Voordelen:
1. Minder kosten, want flitspalen zijn duur, onderhoudsintensief en verre van hufterproof, zo ook mankracht in de berm.
2. Politie kan weer de straat op.
3. Flexibeler systeem, want er kan met meer variabelen rekening worden gehouden: rijdt iemand te hard om alleen even die vrachtwagen in te halen? Wat is het tijdstip en de weersomstandigheden? Hoe druk is het op de weg, en betreft het een risicogebied?. Wat is de boetegeschiedenis van de betreffende automobilist?
Zo kun je een gewogen boetesysteem invoeren wat over het algemeen bevredigender en rechtvaardiger zal zijn.
4. na edit toegevoegd: grotere preventieve waarde.
Nadelen: het zal een moeizame overgang vereisen, omdat nog lang niet alle voertuigen met GPS zijn uitgerust. Wellicht zou dit verplicht kunnen worden gesteld voor alle nieuw te verkopen vervoermiddelen, en op termijn (bv. binnen 5 jaar) ook voor oudere voertuigen (bijv. als APK-vereiste, o.i.d.).
Tevens zou je er aan kunnen denken om, just in case, op een beperkt aantal high risk-locaties flitspalen te handhaven, bijvoorbeeld in de buurt van scholen, of notoire ongevallenhaarden.
Shoot! .
[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 16-05-2003 14:22]
quote:Ik denk het wel, want ik heb geen zin om een GPRS telefoon aan te schaffen
Op vrijdag 16 mei 2003 13:04 schreef Leonardo1504 het volgende:
je bedoelt GPS, Global Positioning System ?
Kan ik potdomme nergens meer te hard rijden
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:01 schreef Kwark het volgende:
...
Waarom laten we niet gelijk een chip in de kop plaatsen, ben je een gevangene in je eigen auto. Niet dat ik iets te verbergen hebt, maar zo kan de politie precies zien waar je bent geweest en hoelaat ed.
beetje inbraak op m'n privacy... dacht ik zo...
quote:Zandvoort?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef vosss het volgende:
Ik vind het slim bedacht van je maar verder een kutsysteem wat ze van mij niet hoeven in te voerenKan ik potdomme nergens meer te hard rijden
quote:Very funny
Op vrijdag 16 mei 2003 13:10 schreef Lucille het volgende:[..]
Zandvoort?
Ik bedoel uiteraard gewoon op een normale weg af en toe eens 235 blazen
quote:Hoe had je dit precies in gedachten dan? Ik bedoel zodra je te hard rijd dat er een signaal afgegeven wordt of gaat GPRS meten hoe hard jij rijdt?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:01 schreef Kwark het volgende:
Ik zit even te brainstormen. Misschien is het al eens eerder geopperd, maar het leek me geen slecht idee: vervang (op termijn) flitspalen en bermcontroles door snelheidscontrole via GPRS.
quote:Gelul, zo'n (nieuwe) technologie ontwikkelen kost bakken met knaken.
Voordelen:
1. Minder kosten, want flitspalen zijn duur, onderhoudsintensief en verre van hufterproof, zo ook mankracht in de berm.
quote:Gelul. Was het niet gebleken dat van de politie agenten die 'vrijgemaakt' waren voor de straat over algemeen niet op het kantoor terecht komen ?
2. Politie kan weer de straat op.
quote:Dit is natuurlijk helemaal een ingewikkelde nieuwe technologie waarvan de kosten voor het ontwikkelen ervan niet te overzien zijn.
3. Flexibeler systeem, want er kan met meer variabelen rekening worden gehouden: rijdt iemand te hard om alleen even die vrachtwagen in te halen? Wat is het tijdstip en de weersomstandigheden? Hoe druk is het op de weg, en betreft het een risicogebied?. Wat is de boetegeschiedenis van de betreffende automobilist?
Zo kun je een gewogen boetesysteem invoeren wat over het algemeen bevredigender en rechtvaardiger zal zijn.
quote:En wie gaat dat GPRS abonnementje betalen? Zit dat bij de houderschapsbelasting inbegrepen?
