Zoals sommige van jullie wel weten werk ik bij een bedrijf dat technische apparatuur en personeel daarvoor aan omroepen of TV productie bedrijven verhuurt. En voor diegene die wel eens willen weten wat dat allemaal inhoud een uitgebreide uitleg.
Al schrijvende word het wel erg veel dus ik zal proberen het wat in blokken te verdelen voor de overzichtelijkheid
Hoofdstuk 1:
Meercamera opname of live-uitzending
Bij de meeste studio programma's heb je meerdere camera's nodig om het allemaal in beeld. Om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal hetzelfde in beeld brengen heb je al gauw één centraal punt nodig waar iemand (een regisseur) de cameramensen kan vertellen wat ze moeten doen.
Daarnaast moeten die cameras ook allemaal eenzelfde soort plaatje geven, het ziet er niet uit als de ene een groene zweem heeft en de ander rood. Dus dat moet ook ergens bediend worden door iemand die dat kan vergelijken.
En zo heb je dan een regieruimte, met daarnaast nog een opname ruimte (waar de uitzending opgenomen word of filmpjes worden ingestart), een audioruimte (waar het geluid geregeld word). Dat alles samen kun je met een beetje goede passen en meten in een vrachtwagen proppen zodat je een mobiele regiewagen hebt die je overal (waar stroom is) in kunt zetten.
En dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:
Dit is de grootste regiewagen die het bedrijf waar ik werk heeft. Het voornaamste verschil met andere wagens is de hoeveelheid cameras die er aan gehangen kunnen worden. Bij deze wagen (Unit 3) kunnen dat er (standaard) 12 zijn, maar met een paar aanpassingen is de 20 ook wel te halen.
Klussen waarbij deze unit ingezet wordt zijn o.a. de TMF Awards, Darten, Edison Awards e.v.a.
Van binnen ziet het er dan zo uit:
Eerst zie je het regie gedeelte, met daarbij de schakeltafel (mijn stekkie). Daarnaast is de ruimte waar de uitzending wordt opgenomen. En aan het einde is de techniek afdeling waar de cameras op elkaar worden afgestemd.
Rechts van de foto zit de audiotechnicus. Hij zit in een aparte ruimte zodat die het geluid (zijn werk dus) beter kan horen.
En dan nu het opnemen / uitzenden van het programma zelf.
Van tevoren wordt door een redactie bepaald wat er in het programma moet gaan zitten. Aan de hand van die wensen gaat een regisseur bepalen hoe dat allemaal in beeld wordt gebracht. Samen met de regie assistentie maakt die daarvoor een draaiboek waarin duidelijk staat wat er gaat gebeuren, waar de cameras moeten zijn, wat voor een uitsnede ze moeten hebben, wanneer een filmpje gestart wordt en waar die vandaan komt, welke muziekjes er gespeeld moeten worden etc.
Met dat draaiboek wordt er meestal wel een repetitie uitgevoerd om de puntjes op de i te zetten. Kunnen de camera mensen dat shot wel maken? Heeft de presentator wel genoeg tekst om ondertussen een ander bandje te kunnen voorzetten? Etc.
Aanpassingen en eventuele andere notities kunnen dan in het draaiboek worden opgeschreven. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles precies zo gaat of dat er geen sturing meer nodig is.
Zoals overal kunnen er onverwachte dingen gebeuren en zeker als je een gesprek hebt met meerdere personen zijn er genoeg wisselingen die gestuurd moeten worden. En aangezien de regisseur veel moet aansturen heeft die ook iemand nodig die voor hem de camerawisselingen e.d. uitvoert, iemand als ik dus!
Op aanwijzingen van de regisseur moet ik de cameras, bandjes, beeld effecten e.d. voorzetten en af en toe ook een beetje regisseren als de regisseur met iets anders bezig is.
Simpel gezegd is dat wat knopjes indrukken en af en toe een hendeltje overhalen. Maar natuurlijk is het niet ZO simpel.
Dit is dan ook wel ongeveer de grootste beeldmenger die je kunt krijgen momenteel.
Met deze tafel kun je het TV programma zelf schakelen, maar daarnaast ook nog eens op een groot aantal andere videoschermen verschillende cameras, filmpjes e.d. plaatsen.
De filmpjes (en bewegend vormgeving) en opname worden afgespeeld / opgenomen met professionele video apparatuur. In niks te vergelijken met een VHS recorder, behalve dat er beeld en geluid op zit.
Dit is bijvoorbeeld een opnamemachine waarbij de beelden digitaal op een band worden opgeslagen:
En daar gaan dan ook geen VHS banden in maar deze
Deze recorders en speler worden door een apart iemand bedient en heet dan een Tape Operator. Die zorgt ervoor dat de bandjes op het juist moment op de juiste tijdcode staat en dus het juist fragment word ingestart. (Om met de bandjes te kunnen werken moet er een tijdcode opstaan, maar ook dat is voer voor een ander hoofdstuk.) Daarnaast zorgt de tape operator ervoor dat bij een eventuele opname, dat ook goed op de band komt te staan.
Wat de cameraman moet doen lijkt me vrij duidelijk. In principe niet meer dan een plaatje voorzetten en dat scherp houden, maar dat is vaak al lastig genoeg.
Daarvoor zijn er 2 verschillende formaat cameras die veel gebruikt worden:
De grote camera word gebruikt als er bijvoorbeeld stabiele shots van ene grote afstand moeten worden gemaakt of er een autocue aanhangt.
De kleine cameras zijn mobiele cameras die makkelijk verplaatst kunnen worden en kunnen dus door het hele decor wandelen en plaatjes maken.
Het scherpstellen en in en uitzoomen doet de cameraman zelf, de shading (is kleur, contrast e.d. instellen) word gedaan door de beeldtechnicus. Die kan ook alle cameras zien en zorgen dat de beelden die daarvan afkomen er hetzelfde uit zien wat betreft de kleuren.
Zo wordt het een aardige groep mensen die aan een studio programma werkt, even de verschillende technische functies die meestal wel aanwezig zijn op een rijtje
Die allemaal moeten ervoor zorgen dat een opname of uitzending vlekkeloos verloopt.
En mocht dat bij een opname niet lukken, dan is er altijd nog de montage! Maar dat in een volgend hoofdstuk.
Later dus zeker meer!
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 10-05-2003 19:47]
quote:was het eerste wat in me opkwam ...
Op zaterdag 10 mei 2003 19:27 schreef Herfst het volgende:
Boring.
Sorry IR.
[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 11-05-2003 16:51]
Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"
quote:Nee
Op zaterdag 10 mei 2003 19:43 schreef Gorro het volgende:Was het trouwes de bedoeling dat onder "draaiboek" hetzelfde plaatje staat als onder "audiohok"
Gefixt
quote:Dat merkte ik ook al, maar achteraf was ik het al weer vergeten.
Op zaterdag 10 mei 2003 19:48 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nee
Gefixt
quote:video editor
Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
OK,en wat is nou jou taak in dit geheel? of heb ik daar overheen gelezen
quote:Vervelend commentaar leveren ws.
Op zaterdag 10 mei 2003 19:53 schreef TheFrankey het volgende:
OK,en wat is nou jou taak in dit geheel? of heb ik daar overheen gelezen
quote:lijk me wel leuk zo'n baan in de televisie, is weer eens wat anders dan al die ICT'ers hier (Gaap)
Op zaterdag 10 mei 2003 19:54 schreef static het volgende:[..]
video editor
quote:Tegenwoordig hoeft dat niet meer en zijn er bijvoorbeeld MTS opleidingen!
Op zaterdag 10 mei 2003 19:34 schreef StephanL het volgende:
Leuk hoor, ik wilde vroeger camera man worden, maar dan moest je naar één of andere acedemie en daar ben ik niet voor gemaakt
Zo is er in Ede het Technisch College Ede en daar kun je de opleiding Fotonica volgen of opleiding Audiovisueel Medewerker aan het Dudok college in Hilversum.
Daarbij word je algemeen opgeleid tot videotechnicus (of fotograaf) en kun je daarna nog besluiten of je cameraman of videoeditor of iets anders wilt worden.
Dit is wel een basisopleiding, als je eenmaal bij een "facilitair bedrijf" gaat werken zul je daar ook nog wel een opleiding krijgen die bestaat uit veel meelopen e.d.
Bedenk wel dat dit een beroep is waarbij niet alleen techniek komt kijken en je een paar knoppen in moet kunnen drukken, je moet o.a. ook creatief zijn en mee kunnen denken.
quote:Media Academie!
Op zaterdag 10 mei 2003 20:35 schreef static het volgende:
Hoe heet dat opleidingscentrum van het NOB ook alweer (net over het spoor in Hilversum)?
quote:
De Media Academie is het opleidingsinstituut voor de Nederlandse omroep en de audiovisuele branche. De Academie is opgericht door de NOS, het NOB, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).Doel is het verzorgen van opleidingen voor radio en televisie (landelijk en regionaal) en nieuwe media.Het gaat om korte intensieve trainingen, in lengte variërend van een dagdeel (mediatrainingen) tot bijna vier maanden (meercamera-regie). Freelancers en particulieren kunnen, bij gebleken geschiktheid, deelnemen aan de cursussen en trainingen.
Daarnaast organiseert de Media Academie beroepsopleidingen voor de audio-visuele industrie. De Media Academie verzorgt ook cursussen en trainingen op maat, afgestemd op de specifieke leerbehoefte van de cursist(en).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |