quote:Als keuzevak in het voortgezet onderwijs niet. Maar kinderen op de basisschool Turks gaan leren is te belachelijk voor woorden! Terugkeren naar Turkije? Wij moeten investeren in een ander land? Wij moeten investeren in een andere cultuur? Wat is dit voor een ongein? Laat die Turken AUB investeren in Nederland! Je wordt hier geboren dus spreek je ook onze taal, dat Turks heb je helemaal NERGENS voor nodig. En als je niet met je familie kan communiceren omdat die allemaal Turks praten en jij zogenaamd niet dan is dat hun probleem. Laat me trouwens niet lachen zeg, die Turken leren hun kinderen echt wel Turks hoor. Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken. Dat is al zorgwekkend genoeg, moeten we daar als samenleving nog in gaan investeren ook? Wat is dit voor een afschuwelijke slappe multikul ?
Op vrijdag 6 juni 2003 11:50 schreef thoth het volgende:
Dus NAAST Nederlands wordt er ook Turks geleerd? Dat is geloof ik de strekking van het verhaal. Ja, in deze maatschappij zullen die kinderen Nederlands hard nodig hebben maar om ook nog een beetje met hun ouders en familie te kunnen praten (of als ze terug zouden willen keren naar Turkije) is Turks een goede tweede taal. Wat is er precies mis met het leren van twee talen of drie?
quote:'Integreren en domineren' ?
Op vrijdag 6 juni 2003 11:58 schreef Bigglesworth het volgende:[..]
Als keuzevak in het voortgezet onderwijs niet. Maar kinderen op de basisschool Turks gaan leren is te belachelijk voor woorden! Terugkeren naar Turkije? Wij moeten investeren in een ander land? Wij moeten investeren in een andere cultuur? Wat is dit voor een ongein? Laat die Turken AUB investeren in Nederland! Je wordt hier geboren dus spreek je ook onze taal, dat Turks heb je helemaal NERGENS voor nodig. En als je niet met je familie kan communiceren omdat die allemaal Turks praten en jij zogenaamd niet dan is dat hun probleem. Laat me trouwens niet lachen zeg, die Turken leren hun kinderen echt wel Turks hoor. Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken. Dat is al zorgwekkend genoeg, moeten we daar als samenleving nog in gaan investeren ook? Wat is dit voor een afschuwelijke slappe multikul ?
quote:Als dat dan, nee niet zo'n goede zaak.
Op vrijdag 6 juni 2003 11:56 schreef milagro het volgende:[..]
Als kleuter in Nederland wonend en de Nederlandse taal niet goed machtig en thuis enkel Turks sprekend?
Alles.
Maar ik krijg de indruk niet dat het hier om Turks ter vervanging van Nederlands gaat. En nee ik denk echt niet dat er iets mis is met het beheersen van meerdere talen en dan moet de nadruk natuurlijk wel liggen op het beheersen van die talen.
quote:idd, en ik heb medelijden met zo'n kind en dan ook nog op school Turks geven... Op naar de volgende generatie!
Elk fucking Turks en Marokkaans kind dat ik tegenkom met z'n ouders word in het Turks aangesproken.
Vandaag laten we dit soort kinderachtige geklooi maar mooi achterwege
Aan jou de keuze.
dat ze thuis Turks moeten kunnen spreken is natuurlijk onzin,
dat krijgen die kids toch wel mee van de ouders...
beter zou zijn om die Turks sprekende ouders aan te moedigen om Nederlands te leren...
quote:die kinderen spreken thuis enkel Turks. totaal geen Nederlands...komen in groep 1 vaak voor het EERST met de Nederlandse taal in aanraking.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:00 schreef thoth het volgende:[..]
Als dat dan, nee niet zo'n goede zaak.
Maar ik krijg de indruk niet dat het hier om Turks ter vervanging van Nederlands gaat. En nee ik denk echt niet dat er iets mis is met het beheersen van meerdere talen en dan moet de nadruk natuurlijk wel liggen op het beheersen van die talen.
Overigens, er zijn ook zat families waar de ouders wel degelijk Nederlands spreken (of het in ieder geval proberen). Ik vraag me ook echt af of het zo is dat "alle" Turkse kleuters thuis alleen maar Turks moeten spreken? Ik denk dat het antwoord nee is.
quote:Keuze-vak of cursus inderdaad. Turks leren lijkt me prima als het vrijwillig gebeurt, maar niet als verplichting voor alle leerlingen.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:21 schreef realist_ik het volgende:
als keuzevak moet het kunnen ... zolang het niet ten koste gaat van de lessen Nederlands ...
dus niet 'of Turks of Nederlands' ...dat ze thuis Turks moeten kunnen spreken is natuurlijk onzin,
dat krijgen die kids toch wel mee van de ouders...
beter zou zijn om die Turks sprekende ouders aan te moedigen om Nederlands te leren...
quote:De meerderheid doet dat wel.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:28 schreef thoth het volgende:
Ik kan me helemaal vinden in de opmerking: ouders moeten zich maar eens gaan verdiepen in de Nederlandse taal maar ouders die die moeite niet nemen, laten zich ook niet dwingen en zullen dan waarschijnlijk Turks blijven spreken.Overigens, er zijn ook zat families waar de ouders wel degelijk Nederlands spreken (of het in ieder geval proberen). Ik vraag me ook echt af of het zo is dat "alle" Turkse kleuters thuis alleen maar Turks moeten spreken? Ik denk dat het antwoord nee is.
quote:Ja, ik vind het ook maar onzin, nederlandse les is het enige wat ze nodig hebben, die turkse kleuters dan eh...
De enigste les die ze nodig hebben is Nederlands
quote:Dat vind ik ook.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:30 schreef ShaoliN het volgende:Keuze-vak of cursus inderdaad. Turks leren lijkt me prima als het vrijwillig gebeurt, maar niet als verplichting voor alle leerlingen.
De noodzaak ontbreekt of is niet gewenst, dus zou je het niet moeten doen.
quote:Natuurlijk niet. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik mag toch wel aannemen dat met name de hogeropgeleiden ook thuis een woordje Nederlands spreekt. Maar ik ben pas tevreden wanneer ze allemaal, op alle mogelijke plekken binnen de Nederlandse grens Nederlands spreken!
Op vrijdag 6 juni 2003 12:28 schreef thoth het volgende:Overigens, er zijn ook zat families waar de ouders wel degelijk Nederlands spreken (of het in ieder geval proberen). Ik vraag me ook echt af of het zo is dat "alle" Turkse kleuters thuis alleen maar Turks moeten spreken? Ik denk dat het antwoord nee is.
quote:Niet alleen de kleuters.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:32 schreef BertV het volgende:[..]
Ja, ik vind het ook maar onzin, nederlandse les is het enige wat ze nodig hebben, die turkse kleuters dan eh...
quote:Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.
Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal.
Deze kinderen die problemen hadden met turks bleken juist ook een grote achterstand te hebben bij het leren van de Nederlandse taal, en deze achterstand bleef bestaan ook tot kort voor het verlaten van de school.
Door behalve Nederlands ook Turkse les te geven, konden deze kinderen juist ook makkelijker en correcter de Nederlandse taal oppakken en minder te vervallen in slordige spreektaal.
Het bleek succes te hebben.
Ik zie enkel niet waarom deze huidige uitspraak in het nieuws komt, die basisschool toen was er al mee bezig en kon zijn resultaten ermee bewijzen (ik meen dat de cisco-toets-resultaten van turkse kinderen die zowel turks als nederlandse les kregen met 30 tot 50% verbeterden)
edit: ik lees net dat de basisschool 'Combinatie 70' betreft, dat was inderdaad die school, nabij de Bloklandstraat.
[Dit bericht is gewijzigd door RM-rf op 06-06-2003 12:41]
quote:Hun EIGEN taal IS Nederlands, het zijn Nederlanders, hier geboren en getogen!
Op vrijdag 6 juni 2003 12:36 schreef Nuoro het volgende:
Lekker kortzichtig allemaal weer... Uit hetzelfde stukje:
[..]Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.
quote:Dat komt natuurlijk omdat er boven die wieg al gebrabbelt is in de verkeerde taal. Je zou dat volgens de knappe koppen kunnen oplossen door eerst die taal fatsoenlijk te leren spreken.
Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal.
Is wat voor te zeggen. Want veel mensen spreken nu beide talen gebrekkig.
quote:Stoppen we dan ook met het woordje allochtoon?
Op vrijdag 6 juni 2003 12:37 schreef milagro het volgende:[..]
Hun EIGEN taal IS Nederlands, het zijn Nederlanders, hier geboren en getogen!
Of wilt men nog 10 generaties lang doorgaan met deze argumenten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |