Ikzelf vind het erg interessant en wil het ook leren. Ik heb ook een onlinesite gevonden, maar ik kan me al zo slecht concentreren op mijn leerboeken voor mijn examen, dus als ik die concentratie in Gaelic ga pompen... dan wordt het een ramp. Nog twee weken wachten dan maar.
Maar in de tussentijd wil ik wel weten wat jullie ervan vinden...
quote:Lijkt me niet echt nuttig, je kan net zo goed fries leren, en daar heb je dan nog meer aan.
Op woensdag 14 mei 2003 20:07 schreef Lyrthion het volgende:
Wie onder deze mensen beheerst het Ierse Gaelic (of een van de andere) of wil dat gaan leren.Ikzelf vind het erg interessant en wil het ook leren. Ik heb ook een onlinesite gevonden, maar ik kan me al zo slecht concentreren op mijn leerboeken voor mijn examen, dus als ik die concentratie in Gaelic ga pompen... dan wordt het een ramp. Nog twee weken wachten dan maar.
Maar in de tussentijd wil ik wel weten wat jullie ervan vinden...
quote:Iets doen omdat je het leuk vindt is ook een vorm van 'nut'.
Op woensdag 14 mei 2003 20:09 schreef julekes het volgende:
Lijkt me niet echt nuttig, je kan net zo goed fries leren, en daar heb je dan nog meer aan.
Lyrthion: welke website?
vind ik wel gaaf zo een oer-taal zeg maar.. en geschiedenis ervan.. maar om het nou ook echt te gaan leren? Ja als ik 8000 jaar kon leven misschien zou ik het een keer doen (want op een gegeven moment heb je alles een keer gedaan en meegemaakt) maar ik vind het te nutteloos en te veel tijd aan te verspillen.
Kijk als je nou je studie was ok... maar als je nou zo een taal gaat leren voor de lol heb je denk ik weinig leuks te doen in je leven dat je daar nog tijd voor overhoudt. Of je vind het gewoon stoer om dat op fok! te zeggen en gaat niet meer doen dan een paar woordjes en en zinnetjes leren om wat mensen mee te kunnen imponeren van hey ik weet een paar zinnen Gaelic. Does that turn you on?
EDIT: ik voel al dat er boze reacties gaan komen.. alvast mijn excuses voor mijn mening Oh en ja iets leuk vinden is ook "nut" maar dit hierboven is ook mijn mening.. namelijk onbegrip dat mensen voor zoiets veel tijd voor uit willen trekken..
quote:Wat een idiote redenering. Andere mensen liggen wekelijks uren aan hun auto te sleutelen. Laat iemand gewoon lekker dat doen waar hij lol in heeft.
Op woensdag 14 mei 2003 20:18 schreef spooky1234 het volgende:
maar als je nou zo een taal gaat leren voor de lol heb je denk ik weinig leuks te doen in je leven dat je daar nog tijd voor overhoudt.
http://www.erinsweb.com/gae_index.html is de pagina...
quote:-edit- och wat de neuk, je doet maar.
Op woensdag 14 mei 2003 20:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Iets doen omdat je het leuk vindt is ook een vorm van 'nut'.
Lyrthion: welke website?
[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 14-05-2003 20:50]
quote:Kijk dat vroeg ik me dus af.. als jouw studie er iets mee te maken heeft ok, dan snap ik het nog wel.. maar veel andere mensen met totaal geen taalaffiniteit zeggen altijd maar van ja het lijkt me cool om Klingon te leren.. of het lijkt me cool om Uzbezi te leren.. maarja.. het is of een grap, of 'stoer doen' of ze denken echt zelf dat ze het gaan doen maar hebben niet door dat het toch op nix gaat uitdraaien..
Op woensdag 14 mei 2003 20:27 schreef Lyrthion het volgende:
Over het algemeen vind ik het gewoon leuk om talen te leren. Ik ga dan ook niet voor niets volgend jaar Internationall Business and Languages doen (3 talen, jaja). Maar met dit soort studies is het wel zo dat ik de intentie heb om het te leren, maar meestal niet echt volhoudend ben en dan er heel lang over doe om een paar basisdingen te leren, en eigenlijk nooit veel verder kom.http://www.erinsweb.com/gae_index.html is de pagina...
Als je nou serieus een taal wil leren kan je dat beste doen door een cursus te nemen. Ook heel goed werkt als je een tijdje in dat land gaat wonen... maar om via een internetsite een taal te leren dat je verder ook bijna nergens kan oefenen roept vragen op... vragen zoals: r u sure?
Jernau.Morat.Gurgeh (Moderator) op woensdag 14 mei 2003 20:22quote:
---
Wat een idiote redenering. Andere mensen liggen wekelijks uren aan hun auto te sleutelen. Laat iemand gewoon lekker dat doen waar hij lol in heeft.
--
Ik vind het geen idiote redenering (en jij als mod zou dit soort dingen ook minder beledigend moeten kunnen verwoorden).
Ik zeg alleen dat ik denk dat mensen die zoiets roepen (Ik ga Swahili leren!) en verder niet iets in die geest studeren (informatica of economie ofzo) en ook niet in zo een land gaan wonen of vrienden of kennissen hebben die taal in kwestie spreken ... ja dan is het bijna altijd dat het gewoon bullshit is.. zo van.. dude dat zeg je nu wel maar je komt echt niet ver mee, geloof mij nou maar...
Quenya, Sindarin en het onvoltooide Westron (hoewel de eerste twee ook niet echt voltooid zijn, maar toch veel uitgebreider) van Tolkien daarentegen: petje af hoor. Een oertaal, verschillende dialecten, grammatica die ook daadwerkelijk botsen en voor uitzonderingen zorgen, ontwikkeling, uitspraak. Erg indrukwekkend. Hij is er dan ook vanaf zijn 14e mee bezig geweest, maar dat maakt het alleen maar indrukwekkender.
quote:idd ja.. dat er tijd voor genomen is om in zekere zin een soort experiment te doen met een nieuwe taal dat bedacht is. Klinkt eigenlijk best interessant wat je zegt. Heb je misschien een link met een (beknopt) overzicht van zo een bedachte taal.. hoe dat precies ontwikkeld is en waarom enzo.. ben beswel benieuwd naar.
Op woensdag 14 mei 2003 20:55 schreef Lyrthion het volgende:
Klingon is in zekere zin geen volwaardige taal. De makers hebben te weinig rekening gehouden met dingen als Taalevolutie en dialecten (ja, je leest het goed, ik hou me ook bezig met bedachte talen).Quenya, Sindarin en het onvoltooide Westron (hoewel de eerste twee ook niet echt voltooid zijn, maar toch veel uitgebreider) van Tolkien daarentegen: petje af hoor. Een oertaal, verschillende dialecten, grammatica die ook daadwerkelijk botsen en voor uitzonderingen zorgen, ontwikkeling, uitspraak. Erg indrukwekkend. Hij is er dan ook vanaf zijn 14e mee bezig geweest, maar dat maakt het alleen maar indrukwekkender.
Maar waarom: Tolkien had een interesse voor Linguistiek. Hij was al vroeg het Grieks, Latijn en Gothic meester en later leerde hij Fins, Oud Engels en Middel Engels, Duits, Nieuw Grieks, Noors en zelfs Nederlands. Hij vond het nogal leuk om te experimenteren met woorden (hij was een keer matig geslaagd op een test voor de universiteit en veranderde daarom zijn studie, maar zelfs toen had hij evengoed nog een 10 in philologie) en is toen zijn eigen taal gaan bedenken, grotendeels op het Fins en Scandinavisch gebaseerd.
Een tijdje terug moest ik wat Schots Gaelicse woorden hebben enzo, die lijken dus totaal echt niet op Engels! Het Iers Gaelic zag er al niet makkelijker uit.
Ik zag iemand bij man bijt hond die had als hobby "koperpoetsen". Hij poetste zo'n 5 uur per dag en na zo'n 5 maanden had hij dan al het koper in huis gehad en begon opnieuw. Dan ken ik persoonlijk liever iemand die normaal is en voor de lol Gaelic leert
quote:In welke stad ga je studeren? Je kunt namelijk in Utrecht en in Leiden Iers doen, in Utrecht ook Schots Gaelic en Welsh. Leiden doet voor zover ik weet alleen Oud-Iers, dus daar leer je het niet spreken.
Op woensdag 14 mei 2003 20:27 schreef Lyrthion het volgende:
Over het algemeen vind ik het gewoon leuk om talen te leren. Ik ga dan ook niet voor niets volgend jaar Internationall Business and Languages doen (3 talen, jaja). Maar met dit soort studies is het wel zo dat ik de intentie heb om het te leren, maar meestal niet echt volhoudend ben en dan er heel lang over doe om een paar basisdingen te leren, en eigenlijk nooit veel verder kom.
quote:ik word geroepen?
Op donderdag 15 mei 2003 19:58 schreef Short_stop het volgende:
Pogue mahone!
quote:hehe, of voel je je geroepen?
Op donderdag 15 mei 2003 20:13 schreef PogueMahone het volgende:[..]
ik word geroepen?
quote:ik voelde het aan dat er hier over pogue mahone gesproken werd
Op donderdag 15 mei 2003 20:15 schreef Short_stop het volgende:[..]
hehe, of voel je je geroepen?
Maar dat hoort in het filosofie-forum thuis.
Iemand die nog leuke Gaelic quotes weet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |