iemand hier een idee over? ben je zelf hoog sensitief, ken je zo iemand... of geloof je er niet in? tell me
Scarfication
Of bedoelde je dit niet en is mijn hsp in de war?
dat houdt in dat je, zonder dat iemand iets zegt... je weet wat die ander denkt en voelt, ook al heeft die ander een masker op gezet/muurtje gebouwd...
soms is het zo erg, dat het ten koste gaat van jezelf en dat je eigenlijk geen gewoon gesprek meer kunt voeren, door alle extra informatie die je krijgt...
je bent vaak ook overgevoelig voor geluiden... en het kan lastig zijn om naar feestjes e.d. te gaan, omdat je dus heel veel emoties ziet overal, die niet altijd even prettig zijn
quote:nee, dit bedoel ik en heb ik ook zo
Op zondag 20 juli 2003 14:49 schreef sigterm het volgende:
ZIt bij meestal in het snel kunnen evalueren van situaties en mensen en daar snel op kunnen reageren, heeft ook te maken met het je snel kunnen aanpassen aan een persoon/situatie en zo het gevoel geven dat iemand na 10 minuten het gevoel heeft je al jaren te kennen.
Dit is soms erg handig in het grote manipulatie spelletje wat maatschappij heetOf bedoelde je dit niet en is mijn hsp in de war?
Een op de vijf mensen wordt geboren met een verhoogde gevoeligheid, en vele grote kunstenaars en denkers die de wereld heeft voortgebracht waren HSP's. Veel HSP's zijn uiterst consciëntieus en intuïtief. Maar de eigenschap heeft ook lastige kanten: HSP's hebben de neiging snel overweldigd te raken door gezelschap, het werk of een drukke omgeving, waardoor ze, als reactie, in hun schulp kruipen. HSP's hebben vaak last van onzekerheid en van sociale belemmeringen. Elaine Aron, psychotherapeut en zelf een HSP, combineerde wetenschappelijk onderzoek met haar ervaringen als therapeut en schreef een toegankelijk en bruikbaar boek voor HSP's én voor de mensen in hun omgeving. Het boek bevat zelftests, veel praktijkgevallen en tips om met overgevoeligheid om te gaan, van onzekerheid af te komen en een nieuwe sociale balans te vinden.
quote:Volgens mij heb jij overal last van als ik alles zo eens lees..:N
Op zondag 20 juli 2003 14:50 schreef ellufie het volgende:[..]
nee, dit bedoel ik en heb ik ook zo
quote:ik heb van veel dingen last ja... daarom zit ik ook hier in dit subforum...
Op zondag 20 juli 2003 14:53 schreef Orac het volgende:[..]
Volgens mij heb jij overal last van als ik alles zo eens lees..:N
en als je denkt dat ik dat zeg om stoer te lijken ofzo, dan heb je het mis... maar het staat je vrij te denken wat je wil natuurlijk...
[Dit bericht is gewijzigd door ellufie op 20-07-2003 15:00]
quote:ik heb msn/icq gebruikt om eens gesprekken te kunnen voeren zonder die stroom van emoties e.d.
Op zondag 20 juli 2003 14:55 schreef sigterm het volgende:
Ik heb dit dus ook (joh?)
Is soms erg lastig inderdaad omdat je "gespannen" situaties aanvoelt en zo "iets" als minder prettig kan ervaren.
Ikzelf hou van vooruit denken snel anticiperen op gesprekken en proberen de ander 3 "denkstappen" voor te zijn om zo een situatie of gesprek te blijven beheersen.
Wel opletten, kan erg verslavend werkenen als irritant worden ervaren door anderen.... irc of msn/icq is een erg leuk medium om jezelf hierin te trainen......
maar toch vraag ik me af of het nou echt gevoel is, of gewoon het feit dat ik altijd observeer...
1. Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
2. Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.
3. Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
4. Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te
trekken in mijn bed of een donkere kamer (of een andere plek waar
ik alleen kan zijn).
5. Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van caffeïne.
6. Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren,
grove weefsels of harde sirenes.
7. Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
8. Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
9. Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
10. Ik ben consciëntieus.
11. Ik schrik gemakkelijk.
12. Ik voel me opgejaagd als ik veel moeite moet doen in korte tijd.
13. Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet
ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (bijv. door
het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
14. Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te
laten doen.
15. Ik doe erg mijn best om te voorkomen dat ik fouten maak of dingen
vergeet.
16. Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows.
17. Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt.
18. Als ik erge honger heb, heeft dat een sterke invloed op mijn
concentratie-vermogen of mijn humeur.
19. Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
20. Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en
kunstwerken en geniet daarvan.
21. Het vermijden van situaties die mij van streek maken of
overbelasten, heeft bij mij hoge prioriteit.
22. Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word
gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel
minder zijn dan gewoonlijk.
23. Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen
gevonden.
Een HSP staat meer stil bij alles, en onderscheidt dingen in fijnere gradaties. Een HSP is met deze subtiele waarneming vaak intuïtiever: lang niet alles komt bewust binnen en wordt bewust verwerkt. Integendeel: HSP's 'weten' vaak dingen zonder te beseffen hóe ze dat weten.
Dergelijke mensen kunnen je vaak verrassen met bijzondere opmerkingen, omdat ze reageren op zaken die anderen ontgaan. Anderzijds zijn deze mensen vaak overdreven snel van slag.
Een HSP is niet een 'beter' soort mens, maar ánders dan de meesten. En lang niet iedereen in zijn omgeving zal het willen begrijpen, laat staan er rekening mee willen houden. Dat hoeft ook helemaal niet, zolang de HSP het zelf maar accepteert. En daar kan hij maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen, mét steun en hulp van zijn ouders.
Voor HSP-mensen is het heel belangrijk dat ze veiligheid en geborgenheid ondervinden. Want in die situatie zullen ze bij nieuwe, spannende situaties minder stress ondervinden. Een HSP-er dat zich niet veilig voelt, trekt zich sneller terug dan een ander, en zal op den duur geen initiatieven meer ontplooien om zelf de wereld te verkennen.
als ik in een bepaalde situatie zit, heb ik vaak dat ik het herken uit een droom van die nacht of eerder. hierdoor heb ik al vaak snel kunnen reageren op heel vervelende situaties, wat anders was afgelopen als ik niks gedaan had.
Ik weet niet of ik me dit verbeeld of dat het meer een kwestie is van ervaring met mensen of snel kunnen reageren, ik weet wel dat ik dankbaar ben vaak voor het resultaat!!!
quote:wat het voor mij voor verschil maakt, is dat ik niet meer wil zijn dan ik ben... ik heb heel vaak etiketjes opgeplakt gekregen en dacht dan "ja, inderdaad, dat is inderdaad de oorzaak van mijn problemen" en als ik er dan over na dacht, dan bleek dat helemaal niet zo te zijn...
Op zondag 20 juli 2003 14:58 schreef fantodo het volgende:
*knip
en het is inderdaad dat hsp niet aangeboren hoeft te zijn... als baby had ik ook niet de kenmerken die in het boek staan, dus als ik het al ben/heb, dan is het bij mij ook aangeleerd...
thanks voor bovenstaande rijtje: ik heb alleen 3,5 en 16 niet...
maar het gaat me er hier niet om, om zelf als HSP gediagnosticeerd te worden... maar er achter te komen wat de ervaringen van anderen zijn... hoe ze er mee om gaan, etc.
dan wil ik daarna voor mezelf bekijken wat ik met die posts kan doen...
[Dit bericht is gewijzigd door ellufie op 20-07-2003 15:30]
quote:het was voor de TS volgens mij ook niet de bedoeling hsp helemaal uit te diepen (iig niet individueel), maar meer de beoordeling van anderen betrekkende het onderwerp te bekijken, aande hand waarvan ze voor zichzelf een conclusie kan trekken. Ik kan me namelijk voorstellen dat TS niet te persoonlijk wil worden hierin!
Op zondag 20 juli 2003 15:09 schreef ellufie het volgende:
-knip-
quote:inderdaad... thanks!
Op zondag 20 juli 2003 15:22 schreef addie het volgende:[..]
het was voor de TS volgens mij ook niet de bedoeling hsp helemaal uit te diepen (iig niet individueel), maar meer de beoordeling van anderen betrekkende het onderwerp te bekijken, aande hand waarvan ze voor zichzelf een conclusie kan trekken. Ik kan me namelijk voorstellen dat TS niet te persoonlijk wil worden hierin!
quote:dat iedereen dat kan denk ik ook wel... maar is het dan omdat je het voelt, of omdat je dat ziet?
