abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 juni 2003 @ 09:55:52 #1
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_10924045
Over irriteren en ergeren...

Er zijn veel mensen die (indien toepasselijk) roepen dat ze zich aan iemand irriteren.
Maar taalkundig gezien kan dat toch niet? Dat moet toch "ergeren" zijn? Toch?

Hoe zit dat nou ook weer? Wanneer gebruik je welke van die twee?

Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_10924053
je ergert je aan iets of je irriteert je
  vrijdag 6 juni 2003 @ 10:00:56 #3
12091 Sjaakman
pi_10924146
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 09:56 schreef -Artemis- het volgende:
je ergert je aan iets of je irriteert je
Dus... Als het om een onderwerp/persoon gaat is het ergeren.
Irriteren kan je niet aan een onderwerp hangen.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 10:03:52 #4
49425 ijsvries
Fokker-Parents
pi_10924204
ik irriteer me aan sjaakman is fout
het moet zijn:
ik erger me aan sjaakman.
pi_10924234
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 10:03 schreef ijsvries het volgende:
het moet zijn:
ik erger me aan sjaakman.
Sjaakman irriteert me is dan wel weer okay
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  vrijdag 6 juni 2003 @ 10:06:41 #6
51319 Maaikietje
sex on the beach
pi_10924254
gaat ergeren niet veel verder dan irriteren?
  vrijdag 6 juni 2003 @ 10:08:51 #7
12091 Sjaakman
pi_10924302
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 10:03 schreef ijsvries het volgende:
...
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 10:05 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Sjaakman irriteert me is dan wel weer okay

Wat maakt de eerste fout en de tweede goed?
pi_10924329
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 10:08 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

[..]

Het hangt van de zinsconstructie af ... ik kan even niet op de juiste term komen, maar "iets irriteert me" is correct, itt "ik irriteer me aan"
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_10924444
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 10:08 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

[..]

In de eerste zin zeg je, dat jij je irriteert.

Maar dat klopt niet, want sjaakman irriteert jou!

En dat staat in de 2e wel goed.

Je kunt jezelf niet irriteren (ja dan is er wat mis )
Maar je kunt je wel ergens aan ergeren..

[Dit bericht is gewijzigd door -En4Cer- op 06-06-2003 11:12]

I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:00:18 #10
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10925273
Het is je ergens AAN ergeren, of je irriteren (je bent geirriteerd DOOR iets) ...

... klinkt dit een beetje als waarheid

Of niet soms?
pi_10933393
Sjaakman! Sinds wanneer heb jij je ontpopt van notoir onzin-poster tot punctueel taalpurist? Ik lees de laatste tijd allemaal posts met retorische vragen als: mag 'wou' ipv 'wilde'? taalkundig gezien kun je je toch niet aan iets 'irriteren', dat moet toch 'ergeren' zijn? en net weer prijzen die je niet in prijs kan verlagen.
Heb je soms een dwangneurose tot posten? Een geldingsdrang die je combineert met een welwillendheid je taalvaardigheid te showen? Stop dan anders met die koddige topics.

Ik weet niet of je nog op school zit maar ik denk dat je leraar of lerares Nederlands je uitstekende antwoorden kan geven op dergelijke vragen.

Even om je alvast voor te zijn:
Volgens de Nederlandse taal kun je iemand inderdaad niet een 'lekkere fles wijn' cadeau doen. Wel kun je zo iemand een 'fles lekkere wijn' schenken.
Je moet streng opletten dat mensen het woord 'hun' niet als persoonlijk voornaamwoord gebruiken, het is namelijk een bezittelijk voornaamwoord!
Het is altijd 'groter dan' en niet 'groter als'. 'Als' gebruik je in een vergelijking waar twee zaken gelijk zijn, 'dan' gebruik je in een tegnstelling waarin twee zaken ongelijk zijn... etc. etc.

Kijk ook eens op:
http://www.taaldatabanken.com" target="_blank"> http://www.taaldatabanken.com
http://www.worldwidewriting.com" target="_blank"> http://www.worldwidewriting.com

"I'm a reasonable man, get off my case"
pi_10998074
je ergert je aan iemand
je irriteert je aan iets
  dinsdag 10 juni 2003 @ 10:34:32 #13
12091 Sjaakman
pi_11001690
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 16:03 schreef ELPablo het volgende:
Sjaakman! Sinds wanneer heb jij je ontpopt van notoir onzin-poster tot punctueel taalpurist?
quote:
Ik lees de laatste tijd allemaal posts met retorische vragen als: mag 'wou' ipv 'wilde'? taalkundig gezien kun je je toch niet aan iets 'irriteren', dat moet toch 'ergeren' zijn? en net weer prijzen die je niet in prijs kan verlagen.
Gewoon dingen die mij zoal opvallen.
quote:
Heb je soms een dwangneurose tot posten? Een geldingsdrang die je combineert met een welwillendheid je taalvaardigheid te showen? Stop dan anders met die koddige topics.
Da's niet aardig.
Taalvaardigheid showen?
Volgens mij tonen dit soort "vragen over de Nederlandse taal" topics eerder mijn gebrek aan taalvaardigheid.

De reden dat ik dat soort vragen stel is dat ik zo nu en dan even de kluts kwijt ben voor wat betreft de Nederlandse taal.
Dit heeft voor een deel te maken met het vaak bijzonder lage niveau van het Nederlands van de FOK!-forum gebruikers. En tot mijn verbazing zal het de meeste users ook echt "aan den aarsch oxideren" dat ze die fouten maken.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik door veel op FOK!-forum te komen heb ontdekt dat ik graag écht correct Nederlands wil kunnen schrijven. Tot in detail.

quote:
Ik weet niet of je nog op school zit maar ik denk dat je leraar of lerares Nederlands je uitstekende antwoorden kan geven op dergelijke vragen.

School is alweer een paar jaar geleden. Anders had ik het inderdaad daar kunnen vragen.
Of ik had destijds wat beter op kunnen letten natuurlijk.
quote:
Even om je alvast voor te zijn:
Volgens de Nederlandse taal kun je iemand inderdaad niet een 'lekkere fles wijn' cadeau doen. Wel kun je zo iemand een 'fles lekkere wijn' schenken.
Je moet streng opletten dat mensen het woord 'hun' niet als persoonlijk voornaamwoord gebruiken, het is namelijk een bezittelijk voornaamwoord!
Het is altijd 'groter dan' en niet 'groter als'. 'Als' gebruik je in een vergelijking waar twee zaken gelijk zijn, 'dan' gebruik je in een tegnstelling waarin twee zaken ongelijk zijn... etc. etc.
Probeer je in een keer al mijn eventuele vragen te beantwoorden?
Er komen vast nog wel andere hoor.
quote:
Kijk ook eens op:
http://www.taaldatabanken.com" target="_blank"> http://www.taaldatabanken.com</a>
http://www.worldwidewriting.com" target="_blank"> http://www.worldwidewriting.com</a>
Dank.
pi_12360850
-foutje-
"I'm a reasonable man, get off my case"
  maandag 11 augustus 2003 @ 17:42:11 #15
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_12360883
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 00:29 schreef PetraV het volgende:
je ergert je aan iemand
quote:
je irriteert je aan iets

Je kan je niet irriteren aan iets. Iets kan jou wel irriteren en je kan je ergeren aan iets, maar niet andersom.

maandag 11 augustus 2003 @ 19:02:21 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_12362241
'Ergeren' en 'irriteren' zijn als synoniemen te gebruiken:

Jij ergert mij.
Jij irriteert mij.

'Ergeren' kan echter ook als wederkerend werkwoord worden gebruikt; 'ergeren' komt dan voor in combinatie met een wederkerig voornaamwoord, zoals 'me', 'zich', 'elkaar'.

Jij ergert je aan mij.
Zij ergert zich aan taalfouten.

'Irriteren' kan niet als wederkerend werkwoord worden gebruikt. Als mensen het toch zo gebruiken, doen ze dit waarschijnlijk omdat ze 'irriteren' en 'ergeren' ook dan als synoniemen zien.

The love you take is equal to the love you make.
pi_12401517
Het wordt mij opeens allemaal duidelijk
Je hebt zeker de nieuwste show van Theo Maassen gezien. Daar kwam een grap in voor over ergeren en irriteren. Vandaar het uitstapje van ONZ naar K&L
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')