abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 29 juni 2003 @ 03:08:45 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11440688
quote:
Vluchtelingen Heymanshuis maandag weg

groningen -

Alle asielzoekers die in het Heymanshuis wonen moeten het pand voor maandag 10 uur hebben verlaten. Dat heeft de rechter vrijdagmorgen bepaald. Het merendeel van de bewoners kan dinsdag 1 juli haar intrek nemen in een nieuwe noodopvang in het Formule 1 Hotel, maar voor veertien vluchtelingen is geen plek meer. Zij moeten de straat op.

De Stichting Noodopvang spande onlangs een kort geding aan tegen de 47 vluchtelingen die zij sinds tweeënhalf jaar in het pand aan de Kochstraat opvangt. Omdat het huis met spoed leeg moest, troffen beide partijen elkaar vorige week via de onsympathieke weg voor de rechter. Die stelde gistermorgen de Stichting Noodhulp in het gelijk.

Schokkend

Hans Alderkamp van de werkgroep Vluchtelingen Vrij vindt het schokkend dat veertien mannen, vrouwen en kinderen op straat terecht komen. ''De mensen zijn ten einde raad'', zegt hij. ''Bovendien snapt niemand er meer iets van. Eerst komt er iemand langs die ze vertelt wie wel wordt opgevangen en wie niet. Een paar dagen daarna is er een kort geding, waar de meeste mensen niet naartoe durven omdat ze bang zijn dat ze direct worden opgepakt. En nu deze beslissing. Niemand snapt het. Deze mensen al helemaal niet.''

Noodhulp heeft al eerder aangegeven de vluchtelingen desnoods door de politie te laten verwijderen. Alderkamp kan nog niet zeggen hoe de dakloze vluchtelingen gaan reageren. ''We hebben een aantal opties voor ze neergelegd. Ze kunnen blijven zitten. Ze kunnen zoeken naar een alternatieve opvang bij particulieren, waar wij trouwens geen voorstander van zijn. Of ze kunnen op straat gaan zitten, desnoods op de trappen van het stadhuis.''

Inlia

In de nieuwe noodopvang is een belangrijke rol weggelegd voor de stichting Inlia, een kerkelijke organisatie. Die screent de dossiers van de vluchtelingen en raadpleegt in twijfelgevallen de gemeente. Alderkamp is sceptisch over de aanpak: ''Inlia wordt zo een oneigenlijk soort immigratiedienst, zonder dat daar politieke controle op is.''

Vluchtelingen

Onder de dakloze vluchtelingen zijn een moeder met twee dochters in de schoolgaande leeftijd, een Liberiaanse vrouw met een 2-jarig kind, een Bosnische familie met twee volwassen zoons en een Chinese vrouw die geen enkele andere taal spreekt. Vrouwen met kinderen jonger dan een jaar mogen door naar de nieuwe opvang. Maar na de eerste verjaardag van hun kind vervalt deze regeling.

Allemaal prima en ik ken de persoonlijke redenen van deze mensen niet..maar ik snap niet helemaal waarom er voor deze groep direct opvang geregeld kan worden terwijl er jongeren dakloos zijn in Nederland , er na een relatiebreuk emoeilijk woonruimte te vinden is en deze groep *extra* zielig is en er wel even binnen no time opvang is (rechtbank deed afgelopen vrijdag de uitspraak dat men binnen 72 uit het opvangcentrum moest)

Uiteraard moet ieder mens een dak boven zijn hoofd hebben maar toch..het lijkt wel alsof er groepen zijn die dingen sneller voorelkaar krijgen..

pi_11440898
quote:
Op zondag 29 juni 2003 03:08 schreef Loedertje het volgende:

Allemaal prima en ik ken de persoonlijke redenen van deze mensen niet..maar ik snap niet helemaal waarom er voor deze groep direct opvang geregeld kan worden terwijl er jongeren dakloos zijn in Nederland , er na een relatiebreuk moeilijk woonruimte te vinden is en deze groep *extra* zielig is en er wel even binnen no time opvang is (rechtbank deed afgelopen vrijdag de uitspraak dat men binnen 72 uit het opvangcentrum moest)

Uiteraard moet ieder mens een dak boven zijn hoofd hebben maar toch..het lijkt wel alsof er groepen zijn die dingen sneller voor elkaar krijgen..

Met alle respect, je komt best wel hard over.

- ik weet niet precies wat het verhaal is achter deze groep mensen.
- en ik weet ook niet het verhaal achter de daklozen hier in Nederland.

Ik heb het zeer goed vergeleken met de bovenstaande mensen, en ik gun dit iedereen.
Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je niet te hard moet oordelen over die asiel zoekers. En je hebt gelijk Iedereen heeft het recht om een dak boven zijn hoofd te hebben.

Doet me best wel pijn als er kinderen bij betrokken zijn (al gaat het om asiel zoekers of daklozen uit Nederland)

† In Memoriam † zondag 29 juni 2003 @ 03:46:09 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11440907
Ik kom hard over?
Misschien, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld de samenstelling van deze groep, een Bosnisch gezin met twee volwassen zoons..vraag ik mij af waarom zij niet in hun geboorteland gaan wonen en wat de reden is dat zij hier zijn..
pi_11441058
Ik weet eerlijk gezegd ook hun reden niet, daarom probeer ik er niet te snel conclusies over te trekken... vertrekken uit je land doe je niet zomaar, en Bosnië lijkt me nog steeds niet helemaal 100%
ik kan het fout hebben hoor

Maar goed gezien de problemen in Nederland met allochtonen kan ik je wel begrijpen, het gevoel van "het wordt alleen maar erger" .
of begrijp ik je verkeerd?

zondag 29 juni 2003 @ 10:25:58 #5
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_11441711
doe ff normaal.

[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 29-06-2003 12:48]

Hevig kunne kwatsu is een gave
  zondag 29 juni 2003 @ 13:43:18 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_11444397
quote:
Op zondag 29 juni 2003 03:46 schreef Loedertje het volgende:
vraag ik mij af waarom zij niet in hun geboorteland gaan wonen en wat de reden is dat zij hier zijn..
Omdat ze in Bosnie ook helemaal niks hebben?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11444640
Goed van die kerkelijke instantie dat die ze opvangt.
lollig
pi_11444724
quote:
Op zondag 29 juni 2003 03:08 schreef Loedertje het volgende:
Uiteraard moet ieder mens een dak boven zijn hoofd hebben maar toch..het lijkt wel alsof er groepen zijn die dingen sneller voorelkaar krijgen..
Er zijn veel daklozen in Nederland die ervoor kiezen om dakloos te zijn. En ik zie niet in waarom een Nederlander die recht heeft op een uitkering/huursubsidie niet een huisje in zou kunnen.

Net of het de schuld is van mensen die vluchten uit hun land voor oorlog dat er sommige Nederlanders dakloos is. In sommige grote steden bestaat een wachtlijst maar in veel kleine steden/dorpen niet.

lollig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')