Welk aangifteformulier is nou precies van toepassing op een student?
Dus een student met een bijbaan. Niks bijzonders dus.
Is dat nou een TJ-formulier of wat?
Heb net mijn belastingaanslag gehad namelijk en ik moet ¤423,- betalen, volgens mij klopt hier geen ruk van. Mijn vader heeft zeker wat fout gedaan bij het invullen. En of nou te zeggen dat ¤ 400,- a ¤ 500,- in de maand aan inkomen te veel is, nee.
quote:Download gewoon het aangifteprogramma van internet en vul daar alle gegevens goed in en je ziet meteen wat je moet betalen of wat je terugontvangt.
Op vrijdag 2 mei 2003 16:43 schreef Idi00t het volgende:
Hoi,Welk aangifteformulier is nou precies van toepassing op een student?
Dus een student met een bijbaan. Niks bijzonders dus.
Is dat nou een TJ-formulier of wat?
Heb net mijn belastingaanslag gehad namelijk en ik moet ¤423,- betalen, volgens mij klopt hier geen ruk van. Mijn vader heeft zeker wat fout gedaan bij het invullen. En of nou te zeggen dat ¤ 400,- a ¤ 500,- in de maand aan inkomen te veel is, nee.
het is toch zo dat ik alles terugkrijg, omdat ik nog bij mijn ouders verzekerd ben. Ik ben scholier, ik ben 17 jaar en woon nog bij mijn ouders.
quote:Omdat de anderen misschien al geld richting de belastingdienst had geschoven. Het gaat om de eindafrekening natuurlijk.
Op vrijdag 2 mei 2003 17:05 schreef Idi00t het volgende:
Ja ik heb het net zelf nageteld en ik kom op ¤ 420,- dus hij heeft het wel degelijk goed ingevuld.
Ik begrijp er geen reet van, iedereen krijgt wat terug (zit in dezelfde situatie als ik) en ik moet weer zoveel betalen.
Weet iemand hoe en waar ik mijn studiekosten kan invullen?
Je zegt zelf dat je 500 per maand hebt verdiend.
500 x 12 = 6000. En dan hoef je echt geen 420 bij te betalen!
Ik ga er dus vanuit dat je bruto inkomen een stuk hoger is geweest dan 6000?
Heb dit gewoon zo ingevuld zonder verdere aftrekposten.
Het lijkt jullie misschien net zo vreemd als ik, maar ik moet toch echt ¤ 423,- betalen aan die dieven!
quote:Inkomstenbelasting over 9303 euro = 3009
Op vrijdag 2 mei 2003 22:29 schreef Idi00t het volgende:
Totaal inkomen: ¤ 9303,-
Totale loonheffing: ¤ 637,-
Arbeidskorting: ¤ 186,-Heb dit gewoon zo ingevuld zonder verdere aftrekposten.
Het lijkt jullie misschien net zo vreemd als ik, maar ik moet toch echt ¤ 423,- betalen aan die dieven!
Zit er 2 euro naast, niet slecht.
Dus toch te weinig loonheffing ingehouden...
Nu probeer (en dat zal wel lukken) toch in de plus de komen door mijn studiekosten in te vullen.
Nu snap ik alles op één ding na..
Die rekensom van:
Normbedrag - ontvangen studiefinanciering - drempel van ¤ 500
Dan kom ik op een aftrekbaar bedrag van ¤ 637,-
Kan ik nu ook nog de afschrijving van mijn computer (ik doe informatica) en schoolboeken bijtellen of zit dit hier al bij inbegrepen bij die rekensom?
Bedankt voor alle hulp!
quote:Dat ligt eraan of je met je studiekosten boven 2x het normbedrag uitkomt. Anders blijft het bij het normbedrag en zitten je boeken al in de rekensom.
Op vrijdag 2 mei 2003 23:16 schreef Idi00t het volgende:
Dat blijkt wel idd helaas.Nu probeer (en dat zal wel lukken) toch in de plus de komen door mijn studiekosten in te vullen.
