abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:01:33 #1
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10471457
Ik zit even te brainstormen. Misschien is het al eens eerder geopperd, maar het leek me geen slecht idee: vervang (op termijn) flitspalen en bermcontroles door snelheidscontrole via GPS.

Voordelen:
1. Minder kosten, want flitspalen zijn duur, onderhoudsintensief en verre van hufterproof, zo ook mankracht in de berm.
2. Politie kan weer de straat op.
3. Flexibeler systeem, want er kan met meer variabelen rekening worden gehouden: rijdt iemand te hard om alleen even die vrachtwagen in te halen? Wat is het tijdstip en de weersomstandigheden? Hoe druk is het op de weg, en betreft het een risicogebied?. Wat is de boetegeschiedenis van de betreffende automobilist?
Zo kun je een gewogen boetesysteem invoeren wat over het algemeen bevredigender en rechtvaardiger zal zijn.

4. na edit toegevoegd: grotere preventieve waarde.

Nadelen: het zal een moeizame overgang vereisen, omdat nog lang niet alle voertuigen met GPS zijn uitgerust. Wellicht zou dit verplicht kunnen worden gesteld voor alle nieuw te verkopen vervoermiddelen, en op termijn (bv. binnen 5 jaar) ook voor oudere voertuigen (bijv. als APK-vereiste, o.i.d.).

Tevens zou je er aan kunnen denken om, just in case, op een beperkt aantal high risk-locaties flitspalen te handhaven, bijvoorbeeld in de buurt van scholen, of notoire ongevallenhaarden.

Shoot! .

[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 16-05-2003 14:22]

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:02:27 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10471468
Vind ik meer iets voor PTA, eigenlijk..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:04:23 #3
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_10471505
je bedoelt GPS, Global Positioning System ?
pi_10471568
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:04 schreef Leonardo1504 het volgende:
Ik denk het wel, want ik heb geen zin om een GPRS telefoon aan te schaffen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_10471592
Ik vind het slim bedacht van je maar verder een kutsysteem wat ze van mij niet hoeven in te voeren

Kan ik potdomme nergens meer te hard rijden

vosss is de naam,
pi_10471602
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:01 schreef Kwark het volgende:
...

Waarom laten we niet gelijk een chip in de kop plaatsen, ben je een gevangene in je eigen auto. Niet dat ik iets te verbergen hebt, maar zo kan de politie precies zien waar je bent geweest en hoelaat ed.

beetje inbraak op m'n privacy... dacht ik zo...

pi_10471612
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef vosss het volgende:
Ik vind het slim bedacht van je maar verder een kutsysteem wat ze van mij niet hoeven in te voeren

Zandvoort?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_10471641
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:10 schreef Lucille het volgende:

[..]

Zandvoort?

Very funny

Ik bedoel uiteraard gewoon op een normale weg af en toe eens 235 blazen

vosss is de naam,
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:12:30 #9
24816 jant
Mmmmm...
pi_10471654
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:01 schreef Kwark het volgende:
Ik zit even te brainstormen. Misschien is het al eens eerder geopperd, maar het leek me geen slecht idee: vervang (op termijn) flitspalen en bermcontroles door snelheidscontrole via GPRS.
Hoe had je dit precies in gedachten dan? Ik bedoel zodra je te hard rijd dat er een signaal afgegeven wordt of gaat GPRS meten hoe hard jij rijdt?
quote:
Voordelen:
1. Minder kosten, want flitspalen zijn duur, onderhoudsintensief en verre van hufterproof, zo ook mankracht in de berm.
Gelul, zo'n (nieuwe) technologie ontwikkelen kost bakken met knaken.
quote:
2. Politie kan weer de straat op.
Gelul. Was het niet gebleken dat van de politie agenten die 'vrijgemaakt' waren voor de straat over algemeen niet op het kantoor terecht komen ?
quote:
3. Flexibeler systeem, want er kan met meer variabelen rekening worden gehouden: rijdt iemand te hard om alleen even die vrachtwagen in te halen? Wat is het tijdstip en de weersomstandigheden? Hoe druk is het op de weg, en betreft het een risicogebied?. Wat is de boetegeschiedenis van de betreffende automobilist?
Zo kun je een gewogen boetesysteem invoeren wat over het algemeen bevredigender en rechtvaardiger zal zijn.
Dit is natuurlijk helemaal een ingewikkelde nieuwe technologie waarvan de kosten voor het ontwikkelen ervan niet te overzien zijn.
quote:
Nadelen: het zal een moeizame overgang vereisen, omdat nog lang niet alle voertuigen met GPRS zijn uitgerust. Wellicht zou dit verplicht kunnen worden gesteld voor alle nieuw te verkopen vervoermiddelen, en op termijn (bv. binnen 5 jaar) ook voor oudere voertuigen (bijv. als APK-vereiste, o.i.d.).
En wie gaat dat GPRS abonnementje betalen? Zit dat bij de houderschapsbelasting inbegrepen?
quote:
Tevens zou je er aan kunnen denken om, just in case, op een beperkt aantal high risk-locaties flitspalen te handhaven, bijvoorbeeld in de buurt van scholen, of notoire ongevallenhaarden.
OK, make up your mind Toch maar flitspalen doen?

Maar goed gelukkig was het maar een proefballonnetje...

pi_10471659
quote:

inderdaad, voor de overheid zou dit geweldig zijn.
Voor de automobilist totaal niet!

ik ben dus ook tegen zoiets!

[Dit bericht is gewijzigd door _Administr8or_ op 16-05-2003 13:19]

pi_10471749
Nog geen rijbewijs zeker......
zeg ik
pi_10471870
-edit-

laat maar...

[Dit bericht is gewijzigd door BroesWillems op 16-05-2003 13:29]

vrijdag 16 mei 2003 @ 13:23:03 #13
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_10471904
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:21 schreef BroesWillems het volgende:
vaag ventje... chk zn foto boek...
[..]

ook een raar lul verhaal staat erbij....

Ben je weer lekker offtopic aan het zuigen ?
pi_10471980
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:23 schreef Leonardo1504 het volgende:

[..]

Ben je weer lekker offtopic aan het zuigen ?

zoals gewoonlijk lees je gewoon weer over mn Ontopic Reactie heen:
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

Waarom laten we niet gelijk een chip in de kop plaatsen, ben je een gevangene in je eigen auto. Niet dat ik iets te verbergen hebt, maar zo kan de politie precies zien waar je bent geweest en hoelaat ed.

maar dat zijn we onderhand wel gewend... NFI
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:27:56 #15
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10472005
Idee is leuk, moet natuurlijk wel verder worden uitgedacht, maar is praktisch onhaalbaar.

Je zal zo verschrikkelijk veel apparatuur moeten neerzetten om al die data bij te kunnen houden.
Daarbij is het GPS systeem ook nog niet goed genoeg.
De afwijking is enkele meters, maar kan door het amerikaanse leger op elk willekeurig moment op honderden meters gezet worden als ze dat nodig achten.

De investering zou zo groot zijn, dat nederland dat sowieso niet alleen kan. Zal in europees verband moeten. En de kosten ervan zullen hoger liggen dan nog een eeuw met flitspalen werken...
(en dan heb ik Big Brother nog niet eens genoemd)

Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:43:31 #16
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10472391
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:04 schreef Leonardo1504 het volgende:
Uiteraard. Niet slim, kan een mod misschien de titel even aanpassen? .
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_10472443
Aangepast
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:47:33 #18
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10472479
quote:
Daar is het dus ook voor bedoeld .
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef BroesWillems het volgende:

ALs je niet te hard rijdt is er niks aan de hand. Rij je wèl te hard dan zou dat (als het ideaal zou werken) nú ook bekend zijn, want dan word je geflitst.
pi_10472517
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:27 schreef Gabberhead het volgende:
Idee is leuk, moet natuurlijk wel verder worden uitgedacht, maar is praktisch onhaalbaar.

Je zal zo verschrikkelijk veel apparatuur moeten neerzetten om al die data bij te kunnen houden.
Daarbij is het GPS systeem ook nog niet goed genoeg.
De afwijking is enkele meters, maar kan door het amerikaanse leger op elk willekeurig moment op honderden meters gezet worden als ze dat nodig achten.

De investering zou zo groot zijn, dat nederland dat sowieso niet alleen kan. Zal in europees verband moeten. En de kosten ervan zullen hoger liggen dan nog een eeuw met flitspalen werken...
(en dan heb ik Big Brother nog niet eens genoemd)

er komt een Europees satelieten systeem (Galileo-project), dan heb je dus niks meer met het Amerikaanse systeem te maken

En de afwijking is te corrigeren met een bepaald algoritme ('waas' ofzoiets) tot minder dan 3M

Dus opzich is de afwijking nog niet zo'n probleem, de kosten waarschijnlijk inderdaad wel

pi_10472523
Zou een apparaat dat stroomstoten op de genitalieen zet bij overschrijding van de maximum snelheid met laten we zeggen 20 km/u niet een goed idee zijn? Wil je harder, dan kan dat nog steeds voor de echte bikkels.
  vrijdag 16 mei 2003 @ 13:58:05 #21
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10472722
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:12 schreef jant het volgende:

[..]

Hoe had je dit precies in gedachten dan? Ik bedoel zodra je te hard rijd dat er een signaal afgegeven wordt of gaat GPRS meten hoe hard jij rijdt?

Ik heb nog niets precies in gedachten want het is een brainstorm. Maar ja, zoiets: een signaal zodra je een bepaalde limiet overschrijdt. Die limiet is afhankelijk van de omstandigheden, dus 's nachts op een lege driebaansweg (bv.) mag dat wmb wel hoger liggen dan 120.
quote:
Gelul, zo'n (nieuwe) technologie ontwikkelen kost bakken met knaken.
Op termijn zou je er wel geld mee kunnen besparen, misschien. Ik kan alleen maar een slag slaan naar de werkelijke kosten op dit moment, maar het komt mij voor dat het zwaartepunt bij het ontwikkelen ligt. Als het er eenmaal is, wordt het een kwestie van het systeem onderhouden, en dat zou wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn dan een netwerk van fysieke flitspalen en bermcontroles op niveau houden.
quote:
Gelul. Was het niet gebleken dat van de politie agenten die 'vrijgemaakt' waren voor de straat over algemeen niet op het kantoor terecht komen ?
Dat is een ander probleem en absoluut een eigen discussie waard, maar daar gaat hier híér niet om.
quote:
Dit is natuurlijk helemaal een ingewikkelde nieuwe technologie waarvan de kosten voor het ontwikkelen ervan niet te overzien zijn.
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om eens goed te bekijken wat de kosten zouden zijn ipv het zonder meer te verwerpen. Of heb jij een uitgebreide kostenraming klaarliggen? Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd.
quote:
En wie gaat dat GPRS abonnementje betalen? Zit dat bij de houderschapsbelasting inbegrepen?
Hier heb ik vooralsnog geen antwoord op . Goed punt.
quote:
OK, make up your mind Toch maar flitspalen doen?
Liever niet natuurlijk . Maar zeker tijdens een overgansfase zullen er steken vallen, en die moeten wel worden afgedekt, desnoods provisorisch for the time being.

Bedankt voor het meedenken .

quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:12 schreef _Administr8or_ het volgende:
Voor de automobilist totaal niet!
Want?
pi_10472861
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:47 schreef Kwark het volgende:
ALs je niet te hard rijdt is er niks aan de hand. Rij je wèl te hard dan zou dat (als het ideaal zou werken) nú ook bekend zijn, want dan word je geflitst.
mijn punt is dus, dat ze helemaal bij kunnen houden waar ik heen rij, ook als ik niet te hard rij.... dat is IMO inbraak op je privacy, want het gaat hun niks aan.

Daarbij ben ik nog nooit geflitst *klop*Klop* maar rij wel regelmatig te hard...

vrijdag 16 mei 2003 @ 14:09:53 #23
41915 Eul
Greetings Eul
pi_10472986
Ze hadden ook ooit het idee (of nog steeds?) om kilometerheffing in te voeren waarbij met GPS het weggebruik werd bijgehouden.

Dit werd als voorlopig onmogelijk beschouwd, als je in elke auto zo'n ding moet bouwen, wie gaat dat betalen?
Als je als standaard tijd voor het inbouwen een uur neemt: hoeveel autos hebben we in nederland? 2 miljoen? laten we daar even mee rekenen....
2.000.000 x 1 uur = 2.000.000 manuren.
2.000.000 / (40 x 52) (arbeidsjaar) = 961,5

Dit betekend dat er 961,5 arbeidsjaren nodig zijn omdit klusje te klaren. Dit is simpelweg onmogelijk omdat de branche gewooon niet zoveel tijd heeft om gecertificeerde mensen met deze onzin bezig te laten zijn (tekort aan monteurs is er al).

vrijdag 16 mei 2003 @ 14:10:40 #24
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10473008
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 14:04 schreef BroesWillems het volgende:
mijn punt is dus, dat ze helemaal bij kunnen houden waar ik heen rij, ook als ik niet te hard rij.... dat is IMO inbraak op je privacy, want het gaat hun niks aan.
Niet als het systeem alleen een signaal af geeft wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt.

Het lijkt mij immers al even onwenselijk, maar daarbij ook nog eens nagenoeg onmogelijk, om van een paar miljoen automobilisten volledige logs bij te houden waar ze zijn, wanneer en hoe hard ze rijden. Er zal dus alleen iets geregistreerd moeten worden wanneer je te hard gaat (afhankelijk van bepaalde parameters). Dat is het enige zinnige, en in dat geval ook een terechte inbreuk op je privacy: je begaat immers een overtreding.

pi_10473048
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:58 schreef Kwark het volgende:
[..]

Want?

Het is toch klote als je de hele tijd bespioneerd word!?
Dan mag je dus echt NIKS meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')