abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11015516
Vanmorgen heb ik weer (tis al de vierde keer) mijn knieschijf ontwricht.
MIjn man heeft hem weer terug op zijn plaats gezet en ik loop nu weer braaf met mijn brace om.
Ik heb de vorige drie keren in het gips gezeten maar daar heb ik nu eik weinig zin in. Ik heb nu nl twee koters die ook hun aandacht en verzorging nodig hebben en daar kan ik geen gipsbeen bij gebruiken.
Nu is mijn knie wat dikker aan het worden ivm vocht wat er bij komt. Tja zo'n knie krijgt toch een oplazer he... maar nu vroeg ik me eigen af wat ik kan doen om de zwelling van die knie binnen de perken te houden.
Iemand tips?
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:46:42 #2
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_11015583
een icepack?
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:46:44 #3
55502 CpKurk
The one and only
pi_11015587
ijs erop? Werkt meestal wel goed tegen zwelling
Even a stopped clock gives the right time twice a day
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:47:01 #4
56701 PECR
Man bijt Hond
pi_11015595
in eerste instantie goed rust houden.
daarna de juiste oefeningen doen.

Doet pijn he?, heb ut ook al 3x gehad.

Op bovenstaande reacties zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Deze kunnen wij op aanvraag per post verstrekken..
pi_11015687
Ja ik zit ook zoveel mogelijk met mijn been omhoog, maar ja met twee kinderen wordt de rust van het been wel ietwat beperkt...
Ik hou die brace voorlopig wel om, om herhaling te voorkomen binnen zeer korte tijd.
Ik heb wel al flink gekoeld met koude lappen erop (geen ice/cold pack in huis).
Zou arnicaforce ook helpen tegen de zwelling?
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:50:53 #6
45042 _Daniel_
Jao dich auk?!
pi_11015702
Rust houden is juist niet goed... direct beginnen physio zodat je kniebanden weer 'steviger' worden.
de vastelaoves disco dens... veur alle vastelaoves fens!
pi_11015772
Fysiotherapie heb ik slechte ervaringen mee moet ik zeggen. Dat had ik de eerste keer ook gehad nadat ik uit het gips was en nog geen twee maanden later lag ie er weer naast...
Ik loop er wel gewoon op en doe in princiepe alles wat ik normaal ook doe alleen als ik ga zitten gaat me pootje omhoog.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:54:23 #8
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_11015801
Goed koelen en je been omhoog houden helpt erg goed.

Ik heb dit zelf ook al vak gehad, met mijn rechterknie al zon 5 keer en met mijn linker 3 keer. Bij mij was het zo dat ze na 3 keer eigenlijk al wouden opereren.

Ik ben nu dus aan beide knieen geopereerd omdat het anders steeds terug blijft komen (ik was nog wel jong). Op mijn 15e ben ik aan mn rechter geopereerd en op mn 17e aan mn linker....niet erg prettig na die tijd, maar ik heb nu dan eindelijk nergens meer last van.

Ik raad je aan om in de sportschool veel je benen te trainen, op deze manier kun je voorkomen dat het je weer gebeurt. Het is gewoon een kwestie van te slappe banden, dus dit moet je opvangen met je spieren.

Succes ermee!!

dinsdag 10 juni 2003 @ 19:55:17 #9
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_11015819
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 19:50 schreef _Daniel_ het volgende:
Rust houden is juist niet goed... direct beginnen physio zodat je kniebanden weer 'steviger' worden.
Je kniebanden kunnen niet echt steviger worden, deze zijn niet te trainen...
pi_11015857
wat enorm helpt is een paar kussens onderje matras leggen, dan lig je de hele avond met je knie omhoog. Als is het maar een beetje omhoog, dat maakt veel uit.
Toen ik de laatste keer door m'n enkel was gegaan had ik dat de 1e avond gedaan, die morgen was de zwelling voor 80% weg.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_11016064
Ik heb het alleen maaar rechts... ik heb het balletje (knieschijfje...) laten rollen door met judo een verkeerde beweging te maken.
Ik ben na de derde keer ook geopereerd aan die knie en toen hebben ze mijn banden wat ingekort en een klein blokje neergezet zodat mijn knieschijf veel moeilijker van zijn plaats te krijgen is. Die operatie is nu een jaar of tien terug. Daarna had ik nooit meer last gehad tot nu toe.
Weer een verkeerde draai en plop was het....
Ik weet dat er nu nog een operatie aan te komen zit waarbij ze de pees van mijn knieschijf gaan losmaken en inkorten en ik krijg dan plaatsvervangende (kunst) banden.
Ik heb nl een aandoening aan beide knieen.

