doorlopen heeft en er echt tegen is.

Als je het idd niets vindt, nou doe er dan gewoon niet aan mee, makkelijk zat.

I've said it before, and I'll say it again...aye carumba!
pi_12017183
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 18:10 schreef MolMan het volgende:
De mensen die kritiek hebben zijn tevens de mensen die nog nooit ontgroening hebben doorlopen. Ik durf te beweren dat hier niemand is die het en doorlopen heeft en er echt tegen is.

Een filmrecensent hoeft ook niet zelf films geregisseerd te hebben om kritiek te mogen leveren op films. Dus dat is geen argument.

Ik ben niet per definitie tegen. Ik trek alleen de houdbaarheid en het nut in twijfel.

vrijdag 25 juli 2003 @ 18:15:24 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12017217
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 18:10 schreef MolMan het volgende:

Ik heb de ontgroening wel doorlopen. Ik zeg ook niet dat ik er tegen ben, maar wel dat het volkomen triest is. Iets suffers is bijna niet denkbaar. Het scheelde wel dat ik niet per se zonodig bij die vereneging wilde (was voor mij puur een extra plekje om te drinken ) dus voor mij was het niet zo enorm erg. Maar als je ziet wat mensen er voor over hebben om per se vrienden te maken en bij een beschermd groepje te horen schieten de tranen je in de ogen.
pi_12017222
Ik vind het nog steeds een pathetisch gebeuren, dat hele ontgroeningsritueel.
Is it washable?
  vrijdag 25 juli 2003 @ 18:16:17 #11
48008 TheRoman
Smee 'gain
pi_12017234
Vóór en het is wél van deze tijd. Zelf heb ik het meegemaakt en ik kan zeggen dat de ontgroening zo 'erg' is als dat je het zelf wilt. Waarom vóór ontgroening?

1. Heeeeeel hechte band met mensen van jouw jaar
2. Drempel om binnen te komen wordt heel hoog gezet (dus er komen alleen mensen die het écht willen, dus actief zullen zijn
3. Je leert in een korte tijd alles van de vereniging
4. Psychologisch word je aan het eind een stuk sterker en je leert heel goed te relativeren
5. Het is gewoon een LEUKE herinnering achteraf
6. Ontsnappen aan de routine

Van deze tijd is het wel, omdat juist nu de Japanse gedachte van team-work inkomt en dat juist bevorderd wordt door de ontgroening (immers je bent een 0 tijdens deze periode, en de enige manier om jezelf kenbaar te maken is met behulp van de groep)

Dus vóór! (overigens zit ik niet meer bij de vereniging, maar introductie was ook het leukste gedeelte!)

Appartement in Leidschendam *te huur* of *te koop*. 20 minuten van Den Haag Centraal, vlak bij A12, A4 en winkelcentrum Leidsenhage!
Meer informatie op Funda ~ ¤ 130.000
pi_12017973
Ik vind zelf ontgroeningen dom. Wie wilt er nou vernedert worden. Maar ben er niet tegen omdat ze er zelf voor hebben gekozen. Net als die mensen die de uni en studentenverenigingen aanklagen nadat ze een ontgroening hebben ondergaan. Hallo! je hebt er zelf om gevraagd!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 19:00:06 #13
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_12018057
Zolang er nog voldoende mensen zijn die er vrijwillig voor kiezen, is het nog van deze tijd.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 19:06:39 #14
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_12018188
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 18:16 schreef TheRoman het volgende:
Vóór en het is wél van deze tijd. Zelf heb ik het meegemaakt en ik kan zeggen dat de ontgroening zo 'erg' is als dat je het zelf wilt. Waarom vóór ontgroening?

2. Drempel om binnen te komen wordt heel hoog gezet (dus er komen alleen mensen die het écht willen, dus actief zullen zijn
4. Psychologisch word je aan het eind een stuk sterker en je leert heel goed te relativeren

Van deze tijd is het wel, omdat juist nu de Japanse gedachte van team-work inkomt en dat juist bevorderd wordt door de ontgroening (immers je bent een 0 tijdens deze periode, en de enige manier om jezelf kenbaar te maken is met behulp van de groep)

Dus vóór! (overigens zit ik niet meer bij de vereniging, maar introductie was ook het leukste gedeelte!)

Hehe, bij jou is de hersenspoeling duidelijk goed gelukt. Bij mij niet, ik ben na de KMT van 3 weken meteen weggegaan. FF je punten afwerken:

Tja, ik ben dus geen lid geworden heb dus ook geen band met mijn jaargenoten daar.

Er werd tijdens de KMT al gezegd dat er genoeg mensen zijn die je nooit op de vereniging ziet, behalve tijdens de KMT, om zich uit te leven op de feuten.

Ja, dat klopt. Dat was ook de reden voor mij om geen lid te worden

Niks van gemerkt

Dat wel ja. Vooral als je het gaat vergelijken met vrienden die bij andere corporale verenigingen weg zijn gegaan

Welke routine? Je komt net nieuw wonen in een stad waar je niemand kent. Hoe kan je nou al een routine hebben?

Algemeen: Ik vond het een bijzonder triest gebeuren. Allemaal van die dronken leden die dan tegen zo'n kansloze feut staan te blaten dat ie meneer/mevrouw tegen hem/haar moet zeggen en niet mag tegenspreken. Als die leden dan allemaal zo geweldig zijn, hebben ze die regeltjes toch helemaal niet nodig om je in de zeik te zetten.

Ik heb tijdens die KMT meerdere leden in een hoekje geluld en daar reageerden ze allemaal even kinderachtig op: je mag me niet tegenspreken, feut!!

Wat een zielig groepje mensen was dat, zeg

vrijdag 25 juli 2003 @ 19:12:21 #15
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_12018284
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 19:00 schreef Jojogirl het volgende:
Zolang er nog voldoende mensen zijn die er vrijwillig voor kiezen, is het nog van deze tijd.
Die mensen weten helemaal niet waar ze voor kiezen. Dat wordt zorgvuldig geheim gehouden. Je merkt het pas als je er midden in zit.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 19:15:44 #16
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_12018344
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 19:12 schreef Miwe het volgende:

[..]

Die mensen weten helemaal niet waar ze voor kiezen. Dat wordt zorgvuldig geheim gehouden. Je merkt het pas als je er midden in zit.

Onzin. Als je een beetje met wat mensen praat (of zelfs alleen hier op fok rondkijkt) kom je er snel genoeg achter wat het inhoudt.
De liedjes en activiteiten verschillen misschien per vereniging, maar elke ontgroening komt volgens mij neer op fysieke uitputting en voortdurend gezeik...da's volgens mij wel vrij algemeen bekend.

edit: en bovendien, de mensen die het meest verrast worden door wat er gebeurt, zijn meestal als eerste weer weg.

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 25 juli 2003 @ 19:35:17 #17
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12018676
Ben het volledig eens met de eerste post van Miwe.

Daarnaast is dat hoogdrempelige dus juist NIET iets om trots op te zijn. Iedereen binnen die verenigingen blijft in hun eigen bekrompen wereldje hangen (da's het nadeel van een club met alleen maar gelijkgezinden). Ze hebben werkelijk geen flauw benul of enige interesse wat er buiten hun beschermde verenigingetje aan de hand is en kunnen totaal niet omgaan met normale mensen.

pi_12018704
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 19:12 schreef Miwe het volgende:

[..]

Het wordt in de boekjes van de introductieweek nog eens niet expliciet vermeld of er een ontgroening is. Althans niet bij ons. Alleen de verenigingen zonder ontgroening doen dat wel.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 19:39:00 #19
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_12018741
Ik vind ontgroeningen echt uber-triest, en zou er dan nooit, maar dan ook echt nooit aan zoiets onzinnigs meewerken...heb wel betere dingen te doen dan mezelf met een handjevol andere dispuutsulletjes voor lul te zetten.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_12019217
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 19:35 schreef Posdnous het volgende:
Ben het volledig eens met de eerste post van Miwe.

Daarnaast is dat hoogdrempelige dus juist NIET iets om trots op te zijn. Iedereen binnen die verenigingen blijft in hun eigen bekrompen wereldje hangen (da's het nadeel van een club met alleen maar gelijkgezinden). Ze hebben werkelijk geen flauw benul of enige interesse wat er buiten hun beschermde verenigingetje aan de hand is en kunnen totaal niet omgaan met normale mensen.

vooral zo bekrompen blijven denken, kom je vast erg ver mee. Het laat juist zien dat jij niet kan omgaan met een dwingende situatie die je later nog vaak genoeg zal tegenkomen.
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 19:06 schreef Miwe het volgende:

[..]

Hehe, bij jou is de hersenspoeling duidelijk goed gelukt. Bij mij niet, ik ben na de KMT van 3 weken meteen weggegaan. FF je punten afwerken:

Tja, ik ben dus geen lid geworden heb dus ook geen band met mijn jaargenoten daar.

Er werd tijdens de KMT al gezegd dat er genoeg mensen zijn die je nooit op de vereniging ziet, behalve tijdens de KMT, om zich uit te leven op de feuten.

Ja, dat klopt. Dat was ook de reden voor mij om geen lid te worden

Niks van gemerkt

Dat wel ja. Vooral als je het gaat vergelijken met vrienden die bij andere corporale verenigingen weg zijn gegaan

Welke routine? Je komt net nieuw wonen in een stad waar je niemand kent. Hoe kan je nou al een routine hebben?

