abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11668188
Mijn vriend krijg via zijn uitzendbureau geen intentieverklaring.
Hij is afgestudeerd HBO en is gedetacheerd en heeft een jaarcontract. Nu willen wij samen een appartement kopen en heb begrepen dat een intentieverklaring geen probleem moet zijn. Dit is puur om de kredietverlener tevreden te stellen.
Maar het uitzendbureau wil hier niet aan meewerken. Wat nu?
pi_11668206
geen appartementje kopen, je kunt ze namelijk niet dwingen om jou zo'n verklaring te geven ...

als ik je vriend was zo ik trouwens alvast naar een nieuwe baan gaan kijken, want het is wel erg vreemd dat ze hem niet willen geven.

[Dit bericht is gewijzigd door _o_ op 09-07-2003 17:26]

pi_11668212
Ik had een paar maanden hetzelfde probleem, en ik heb zelfs een jaarcontract. Als het niet ondertekend wordt kan je het schudden, ik moest mijn appartement ook afzeggen
  woensdag 9 juli 2003 @ 17:28:53 #4
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_11668273
Das balen.
quote:
WERKGEVERS- OF INTENTIEVERKLARING
Bij het aangaan van een hypotheek is het noodzakelijk een werkgeversverklaring te overleggen. Zoals de naam al doet vermoeden dient uw werkgever deze verklaring in te vullen en te ondertekenen. Dit geldt overigens alleen wanneer u een contract voor onbepaalde tijd heeft. Heeft u nog een jaarcontract, ofwel een contract voor bepaalde tijd, dan dient uw werkgever een intentieverklaring op te stellen, waarin hij vermeldt dat het zijn intentie is om u na het jaarcontract een doorlopend contract aan te bieden.
Ze hebben blijkbaar niet de intentie om je vriend na het jaarcontract een doorlopend contract aan te bieden.
pi_11668341
haha castor was me voor

Met een intentie verklaring wil je werkgever aangeven aan een eventuele hypotheek verstrekker, dat hij van plan is (mits en maar) je jaar contract te verlengen.
Het heeft voor je werkgever geen enkele verplichting om daadwerkelijk je contract te verlengen. Persoonlijk zou ik mijn conclusies trekken uit het feit dat je werkgever zo'n verklaring niet wil uitgeven.

pi_11668393
Het is toch triest. Hij is namelijk sinds een paar maanden afgestudeerd en het uitzendbureau vroeg hem of hij nog bij zijn huidige werkgever wilde blijven. Hij gaf aan nog een tijdje te willen werken maar ondertussen ook verder kijken dan zijn neus lang is. (en terecht vind ik zelf). Is dit dan een goede reden om een intentieverklaring te weigeren.
  woensdag 9 juli 2003 @ 17:37:13 #7
1255 davinci
SuperGrover to the rescue
pi_11668436
Een intentieverklaring, daar kan je werkgever geen rechten aan ontlenen. Wat niet wil zeggen dat deze zomaar mag worden afgegeven. Dat is namelijk 'liegen tegen de bank'.
Een uitzendbureau kan dit dus niet zomaar afgeven. Ligt aan wat voor manier je bent 'uitgezonden'. In welke fase en zo en evt. gedetacheerd.
De bank is echter óók tevreden (NHG normen) om bij uitzendwerk het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar te nemen. Aan te tonen middels loonstroken én jaaropgaves. Zelfs dan is het overigens nog mogelijk om je hypotheek (mits je aan alle overige voorwaarden voldoet) onder Nationale Hypotheek Garantie te sluiten.
Is het een vogel? Is het een vliegtuig?
NEE! het is SUPERGROVER!!!
pi_11668659
quote:
Dat is namelijk 'liegen tegen de bank'.
maar wat heeft het voor nut voor een uitzendbureau/werkgever om te liegen? Voor hetzelfde geld (en ik denk dat in de praktijk veelvuldig wordt toegepast) stapt de werknemer nadat de intentieverklaring rond is, enkele maanden later op bij zijn werkgever.
  woensdag 9 juli 2003 @ 17:52:47 #9
1255 davinci
pi_11668761
dat klopt!
Maar officieel gesproken als je werkgever niet in alle redelijkheid (en bij ongewijzigde arbeidsomstandigheden, etc) aan de bank kan zeggen dat hij je contract met 'onbepaalde tijd' wilt verlengen. En hij doet dit toch is je werkgever in principe met 'fraude' bezig.
Lullig voor de werknemer, maar eerlijk van de werkgever. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het maar de vraag of iedereen na een week proeftijd zomaar een contract voor onbepaalde tijd krijgt.
Overigens als jij wel vast inkomen hebt en je vriend niet en hij komt net van het HBO... bla bla... veel mogelijkheden... bla...bla.....
Dan zullen de meeste banken (evt. na overleg loonstroken, etc) er best begrip voor hebben. Helaas dan niet onder Nationale Hypotheek Garantie. Ga eens praten met een hypotheekadviseur van een 'echte' bank en leg je verhaal uit.
pi_11668785
Door de huidige economische situatie kunnen uitzendbureau's niet garanderen dat je na afloop van je contractperiode nog in dienst bent. Ze nemen je dus tegen jezelf in bescherming en geven de intentieverklaring niet af.

Goed gedaan van het uitzendbureau, die knakker moet eerst een contract voor onbepaalde tijd hebben.

woensdag 9 juli 2003 @ 17:55:10 #11
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_11668790
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 17:37 schreef davinci het volgende:
Een intentieverklaring, daar kan je werkgever geen rechten aan ontlenen. Wat niet wil zeggen dat deze zomaar mag worden afgegeven. Dat is namelijk 'liegen tegen de bank'.
Een uitzendbureau kan dit dus niet zomaar afgeven. Ligt aan wat voor manier je bent 'uitgezonden'. In welke fase en zo en evt. gedetacheerd.
De bank is echter óók tevreden (NHG normen) om bij uitzendwerk het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar te nemen. Aan te tonen middels loonstroken én jaaropgaves. Zelfs dan is het overigens nog mogelijk om je hypotheek (mits je aan alle overige voorwaarden voldoet) onder Nationale Hypotheek Garantie te sluiten.
Klopt helemaal.
quote:
Wanneer u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft en
geen intentieverklaring krijgt van uw werkgever, dan wordt uw toetsinkomen
vastgesteld op basis van het gemiddelde inkomen over de
afgelopen drie kalenderjaren.
Bron: Nationale Hypotheek Garantie
  woensdag 9 juli 2003 @ 17:57:42 #12
1255 davinci
pi_11668836
ja dat weet ik dat het klopt ;-)

medewerker hypotheken grote bank is...

woensdag 9 juli 2003 @ 18:02:50 #13
1255 davinci
pi_11668928
Lees overigens net je andere topic: Huis kopen zonder vast contract, kan dat?

En zie dat jij nog studeert en hij een 'contract' voor 28 uur.
Dan zou ik m'n hoop echt op een leuk huur-huisje zetten.
Met een detacheringscontract voor 28 uur en wat studiefinanciering (die overigens nooit wordt meegeteld) is er geen bank die je wilt helpen een evt. appartement te financieren.
(tenzij hij met zijn 28 uur werken net zoveel verdiend als iemand die 40 uur werkt, maar dat lijkt me sterk)

pi_11670982
Hij had een 28-uurs contract tijdens zijn studie (ook bij een grote bank). Nu hij klaar is wil hij 36 uur gaan werken (en dus nog een tijdje bij de werkgever blijven). Met de contracturen is de werkgever (de bank) zelf mee accoord gegaan, maar het uzb bepaalt omdat hij via hun gedetacheerd is...

En dat mijn studiefinanciering niet wordt meegeteld is duidelijk. Dus het bijbetalen van de maandelijkse lasten zal op 'illegale' manier moeten gebeuren.

p.s. de bank verleent zelf geen korting bij het afsluiten van hypotheek, omdat hij niet in vaste dienst is van deze bank maar via uzb.

De reden voor een intentieverklaring is dat evt. de ouders garant willen staan.

woensdag 9 juli 2003 @ 23:18:28 #15
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_11674576
Bij mijn vriendin was dit ook een probleem. Bij haar werd niet zonder meer een intentieverklaring afgegeven, omdat haar werkgever nu eenmaal het beleid had om geen vaste contracten af te geven.

We hebben dit omzeilt door een eigen verklaring op te stellen, waarin de werkgever verklaarde opnieuw een tijdelijk contract te zullen geven bij gelijkblijvende inzet enz.enz.

Als je een verklaring van de bank waar je vriend werkt kan krijgen, waarin staat dat ze die baan blijven aanbieden bij het uitzendbureau, dan heeft het uzb de garantie op werk bij de bank. Dan kan ik mij voorstellen dat het uitzendbureau wat toeschietelijker wordt met die werkgeversverklaring. Maar het is een hele wankele constructie, en ik geef je weinig kans.

Je zegt dat je vriend gedetacheerd is. Dat is wat anders dan uitzendkracht zijn. Kan je hierover opheldering verschaffen?

donderdag 10 juli 2003 @ 09:12:05 #16
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_11678601
Het uitzendbureau is wellicht voorzichtig omdat jouw vriend die intentieverklaring ooit tegen hen kan gebruiken om een baan af te dwingen.

Wellicht kan hij hen overtuigen door met een getekende tegenverklaring te komen waarin hij aangeeft af te zien van het gebruik van de intentieverklaring voor iets anders dan een hypotheek.

Dit is niet helemaal netjes maar werkt wel, vooral bij kleinere uitzendbureaus waar het personeel meer bevoegdheden heeft dan bij groete ketens.

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_11679318
quote:
Je zegt dat je vriend gedetacheerd is. Dat is wat anders dan uitzendkracht zijn. Kan je hierover opheldering verschaffen?
Hij had dus tijdens zijn studie een detacheringscontract van 28 uur van 1 jaar bij het uzb. Recentelijk is hij afgestudeerd en wil meer uren gaan maken. Zijn teamleider is hiermee accoord gegaan maar voor een intentieverklaring is hij afhankelijk van het uzb.
  donderdag 10 juli 2003 @ 11:12:37 #18
1255 davinci
pi_11680557
Pffff irritant. En is er ook geen kans dat hij in vaste dienst komt bij die bank? Dan zou je evt. door hen een intentieverklaring kunnen laten opmaken. Aan de andere kant zit je nu toch met uitzendwerk en dan telt het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar. En wederom met 28 uur is dat niet veel.
Jullie heb niet toevallig ergens een berg spaargeld? Zodat het wat minder op zijn inkomen 'drukt'?
pi_11680934
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 17:54 schreef Roellio het volgende:
Door de huidige economische situatie kunnen uitzendbureau's niet garanderen dat je na afloop van je contractperiode nog in dienst bent.
Strikt genomen hoeft dat ook niet bij een intentieverklaring. Daarin staat namelijk opgenomen onder gelijkblijvende omstandigheden. Waarmee die intentieverklaring juridisch gezien boterzacht wordt, want omstandigheden blijven nooit gelijk, en dus is er altijd een mogelijkheid om af te zien van een contract voor onbepaalde termijn. Een werknemer die met een getekende intentieverklaring naar de rechter stapt en zegt: 'Ik wil mijn contract voor onbepaalde termijn' vangt dan ook waarschijnlijk bot.

Misschien is het wel zo dat het uitzendbureau je tegen jezelf in bescherming wil nemen. Maar eigenlijk vind ik dat een verantwoordelijkheid van jezelf: je weet dat je geen vast contract hebt, je weet dat de mogelijkheid bestaat dat dit vaste contract niet komt, en dan moet je zelf maar bepalen of je een financiële verplichting wilt aangaan. Het risico dat je loopt is dat je je huis uit moet als je de boel niet meer kan betalen.

pi_11682153
Joepie! Het is waarschijnlijk toch mogelijk om een verklaring te krijgen van het uzb.(mede omdat hij is afgestudeerd) Hierover zijn ze nog even aan het onderhandelen.

Op basis van de onderstaande gegevens, hoe groot is de kans op een hypotheek?

- detacheringscontract voor 28 uur (-> werkgeversverklaring)
- eventueel een tweede baan (dus andere werkgever) van 12 uur.

donderdag 10 juli 2003 @ 12:24:30 #21
1255 davinci
pi_11682288
klein tot niet.
Er is bij geen van de twee kredietnemers sprake van een vast dienstverband. Eentje studeert zelfs, de ander heeft maar 28 uurs contract.
Zelfs al zou een bank hier evt. mee akkoord gaan dan nog vermoed ik dat je met je max.leenbedrag ver onder een evt. aankoop van een appartementje zit.
Maar zoals ik al eerder zei mocht je vriend met z'n 28 uur een bruto maand inkomen van zeg 4000 euro verdienen dan is er evt. meer mogelijk. Maar dat lijkt me dus sterk.
pi_11683445
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 12:24 schreef davinci het volgende:
klein tot niet.
Er is bij geen van de twee kredietnemers sprake van een vast dienstverband.
Dus als ik een conclusie kan trekken uit jouw kennis/ervaring, is het voor iemand met een detacheringscontract (en kans op werkgeversverklaring) onmogelijk om een hypotheek te krijgen?

Als dit zo zou zijn, dan hebben we dus een probleem, want bij een contract van 36 uur (bij zijn huidige werkgever dus) was dit wel makkelijker geweest?

pi_11683692
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 17:54 schreef Roellio het volgende:
Door de huidige economische situatie kunnen uitzendbureau's niet garanderen dat je na afloop van je contractperiode nog in dienst bent. Ze nemen je dus tegen jezelf in bescherming en geven de intentieverklaring niet af.

Goed gedaan van het uitzendbureau, die knakker moet eerst een contract voor onbepaalde tijd hebben.

Inderdaad!
  donderdag 10 juli 2003 @ 13:29:17 #24
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_11683785
Waarom zou een detacheringscontract een probleem moeten zijn? Ik ben ook gedetacheerd, en heb het gewoon gekregen. Als gedetacheerde heb je toch een vast contract, alleen weet je niet wie je opdrachtgever is. AtosOrigin, PinkRoccade, LogicaCMG en Yacht zijn allemaal detacheerders. Nog nooit gehoord dat als je bij hen werkte geen hypotheek kon krijgen.
  donderdag 10 juli 2003 @ 13:29:24 #25
1255 davinci
pi_11683789
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 13:18 schreef Tracey het volgende:

[..]

Dus als ik een conclusie kan trekken uit jouw kennis/ervaring, is het voor iemand met een detacheringscontract (en kans op werkgeversverklaring) onmogelijk om een hypotheek te krijgen?

Als dit zo zou zijn, dan hebben we dus een probleem, want bij een contract van 36 uur (bij zijn huidige werkgever dus) was dit wel makkelijker geweest?

Klopt helemaal wat je zegt!
Een detacheringscontract is geen ramp, mits deze vast van aard. (of evt. de intentie)
Een detacheringscontract van 28 uur als hoofdverdiener daar krijg je waarschijnlijk geen hypotheek mee.
Overigens een werkgeversverklaring is wat anders dan een intentieverklaring. Een intentieverklaring is onderdeel van de werkgeversverklaring.
In een werkgeversverklaring staat wat je verdiend etc en daarin zit een intentieverklaring die je werkgever met 'ja' kan beantwoorden.
Een werkgeversverklaring geeft iedere werkgever af, maar of ze ook je intentieverklaring tekenen is een tweede.
Nogmaals ik weet niet wat jullie inkomen cq. vermogenspositie is en op basis van speculaties is het lastig te zeggen wat wel en niet kan. In ieder geval op je contractverhaal zou ik meteen zeggen: 'helaas!'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')