Die rekensom van:Normbedrag - ontvangen studiefinanciering - drempel van ¤ 500
Kan ik nu ook nog de afschrijving van mijn computer (ik doe informatica) en schoolboeken bijtellen of zit dit hier al bij inbegrepen bij die rekensom?
Bedankt voor alle hulp!
quote:Inderdaad te weinig loonheffing ingehouden. Nu vind ik het niet zo gek dat je moet bijbetalen. Met een inkomen van meer dan 9000 en dan zo weinig ingehouden. Maar omdat jij zei 400-500 p.m. dan had ik een stuk lager jaarinkomen verwacht.
Dat blijkt wel idd helaas.Nu probeer (en dat zal wel lukken) toch in de plus de komen door mijn studiekosten in te vullen.
Die rekensom van:Normbedrag - ontvangen studiefinanciering - drempel van ¤ 500
Bedankt voor alle hulp!
En zoals ik al aangaf, die rekensom van:
Normbedrag - ontvangen studiefinanciering - drempel van 500
is van toepassing als de werkelijke kosten lager zijn, dan 2 x normbedrag. Dus werkelijke kosten lager dan (2 x 160 x 12) = 3900
(kijk de precieze normbedragen even na in programma).
Als het werkelijk hoger is dan die 3900, dan neem je:
- boekengeld
- collegegeld etc.
- afschrijving computer
bij elkaar.
En dan gebruik je die andere formule:
Werkelijke kosten - normbedrag - ontvangen beurs (en daar dan ook de drempel weer vanaf).
Is dat zo een beetje duidelijk?
quote:Voorlopig ben je nog niet zover hoor! Je zegt dat je nu op een aftrekbaar bedrag komt van 637, maar:
Nu probeer (en dat zal wel lukken) toch in de plus de komen door mijn studiekosten in te vullen.
Het is niet zo dat je nu 423 - 637 = 214 terug krijgt !
Ik heb even globaal zitten rekenen en bij een aftrekbaar bedrag van ongeveer 1700 aan studiekosten komen je rond 0 uit (niks betalen/niks terug). Dus dan moet je wel aardig wat kosten hebben gemaakt, wil je daaraan komen!
Die 637 is namelijk een aftrekbaar bedrag op je inkomen. Je inkomen van 9303 wordt in dit geval met 637 verlaagd! Maar niet het te betalen bedrag. Ik hoop dat je dit wel duidelijk is (om teleurstellingen te voorkomen).
Ook nog een pluspuntje, als je nu niet zover komt dat je geld terug zou krijgen, is het wel zo dat je bij een te betalen bedrag van minder dan 200 euro, dat dit op 0 gezet wordt (als je tenminste geen VT hebt gehad). Dus ik zou voorlopig zorgen dat het onder de 200 komt.
Succes ermee!
[Dit bericht is gewijzigd door Idi00t op 03-05-2003 21:19]
Maar het volgende belasting-topic dan toch wel echt graag hier: [Centraal] Belastingaangifte 2002
quote:Als alles zo goed is uitgerekend, dan kom je nu met een inkomen van 9303 (arbeidskorting 186, loonheffing 637) en een aftrekbaar bedrag aan studiekosten van (1137-500=) 637
Op zaterdag 3 mei 2003 21:10 schreef Idi00t het volgende:
Jeffrey, hoe kan ik dan richting dat bedrag van ¤ 200 komen?
Want wat kan ik zoal nog meer proberen af te trekken dan het bedrag (in mijn geval dus ¤ 637) dat uit die formule rolt?
Mijn situatie is dus dat ik op niet meer uit kom dan 2x het normbedrag.
op een te betalen bedrag van 212 euro.
Twee vragen:
1. klopt wat ik hierboven schrijf wel? Je loonheffing is bij jou dus toevallig?? precies hetzelfde getal als het aftrekbare bedrag?
2. Ik neem aan dat er verder geen aftrekposten zijn? Want in wezen ben je bijna bij die 200 en dan zou je niks hoeven te betalen in jouw geval.
Als er echt geen andere aftrekposten zijn en het aftrekbare bedrag klopt zo dan zit er niks anders op dan gewoon die 212 te betalen (+ een stukje heffingsrente).
quote:Het is heel toevallig gewoon dat mijn loonheffing gelijk is aan het bedrag dat ik krijg uit die formule.
Op zondag 4 mei 2003 11:21 schreef Jeffrey2000 het volgende:[..]
Als alles zo goed is uitgerekend, dan kom je nu met een inkomen van 9303 (arbeidskorting 186, loonheffing 637) en een aftrekbaar bedrag aan studiekosten van (1137-500=) 637
op een te betalen bedrag van 212 euro.
Twee vragen:
1. klopt wat ik hierboven schrijf wel? Je loonheffing is bij jou dus toevallig?? precies hetzelfde getal als het aftrekbare bedrag?2. Ik neem aan dat er verder geen aftrekposten zijn? Want in wezen ben je bijna bij die 200 en dan zou je niks hoeven te betalen in jouw geval.
Als er echt geen andere aftrekposten zijn en het aftrekbare bedrag klopt zo dan zit er niks anders op dan gewoon die 212 te betalen (+ een stukje heffingsrente).
Bedankt voor alle hulp vooralsnog!
quote:Ik heb gewoon de gegevens even netjes in het programma ingevuld.
Op zondag 4 mei 2003 11:34 schreef Idi00t het volgende:
Het is heel toevallig gewoon dat mijn loonheffing gelijk is aan het bedrag dat ik krijg uit die formule.
Ik probeer liever op die grens van ¤ 200 uit te komen (en niks te hoeven betalen) dan dat ik ¤ 212 moet betalen.
Ik probeer wel ff via de accountant uit te zoeken wat er nog in zit.
April 2002 ben ik gestopt met werken bij Albert Heijn. Tot mijn verbazing staat op al die loonstroken van hun in 2002 dat er geen loonheffing is ingehouden. Weet me god niet waarom. Zal ze maar eens bellen aankomende week want nu ben ik alsnog de pineut achteraf.
Iemand (of jij) nog ideeën wat ik nog voor een aftrekpost kan proberen?
En mag ik vragen hoe jij aan dat bedrag van ¤ 212 komt? Ik kom met dat bedrag rond de ¤ 320 a ¤ 330 ofzo. Kan zijn dat ik iets fout doe hoor.Bedankt voor alle hulp vooralsnog!
En dan kom je op 212 te betalen.
Heb je in 2002 soms bij 2 werkgevers tegelijk gewerkt ofzo?
quote:Dan kan je dat bedrag wat je moet betalen wel voor (een deel) verklaren: gedurende die paar maanden heb je 2x loonheffingskorting gehad (en dat mag natuurlijk niet).
Op zondag 4 mei 2003 14:23 schreef Idi00t het volgende:
Ik wilde al vroeg in het jaar ontslag nemen bij AH (tot mijn verbazing staat daar bij loonheffing 0 euro op elke loonstrook van 2002) om vervolgens ergens anders te gaan werken.
Dit werd wat later maar ondertussen werkte ik al wel ergens anders.
Ik heb dus voor een maand of 2 lang, 2 verschillende bijbanen gehad.
Reiskosten gaat helaas niet op, die werden al vergoed door me baas.
Dat ze niks hebben ingehouden kan op zich kloppen. Jij hebt waarschijnlijk aangegeven dat dat je enige baan is en dat ze de loonheffingskorting moeten toepassen. Daarom is er niks ingehouden.
¤ 9309 - ¤ 637 studiekosten = ¤ 8672
¤ 8672 x 0.3235 = ¤ 2805
¤ 2805 - ¤ 1833 (¤ 1647 + ¤ 186 arbeidskorting) = ¤ 972
Als laatste:
¤ 637 - ¤ 972 = - ¤ 335
Dus ik moet nog ¤ 335 betalen als ik mijn studiekosten mee heb gerekent. Hoe kom jij aan dat bedrag dan als ik vragen mag?
Ik heb de rekenformule aangehouden die achterop het TJ-biljet staat.
Ik waardeer de hulp echt, bedankt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |