als ik je vriend was zo ik trouwens alvast naar een nieuwe baan gaan kijken, want het is wel erg vreemd dat ze hem niet willen geven.
[Dit bericht is gewijzigd door _o_ op 09-07-2003 17:26]
quote:Ze hebben blijkbaar niet de intentie om je vriend na het jaarcontract een doorlopend contract aan te bieden.
WERKGEVERS- OF INTENTIEVERKLARING
Bij het aangaan van een hypotheek is het noodzakelijk een werkgeversverklaring te overleggen. Zoals de naam al doet vermoeden dient uw werkgever deze verklaring in te vullen en te ondertekenen. Dit geldt overigens alleen wanneer u een contract voor onbepaalde tijd heeft. Heeft u nog een jaarcontract, ofwel een contract voor bepaalde tijd, dan dient uw werkgever een intentieverklaring op te stellen, waarin hij vermeldt dat het zijn intentie is om u na het jaarcontract een doorlopend contract aan te bieden.
Met een intentie verklaring wil je werkgever aangeven aan een eventuele hypotheek verstrekker, dat hij van plan is (mits en maar) je jaar contract te verlengen.
Het heeft voor je werkgever geen enkele verplichting om daadwerkelijk je contract te verlengen. Persoonlijk zou ik mijn conclusies trekken uit het feit dat je werkgever zo'n verklaring niet wil uitgeven.
quote:maar wat heeft het voor nut voor een uitzendbureau/werkgever om te liegen? Voor hetzelfde geld (en ik denk dat in de praktijk veelvuldig wordt toegepast) stapt de werknemer nadat de intentieverklaring rond is, enkele maanden later op bij zijn werkgever.
Dat is namelijk 'liegen tegen de bank'.
Goed gedaan van het uitzendbureau, die knakker moet eerst een contract voor onbepaalde tijd hebben.
quote:Klopt helemaal.
Op woensdag 9 juli 2003 17:37 schreef davinci het volgende:
Een intentieverklaring, daar kan je werkgever geen rechten aan ontlenen. Wat niet wil zeggen dat deze zomaar mag worden afgegeven. Dat is namelijk 'liegen tegen de bank'.
Een uitzendbureau kan dit dus niet zomaar afgeven. Ligt aan wat voor manier je bent 'uitgezonden'. In welke fase en zo en evt. gedetacheerd.
De bank is echter óók tevreden (NHG normen) om bij uitzendwerk het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar te nemen. Aan te tonen middels loonstroken én jaaropgaves. Zelfs dan is het overigens nog mogelijk om je hypotheek (mits je aan alle overige voorwaarden voldoet) onder Nationale Hypotheek Garantie te sluiten.
quote:
Wanneer u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft en
geen intentieverklaring krijgt van uw werkgever, dan wordt uw toetsinkomen
vastgesteld op basis van het gemiddelde inkomen over de
afgelopen drie kalenderjaren.
Bron: Nationale Hypotheek Garantie
medewerker hypotheken grote bank is...
En zie dat jij nog studeert en hij een 'contract' voor 28 uur.
Dan zou ik m'n hoop echt op een leuk huur-huisje zetten.
Met een detacheringscontract voor 28 uur en wat studiefinanciering (die overigens nooit wordt meegeteld) is er geen bank die je wilt helpen een evt. appartement te financieren.
(tenzij hij met zijn 28 uur werken net zoveel verdiend als iemand die 40 uur werkt, maar dat lijkt me sterk)
En dat mijn studiefinanciering niet wordt meegeteld is duidelijk. Dus het bijbetalen van de maandelijkse lasten zal op 'illegale' manier moeten gebeuren.
p.s. de bank verleent zelf geen korting bij het afsluiten van hypotheek, omdat hij niet in vaste dienst is van deze bank maar via uzb.
De reden voor een intentieverklaring is dat evt. de ouders garant willen staan.
We hebben dit omzeilt door een eigen verklaring op te stellen, waarin de werkgever verklaarde opnieuw een tijdelijk contract te zullen geven bij gelijkblijvende inzet enz.enz.
Als je een verklaring van de bank waar je vriend werkt kan krijgen, waarin staat dat ze die baan blijven aanbieden bij het uitzendbureau, dan heeft het uzb de garantie op werk bij de bank. Dan kan ik mij voorstellen dat het uitzendbureau wat toeschietelijker wordt met die werkgeversverklaring. Maar het is een hele wankele constructie, en ik geef je weinig kans.
Je zegt dat je vriend gedetacheerd is. Dat is wat anders dan uitzendkracht zijn. Kan je hierover opheldering verschaffen?
Wellicht kan hij hen overtuigen door met een getekende tegenverklaring te komen waarin hij aangeeft af te zien van het gebruik van de intentieverklaring voor iets anders dan een hypotheek.
Dit is niet helemaal netjes maar werkt wel, vooral bij kleinere uitzendbureaus waar het personeel meer bevoegdheden heeft dan bij groete ketens.
quote:Hij had dus tijdens zijn studie een detacheringscontract van 28 uur van 1 jaar bij het uzb. Recentelijk is hij afgestudeerd en wil meer uren gaan maken. Zijn teamleider is hiermee accoord gegaan maar voor een intentieverklaring is hij afhankelijk van het uzb.
Je zegt dat je vriend gedetacheerd is. Dat is wat anders dan uitzendkracht zijn. Kan je hierover opheldering verschaffen?
quote:Strikt genomen hoeft dat ook niet bij een intentieverklaring. Daarin staat namelijk opgenomen onder gelijkblijvende omstandigheden. Waarmee die intentieverklaring juridisch gezien boterzacht wordt, want omstandigheden blijven nooit gelijk, en dus is er altijd een mogelijkheid om af te zien van een contract voor onbepaalde termijn. Een werknemer die met een getekende intentieverklaring naar de rechter stapt en zegt: 'Ik wil mijn contract voor onbepaalde termijn' vangt dan ook waarschijnlijk bot.
Op woensdag 9 juli 2003 17:54 schreef Roellio het volgende:
Door de huidige economische situatie kunnen uitzendbureau's niet garanderen dat je na afloop van je contractperiode nog in dienst bent.
Misschien is het wel zo dat het uitzendbureau je tegen jezelf in bescherming wil nemen. Maar eigenlijk vind ik dat een verantwoordelijkheid van jezelf: je weet dat je geen vast contract hebt, je weet dat de mogelijkheid bestaat dat dit vaste contract niet komt, en dan moet je zelf maar bepalen of je een financiële verplichting wilt aangaan. Het risico dat je loopt is dat je je huis uit moet als je de boel niet meer kan betalen.
Op basis van de onderstaande gegevens, hoe groot is de kans op een hypotheek?
- detacheringscontract voor 28 uur (-> werkgeversverklaring)
- eventueel een tweede baan (dus andere werkgever) van 12 uur.
quote:Dus als ik een conclusie kan trekken uit jouw kennis/ervaring, is het voor iemand met een detacheringscontract (en kans op werkgeversverklaring) onmogelijk om een hypotheek te krijgen?
Op donderdag 10 juli 2003 12:24 schreef davinci het volgende:
klein tot niet.
Er is bij geen van de twee kredietnemers sprake van een vast dienstverband.
Als dit zo zou zijn, dan hebben we dus een probleem, want bij een contract van 36 uur (bij zijn huidige werkgever dus) was dit wel makkelijker geweest?
quote:Inderdaad!
Op woensdag 9 juli 2003 17:54 schreef Roellio het volgende:
Door de huidige economische situatie kunnen uitzendbureau's niet garanderen dat je na afloop van je contractperiode nog in dienst bent. Ze nemen je dus tegen jezelf in bescherming en geven de intentieverklaring niet af.Goed gedaan van het uitzendbureau, die knakker moet eerst een contract voor onbepaalde tijd hebben.
quote:Klopt helemaal wat je zegt!
Op donderdag 10 juli 2003 13:18 schreef Tracey het volgende:[..]
Dus als ik een conclusie kan trekken uit jouw kennis/ervaring, is het voor iemand met een detacheringscontract (en kans op werkgeversverklaring) onmogelijk om een hypotheek te krijgen?
Als dit zo zou zijn, dan hebben we dus een probleem, want bij een contract van 36 uur (bij zijn huidige werkgever dus) was dit wel makkelijker geweest?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |