abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10981542
Ik wil mijn kennis van wiskunde bij gaan spijkeren. Wat ik er mee bereiken wil is dat ik dalijk een wiskunde B (of gelijkwaardig) papiertje/niveau in mijn bezit heb. Nu is mijn wiskundekennis echt belabberd (ooit mavodropout). Ik heb deze cursus bij de LOI gevonden : Praktijkdiploma wiskunde. En dit is wat ik er mee kan bereiken
quote:
Aan het eind van deze opleiding beschik je over een brede basiskennis op het gebied van cijfermatige bedrijfsgegevens, zoals statistieken, bedragen, indexen en percentages.
En de cursus bestaat uit de volgende onderdelen :
quote:
Hoofdbewerkingen van het rekenen

Verzamelingen

Relaties en afbeeldingen

Gehele getallen - rationele getallen

Beweringen en vergelijkingen

Vermenigvuldigen en delen

Machtsverheffen en relaties

Vergelijkingen en ongelijkheden

Productverzamelingen en relaties

Verzameling van reële getallen

Toepassingen van de distributieve eigenschap

Stelsels van eerstegraadsvergelijkingen

Functies

De wortels van een vergelijking

Uiterste waarden van functies

Ongelijkheden

Het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen

Tweedegraadsongelijkheden

Machten

Logaritmen en hun toepassingen

Enkele bijzondere functies

Rekenkundige rijen

Meetkundige rijen.

Heeft iemand nog tips voor mij waar ik rekening mee moet houden ?
  maandag 9 juni 2003 @ 11:52:25 #2
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_10981565
je moet eerst proberen om de theorie te snappen, anders loop je iedere keer weer vast. En gewoon vaak oefenen, want t zakt echt niet normaal snel weg.
imagination is more important than knowledge
pi_10981576
Wiskunde B? Op welk niveau?

Op vwo niveau is het in elk geval wel heel wat meer dan standaard vergelijkingen oplossen...

maandag 9 juni 2003 @ 11:54:20 #4
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_10981587
quote:
Op maandag 9 juni 2003 11:53 schreef Dwergje het volgende:
Wiskunde B? Op welk niveau?

Op vwo niveau is het in elk geval wel heel wat meer dan standaard vergelijkingen oplossen...

en dit lijstje lijkt wel heel erg standaard eigenlijk
pi_10981649
Dat lijstje komt niet in de buurt van Wiskunde B, iig niet op VWO niveau
  maandag 9 juni 2003 @ 12:03:57 #6
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_10981735
Wat ik me van de HAVO kan herinneren is dit zelfs wiskunde A

Edit: linkje http://www.nha.nl/Cursusaanbod/MHV/VWO/WiskundeB/Wiskunde.htm

[Dit bericht is gewijzigd door eNaSnI op 09-06-2003 12:10]

<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  maandag 9 juni 2003 @ 12:05:37 #7
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_10981752
Wiskunde B bevat ook nog eens een hele hap meetkunde.
pi_10981777
quote:
Op maandag 9 juni 2003 12:05 schreef Kang-He het volgende:
Wiskunde B bevat ook nog eens een hele hap meetkunde.
En bewijzen en redeneren en conflictlijnen. Maar vergeet ook niet integreren en differentiaal vergelijkingen.
pi_10983469
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:16:20 #10
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_10983822
quote:
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef thabit het volgende:
Nou.. pittig ziet het er in ieder geval totaal niet uit.
pi_10983847
quote:
is niet waar, want je mist integeren en differenti\"eren

maar voor de rest ziet het lijstje er wel goed uit.

@steijn: diff. vgl zijn al lang uit het vwo-stof gehaald

maandag 9 juni 2003 @ 14:19:41 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_10983889
quote:
Er staan inderdaad dingen in waar je bijzonder ver mee kunt gaan, als je de complete achtergrond er tenminste ook van krijgt.
Maar gezien dit citaat:
quote:
Aan het eind van deze opleiding beschik je over een brede basiskennis op het gebied van cijfermatige bedrijfsgegevens, zoals statistieken, bedragen, indexen en percentages.
Zal het alleen wiskunde A zijn. Een basiskennis van statistiek zal ook wel geen stochastische projecties zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:20:53 #13
12718 Lawine
...En toen was er licht!
pi_10983918
quote:
Dan is het huidige VWO niveau ook flink gedevalueerd. Differentialen en Integralen horen er m.i. ook bij. Ik heb her en der vernomen dat het WO flink aan het modderen is met haar wiskunde omdat het vanuit het VWO niet lekker meer aansluit.
Koffie, zwart, geen suiker
  maandag 9 juni 2003 @ 14:23:51 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_10983977
Let op thabit's dikgedrukte woord 'perfect'.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10984197
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:20 schreef Lawine het volgende:
Ik heb her en der vernomen dat het WO flink aan het modderen is met haar wiskunde omdat het vanuit het VWO niet lekker meer aansluit.
Klopt. Ik ben zo'n WO'er die flink loopt te modderen vanwege de slechte aansluiting
  maandag 9 juni 2003 @ 14:41:32 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_10984274
Maar goed, even naar de topicstarter, dit is een cursus voor wiskunde A. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je wiskunde B via de LOI kunt volgen.
pi_10984301
Ik mis integraalrekening, goniometrie, meetkunde bijvoorbeeld.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:46:24 #18
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_10984359
Ik denk dat zodra je met dat praktijk-diploma wiskunde bij een HBO/WO-opleiding aan komt zetten, je met je bek vol tanden staat.

Het ziet er helemaal niet moeilijk uit, en waar ik nog banger voor ben is dat ze je een grafische rekenmachine aan gaan smeren (een TI-83 of een TI-92 bijvoorbeeld - http://education.ti.com/educationportal/index.jsp) waarmee je heel deze shit kunt doen. En het zal niet de bedoeling zijn dat je weet wat je in moet typen op je rekenmachine, maar dat je zelf al die bewerkingen leert doen!

Zorg ervoor dat je je meer oriënteert, want dit ziet er bijzonder verdacht uit.

:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_10984486
Wat wil je eigenlijk bereiken met deze cursus? Heel veel dingen die jij nu noemt worden zelf in Wiskunde A1 op de Havo behandeld.
Wiskunde A op de havo is veeeel eenvoudiger dan de examenstof Mavo (je mag namelijk overal een grafische rekenmachine bij gebruiken).
If you obey all the rules, you miss all the fun!
pi_10984566
Ok ok, er zijn onderwerpen van VWO wiskunde die niet in dat lijstje voorkomen. Maar de meeste onderwerpen van het lijstje worden op het VWO zodanig oppervlakkig behandeld dat ze niet zo volwaardig in het lijstje zouden moeten staan. Een wiskunde-onderwijssysteem waarin precies dat lijstje wordt behandeld, maar dan goed, heeft mijns inziens een veel hoger niveau dan het huidige VWO onderwijs.
  maandag 9 juni 2003 @ 16:48:50 #21
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_10986981
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:56 schreef thabit het volgende:
Ok ok, er zijn onderwerpen van VWO wiskunde die niet in dat lijstje voorkomen. Maar de meeste onderwerpen van het lijstje worden op het VWO zodanig oppervlakkig behandeld dat ze niet zo volwaardig in het lijstje zouden moeten staan. Een wiskunde-onderwijssysteem waarin precies dat lijstje wordt behandeld, maar dan goed, heeft mijns inziens een veel hoger niveau dan het huidige VWO onderwijs.

Dacht je dat zo'n LOI-cursus je de bovengenoemde punten wel perfect laat beheersen... ik denk van niet. Vaak worden dingen die je toch al wist even oppervlakkig aangestipt. Voor zo'n cursus staan de doelen en deelgebieden mooi op papier om indruk te maken, maar in de praktijk valt het vaak bitter tegen.

Verder ben je met dit lijstje volgens mij nog lang niet op VWO-niveau. Alleen de laatste vijf punten:

quote:
Machten

Logaritmen en hun toepassingen

Enkele bijzondere functies

Rekenkundige rijen

Meetkundige rijen.

... zijn onderwerpen uit de bovenbouw, de rest is onderbouwwerk!! Voor een Wi-B diploma mis je volgens mij nog bijna alles uit de bovenbouw, voor een Wi-A diploma mis je nog een heel stuk statistiek en zo.

DimeBag, voor een echt deelcertificaat Wi-B zou ik eerder denken aan volwassenenonderwijs. Succes iig!

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_10987341
quote:
Op maandag 9 juni 2003 16:48 schreef ks_choice het volgende:

Verder ben je met dit lijstje volgens mij nog lang niet op VWO-niveau. Alleen de laatste vijf punten:
[..]

... zijn onderwerpen uit de bovenbouw, de rest is onderbouwwerk!!

Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel.
pi_10987386
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:53 schreef Jummy het volgende:
Wat wil je eigenlijk bereiken met deze cursus? Heel veel dingen die jij nu noemt worden zelf in Wiskunde A1 op de Havo behandeld.
Wiskunde A op de havo is veeeel eenvoudiger dan de examenstof Mavo (je mag namelijk overal een grafische rekenmachine bij gebruiken).
Ik ben aan het kijken of ik later psychologie kan volgen aan de OU. Daar krijg je statistiek en mijn kennis is echt ver beneden peil betreft wiskunde.
pi_10987406
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel.

En hoe weet je dat hij die niet kan oplossen?
  maandag 9 juni 2003 @ 17:18:03 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_10987410
Voor psychologie heb je genoeg aan wiskunde A. Het is statistiek en dan nog de redelijk gemakkelijke variant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')