Algemeen: Ik vond het een bijzonder triest gebeuren. Allemaal van die dronken leden die dan tegen zo'n kansloze feut staan te blaten dat ie meneer/mevrouw tegen hem/haar moet zeggen en niet mag tegenspreken. Als die leden dan allemaal zo geweldig zijn, hebben ze die regeltjes toch helemaal niet nodig om je in de zeik te zetten.

Ik heb tijdens die KMT meerdere leden in een hoekje geluld en daar reageerden ze allemaal even kinderachtig op: je mag me niet tegenspreken, feut!!

Wat een zielig groepje mensen was dat, zeg

Tuurlijk, en, hoe is dat nou? Zelfs geen jaarclub kunnen vinden op een wezenbal? Want lijkt mij nog al overduidelijk dat de mensen jou niet wilde hebben ipv andersom.

Overall, ontgroeningen moeten blijven bestaan, tradities moeten gewoon in stand worden gehouden. Ik snap echt niet waarom je er tegen bent, ik bedoel.. hoe moeilijk kan het zijn om je met je eigen zaken te bemoeien en je er gewoon niet mee bezig te houden.

vrijdag 25 juli 2003 @ 20:17:25 #21
46511 Linz
held der helden
pi_12019608
het is belachelijk
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  vrijdag 25 juli 2003 @ 20:28:45 #22
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12019902
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 20:00 schreef Passione het volgende:

[..]

vooral zo bekrompen blijven denken, kom je vast erg ver mee. Het laat juist zien dat jij niet kan omgaan met een dwingende situatie die je later nog vaak genoeg zal tegenkomen.
[..]

Ja, en jij hebt echt enorm sterke argumenten.
Dwingende situaties? Dat jij het als dwingende situaties ziet is alleen maar het bewijs dat het een zielig groepje is dat zichzelf ook nog echt inschaalt als ware het een soort 'survival of the fittest'. Want als je 'de druk' niet aankan kom je er niet. Laat me niet lachen...

Ik zie dat je in Groningen studeert. Ik heb er zelf bedrijfskunde gestudeerd, ben vaak genoeg in Vindicat en Albertus geweest en het is geen kwestie van de druk niet aankunnen, het is gewoon ontzettend suf.

Allemaal oninteressante mensen die niks te melden hebben (oke, da's een beetje generaliserend, maar die algemene indruk heb ik er wel van). Iedereen zuipt gewoon superhard om maar mee te kunnen met het 'hoge-niveau' (not). Bang om buiten de boot te vallen omdat ze stuk voor stuk onzeker zijn.

Het meest trieste is nog wel jouw antwoord op Miwe. Zo van: 'je kon gewoon geen jaarclub vinden'. Typisch een geval van iemand die helemaal in zijn eigen verenigingswereldje leeft.

pi_12020991
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 20:28 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ja, en jij hebt echt enorm sterke argumenten.
Dwingende situaties? Dat jij het als dwingende situaties ziet is alleen maar het bewijs dat het een zielig groepje is dat zichzelf ook nog echt inschaalt als ware het een soort 'survival of the fittest'. Want als je 'de druk' niet aankan kom je er niet. Laat me niet lachen...

Ik zie dat je in Groningen studeert. Ik heb er zelf bedrijfskunde gestudeerd, ben vaak genoeg in Vindicat en Albertus geweest en het is geen kwestie van de druk niet aankunnen, het is gewoon ontzettend suf.

Allemaal oninteressante mensen die niks te melden hebben (oke, da's een beetje generaliserend, maar die algemene indruk heb ik er wel van). Iedereen zuipt gewoon superhard om maar mee te kunnen met het 'hoge-niveau' (not). Bang om buiten de boot te vallen omdat ze stuk voor stuk onzeker zijn.

Het meest trieste is nog wel jouw antwoord op Miwe. Zo van: 'je kon gewoon geen jaarclub vinden'. Typisch een geval van iemand die helemaal in zijn eigen verenigingswereldje leeft.

Gefrustreerd dat je geen lid bent geweest?
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:07:28 #24
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_12022126
Zucht..
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:24:08 #25
48008 TheRoman
Smee 'gain
pi_12022546
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:07 schreef Posdnous het volgende:
Zucht..
.... dat zeg ik, minder snel opgeven en sterkere psyche

-edit- Het is trouwens wel zo dat ik GEEN lid meer ben van een vereniging, vanwege precies dezelfde reden als posdnous, maar het gaat hier om de ontgroening en niet om het verenigingswezen

Appartement in Leidschendam *te huur* of *te koop*. 20 minuten van Den Haag Centraal, vlak bij A12, A4 en winkelcentrum Leidsenhage!
Meer informatie op Funda ~ ¤ 130.000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')