abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:57:57 #26
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10926619
Kunnen de spelfoutzeikerds a.u.b. on-topic blijven.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_10926622
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:50 schreef thoth het volgende:
Dus NAAST Nederlands wordt er ook Turks geleerd? Dat is geloof ik de strekking van het verhaal. Ja, in deze maatschappij zullen die kinderen Nederlands hard nodig hebben maar om ook nog een beetje met hun ouders en familie te kunnen praten (of als ze terug zouden willen keren naar Turkije) is Turks een goede tweede taal. Wat is er precies mis met het leren van twee talen of drie?
Als keuzevak in het voortgezet onderwijs niet. Maar kinderen op de basisschool Turks gaan leren is te belachelijk voor woorden! Terugkeren naar Turkije? Wij moeten investeren in een ander land? Wij moeten investeren in een andere cultuur? Wat is dit voor een ongein? Laat die Turken AUB investeren in Nederland! Je wordt hier geboren dus spreek je ook onze taal, dat Turks heb je helemaal NERGENS voor nodig. En als je niet met je familie kan communiceren omdat die allemaal Turks praten en jij zogenaamd niet dan is dat hun probleem. Laat me trouwens niet lachen zeg, die Turken leren hun kinderen echt wel Turks hoor. Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken. Dat is al zorgwekkend genoeg, moeten we daar als samenleving nog in gaan investeren ook? Wat is dit voor een afschuwelijke slappe multikul ?
Dit is m'n allerlaatste post hier op Fok. Na vanavond gaat de stekker eruit.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:00:14 #28
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_10926671
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:58 schreef Bigglesworth het volgende:

[..]

Als keuzevak in het voortgezet onderwijs niet. Maar kinderen op de basisschool Turks gaan leren is te belachelijk voor woorden! Terugkeren naar Turkije? Wij moeten investeren in een ander land? Wij moeten investeren in een andere cultuur? Wat is dit voor een ongein? Laat die Turken AUB investeren in Nederland! Je wordt hier geboren dus spreek je ook onze taal, dat Turks heb je helemaal NERGENS voor nodig. En als je niet met je familie kan communiceren omdat die allemaal Turks praten en jij zogenaamd niet dan is dat hun probleem. Laat me trouwens niet lachen zeg, die Turken leren hun kinderen echt wel Turks hoor. Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken. Dat is al zorgwekkend genoeg, moeten we daar als samenleving nog in gaan investeren ook? Wat is dit voor een afschuwelijke slappe multikul ?

'Integreren en domineren' ?
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_10926676
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:56 schreef milagro het volgende:

[..]

Als kleuter in Nederland wonend en de Nederlandse taal niet goed machtig en thuis enkel Turks sprekend?

Alles.

Als dat dan, nee niet zo'n goede zaak.

Maar ik krijg de indruk niet dat het hier om Turks ter vervanging van Nederlands gaat. En nee ik denk echt niet dat er iets mis is met het beheersen van meerdere talen en dan moet de nadruk natuurlijk wel liggen op het beheersen van die talen.

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:01:53 #30
37248 BertV
Klei indiaan
pi_10926703
quote:
Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken.
idd, en ik heb medelijden met zo'n kind en dan ook nog op school Turks geven... Op naar de volgende generatie!
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_10926775
Ze beheren dus niet eens de Nederlandse taal omdat ze teveel Turks praten. Ze moeten die Turkse taal juist AFleren, niet nog meer Turks gaan praten! Ik snap die gedachtegang ook niet. Ik zie dit soort nitwits ook nog wel een keer roepen dat we voor islamieten maar de islamietische wetgeving moeten invoeren want daar hebben ze dan zogenaamd wel respect voor. Ze wisten ons toch ook al te vertellen dat we maar Marokkaanse ' buurtvaders' moesten inzetten omdat die meer respect kregen dan autochtone Nederlanders? Wat zijn dit voor een vreselijke griezels? En hoe komt het dat dit soort idioten ook werkelijk dit soort projecten van de grond krijgt inclusief belastinggeld? Ik heb zo het vermoeden dat de PVDA nog stevig in het zadel zit.

Dit is m'n allerlaatste post hier op Fok. Na vanavond gaat de stekker eruit.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:06:07 #32
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_10926795
Moment. Even her-en-der wat flames naar de eeuwige jachtvelden verplaatsen.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:16:23 #33
16625 robh
pi_10926997
En weer open. Not-your-man, je mag kiezen: vrijwillig kappen met trollen of onvrijwillig stoppen met posten.

Vandaag laten we dit soort kinderachtige geklooi maar mooi achterwege

Aan jou de keuze.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:21:28 #34
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_10927097
als keuzevak moet het kunnen ... zolang het niet ten koste gaat van de lessen Nederlands ...
dus niet 'of Turks of Nederlands' ...

dat ze thuis Turks moeten kunnen spreken is natuurlijk onzin,
dat krijgen die kids toch wel mee van de ouders...
beter zou zijn om die Turks sprekende ouders aan te moedigen om Nederlands te leren...

pi_10927149
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:00 schreef thoth het volgende:

[..]

Als dat dan, nee niet zo'n goede zaak.

Maar ik krijg de indruk niet dat het hier om Turks ter vervanging van Nederlands gaat. En nee ik denk echt niet dat er iets mis is met het beheersen van meerdere talen en dan moet de nadruk natuurlijk wel liggen op het beheersen van die talen.

die kinderen spreken thuis enkel Turks. totaal geen Nederlands...komen in groep 1 vaak voor het EERST met de Nederlandse taal in aanraking.
Lijkt me dus raadzaam je eerst op de Nederlandse taal te concentreren op school.
En het zou de ouders ook niet misstaan zichzelf een beetje meer te verdiepen in het leren van de Nederlandse taal en als ze dat wel spreken dan thuis het Turks ook eens af te wisselen met het Nederlands..in belang van hun kinderen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_10927274
Ik kan me helemaal vinden in de opmerking: ouders moeten zich maar eens gaan verdiepen in de Nederlandse taal maar ouders die die moeite niet nemen, laten zich ook niet dwingen en zullen dan waarschijnlijk Turks blijven spreken.

Overigens, er zijn ook zat families waar de ouders wel degelijk Nederlands spreken (of het in ieder geval proberen). Ik vraag me ook echt af of het zo is dat "alle" Turkse kleuters thuis alleen maar Turks moeten spreken? Ik denk dat het antwoord nee is.

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:29:45 #37
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_10927314
Hoe halen ze het in hun hoofd. De enigste les die ze nodig hebben is Nederlands, niet Turks
Nog ff en dan is Turks een verplicht vak
Schandalig.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:30:36 #38
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_10927329
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:21 schreef realist_ik het volgende:
als keuzevak moet het kunnen ... zolang het niet ten koste gaat van de lessen Nederlands ...
dus niet 'of Turks of Nederlands' ...

dat ze thuis Turks moeten kunnen spreken is natuurlijk onzin,
dat krijgen die kids toch wel mee van de ouders...
beter zou zijn om die Turks sprekende ouders aan te moedigen om Nederlands te leren...

Keuze-vak of cursus inderdaad. Turks leren lijkt me prima als het vrijwillig gebeurt, maar niet als verplichting voor alle leerlingen.
pi_10927351
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:28 schreef thoth het volgende:
Ik kan me helemaal vinden in de opmerking: ouders moeten zich maar eens gaan verdiepen in de Nederlandse taal maar ouders die die moeite niet nemen, laten zich ook niet dwingen en zullen dan waarschijnlijk Turks blijven spreken.

Overigens, er zijn ook zat families waar de ouders wel degelijk Nederlands spreken (of het in ieder geval proberen). Ik vraag me ook echt af of het zo is dat "alle" Turkse kleuters thuis alleen maar Turks moeten spreken? Ik denk dat het antwoord nee is.

De meerderheid doet dat wel.
Het is meer regel dan uitzondering in de peuter of kleuterklas.
Die achterstand halen ze meestal niet meer in.
Dus om die achterstand ook nog eens te verzwaren door er een andere taal naast te laten leren..
In Nederland ligt hun toekomst, die kinderen zijn EERSTE generatie Nederlanders, of zelfs tweede!.
Het Turks dat ze thuis meekrijgen is voldoende om te communiceren met Opa en Oma die het Nederlands niet machtig zijn.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:32:00 #40
37248 BertV
Klei indiaan
pi_10927362
quote:
De enigste les die ze nodig hebben is Nederlands
Ja, ik vind het ook maar onzin, nederlandse les is het enige wat ze nodig hebben, die turkse kleuters dan eh...
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:32:27 #41
16625 robh
pi_10927376
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:30 schreef ShaoliN het volgende:

Keuze-vak of cursus inderdaad. Turks leren lijkt me prima als het vrijwillig gebeurt, maar niet als verplichting voor alle leerlingen.

Dat vind ik ook.

De noodzaak ontbreekt of is niet gewenst, dus zou je het niet moeten doen.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:32:37 #42
35455 Darth-Vader
Groen-Rechts
pi_10927381
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:28 schreef thoth het volgende:

Natuurlijk niet. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik mag toch wel aannemen dat met name de hogeropgeleiden ook thuis een woordje Nederlands spreekt. Maar ik ben pas tevreden wanneer ze allemaal, op alle mogelijke plekken binnen de Nederlandse grens Nederlands spreken!
Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:33:09 #43
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_10927389
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:32 schreef BertV het volgende:

[..]

Ja, ik vind het ook maar onzin, nederlandse les is het enige wat ze nodig hebben, die turkse kleuters dan eh...

Niet alleen de kleuters.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
pi_10927447
Lekker kortzichtig allemaal weer... Uit hetzelfde stukje:
quote:
Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal.
Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:36:20 #45
3904 Koos Voos
teringhond
pi_10927450
B E L A C H E L I J K ! ! ..
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:36:43 #46
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_10927453
Ik vindt dat iedere niederlander gewon het taal mag spreke die hij of zei wil. We leve in een multikulturele samenleving. Iedereen mag segge wat ie wil. Iedere mogool hier op fok mag bijvoorbeelt zegguh kutmarokkaan of kankerj00d en dat maakt onze kikkerland so mooi. Kleuters moeten ook stemregt krijgen vindt ik.
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:37:12 #47
33189 RM-rf
1/998001
pi_10927461
Toen ik 10 jaar terug in Rotterdam-Noord woonde, woonde ik naast een basis-school die dat al toepastte.
Het bleek dat de turkse kinderen (70% op die school) geen correct taalgebruik leerden, wat ze leerden was enkel spreektaal en dit ging gepaard met een soort van slordig taalgebruik, met veel plaatselijke dialect erin (zoals het enkel van hun ouders te horen kregen).

Deze kinderen die problemen hadden met turks bleken juist ook een grote achterstand te hebben bij het leren van de Nederlandse taal, en deze achterstand bleef bestaan ook tot kort voor het verlaten van de school.
Door behalve Nederlands ook Turkse les te geven, konden deze kinderen juist ook makkelijker en correcter de Nederlandse taal oppakken en minder te vervallen in slordige spreektaal.

Het bleek succes te hebben.
Ik zie enkel niet waarom deze huidige uitspraak in het nieuws komt, die basisschool toen was er al mee bezig en kon zijn resultaten ermee bewijzen (ik meen dat de cisco-toets-resultaten van turkse kinderen die zowel turks als nederlandse les kregen met 30 tot 50% verbeterden)

edit: ik lees net dat de basisschool 'Combinatie 70' betreft, dat was inderdaad die school, nabij de Bloklandstraat.

[Dit bericht is gewijzigd door RM-rf op 06-06-2003 12:41]

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_10927462
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:36 schreef Nuoro het volgende:
Lekker kortzichtig allemaal weer... Uit hetzelfde stukje:
[..]

Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.

Hun EIGEN taal IS Nederlands, het zijn Nederlanders, hier geboren en getogen!
Of wilt men nog 10 generaties lang doorgaan met deze argumenten?
  vrijdag 6 juni 2003 @ 12:38:32 #49
37248 BertV
Klei indiaan
pi_10927495
quote:
Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal.
Dat komt natuurlijk omdat er boven die wieg al gebrabbelt is in de verkeerde taal. Je zou dat volgens de knappe koppen kunnen oplossen door eerst die taal fatsoenlijk te leren spreken.

Is wat voor te zeggen. Want veel mensen spreken nu beide talen gebrekkig.

vrijdag 6 juni 2003 @ 12:38:40 #50
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10927496
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 12:37 schreef milagro het volgende:

[..]

Hun EIGEN taal IS Nederlands, het zijn Nederlanders, hier geboren en getogen!
Of wilt men nog 10 generaties lang doorgaan met deze argumenten?

Stoppen we dan ook met het woordje allochtoon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')