abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10781554
Een term die ik hier vaak voorbij zie komen is ruimtetijd. Wat is het nou precies? Kan iemand het mij in Jip en Janneke taal(TM) uitleggen? Eigenlijk schaam ik me een beetje voor deze vraag omdat ik het gevoel heb dat ik dit al lang had moeten weten.

(Ik had tijdens natuurkunde meer oog voor het vrouwelijke geslacht dan voor de lesstof.)

vrijdag 30 mei 2003 @ 23:03:51 #2
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10781569
Een term bedacht door Gene Roddenberry om bepaalde gaten in het plot te dichten.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  vrijdag 30 mei 2003 @ 23:08:49 #3
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_10781669
Ik denk dat je het niet aan elkaar moet zien, dus Ruimte/Tijd. Niet de tijd van de ruimte, maar ruimte en tijd, als de 4 dimensies die we hebben.
pi_10781713
quote:
Op vrijdag 30 mei 2003 23:08 schreef Khadgar het volgende:
Ik denk dat je het niet aan elkaar moet zien, dus Ruimte/Tijd. Niet de tijd van de ruimte, maar ruimte en tijd, als de 4 dimensies die we hebben.
Maar wat is het?
  vrijdag 30 mei 2003 @ 23:31:05 #5
35368 KonradV
Live Long and Prosper!
pi_10782084
Als je StarDate (uit Star Trek) bedoelt, kun je op deze plek : http://www.cs.umanitoba.ca/~djc/startrek/stardates/ de achtergronden lezen. Daar zit heel wat "achter"
  zaterdag 31 mei 2003 @ 00:31:22 #6
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_10783488
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_10785622
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 00:31 schreef the.moderator het volgende:
http://einstein.stanford.edu/gen_int/faqs/faqs.html#spacetime
quote:
One way to think about space-time is as a large fishing net. Left unperturbed and stretched out flat, it is straight and regular. But the minute one puts a weight into the net, everything bends to support that weight. A weight that was spinning would wreak even more havoc with the net, twisting it as it spun. The mass-energy of the planet earth represents a "weight" in our net of space-time, and the daily revolutions of the earth, according to Einsteins theory, represent a twisting of local space-time.
Ruimtetijd is dus een denkbaar 'net' dat over het algemeen gewoon plat is. Als er een zwaar object voorbij komt zal het kromgetrokken worden door de zwaartekracht van dat object, correct?

Dan nog vind ik de definite van spacetime nogal vaag.

pi_10791001
Net zoals je 3 ruimtelijke dimensies samenvat in de term 'ruimte', kun je ook nog de tijd erbij nemen en het geheel 'ruimtetijd' noemen. Volgens Einsteins Speciale Relativiteitstheorie staan ruimte en tijd namelijk niet helemaal los van elkaar.
Je moet het gewoon zien als een vierdimensionaal iets, al kan niemand er geloof ik iets concreets bij voorstellen.

Dat beeld van een net kun je ook al gebruiken voor de ruimte alleen. Stel je hebt een strakgespannen rubberen vlies. Als je daar een bowlingbal op legt, zal de bal erin wegzakken, en het vlies zal krommen. Het vlies is de driedimensionale ruimte, de bowlingbal is bijv. de zon.

Als je nu een knikker richting die bal over het vlies rolt, zal die er in het algemeen omheen gaan cirkelen. Als je te hard gooit, zal de baan van de knikker alleen iets buigen maar zal hij verder ongeveer recht verder gaan. Gooi je zachter, dan zal de knikker naar de bowlingbal spiraliseren. Die knikker is bijv. een planeet of komeet.

Aangezien fenomenen als zwaartekracht niet alleen ruimte maar ook tijd blijken te beïnvloeden, blijkt het zinvol om de tijd ook mee te nemen in de theorie, vandaar 'ruimtetijd'.

The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')