Ik zal proberen uit te leggen wat dat is.
Normaal gesproken loopt de onderkant van je knieschijf in een puntje en heb je daaronder een gootje zitten waar je knieschijf netjes invalt. Mijn moeder heeft mij niet goed afgebakken met de zwangerschap want ik heb dat dus niet. Mijn knieschijven zijn plat aan de onderkant en ik heb vrijwel geen gootje en dat glijd makkelijk langs elkaar heen.

Die operatie waar ik over spreek is een hele risicovolle operatie waarbij er toen en nu nog steeds een 50/50 kans is dat het beter wordt maar ook dat het juist slechter wordt. Maw ik kan er een stijf been aan overhouden en daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik wil als het even kan wachten met die operatie tot de kansen op herstel hoger liggen dan de kans op verslechtering.

dinsdag 10 juni 2003 @ 20:05:46 #12
56701 PECR
Man bijt Hond
pi_11016099
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 19:55 schreef Noca het volgende:

[..]

Je kniebanden kunnen niet echt steviger worden, deze zijn niet te trainen...

wel de spieren eromheen, welke je knieschijf op het juiste plekje houd
Op bovenstaande reacties zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Deze kunnen wij op aanvraag per post verstrekken..
  dinsdag 10 juni 2003 @ 20:07:35 #13
56701 PECR
Man bijt Hond
pi_11016151
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:04 schreef Angel22 het volgende:

Heel verhaal

Ik heb precies hetzelfde aan mijn knie (rechts)
En waarschijnlijk ook links
  dinsdag 10 juni 2003 @ 20:09:11 #14
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_11016197
quote:
......
Dat klinkt idd iets anders dan bij mij.

Bij mij is de pees onder de knieschijf doormidden gesneden. 1 deel is blijven zitten en het andere deel is losgemaakt en om mijn spieren heengelegd. Zo word alles naar de binnenkant getrokken (aangezien mijn knieschijf naar buiten schoot), dus dit is inderdaad iets anders dan wat jij hebt.

Vreemde bij mij is dat mijn beide zussen het ook hebben, maar voor de rest niemand in de hele familie....

Veel succes, mocht je weer geopereerd worden..

dinsdag 10 juni 2003 @ 20:09:41 #15
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_11016208
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:05 schreef PECR het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook
pi_11016370
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:09 schreef Noca het volgende:

[..]

Dat klinkt idd iets anders dan bij mij.

Bij mij is de pees onder de knieschijf doormidden gesneden. 1 deel is blijven zitten en het andere deel is losgemaakt en om mijn spieren heengelegd. Zo word alles naar de binnenkant getrokken (aangezien mijn knieschijf naar buiten schoot), dus dit is inderdaad iets anders dan wat jij hebt.

Vreemde bij mij is dat mijn beide zussen het ook hebben, maar voor de rest niemand in de hele familie....

Veel succes, mocht je weer geopereerd worden..

Dank je.

Mocht ik toch weer bij een orthopeed terecht komen zal ik het hier eens over hebben... misschien is dat ook wel een oplossing voor mij en hoeft niet alles vervangen te worden.
Hoelang heb jij daarna last gehad van je been?
Bij mij in de familie is het denk ik erfelijk want mijn vader heeft ook deze knieschijven alleen hij heeft er geen last van.
MIjn opa had het ook. En ik ben er bang voor dat mijn kinders het ook hebben, ik hoop het niet want dat bespaard ze een hoop ellende.

[Dit bericht is gewijzigd door Angel22 op 10-06-2003 20:18]

pi_11016445
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:05 schreef PECR het volgende:

[..]

Ik sta op de wachtlijst van een sportschool die via mijn ziekenfonds werkt.
Daar krijg ik ten eerste korting en kan je een persoonlijke begeleider aan vragen die een programma voor je samenstelt wat jij aankan met eventuele beperkingen.
Daarom kies ik daar ook voor omdat ik zelf ook wel weet dat aerobics en de meeste andere reguliere sporten in een fitnisschool nix voor mij zijn omdat het een te grote belasting voor mijn knieen is.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 20:45:20 #18
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_11017185
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:15 schreef Angel22 het volgende:

[..]

Hoelang heb jij daarna last gehad van je been?
Bij mij in de familie is het denk ik erfelijk want mijn vader heeft ook deze knieschijven alleen hij heeft er geen last van.
MIjn opa had het ook. En ik ben er bang voor dat mijn kinders het ook hebben, ik hoop het niet want dat bespaard ze een hoop ellende.

Ik heb daarna wel 3 week erg veel last gehad van mn knie. Vooral de eerste week was bij mij erg pijnlijk...ik kan wel gaan zeggen dat het meevalt, maar ik heb er erg veel last van gehad.... Een tijdje kon ik ook niet op krukken lopen, want ik kon mn been niet zo naar voren brengen dat die boven de grond bleef hangen. Mijn moeder moest voor me lopen en mn been omhoog houden, maar dat was ongeveer een weekje.

Na de 3 week veel last ging het snel beter, wel moest ik lang op krukken lopen en je been wordt echt veel slapper. Na 2 maand fysiotherapie was mn been weer op redelijk niveau, maar ik kon pas na een maand of 4 naar de fysio...reken dus maar op een half jaar voordat je echt hersteld bent, maar dat verschilt echt per persoon..

Vraag eens aan je orthopeed zal ik zeggen!

pi_11250738
Goed ff een update... heb vanmorgen mijn "goeie" knie ook bijna ontwricht gehad. Net niet helemaal en hij schoot meteen weer terug maar het deed en doet goed zeer. Bij dit been is het verschil dat deze knieschijf altijd netjes op zijn plek is blijven zitten en de pijn is ook anders.
Ik kan bijvoorbeeld mijn been niet meer 100% strekken want dan ga ik echt door de grond van de pijn ( kindje krijgen is er nix bij)terwijl ik dat met mijn andere been als zoiets gebeurd was wel gewoon kon.
Ik kan er ook slecht op steunen en dan niet te lang want dan begint die pijn weer. Het wordt alleen minder als ik met mijn been omhoog zit en absoluut niet beweeg met dat been.
Erg rot allemaal weer.
Ik w8 dit iig nog even af wordt het erger of niet minder met het weekend dan maandag maar ff naar de huisarts....
  vrijdag 20 juni 2003 @ 17:33:36 #20
34629 El-Rico
nee kan morgen wel
pi_11251241
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 17:06 schreef Angel22 het volgende:
Goed ff een update... heb vanmorgen mijn "goeie" knie ook bijna ontwricht gehad. Net niet helemaal en hij schoot meteen weer terug maar het deed en doet goed zeer. Bij dit been is het verschil dat deze knieschijf altijd netjes op zijn plek is blijven zitten en de pijn is ook anders.
Ik kan bijvoorbeeld mijn been niet meer 100% strekken want dan ga ik echt door de grond van de pijn ( kindje krijgen is er nix bij)terwijl ik dat met mijn andere been als zoiets gebeurd was wel gewoon kon.
Ik kan er ook slecht op steunen en dan niet te lang want dan begint die pijn weer. Het wordt alleen minder als ik met mijn been omhoog zit en absoluut niet beweeg met dat been.
Erg rot allemaal weer.
Ik w8 dit iig nog even af wordt het erger of niet minder met het weekend dan maandag maar ff naar de huisarts....
Ik heb het ook al drie keer gehad, ben ook naar de huisarts geweest. Die geeft je waarschijnlijk de tip om te gaan fitnessen en je spieren in je knie sterker te maken.

Dit is dus ook wat je moet gaan doen... je knie trainen.

Verder zou ik een kniebrace aanschaffen wanneer je er zeker van bent dat je onverwachte bewegingen gaat maken met je knie, bijvoorbeeld bij sport.

pi_11251342
Ik sta zoals hierboven ook al ergens beschreven ingeschreven bij een sportschool die via het ziekenfonds loopt. Ik krijg daar dan een ssoort van prive trainer waarmee ik een schema moet opstellen van mijn kunnen en mijn doelen.Er is alleen helaas een vrij lange wachttijd.... ik sta iig op de lijst.

Een kniebrace heb ik al alleen dan voor mijn rechterknie... ik heb hem nu uit pure noodzaak om mijn linkerknie gedaan omdat ik even niet zonder durf te lopen... voor zover als lopen gaat.
Dit is een brace van toendertijd (jaar of 8 terug) 280,- nederlandse guldens. En helaas niet ziekenfonds vergoed.

vrijdag 20 juni 2003 @ 17:41:23 #22
34629 El-Rico
nee kan morgen wel
pi_11251397
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 17:38 schreef Angel22 het volgende:
Ik sta zoals hierboven ook al ergens beschreven ingeschreven bij een sportschool die via het ziekenfonds loopt. Ik krijg daar dan een ssoort van prive trainer waarmee ik een schema moet opstellen van mijn kunnen en mijn doelen.
Een kniebrace heb ik al alleen dan voor mijn rechterknie... ik heb hem nu uit pure noodzaak om mijn linkerknie gedaan omdat ik even niet zonder durf te lopen... voor zover als lopen gaat.
Dit is een brace van toendertijd (jaar of 8 terug) 280,- nederlandse guldens. En helaas niet ziekenfonds vergoed.
Het is allemaal heel duur inderdaad.

De laatste optie is een operatie, dit heeft mijn huisarts mij ook voorgesteld.

Door het ontwrichten van je knieschijf zijn je banden uitgerekt, die waarschijnlijk ook al slap waren.

Ook is je huid erg uitgerekt, waardoor het steeds sneller en steeds vaker gebeurd.

Met die operatie korten ze je kniebanden in waardoor deze weer strakker worden en je knie beter in model kunnen houden.

pi_11251805
Dat heeft bij mij dus geen effect... inkorten van de kniebanden dus... Dat komt omdat mijn knieschijven afgeplat zijn ipv dat ze in een puntje lopen en het gleufje waar ze in moeten vallen heb ik ook niet dat is ook een plat stuk. Dus alles glijd bij mij lekker langs elkaar heen...

Zie ook dit stukje... alleen kan je der nu wel van maken dat ik het nu dus recht EN links heb....

quote:
Ik heb het alleen maaar rechts... ik heb het balletje (knieschijfje...) laten rollen door met judo een verkeerde beweging te maken.
Ik ben na de derde keer ook geopereerd aan die knie en toen hebben ze mijn banden wat ingekort en een klein blokje neergezet zodat mijn knieschijf veel moeilijker van zijn plaats te krijgen is. Die operatie is nu een jaar of tien terug. Daarna had ik nooit meer last gehad tot nu toe.
Weer een verkeerde draai en plop was het....
Ik weet dat er nu nog een operatie aan te komen zit waarbij ze de pees van mijn knieschijf gaan losmaken en inkorten en ik krijg dan plaatsvervangende (kunst) banden.
Ik heb nl een aandoening aan beide knieen.

Ik zal proberen uit te leggen wat dat is.
Normaal gesproken loopt de onderkant van je knieschijf in een puntje en heb je daaronder een gootje zitten waar je knieschijf netjes invalt. Mijn moeder heeft mij niet goed afgebakken met de zwangerschap want ik heb dat dus niet. Mijn knieschijven zijn plat aan de onderkant en ik heb vrijwel geen gootje en dat glijd makkelijk langs elkaar heen.

Die operatie waar ik over spreek is een hele risicovolle operatie waarbij er toen en nu nog steeds een 50/50 kans is dat het beter wordt maar ook dat het juist slechter wordt. Maw ik kan er een stijf been aan overhouden en daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik wil als het even kan wachten met die operatie tot de kansen op herstel hoger liggen dan de kans op verslechtering.

+ het feit dat als ik aan die operatie begin het absoluut nooit meer wordt zoals het nu is... dus of verbetering of verslechtering maakt mij nou niet zo vreselijk zitten te springen om die operatie...
Ik zal daarna ook opnieuw moeten leren lopen met dat been en dat gaat volgens die orthopeed zeker wel een jaar duren als ik een beetje doorzet en het niet laat versloffen.

Ik zit met twee kinderen thuis die mij allebei in gewoon lopende vorm nodig hebben en ik zou niet weten ( ok der bestaat ook nog zoiets als thuiszorg kep er zelf in gewerkt) hoe ik dan alles zou moeten doen.
Als het echt niet anders kan dan moet het maar, maar anders liever eerst de allerlaatste oplossingen uitproberen.

( nee hoor ben helemaal niet eigenwijs ofzow... )

[Dit bericht is gewijzigd door Angel22 op 20-06-2003 18:07]

vrijdag 20 juni 2003 @ 18:04:45 #24
34629 El-Rico
nee kan morgen wel
pi_11251837
Wat de fysiotherapeut mij ook heeft aangeraden is om elke dag je knie 100 keer aan te spannen.

Je trekt zegmaar je kniespieren strak waardoor ze sterker worden.

pi_11251903
Die oefeingen die ik toen heb gekregen van de eerste fysiotherapeu ben ik nu ook braaf weer aan het doen... ik had gelukkig dat papiertje nog bewaard...
Alleen dat aanspannen van die linkerknie gaat nu nog ff echt niet lukken... damn hij doet echt zeer... dit is nl iets nieuws dat het zeer blijft doen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')