Nadelen: het zal een moeizame overgang vereisen, omdat nog lang niet alle voertuigen met GPRS zijn uitgerust. Wellicht zou dit verplicht kunnen worden gesteld voor alle nieuw te verkopen vervoermiddelen, en op termijn (bv. binnen 5 jaar) ook voor oudere voertuigen (bijv. als APK-vereiste, o.i.d.).
quote:OK, make up your mind
Tevens zou je er aan kunnen denken om, just in case, op een beperkt aantal high risk-locaties flitspalen te handhaven, bijvoorbeeld in de buurt van scholen, of notoire ongevallenhaarden.
Maar goed gelukkig was het maar een proefballonnetje...
quote:inderdaad, voor de overheid zou dit geweldig zijn.
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef vosss het volgende:
Ik vind het slim bedacht van je maar verder een kutsysteem wat ze van mij niet hoeven in te voerenKan ik potdomme nergens meer te hard rijden
ik ben dus ook tegen zoiets!
[Dit bericht is gewijzigd door _Administr8or_ op 16-05-2003 13:19]
quote:Ben je weer lekker offtopic aan het zuigen ?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:21 schreef BroesWillems het volgende:
vaag ventje... chk zn foto boek...
[..]
ook een raar lul verhaal staat erbij....
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 13:23 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Ben je weer lekker offtopic aan het zuigen ?
quote:maar dat zijn we onderhand wel gewend... NFI
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef BroesWillems het volgende:[..]
Waarom laten we niet gelijk een chip in de kop plaatsen, ben je een gevangene in je eigen auto. Niet dat ik iets te verbergen hebt, maar zo kan de politie precies zien waar je bent geweest en hoelaat ed.
beetje inbraak op m'n privacy... dacht ik zo...
Je zal zo verschrikkelijk veel apparatuur moeten neerzetten om al die data bij te kunnen houden.
Daarbij is het GPS systeem ook nog niet goed genoeg.
De afwijking is enkele meters, maar kan door het amerikaanse leger op elk willekeurig moment op honderden meters gezet worden als ze dat nodig achten.
De investering zou zo groot zijn, dat nederland dat sowieso niet alleen kan. Zal in europees verband moeten. En de kosten ervan zullen hoger liggen dan nog een eeuw met flitspalen werken...
(en dan heb ik Big Brother nog niet eens genoemd)
quote:Uiteraard. Niet slim, kan een mod misschien de titel even aanpassen?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:04 schreef Leonardo1504 het volgende:
je bedoelt GPS, Global Positioning System ?
quote:Daar is het dus ook voor bedoeld
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef vosss het volgende:
Kan ik potdomme nergens meer te hard rijden
quote:ALs je niet te hard rijdt is er niks aan de hand. Rij je wèl te hard dan zou dat (als het ideaal zou werken) nú ook bekend zijn, want dan word je geflitst.
Op vrijdag 16 mei 2003 13:09 schreef BroesWillems het volgende:
Waarom laten we niet gelijk een chip in de kop plaatsen, ben je een gevangene in je eigen auto. Niet dat ik iets te verbergen hebt, maar zo kan de politie precies zien waar je bent geweest en hoelaat ed.
beetje inbraak op m'n privacy... dacht ik zo...
quote:er komt een Europees satelieten systeem (Galileo-project), dan heb je dus niks meer met het Amerikaanse systeem te maken
Op vrijdag 16 mei 2003 13:27 schreef Gabberhead het volgende:
Idee is leuk, moet natuurlijk wel verder worden uitgedacht, maar is praktisch onhaalbaar.Je zal zo verschrikkelijk veel apparatuur moeten neerzetten om al die data bij te kunnen houden.
Daarbij is het GPS systeem ook nog niet goed genoeg.
De afwijking is enkele meters, maar kan door het amerikaanse leger op elk willekeurig moment op honderden meters gezet worden als ze dat nodig achten.De investering zou zo groot zijn, dat nederland dat sowieso niet alleen kan. Zal in europees verband moeten. En de kosten ervan zullen hoger liggen dan nog een eeuw met flitspalen werken...
(en dan heb ik Big Brother nog niet eens genoemd)
En de afwijking is te corrigeren met een bepaald algoritme ('waas' ofzoiets) tot minder dan 3M
Dus opzich is de afwijking nog niet zo'n probleem, de kosten waarschijnlijk inderdaad wel
quote:Ik heb nog niets precies in gedachten want het is een brainstorm. Maar ja, zoiets: een signaal zodra je een bepaalde limiet overschrijdt. Die limiet is afhankelijk van de omstandigheden, dus 's nachts op een lege driebaansweg (bv.) mag dat wmb wel hoger liggen dan 120.
Op vrijdag 16 mei 2003 13:12 schreef jant het volgende:[..]
Hoe had je dit precies in gedachten dan? Ik bedoel zodra je te hard rijd dat er een signaal afgegeven wordt of gaat GPRS meten hoe hard jij rijdt?
quote:Op termijn zou je er wel geld mee kunnen besparen, misschien. Ik kan alleen maar een slag slaan naar de werkelijke kosten op dit moment, maar het komt mij voor dat het zwaartepunt bij het ontwikkelen ligt. Als het er eenmaal is, wordt het een kwestie van het systeem onderhouden, en dat zou wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn dan een netwerk van fysieke flitspalen en bermcontroles op niveau houden.
Gelul, zo'n (nieuwe) technologie ontwikkelen kost bakken met knaken.
quote:Dat is een ander probleem en absoluut een eigen discussie waard, maar daar gaat hier híér niet om.
Gelul. Was het niet gebleken dat van de politie agenten die 'vrijgemaakt' waren voor de straat over algemeen niet op het kantoor terecht komen ?
quote:Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om eens goed te bekijken wat de kosten zouden zijn ipv het zonder meer te verwerpen. Of heb jij een uitgebreide kostenraming klaarliggen? Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd.
Dit is natuurlijk helemaal een ingewikkelde nieuwe technologie waarvan de kosten voor het ontwikkelen ervan niet te overzien zijn.
quote:Hier heb ik vooralsnog geen antwoord op
En wie gaat dat GPRS abonnementje betalen? Zit dat bij de houderschapsbelasting inbegrepen?
quote:Liever niet natuurlijk
OK, make up your mindToch maar flitspalen doen?
Bedankt voor het meedenken .
quote:Want?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:12 schreef _Administr8or_ het volgende:
Voor de automobilist totaal niet!
quote:mijn punt is dus, dat ze helemaal bij kunnen houden waar ik heen rij, ook als ik niet te hard rij.... dat is IMO inbraak op je privacy, want het gaat hun niks aan.
Op vrijdag 16 mei 2003 13:47 schreef Kwark het volgende:
ALs je niet te hard rijdt is er niks aan de hand. Rij je wèl te hard dan zou dat (als het ideaal zou werken) nú ook bekend zijn, want dan word je geflitst.
Daarbij ben ik nog nooit geflitst *klop*Klop* maar rij wel regelmatig te hard...
Dit werd als voorlopig onmogelijk beschouwd, als je in elke auto zo'n ding moet bouwen, wie gaat dat betalen?
Als je als standaard tijd voor het inbouwen een uur neemt: hoeveel autos hebben we in nederland? 2 miljoen? laten we daar even mee rekenen....
2.000.000 x 1 uur = 2.000.000 manuren.
2.000.000 / (40 x 52) (arbeidsjaar) = 961,5
Dit betekend dat er 961,5 arbeidsjaren nodig zijn omdit klusje te klaren. Dit is simpelweg onmogelijk omdat de branche gewooon niet zoveel tijd heeft om gecertificeerde mensen met deze onzin bezig te laten zijn (tekort aan monteurs is er al).
quote:Niet als het systeem alleen een signaal af geeft wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt.
Op vrijdag 16 mei 2003 14:04 schreef BroesWillems het volgende:
mijn punt is dus, dat ze helemaal bij kunnen houden waar ik heen rij, ook als ik niet te hard rij.... dat is IMO inbraak op je privacy, want het gaat hun niks aan.
Het lijkt mij immers al even onwenselijk, maar daarbij ook nog eens nagenoeg onmogelijk, om van een paar miljoen automobilisten volledige logs bij te houden waar ze zijn, wanneer en hoe hard ze rijden. Er zal dus alleen iets geregistreerd moeten worden wanneer je te hard gaat (afhankelijk van bepaalde parameters). Dat is het enige zinnige, en in dat geval ook een terechte inbreuk op je privacy: je begaat immers een overtreding.
quote:Het is toch klote als je de hele tijd bespioneerd word!?
Op vrijdag 16 mei 2003 13:58 schreef Kwark het volgende:
[..]Want?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |