abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11084172
Ik ben al een tijdje opzoek naar (officiele)info over wanneer een kind op de bijrijdersstoel mag (zonder stoeltje). Waar is dit precies van afhankelijk, leeftijd? Lengte? En mag dan alleen het heupgedeelte van de gordel om (en de rest achter de rug van het kind) of moet de complete gordel passen?

Weet iemand dat?

So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_11084227
staat vast wel ergens in een theorieboekje.
Als ik me niet vergis mag je vanaf je 12e voorin zitten. En voorin mag de gordel nooit gebruikt worden als heupgordel. Achterin mag het wel.
pi_11084253
kinderen onder de 12 mogen wel voorin, maar dan alleen in een kinderstoel
pi_11084268
Even snel wat gezocht :

Zijn er nog eisen aan leeftijd/gewicht/lengte voordat een kind zonder zittingverhoger vervoerd mag worden?
Een kind kan zonder zittingverhoger vervoerd worden als het langer is dan 1,50 meter of ouder dan 12 jaar

Mag een kind van 4,5 jaar (flinke jongen) met een zittingverhoger, op de voorstoel zitten?
Ja, volgens de wet mag dit. Echter de voorkeur gaat uit naar de achterbank, dit is de veiligste plaats voor je kind, zeker als er een airbag voor in de auto bij de passagiersstoel zit.

(http://www.veilig-op-pad.nl)

Ik zal nog even verder zoeken.

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  vrijdag 13 juni 2003 @ 13:19:55 #5
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_11084273
Misschien heb je hier iets aan.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_11084281
En ze moeten minstens 1.50m zijn dacht ik, anders moeten ze sowieso alleen de heupgordel gebruiken.
pi_11084378
Boven een lengte van 1,35 m wordt een autokinderzitje niet verplicht. In de huidige wetgeving is er sprake van een leeftijdsgrens van 12 jaar. Het invoeren van een lengtegrens van 1,35 m is in de praktijk een verlaging van de leeftijd tot ongeveer 8,5 jaar. Voor grotere kinderen is er alleen een gordel-draagplicht.

Bron

Oi!
pi_11084442
Artikel 59: Autogordels.
"Bestuurders van een motorvoertuig en de naast hen gezeten passagiers moeten gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel.

Naast de bestuurder gezeten passagiers, jonger dan 12 jaren, die korter zijn dan 1.50 meter moeten gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel, dat is voorzien van een goedkeuringsmerk."

Hiermee wordt bedoeld het kind op de voorstoel. Als een kind jonger dan 12 jaar en korter dan 1.50 meter op de voorstoel naast de bestuurder gaat zitten, moet hij een kinderbeveiligingsmiddel gebruiken.

Een kinderbeveiligingsmiddel is een babyzitje, kinderzitje, kindergordels, zittingverhogers. Ze moeten wel goedgekeurd zijn. Een kind jonger dan 12 jaar en kleiner dan 1.50 meter mag dus niet voorin met alleen de gordel om.

"Het is bestuurders verboden passagiers jonger dan twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven."

Als het kind de gordel of kinderbeveiligingsmiddel niet draagt, is de bestuurder daar verantwoordelijk voor. Kinderen onder de 12 jaar zijn immer niet strafrechterlijk aansprakelijk voor hun doen en laten. Dat is in dit geval dan dus de bestuurder.

Als een gordel in het voertuig zit, moet deze gebruikt worden. Ook als het voertuig wettelijk gezien geen gordels hoeft te hebben, maar ze zijn wel geïnstalleerd, moet de gordel gedragen worden.

Als een voertuig ingevolge de inrichtingseisen voorzien moet zijn van een autogordel en men besluit deze weg te halen om zo van de gordelplicht af te komen, voldoet het voertuig niet meer aan de inrichtingseisen en is men daarvoor strafbaar.

Het niet dragen van een gordel wordt beboet met een geldboete van f 90,-. Artikel 59 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens blijkt bij het publiek steeds vragen op te roepen. In is inderdaad een vrij lastig artikel om te lezen. Daarom staat hieronder een vrije vertaling van dit autogordel- en kinderbeveiligingsartikel.

Kinderen voorin
Kinderen t/m 11 jaar mogen niet voor in een auto (taxi), bestelauto, vrachtauto of autobus zitten. Ook als een kind voorin op schoot wordt meegenomen wordt deze bepaling overtreden.

Er zijn op deze regel maar twee uitzonderingen:

Het kind zit in een voor hem/haar geschikt kinderbeveiligingsmiddel; denk hierbij aan de bekende maxi-cosi (voor baby's), maar ook aan stoelverhogers voor oudere kinderen. Uit de gebruiksaanwijzing blijkt of het middel geschikt is voor de voorstoel.

Het kind is 1.50 m of langer en draagt dan gewoon de autogordel.

Bron

Zo, genoeg? .

Oi!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:20:28 #9
3542 Gia
User under construction
pi_11085951
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 13:19 schreef MUUS het volgende:
Even snel wat gezocht :

Zijn er nog eisen aan leeftijd/gewicht/lengte voordat een kind zonder zittingverhoger vervoerd mag worden?
Een kind kan zonder zittingverhoger vervoerd worden als het langer is dan 1,50 meter of ouder dan 12 jaar

Volgens je posting hierboven is het toch echt en.

Dus 12 jaar oud en minimaal 1.50 lang. (Dacht trouwens altijd dat dat 1.40 was, maar schijnbaar niet)

Bij mijn zoontje in de klas zit een meisje die ongeveer 1.65 is, maar ze is 10. Mag dus niet voorin, dan.

Bij mijn zoon op turnen zit een jochie van 12, die nog geen 1.50 is. Mag dus ook niet voorin, want te klein.

pi_11086223
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens je posting hierboven is het toch echt en.

Dus 12 jaar oud en minimaal 1.50 lang. (Dacht trouwens altijd dat dat 1.40 was, maar schijnbaar niet)

Bij mijn zoontje in de klas zit een meisje die ongeveer 1.65 is, maar ze is 10. Mag dus niet voorin, dan.

Bij mijn zoon op turnen zit een jochie van 12, die nog geen 1.50 is. Mag dus ook niet voorin, want te klein.

Die quote was 1 van de eerste dingen die ik tegenkwam en daarom ben ik ook nog even verder gaan zoeken. Dat artikel 59 is het meest betrouwbaar, lijkt me.
Oi!
pi_11086488
WOW! bedankt voor de hulp!

Maar als ik het dus goed begrijp mag een kind dat jonger is dan 12 en kleiner dan 1.50 m wel op de voorstoel mits er gebruik word gemaakt van een kinderbeveiligingsmiddel zoals een zittingverhoger.

Ik ga er vanuit dat het de bedoeling is dat de driepuntsgordel op deze manier goed past.

vrijdag 13 juni 2003 @ 14:37:47 #12
3542 Gia
User under construction
pi_11086511
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:28 schreef MUUS het volgende:

[..]

Die quote was 1 van de eerste dingen die ik tegenkwam en daarom ben ik ook nog even verder gaan zoeken. Dat artikel 59 is het meest betrouwbaar, lijkt me.

Lijkt mij ook en bedankt ervoor. Ik ben hier zelf ook al eens naar op zoek geweest en kon het toen niet vinden.
Nu is het echt goed duidelijk.

Mijn zoontje moet dus nog echt 1 jaar en 2 maanden wachten en dan nog hopen dat hij lang genoeg is. Hij is nu ongeveer 1.40 en ik dacht eerst dat dat de eis was, of 12 jaar. Vandaar mij twijfels.

pi_11088507
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:37 schreef hoe-die-nie het volgende:
WOW! bedankt voor de hulp!

Maar als ik het dus goed begrijp mag een kind dat jonger is dan 12 en kleiner dan 1.50 m wel op de voorstoel mits er gebruik word gemaakt van een kinderbeveiligingsmiddel zoals een zittingverhoger.

Ik ga er vanuit dat het de bedoeling is dat de driepuntsgordel op deze manier goed past.

Juist, kinderen jonger dan 12 mogen niet op de voorstoel zonder een goed kinderzitje. Kinderen korter dan 1.50m ook niet.
Als zij namelijk op de stoel zouden gaan zitten met de normale gordel om, is dat gevaarlijk. Deze "past" namelijk bij hen niet goed en zou dus tegen hun hals aan komen te zitten.
Stel je eens voor dat je keihard moet remmen en die gordel gaat zo strak tegen dat halsje aan. Brrrr. .
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:37 schreef Gia het volgende:

Lijkt mij ook en bedankt ervoor. Ik ben hier zelf ook al eens naar op zoek geweest en kon het toen niet vinden.

Mijn zoontje moet dus nog echt 1 jaar en 2 maanden wachten en dan nog hopen dat hij lang genoeg is. Hij is nu ongeveer 1.40 en ik dacht eerst dat dat de eis was, of 12 jaar. Vandaar mij twijfels.

Laat 'm dus voor de veiligheid nog maar even achterin op een stoelverhoger zitten tot hij een stukkie gegroeid is. .
Oi!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 15:58:08 #14
3542 Gia
User under construction
pi_11088887
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 15:45 schreef MUUS het volgende:

Laat 'm dus voor de veiligheid nog maar even achterin op een stoelverhoger zitten tot hij een stukkie gegroeid is. .

Stoelverhoger achterin?

Ze zitten gewoon achterin, met alleen de heupgordel om. Stoelverhoger hoeft toch niet per se op die leeftijd?
De jongste is trouwens bijna 9. Oudste bijna 11.

pi_11089320
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 15:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Stoelverhoger achterin?

Ze zitten gewoon achterin, met alleen de heupgordel om. Stoelverhoger hoeft toch niet per se op die leeftijd?
De jongste is trouwens bijna 9. Oudste bijna 11.

Het kan, maar of het moet, weet ik eigenlijk niet. Dat zoeken we ff op! .

Kinderen achterin
Achterin moeten kinderen van 3 jaar en ouder, vervoerd worden op de volgende manier:

Allereerst in een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel (inclusief stoelverhogers), mits aanwezig.

Ontbreekt zoiets, dan moeten deze kinderen gebruik maken van een voor hen beschikbare (!) autogordel.

Ze mogen eventueel een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken.

Als er geen of niet genoeg gordels zijn, mogen kinderen los worden vervoerd.

Bijzondere bepalingen
Voor kinderen t/m 2 jaar die achterin worden vervoerd is niets geregeld. Voor dit vervoer geldt een eigen verantwoordelijkheid. Als er achterin géén autogordels zijn gemonteerd, of minder dan er kinderen/volwassenen worden vervoerd, zitten degenen waarvoor geen gordel is - juridisch gezien tenminste - goed. ledereen - bestuurder of passagier - onder de 1.50 m. mag een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken.

Wederom deze bron.

Ik vind dit trouwens wel raar : "Voor kinderen t/m 2 jaar die achterin worden vervoerd is niets geregeld. Voor dit vervoer geldt een eigen verantwoordelijkheid."

Dat zijn baby's en peuters! Vreemd dat daarvoor geen kinderzitje verplicht is. .

Oi!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:04:14 #16
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11090693
Zei ik toch, lief, 12 jaar
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_11090892
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:04 schreef SEMTEX het volgende:
Zei ik toch, lief, 12 jaar
Dan lees je niet goed..
Het mag wel mbv een verhoger.
pi_11091049
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:37 schreef Gia het volgende:

[..]

De eis is 12 jaar of 1.50m. Kinderen die én jonger dan 12 jaar zijn én kleiner zijn dan 1.50m moeten gebruik maken van een kinderbeveiligingsding.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:26:16 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11091103
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:14 schreef hoe-die-nie het volgende:

[..]

Dan lees je niet goed..
Het mag wel mbv een verhoger.

ja dat heb ik ook gelezen, maar zonder zitje is 't 12 jaar...
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_11092293
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:26 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

ja dat heb ik ook gelezen, maar zonder zitje is 't 12 jaar...

of 1.50m. Ligt er maar net aan wat eerst komt.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:47:51 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11092617
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 18:26 schreef Light het volgende:

[..]

Ik zag idd laatst een 8-jarige die al 1.50 was
  † In Memoriam † vrijdag 13 juni 2003 @ 18:59:13 #22
7074 moussy
kuttekop
pi_11092827
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 18:26 schreef Light het volgende:

[..]

Gelukkig kwam bij mij eerst de 12 jaar, anders had ik nog errug lang achter in gezeten. ik ben maar 1.54
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 23:55:36 #23
3542 Gia
User under construction
pi_11098526
Ja, hey, nou weet ik het dus nog niet.
Dus als mijn zoon 1.50 is, maar nog geen 12 mag hij voorin?

Er zit echt een griet bij hem in de klas van 10 jaar, wordt 11 in september, die bijna net zo groot is als ik. Dus die mag al voorin, ook al is ze nog maar 10?

Wat is het nou?

12 jaar en 1.50
12 jaar of 1.50

????

pi_11100358
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 23:55 schreef Gia het volgende:
Ja, hey, nou weet ik het dus nog niet.
Dus als mijn zoon 1.50 is, maar nog geen 12 mag hij voorin?

Er zit echt een griet bij hem in de klas van 10 jaar, wordt 11 in september, die bijna net zo groot is als ik. Dus die mag al voorin, ook al is ze nog maar 10?

Wat is het nou?

12 jaar en 1.50
12 jaar of 1.50
(
????

Het is opzich simpel:

Is een kind 12 jaar of 1.50m dan mag ie voorin zitten (ik denk dat men er gemakshalve vanuit gaat dat een kind van 12 automatisch min. 1.50m is)

Is je kind niet 12 jaar of niet 1.50m dan mag het mits gebruik word gemaakt van een kinderbeveiligingsmiddel

(Een kinderbeveiligingsmiddel is een babyzitje, kinderzitje, kindergordels, zittingverhogers)

pi_19834398
dus........

als ik het allemaal goed begrijp kan ik mijn dochtertje van 2 op de bijrijdersstoel vervoeren in een goed gekeurd kinderstieltje/zitverhoger met rug???

Ik zie haar liever achterin zitten. Ik wil van de zomer op vakantie met zijn tweetjes. Ik heb maar een kklein klein autotje, en om praktische noodzaak zou ik haar graag voor de heen en terugreis voorin laten zitten .

Ik heb zelf als een bij de politie geinformeerd maar die konden me eigenlijk ook geen antwoord geven
pi_19834787
Even bellen met VVN, of 3VO of hoe dat tegenwoordig heet.
Die zouden het toch zeker moeten weten.
Snap er nu zelf nl ook geen bal meer van.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 12 juni 2004 @ 15:19:50 #27
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_19835490
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 14:23 schreef mammavansacha het volgende:
dus........

als ik het allemaal goed begrijp kan ik mijn dochtertje van 2 op de bijrijdersstoel vervoeren in een goed gekeurd kinderstieltje/zitverhoger met rug???

Ik zie haar liever achterin zitten. Ik wil van de zomer op vakantie met zijn tweetjes. Ik heb maar een kklein klein autotje, en om praktische noodzaak zou ik haar graag voor de heen en terugreis voorin laten zitten .
Klopt. Alleen weet ik niet of in het buitenland dezelfde regels gelden (mocht je daar naar toe gaan).
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2004 @ 18:19:43 #28
7074 moussy
kuttekop
pi_19839211
Hou je er wel rekening mee dat je dan een bagagenet spant tussen de bank en de voorstoelen, anders heb je je bagage in je nek liggen bij een noodstop.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 13 juni 2004 @ 18:19:59 #29
3542 Gia
User under construction
pi_19860814
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 15:19 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Klopt. Alleen weet ik niet of in het buitenland dezelfde regels gelden (mocht je daar naar toe gaan).
Volgens mij wel. Mijn schoonzus deed dat ook met haar kinderen. Die hadden voorin minder last van wagenziekte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')