Op zondag 20 juli 2003 16:36 schreef scarfication het volgende:
ik denk dat iedereen wel spanningen/sfeer/verzinmaarwat , kan waarnemen en voelen.. sommige zijn er beter in dan de andere.. sommige trekken het zich aan , andere weer niet...
quote:Dit is wel heel subjectief...
Op zondag 20 juli 2003 15:00 schreef hardsilence het volgende:
Zelftest: Als je 14 keer of meer 'ja' antwoordt op de onderstaande vragen, dan ben je hoog-sensitief.1. Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
quote:Wie niet?
2. Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.
quote:Ook nogal subjectief.
3. Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
quote:Ten eerste weer vrij subjectief, en ook erg van de situatie afhankelijk...
4. Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te
trekken in mijn bed of een donkere kamer (of een andere plek waar
ik alleen kan zijn).
5. Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van caffeïne.
6. Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren,
grove weefsels of harde sirenes.
7. Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
8. Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
9. Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
10. Ik ben consciëntieus.
11. Ik schrik gemakkelijk.
quote:Ja wie vind dat nou fijn?
12. Ik voel me opgejaagd als ik veel moeite moet doen in korte tijd.
quote:Hier hebben alle interieur-designers dus alweer een streepje voor.
13. Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet
ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (bijv. door
het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
quote:Ook weer dingen die iedereen min of meer heeft.
14. Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te
laten doen.
15. Ik doe erg mijn best om te voorkomen dat ik fouten maak of dingen
vergeet.
quote:Ha, de christenen hebben ook een streepje voor...
16. Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows.
quote:Subjectief! Wat is veel? En zou dat ook niet van de situatie afhangen?
17. Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt.
quote:Dat heeft iedereen.
18. Als ik erge honger heb, heeft dat een sterke invloed op mijn
concentratie-vermogen of mijn humeur.
quote:Etcetera...
19. Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
20. Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en
kunstwerken en geniet daarvan.
21. Het vermijden van situaties die mij van streek maken of
overbelasten, heeft bij mij hoge prioriteit.
22. Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word
gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel
minder zijn dan gewoonlijk.
23. Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen
gevonden.
Ik geloof dat iedereen dit min of meer heeft.
Er zijn mensen op dit forum die een beetje (of erger...) met zichzelf in de knoop zitten, en daarom graag een bevestiging willen van hun problemen.
Dit is echt zo'n voorbeeld van een aandoening die iedereen kan hebben als ie wil.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de mensen die zich hierin herkennen zich aanstellen ofzo, problemen hebben ze natuurlijk wel. Maar ik weet niet of het nou verstandig is er allerlei labeltjes op te plakken. Voor je het weet heb je Borderline, een depressie, ben je manisch-depressief, en nu ook nog een HSP... Daar word je ook niet vrolijk van.
quote:Je beschrijft in heel veel posts hoe je je voelt en waar je over twijfelt. Dat je denkt aan hsp kan ik me indenken maar misschien moet je niet direct proberen een label aan jezelf te hangen, zeker niet na het lezen van 1 boek, ga maar eens een boek over schizofrenie lezen en voor je het weet heb je ook tien kenmerken daarvan.
Op zondag 20 juli 2003 17:00 schreef ellufie het volgende:
hoogbegaafdheid past ook nog in dat rijtje...
en dat is dus ook wel een beetje mijn probleem... dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
daarom lijkt het me wel prettig als iemand met wat ervaring dat zou willen delen...
Als je een empatisch mens bent dan is dat heel fijn, mits je de problemen van de ander van je af kunt zetten, goed kunnen praten met mensen is een fijn iets, zeker als je een beetje kunt voelen wat een ander voelt maar ... vergeet nooit dat te verifiëren, je zal niet de eerste persoon zijn die een gevoel bij een ander voelt dat er helemaal niet is, je kunt mensen namelijk heel erg sturen (onbewust).
Eigenlijk heb ik maar een gedachte hierbij, praat meer met mensen maar dan ook over jezelf?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |