abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:08:08 #1
3878 Vork
Manisch creatief
pi_10102403
Belangrijk leesvoer voor eenieder.

Het fotografieforum is bedoeld als tijdelijk forum, toe het twee maanden geleden vanstart ging. In het begin liep het erg hard, er werd veel gepost, veel commentaar gegeve en we hadden er met z'n allen een leuk stukje fok bij. Ook toen al waren er mensen die zich afvroegen waarom dit forum niet mocht blijven. In die situatie had het in mijn ogen zeker een plek op Fok! verdient.

Maaarr.. tot mijn spijt moet ik constateren dat het vergeleken met de eerste maand, de tweede maand behoorlijk ingezakt is. Er is veel minder gepost en ook veel minder op elkaar gereageerd. Dit alles doet mij in ieder geval toch nog een beetje twijfelen wat de toekomst betreft, want het forum is volgens de planning per 1 mei gesloten. Ik zou best willen dat het blijft, net als meerderen, maar kan het forum zich blijven waarmaken? Wordt er over een half jaar nog wel gepost? Misschien is sluiting of interfratie met een ander forum wle beter, of zal het onderwerp fotografie dan helemaal doodbloeden?

Momenteel moet er nog over de toekomst van dit forum beslist worden (1 mei dicht is dus niet persé 1 mei dicht, want er wordt wel degelijk nagedacht over deze kwestie), maar voor het zover is zou ik graag van jullie willen weten hoe of wat. Er zijn een aantal denkbeeldinge scenario's mogelijk en wij zijn graag benieuwd naar wat jullie eigenlijk het liefst zouden zien. Maar ook iedere vorm van kritiek, evaluaties, meningen zijn meer dan welkom. Deze zullen allen worden meegenomen in een uiteindelijk oordeel over de toekomst van dit stukje Fok.

De mogelijke scenario's in mijn ogen zijn:

1. Terug naar zoals het was. Sluiting van het fotografie forum en de actieve topic verdelen over de andere fora.

2. Complete forum in het archief, inclusief alle topics en eventuele nieuwe fotografie topics opnieuw aanmaken in de daartoe behorende fora.

3. Intergratie met het UVT forum (en mogelijk een klein deel terug naar DIG).

4. Intergratie met het K&L forum (en mogelijk een klein deel terug naar DIG).

5. Fotografie tot vast forum bombarderen en in weze niets veranderen aan de huidige situatie.

Er is dus nog niets beslist en wanneer de beslissing ongeveer zal vallen is ook nog niet bekend. Omdat ik vind dat het forum van de users is en niet alleen van de crew, vind ik het zeer belangrijk dat ook jullie stem wordt gehoord, das graag, brandt los!

† In Memoriam † dinsdag 29 april 2003 @ 22:09:53 #2
47213 ArmaniMania
pi_10102449
Dat moet je over een jaar bekijken, niet in 2 maanden.Het mooie weer komt er aan, en dan blijven de mensen echt niet achter hun computer zitten om Fok! in stand te houden.
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:26:34 #3
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_10102785
Hoewel ik het zelf erg jammer zou vinden als dit forum zou verdwijnen, denk ik toch dat het beter ondergebracht kan worden in K&L. Er wordt inderdaad stukken minder gepost.

Daarbij denk ik dat er gewoon te weinig mensen zijn bij Fok! die fotografie als serieuze hobby hebben. Veel van de geplaatste foto's zijn digicam kiekjes. Niet negatief bedoeld en de bewuste personen moeten zeker doorgaan met wat ze leuk vinden. Maar er is een groot verschil tussen het hebben van fotografie als hobby en het leuk vinden om met een digicam hier en daar wat plaatjes te maken. Het eerste is echt nodig om een fotografie forum in leven te houden en ook op niveau te houden.

Een reden om het forum te houden. Iedereen maakt foto's. Of als serieuze hobby of tijdens een vakantie. Alleen niet elke dag, ook de serieuze hobbyist niet. Dus er zullen niet elke dag foto's geplaatst kunnen worden. Maar ik ben van mening dat dit forum zeker langzaam vol kan lopen als er een paar leuke onderwerpen gestart worden waar iedereen wel een plaatje bij kan zetten.

pi_10102850
ik heb hier zelf ook nog nooit gepost eigenlijk Maar de zomervakantie komt er weer aan inderdaad, veel van ons hebben dan wat meer vrije tijd, en in de zomervakantie worden altijd de meeste foto's gemaakt. Ik wil het dan ook weer wat meer proberen
Dat andere forum wat hier ergens genoemd wordt zag er ook goed uit, maar ik heb het idee dat daar wat meer echt goede fotografen zitten, en hier zit van alles wat, wat ook wel fijn is.
Ik zou zeggen laat het gewoon open, en als het dan na de zomervakantie nog steeds niet loopt dan dicht. Of vinden de modjes dat een te lange proefperiode? Maar zo slecht loopt het nu toch ookw eer niet op het moment?
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:31:36 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_10102870
Oja wat er wel bij komt (en ik weet niet of dat voor sommigen een bezwaar zal zijn), is dat mocht er een intergratie plaats vinden, er dus ook wat zal veranderen in de moderatie en voornamelijk doel ik op andere moderators, die van het evt. mee te intergreren forum. Ik heb geen idee in hoeverre dat bezwaarlijk kan zijn. Ik heb zelf namelijk niet het idee dat ik hier echt als moderator op hoef te treden. Het verloopt eigenlijk allemaal wel best soepel en dat is natuurlijk ook welweer het vorodeel van een wat kleiner forum met één onderwerp dat wrs. alle posters en meelezer zal doen aanspreken.
pi_10102933
Ik begrijp de overwegingen heel goed, het is een feit dat het aantal posts niet heel hoog is. Echter, toch denk ik dat FOT een eigen plekje verdient op FOK. Fotografie is een hobby met vele raakvlakken, of om het in forums uit te drukken: zowel in UVT, K&L en DIG liepen topics over fotografie. Het jammere daarvan is dat veel mensen elkaar niet tegenkomen, en juist als je mensen met eenzelfde interesse bij elkaar zet krijg je leuke discussies en creativiteit.

Het aantal posts is misschien niet groot, en - daar moet ik eerlijk in zijn - het zal misschien zelfs nog wel wat dalen door het (hopelijk) mooie weer van de komende paar maanden. Maar ik vind de kwaliteit van de discussies over het algemeen goed, volgens mij hoeven de mods weinig in te grijpen. Dat is toch ook wat waard?
Vaste posters als TheMarco, fotoloog, Dagobert en Vork (en vooruit dan, ook ik) maken FOT tot een gezellige club waar veel waardevolle informatie over de tafel gaat.

Het grote nadeel van oplossingen 1 t/m 4 vind ik de versplintering die je krijgt.

Het zal je niet verbazen na mijn bovenstaande betoog, maar oplossing 5 klinkt mij het beste in de oren.

Is er een indicatie wanneer het besluit genomen zal worden?

Overigens: als er de behoefte aan is wil ik wel mod worden. Ik heb het een tijd geleden afgeslagen, maar ik heb inmiddels weer meer tijd (ik heb de helft van mijn banen opgezegd ), dus als het gewenst is dan hoor ik het wel.

dinsdag 29 april 2003 @ 22:40:10 #7
3878 Vork
Manisch creatief
pi_10103089
Nee, nouja, ik verwacht niet dat het weken gaat duren, ik hoop eigenlijk dat alles binnen een week rond is. Het forum blijft uiteraard gewoon open, zolang er nog niets bekend is, ook na 1 mei.
pi_10103104
nadeel van optie 3 en 4 is dat de nadruk dan veel meer op fotografie komt te liggen dan op het allround Kunst/Literatuur of Uitgaan & Vrije Tijd.
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_10103136
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:08 schreef Vork het volgende:
1. Terug naar zoals het was. Sluiting van het fotografie forum en de actieve topic verdelen over de andere fora.

2. Complete forum in het archief, inclusief alle topics en eventuele nieuwe fotografie topics opnieuw aanmaken in de daartoe behorende fora.

3. Intergratie met het UVT forum (en mogelijk een klein deel terug naar DIG).

4. Intergratie met het K&L forum (en mogelijk een klein deel terug naar DIG).

5. Fotografie tot vast forum bombarderen en in weze niets veranderen aan de huidige situatie.

Er is dus nog niets beslist en wanneer de beslissing ongeveer zal vallen is ook nog niet bekend. Omdat ik vind dat het forum van de users is en niet alleen van de crew, vind ik het zeer belangrijk dat ook jullie stem wordt gehoord, das graag, brandt los!

Ten eerste: waarom meet je het succes van het forum alleen af aan de kwantiteit en niet aan de kwaliteit? Je geeft zelf aan dat het in principe vlekkeloos loopt. Er wordt misschien niet heel veel gepost, maar waarom is dat dan een bezwaar?

Ten tweede jouw opties;
1. Dan hebben we weer dezlefde verwarrende situatie terug als voor dit forum. fotografietopics verspreid over allerlei fora, waarbij het eigenlijk nergens tot z'n recht komt en vragen wellicht onopgemerkt blijven door degenen met de antwoorden.

2. Nog veel slechter dan 1. Alle kennis is dan (niet echt, maar in de praktijk wel) verloren. Feitelijk betekent dat van voren af aan beginnen. Topics moeten weer opnieuw opgestart worden, discussies herhaald. Een nogal zinloze operatie.

3. Dat is een idee. De meeste topics hier gaan over fotografie als hobby en daarvoor zou UVT redelijk geschikt zijn (ietsje minder sinds de naamwijziging...). Alleen jammer dat dan de topics ws verzuipen tussen alle discotheek topics.

4. Zoals ik bij 3 zei: het merendeel van de topics gaat over fotograferen als hobby en eigenlijk veel minder om fotografie als kunstvorm, over bekende fotografen, boeken, tentoonstellingen, e.d. Als het toch verplaatst wordt, is UVT ws beter (al check ik persoonlijk K&L veel vaker).

5. Dat zou ideaal zijn.

dinsdag 29 april 2003 @ 22:45:06 #10
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10103207
Optie 6. Doop het om tot het designforum.
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:49:10 #11
3878 Vork
Manisch creatief
pi_10103325
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:42 schreef k_man het volgende:
Ten eerste: waarom meet je het succes van het forum alleen af aan de kwantiteit en niet aan de kwaliteit? Je geeft zelf aan dat het in principe vlekkeloos loopt. Er wordt misschien niet heel veel gepost, maar waarom is dat dan een bezwaar?
Ik ben zelf bang dat het forum stil zou gaan vallen, hoe minder er wordt gereageerd, hoe minder men ook op elkaar gereageerd, hoe minder disucssies etc. Hoewel ik wel weer moet toegeven dat het de laatste tijd al welweer beter lijkt te gaan, ook inhoudelijk gezien.

Wat vind je er eigenlijk zelf van, hoe ervaar jij de laatste de twee maanden in Fotografie?

pi_10103334
De zomer komt eraan. Iedereen gaat dan fotograferen.
Het zou beter zijn als men wacht tot september en dan
de boel evalueert.
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:50:23 #13
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10103359
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:49 schreef Vork het volgende:
Hoewel ik wel weer moet toegeven dat het de laatste tijd al welweer beter lijkt te gaan, ook inhoudelijk gezien.
Inderdaad. Geen slowchat, nauwelijks off-topic gelul.
pi_10103418
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:42 schreef k_man het volgende:
1. Dan hebben we weer dezlefde verwarrende situatie terug als voor dit forum. fotografietopics verspreid over allerlei fora, waarbij het eigenlijk nergens tot z'n recht komt en vragen wellicht onopgemerkt blijven door degenen met de antwoorden.
My thought exactly.
quote:
2. Nog veel slechter dan 1. Alle kennis is dan (niet echt, maar in de praktijk wel) verloren. Feitelijk betekent dat van voren af aan beginnen. Topics moeten weer opnieuw opgestart worden, discussies herhaald. Een nogal zinloze operatie.
Helemaal mee eens, ook om de volgende reden. De kennis op zich is niet verloren, het is gewoon toegankelijk in het archief. Maar iedereen hier weet hoe slecht mensen met vragen de search gebruiken. Als ze al een search doen (en dat zijn er al niet veel) dan is dat vluchtig. Als het antwoord niet wordt gevonden dan hoppekee weer een thread erbij....
quote:
3. Dat is een idee. De meeste topics hier gaan over fotografie als hobby en daarvoor zou UVT redelijk geschikt zijn (ietsje minder sinds de naamwijziging...). Alleen jammer dat dan de topics ws verzuipen tussen alle discotheek topics.
Zegt de term Breezah je iets
quote:
4. Zoals ik bij 3 zei: het merendeel van de topics gaat over fotograferen als hobby en eigenlijk veel minder om fotografie als kunstvorm, over bekende fotografen, boeken, tentoonstellingen, e.d. Als het toch verplaatst wordt, is UVT ws beter (al check ik persoonlijk K&L veel vaker).
Voor het creatieve deel van de threads zou K&L geschikt zijn, maar ik zie toch ook veel vragen over de technische kant van de fotografie, en ook veel vragen over de combinatie van deze twee kanten. "Hoe stel ik op mijn camera merk ABC type XYZ de sluitertijd in, en op welke waarde om de beweging van dit dansende meisje te bevriezen?" Als je dit in K&L zet dat wordt er waarschijnlijk wel een waarde gegeven, maar ze weten daar misschien niet hoe dit type camera werkt.
Ik zou niet weten of ik moet kiezen tussen UVT of K&L als FOT moet worden verplaatst, maar ik denk dat ik dan toch naar het iets volwassener nieau in K&L neig...
quote:
5. Dat zou ideaal zijn.
Zekers. We wachten het af.
pi_10103422
Alleen al door deze forum is mijn interesse gewekt in fotografie. Ook vele anderen. Dus dat telt ook
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:54:04 #16
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_10103452
Printscreen, uitdraaien op een fotoprinter en archieveren.

Slotje.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  Redactie Frontpage dinsdag 29 april 2003 @ 22:57:03 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_10103525
Niet zeuren, jullie wisten dat er een einde aan dit feest zou komen
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 12:37 schreef Vork het volgende:
Het thema-forum is echter wel van tijdelijke aard, namelijk van 1 maart tot 1 mei. Daarna gaat moeten we plaatsmaken voor een nieuw themaforum.
pi_10103535
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:52 schreef delapoko het volgende:
Alleen al door deze forum is mijn interesse gewekt in fotografie. Ook vele anderen. Dus dat telt ook
Ik denk niet dat dat het punt is. We moeten denk ik wel kijken naar wat FOT kan toevoegen aan FOK als forumplatform. Dat individuele posters hier heel veel lol aan hebben en veel van opsteken is mooi meegenomen (en dat moet ook zeker één van de hoofddoelen van een forum zijn/blijven!!), maar daar gaat het hier niet om. Ik begrijp de argumenten om FOT te sluiten heel goed, je moet niet voor elke groepering/hobby/watdanook een subforum openen en houden anders is het einde zoek. Maar ik denk dat juist fotografie als hobby meer dan breed genoeg is om zijn eigen subforum te rechtvaardigen.
pi_10103573
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:49 schreef Vork het volgende:
Wat vind je er eigenlijk zelf van, hoe ervaar jij de laatste de twee maanden in Fotografie?
Ik vind het zeker een verbetering met de situatie ervoor. Tegen die versplintering het ik me ook meermaals uitgesproken.
Als dit forum toch mocht worden opgeheven, zou ik het wel heel wenselijk vinden als het onderwerp in z'n geheel ergens anders wordt ondergebracht. Bijna iedereen fotografeert wel eens, meer of minder serieus, dus de topics zullen anders overal en nergens weer de kop opsteken.

Zo'n forum kent nou eenmaal z'n pieken en dalen qua posts. Dat geldt bijv ook heel erg voor TRV. Voor beide fora geldt echter dat wat er wel wordt gepost, vaak zeker de moeite waard is. En ook hier is er een relatief klein kringetje van vaste, fanatieke users. TRV is inmiddels van een net zo klein forumpje uitgegroeid tot iets heel leuks, waarbij de harde kern is gegroeid en ook wat daar omheen zwerft veel omvangrijker is geworden. Dit forum verdient ook die kans.

pi_10103604
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:57 schreef SunChaser het volgende:
Niet zeuren, jullie wisten dat er een einde aan dit feest zou komen
Breuls meldde laatst dat er voorlopig geen nieuwe subfora worden geopend, dus je quote is achterhaald.
  Redactie Frontpage dinsdag 29 april 2003 @ 23:03:43 #21
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_10103666
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Breuls meldde laatst dat er voorlopig geen nieuwe subfora worden geopend, dus je quote is achterhaald.

Nee, dan zou de FAQ zijn achterhaald. Er is overigens net een nieuw thema-forum geopend.

Ik vind zelf dat een onderwerp als FOTOGRAFIE geen permanent subforum verdient. Het leuke van specials is juist dat je kleine onderwerpen tijdelijk kunt aanpakken, zoals Wielrennen, BB, houtsnijden etc. 2 Maanden leuk, daarna in het archief.

dinsdag 29 april 2003 @ 23:06:56 #22
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_10103731
Optie 5.
Al is het al omdat ik vandaag een camera heb gekocht.. .
Nee, maar het is imo erg verstandig om een subforum te hebben..
Zo houd je alles netjes bij elkaar..
Techniek, technische zaken, algemene vragen en de foto's zelf natuurlijk..
-
pi_10103732
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:03 schreef SunChaser het volgende:
Nee, dan zou de FAQ zijn achterhaald.
Whatever. De situatie is inmiddels iig anders.
quote:
Er is overigens net een nieuw thema-forum geopend.
De uitspraak van Breuls is van daarna.
pi_10103748
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:03 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind zelf dat een onderwerp als FOTOGRAFIE geen permanent subforum verdient. Het leuke van specials is juist dat je kleine onderwerpen tijdelijk kunt aanpakken, zoals Wielrennen, BB, houtsnijden etc. 2 Maanden leuk, daarna in het archief.
Ik ben het niet met je eens dat fotografie een kleine onderwerp is. Wie heeft er geen camera? En een groot deel van de bevolking fotografeert 'meer dan recreatief'. Zeker met de misschien wat meer dan gemiddeld technisch georiënteerde populatie op FOK zijn er veel mensen die een interesse in fotografie hebben.
IMO geen steekhoudend argument.
  Redactie Frontpage dinsdag 29 april 2003 @ 23:08:38 #25
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_10103768
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:06 schreef k_man het volgende:
De uitspraak van Breuls is van daarna.
De uitspraak van Breuls (op een vraag van mij btw) heeft niets te maken dat FOTO een tijdelijk forum moest zijn. Denk je zelf dat het echt uitgroeit tot een serieus forum?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')