abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juli 2003 @ 14:22:55 #1
27648 Weakling
available in strong mint
pi_11890823
Negativland is een band die gehuld is in mysterie. Het valt niet mee om er op internet veel zinnige informatie over te vinden. Ik weet niet waar ze vandaan komen, ik weet niet wie er in de band zit en zo weet ik nog heel veel andere dingen niet van ze.

Waarom dan toch een topic erover openen? Omdat ik de "muziek" die ze maken buitengewoon interessant vind!

Wat kan ik er wel over vertellen:

Ze zijn begonnen in 1980

Ze hebben een kleine 20 CD's uitgebracht

Ze hebben/hadden een wekelijks 3 uur durend eigen radioprogramma genaamd "Over The Edge"

De muziek is meestal opgebouwd uit verknipte opgenomen of zelf ingesproken gesprekken met daaronder een vrij minimaal gebruik van instrumenten. Ze vallen daarmee in de categorie "plunderphonics"

Inhoudelijk varieert de tekst van luguber: in een hoorspel waarin OJ Simpson zijn vrouw in mootjes hakt, tot maatschappijkritisch: in een nummer over een wildpark waarin elk jaar door yuppen vele dieren worden afgeschoten, tot komisch: in een nummer waarin een vrouw gele en zwarte vormen ziet (jawel), tot absurd: een stevig nummer waarin de tekst bestaat uit het opsommen van auto onderdelen.

Een aantal jaren terug hebben ze het ook nog aan de stok gekregen met U2 in hun versie van "I still haven't found..." op de plaat "The Letter U and The Numeral 2". Persoonlijk snap ik niet waarom, want zo ontzettend hard wordt U2 nou ook weer niet aangepakt.

Dit hele voorval hebben ze zelf weer uitgebuit door juist daarover weer een CD te maken en een boek te schrijven met daarin heel het (juridische) relaas.

Daarnaast hebben ze ook Pepsi latig gevallen door de plaat Dispepsi uit te brengen waarop voor een groot deel commercials verbouwt werden naar kritische stukjes over het consumerisme en het gedrag van de grote maatschappijen daarbij.

Ondanks dat alles blijft het knip en plakwerk wat door Negativland afgeleverd wordt vrij luchtig en komisch luistervoer. Via www.mordamrecords.com zijn de oudere platen van Negativland gratis en legaal(!) te downloaden, het is helemaal aan jezelf om geld over te maken in die gevallen.

Mijn favoriete CD is "Escape from Noise" en favoriete nummer "Time zones". Het zijn vaak meer hoorspelen dan echt muziek, maar zeker de moeite van het luisteren waard!

Wie kent Negativland nog meer?

Wie weet er nog meer over deze band te vertelllen?

Wat vinden jullie van deze "muziek"?

Wat is je favoriete nummer?

Welke CD kunnen jullie aanraden?

Post het hier!

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_11983575
quote:
Op zondag 20 juli 2003 14:22 schreef Weakling het volgende:
Ze hebben/hadden een wekelijks 3 uur durend eigen radioprogramma genaamd "Over The Edge"
Ben ik erg dom als ik vraag op welke zender dat is/was?
dodge this
  vrijdag 25 juli 2003 @ 01:07:49 #3
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12001062
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:11 schreef UberDwerg het volgende:

[..]

Ben ik erg dom als ik vraag op welke zender dat is/was?

Domme vragen bestaan niet vinnik ... dat radioprogramma was (en is nog steeds) niet op een zender in NL, maar op KPFA Berkeley California USA ... ik noemde het ook alleen maar om aan te geven dat Negativland een behoorlijk actieve groep is ...

BTW ... behalve het voornoemde legaal downloaden van oud materiaal van Negativland, kun je ook naar een radioshow van ze luisteren via hun eigen site http://www.negativland.com ... de exacte link voor de radioprogramma's http://www.negativland.com/ote_live/

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_12056028
wow best cool
echt grappig sommige stukjes
  maandag 28 juli 2003 @ 01:04:33 #5
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_12058377
Okay, voorop moet staan dat Negativland vernoemd is naar een nummer van de Duitse über-krautrockers Neu!, ook niet vies van enig knip- en plakwerk.
De band leeft middels controverse. Toen in Minnesota een tiener zijn familie vermoordde, en Negativland daar toevallig op zou treden, kwam de band met een persbericht waarin stond dat de tiener zijn familie vermoord had vanwege een verhitte discussie over hun nummer 'Christianity is stupid', een van hun meer controversiële nummers, maar ook een van de betere, en dansbaar bovendien. Het persbericht was nep, maar leidde tot een storm van kritiek rond de band. Wij waren zij? Was het de schuld van Negitvland?
In Amerika kun je niet voor meer opschudding zorgen dan door dit soort geruchten te verspreiden. Het werkte.

Zelf vind ik hun muziek nogal van wisselende kwaliteit. Christianity is Stupid is een briljant nummer, en ook de LP's Escape from noise en Using The Letter U and the Numeral 2 zijn zeer goede platen. En of je ze nu goed of walgelijk vindt, Negativland stelt altijd vragen, trekt meestal juist datgene in twijfel waar we allemaal zo zeker van waren.
Dat is voor mij hun werkelijke waarde. En, zoals ze meerdere malen bewezen hebben, zonder controverse krijg je die aandacht niet om deze vragen te stellen.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  maandag 28 juli 2003 @ 11:52:12 #6
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12063745
Aha kijk, dat is tenminste interessante aanvullende info!

Afgelopen week zat ik naar hun radioprogramma "Over The Edge" te luisteren. Het programma zat een beetje in te dutten en ik wilde het bijna afzetten toen daar een werkelijk briljante cover van "We Are The World" langskwam.

De stemmen van de oorspronkelijke artiesten werden heerlijk over the top nagedaan. Ik lag onder mijn stoel van het lachen. Daarnaast werd in het nummer weer goed hard uitgehaald naar de megasterren van deze wereld.

De tekst kwam er op neer dat deze sterren hun geweten denken te kunnen sussen met het opnemen van een nummer voor het goede doel, terwijl ze zelf gemakkelijk arme landen er bovenop zouden kunnen helpen. Maar nee, daar is het plaatkopende publiek voor nodig.

"... christianity is stupid, communism is good ..."

pi_12072189
John Oswald is natuurlijk veel cooler, maar wel toevallig dat we zo kort bij elkaar dezelfde stroming muziek ontdekken. Tenminste ... de amerikaanse telg daarvan.
En hoe luister je naar Over the Egde?

en op die mordam rec. site kan ik geen gratis mp3 vinden :/

maandag 28 juli 2003 @ 18:00:41 #8
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12072560
quote:
Op maandag 28 juli 2003 17:40 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
John Oswald is natuurlijk veel cooler, maar wel toevallig dat we zo kort bij elkaar dezelfde stroming muziek ontdekken. Tenminste ... de amerikaanse telg daarvan.
En hoe luister je naar Over the Egde?

en op die mordam rec. site kan ik geen gratis mp3 vinden :/

Je houdt er wel van om te blijven stangen he! Zelfs als je zelf allang van je eigen ongelijk overtuigd bent Maar goed, ik snap het wel hoor. Als ik erin getrapt zou zijn om 38 euro voor Johnny Boy te betalen zou ik ook volhouden dat ik hem goed vond

Anyweg: de radioshow beluister je via de link die ik in een vorige post al gegeven heb: http://www.negativland.com/ote_live/

Daar staat onder het stukje Recorded OTE shows in RealAudio een linkje naar (op dit moment) de show "Illegal Music" ... en als je daarop klikt krijg je dus de show OTE (Over The Edge) in .. ehmm ... RealAudio dus ... tis nie so moeluk ...

Als je bij Mordam Records zoekt op Negativland (rechtsboven), daarna op het lijstje met Negativland CD's op bijvoorbeeld "Escape From Noise" klikt. Zie je het album met alle tracks verschijnen. Nu kun je ervoor kiezen om het album a 6 dollar te kopen, maar bij alle nummers staat niet voor niks FREE achter de titel.

Okay dan nu het beetje omslachtige gedeelte: klik op alle titels van de plaat (niet op de RealAudio sample links en niet op het album voor 6 dollar!). Deze komen dan in je mandje terecht. Ga dan naar MP3 checkout (knop aan de linkerkant). Na een e-mail adres opgegeven te hebben kom je bij een scherm terecht waar je je MP3-tjes gratis kunt downloaden. Het is heel omslachtig, maar werkt wel!

pi_12077020
quote:
Op maandag 28 juli 2003 18:00 schreef Weakling het volgende:

[..]

Je houdt er wel van om te blijven stangen he! Zelfs als je zelf allang van je eigen ongelijk overtuigd bent Maar goed, ik snap het wel hoor. Als ik erin getrapt zou zijn om 38 euro voor Johnny Boy te betalen zou ik ook volhouden dat ik hem goed vond

Kutste is nog dat ik em nu ook gratis krijg volgens mij via een of andere mailinglist..Maar ja collectors item he, en er zit groot boekje enzo bij dus...eerste cd die ik koop sinds orbitals kutcd
  maandag 28 juli 2003 @ 21:58:10 #10
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12077380
quote:
Op maandag 28 juli 2003 21:46 schreef Born_2B_Scorned het volgende:

[..]

Kutste is nog dat ik em nu ook gratis krijg volgens mij via een of andere mailinglist..Maar ja collectors item he, en er zit groot boekje enzo bij dus...eerste cd die ik koop sinds orbitals kutcd

Oeh, da's behoorlijk balen. Maar goed, als het een collectors item is en je bent er een beetje fan van (ik geloof dat "beetje" een understatement is in dit geval) dan is de pijn niet zo groot hoop ik. Waarschijnlijk zou ik het geld er ook wel voor over gehad hebben. Als het een goeie CD zou zijn tenminste
pi_12081455
Ik associeer deze gasten altijd met nocturnal emissions, alhoewel ze er geen zak mee van doen hebben. Het weinige dat ik van ze heb ik echter erg goed te beluisteren.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_12091118
http://turbulence.org/Works/freeman/
Coole software die mp3 download via gnutella (ingebouwd) en dan door elkaar mixed. Ik luister nu naar Plastikman Vs Johnny Cash Vs The Clash Vs Panacea

Heb jij trouwens de originele Plunderphonics of Plunderphonics 69-96 Weakling, want die 2de is beter, de eerste cd is iig meer een geheel.

[Dit bericht is gewijzigd door Born_2B_Scorned op 29-07-2003 16:47]

pi_12149142
Ik heb een paar OTE shows geluisterd, Wilsaphonse stupid show was de enige die te volgen was en ook grappig, maar ik hoor liever Neil Hamburger dan, krijg je tenminste geen hoofdpijn van :/
  donderdag 31 juli 2003 @ 22:02:49 #14
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12149790
Sommige stukken van de OTE shows zijn inderdaad maar middelmatig, maar soms duikt er dan ineens een briljant stukkie op en ik blijf steeds nieuwsgierig naar wat er komen gaat ...

Neil Hamburger ... zegt me ff niks ... wat betreft John Oswald zal ik binnenkort nog weleens een poging wagen om er weer wat van te beluisteren. Ik heb geen idee welke ik nu al precies geluisterd heb en ik kan het ook niet meer nakijken, want al van mijn HD afgegooid ...

Afgelopen dagen ook behoorlijk wat werk van People Like Us beluisterd. Deze one-woman formatie brengt toch ook best leuk spul uit. Hoewel de teksten vaak niet zo scherp zijn als van Negativland. Grappig was wel dat ze in een nummer ook ineens "We dansen de Samba" van Andre van Duin er in verknipte vorm doorheen mixte ...

pi_12149991
Neil Hamburger is zo triest dat het toch nog steeds niet grappig is, maar met Great phonecalls feat. Neil Hamburger is het wel lachen gieren brullen op momenten. Hij krijgt overal wel goede reviews, waarin ze meestal net doen alsof het echt is, zoals bij Left for dead in Kuala Lumpur (ofzo) , voordat ik t gehoord had dacht ik dat het echt waar zou zijn dat ie alleen in Kuala Lumpur was achtergelaten door zijn manager voor een publiek wat geen engels spreekt maar als je het hoort is het zo nep dat zelfs dat idee niet grappig is. De beste Anti-komiek ter wereld denk ik
  donderdag 31 juli 2003 @ 23:38:59 #16
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12152451
Hier een plaatje van de mensen achter Negativland ... oh boy ...

donderdag 31 juli 2003 @ 23:42:49 #17
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12152556
Dan toch een pietsje liever een plaatje van People Like Us ...

pi_12155011
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 00:22 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
[afbeelding]

Lijkt andy kaufman wel in een van zijn personages
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 12:27:41 #20
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12160328
Het zal Neil Hamburger wel zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')