Nu kun je ook zeggen: schaf je een digitale spiegelreflex-camera aan.
(ik wil graag blijven spelen met sluitertijden en diaframa). Helaas zijn deze prijzen tegenover het analoge gebeuren 3 cijferig vs 1 a 2 cijferig.
Ik kan ook missien een filmscannertje halen. Maar dit is ook een grote investering ineens. Of ik kan enkel dia-positiefen kopen in plaats van negaitiefen zodat je tenminste het rechtstreeks kunt zien wat je hebt gemaakt.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind fotografie best leuk/intressant/leerzaam, maar op het financiele plaatje stuit mij gewoonweg tegen de borst. Met als gevolg dat de cirkel weer rond is en ik verzuchtend mijn fototas opberg...
Kortom: hoe houd jij het zo goedkoop / betaalbaar mogelijk? Waarop kan je bezuinigen? Wat zijn jouw ervaringen of tips? Wat is waar het goedkoopst te krijgen? zoals filmrolletjes ed
Bij voorbaat dank.
Les 1: Je leeft nu... dus zorg dat je kan doen wat je NU wilt.
Les 2: Klagen over geld helpt Nooit!
Les 3: Waar een wil is is een weg.
Owja.. volgens mij kun je zelf je film knippen....
Je kunt film dus per rol kopen.. (waar weet ik niet) daardoor scheelt het in elk geval al aanzienlijk....
[i] Ik weet dat ik een beetje klaag. Het feit dat je geld hebt, hoeft niet automatisch te betekenen dat het over een balk kunt gooien. Ikzelf ben daarnaast ook een beetje een 'centen-zitter'. Dit heeft te maken met wat ik van huis uit heb mee gekregen en wat gezond verstand.
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 29-04-2003 19:05]
quote:Die zijn tweedehands goed te vinden.
Op dinsdag 29 april 2003 18:59 schreef Snailer het volgende:
Daar heb je toch weer een doka voor nodig? Die heb ik niet, sorry.
Kun je je niet aansluiten bij een lokaal fotografie-clubje? Gezamelijk materiaal inkopen, tips uitwisselen, misschien een doka.
Je kunt er overigens heel veel met je eigen foto's doen..
ik zal dat ook denk ik gaan doen over een jaar ofzo.....
EDIT:
quote:Volgens mij moet je gewoon geld uitgeven als je iets graag wilt...
Het feit dat je geld hebt, hoeft niet automatisch te betekenen dat het over een balk kunt gooien
Aanschafkosten (eind 2000): fl. 2500 (¤ 1134)
Aantal genomen foto's: ± 15000
1134 / 15000 = ¤ 0.08 per foto
En natuurlijk kun je daar tegenin brengen dat ik daar niets van heb laten afdrukken en vast nog wel meer tegenargumenten, maar: ik heb er toch maar 15000 gemaakt en daar heel veel van geleerd.
Ik kijk mijn foto's op de computer, op de tv in de woonkamer en ik deel ze via internet/e-mail, dus afdrukken is voor mij een non-issue. Alleen voor mijn moeder druk ik heeeel af en toe nog wel eens wat af.
In de afgelopen 20 - 25 jaar zijn die prijzen niet omhooggegaan. Een camera is verhoudingsgewijs veeeel goedkoper dan toen (goed, mechanisch zijn het niet van die geweldenaren...). Filmpjes en afwerken zijn door de inmenging van branchevreemden veel goedkoper geworden. De kwaliteit van de grotere labs is door de jaren heen alleen maar beter geworden.
Je hoort mij dan ook niet zeuren over de kosten. (probeer bij wijze van sport nog wel steeds alles zo goeiekoop mogelijk te houden )
Op apparatuur is nog wel het een en ander te besparen door het tweedehands te kopen, op de afwerking van de films bespaar je niet zoveel meer.....
Wil je topafwerking voor weinig, investeer dan in een donkere kamer en leer daar mee omgaan. Is nog eens leuk ook , maar dat had ik in dat topic over ontwikkeltrommels geloof ik ook al eens gezegd...
Goedkoop ontwikkelen/afdrukken doe ik bij de Dirkson. Foto's zien er heel behoorlijk uit, maar duidelijk minder dan bij de fotozaak. Maar een indexsheet bij de fotozaak is duurder dan ontw+afdr bij de Dirkson. Als ik er een paar bij zie die het uitvergroten waard zijn dan doe ik dat wel bij de fotozaak, dan is het gewoon een kwestie van you get what you pay for.
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 20-07-2003 15:46]
quote:Goede tip. Tuurlijk maakt het uit of je de kosten met meerdere mensen kunt delen. En het is leerzaam, als je wat kritiek kunt verdragen. Ik weet niet waar de topicopener woont, maar in de wat grotere steden heb je al snel een cultureel centrum waar erg fijne spulletjes staan om mee te werken.
Op dinsdag 29 april 2003 19:01 schreef DennisMoore het volgende:Kun je je niet aansluiten bij een lokaal fotografie-clubje? Gezamelijk materiaal inkopen, tips uitwisselen, misschien een doka.
Heb nog een 4*5" Cambo. Klik(Compursluiter, dus Tik!) = ƒ 13,50 en dan heb je alleen nog maar één dia of negatief......, voor een goed dia maak je al snel een belichtingstrappetje, ofwel Tik!, ...Tik!, ....Tik!(ƒ 40,50). Daar zit dan één goed dia tussen (maar dan ook een hele goeie )
Om de kosten een beetje in de hand te houden gebruiken we maar even geen Polaroid en nemen we het risico van iets kwalijks in beeld dat we over het hoofd gezien hebben. Scheelt weer een Tik van een gulden of zes....(heb fotografen meegemaakt die een pak polaroid verschoten voor één goeie opname)
Zelfs daar zijn nog besparingen mogelijk, als enigszins kan, gaat er een rolfilmwand(6*7) op, tien keer Tik voor een slordige ƒ 18. Voor leerdoeleinden of ff iets uitproberen een prima alternatief.
Overigens is de tip van de 'overjarige' films een hele goeie . Ooit geprobeerd hoe ver je kunt gaan toen ik een Ektachrome 100 in de koeling tegenkwam die maar liefst zes jaar na zijn door Kodak aangekondigde overlijdensdatum zat. Belichten, ontwikkelen, alleen een tikje laag contrast (maar voor een EPN niet beroerd), en verder heerlijk neutraal. Bedenk daarbij dat negatieven nog corrigeerbaar zijn ook, dus een ouderdomszweempje kan daarbij helemaal geen kwaad.
Oh ja, wel de filmpjes koel houden graag.
quote:Huh?
Zelfs daar zijn nog besparingen mogelijk, als enigszins kan, gaat er een rolfilmwand(6*7) op, tien keer Tik voor een slordige ƒ 18. Voor leerdoeleinden of ff iets uitproberen een prima alternatief.
Over de donkere kamer:
Thuiswonend is daar eigenlijk geen plaats voor. Alle kamers zijn bezet.
Wat raad jij aan voor een noob? Ook z'n ontwikkeldrum?
Ik heb wel 's deze mogelijk overwogen om mezelf een wisselzak, met chemicalien en zo'n ech 'spoelbus' aan te schaffen.
[Dit bericht is gewijzigd door Snailer op 29-04-2003 23:25]
quote:Als ik hier kijk dan zie ik dat Roermond behoorlijk wat fotozaken heeft. Ik denk dat het wel de moeite loont om eens rond te bellen, om prijzen te vergelijken maar ook om te vragen of ze overjarige filmpjes hebben.
Op dinsdag 29 april 2003 23:01 schreef Snailer het volgende:
Deze topic-opener woont in Midden-Limburg te Roermond en heeft geen rijbewijs...
quote:Goeide tip: ik zal de fotozaken 's langs gaan dat ik hiervoor zeker belangstelling heb. Helaas zijn de meeste zaakjes ook profesioneel als fotograaf bezig...
Op dinsdag 29 april 2003 20:57 schreef JeroenH het volgende:
[quote] En over goedkope conventionele fotografie: in de fotozaak waar ik werkte doen ze de filmrolletjes die over datum zijn voor de halve prijs weg.
quote:Bedoel je de Dixon? Anders heb ik nog nooit van gehoord...
Goedkoop ontwikkelen/afdrukken doe ik bij de Dirkson.
quote:Nee, de Dirkson is een goedkope supermarkt. Volgens mij heet dat in andere delen van het land Dirk van den Broek of Bas van der Heijden. hun huisstijl is rood met grote witte letters.
Op dinsdag 29 april 2003 23:09 schreef Snailer het volgende:
Bedoel je de Dixon? Anders heb ik nog nooit van gehoord...
quote:Oeps. Ik bedoelde NPS160. Dat zijn de 'Professional' filmpjes van Fuji. Mooie fijne korrel, mooie kleurweergave (is ook kwestie van smaak, sommige mensen prefereren Kodak). Duurder dan normale Fuji Superia, maar omdat hij over datum is niet meer dus. De 160 staat voor 160 ISO/ASA.
Wat is NPH160?
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 29-04-2003 23:27]
Had het over een periode van midden jaren 70 tot zo ongeveer nu. Ben ooit op m'n veertiende begonnen met fotograferen, op mijn vijftiende met de donkere kamer, later in tijden van opperste werkeloosheidwat opleidinkjes bij de Fotovakschool gedaan.
Momenteel al dik vijf jaar niet meer beroepsmatig bezig met fotograferen omdat je dan maar zo'n twee procent van je tijd met je ambacht bezig bent en het de rest van de tijd alleen maar over geld gaat .
Heb de fotografie sindsdien weer tot tijdverdrijf verheven en nu heb ik d'r weer lol aan.
Qua fotografie en duur, wat is in jouw optiek de grootste kostenpost ??¿(ns kijken, misschien vinden we d'r met z'n allen wat op...)
Als enige uitzondering voor papier zal ik misschien nog wel schieten op achterlijk hoge ISO waarden in zwart/wit (Ilford 3200 ofzo ) voor die prachtige grain die digitaal niet te simuleren is. Dat ga ik dan denk ik maar zelf afdrukken want zwartwit af laten drukken is volgens mij nogal duur....
Kwam daarvoor bij Capi, maar ben daar weggevlucht..
Zaken zoals batterijen kun je eventueel halen op de universiteit (CEM - TU Delft), omdat daar de marges lager liggen (zeker op CR123a e.d.)
Bij grote aantallen is het ook nuttig om eens te onderhandelen met je fotozaak (mits je natuurlijk met echt grote aantallen werkt..).
Afdrukken laat ik wel bij de fotoboer doen. Dat is wel veel duurder dan bij de HEMA of Kruidvat of zo, maar ik heb wel het idee dat de kwaliteit ook beter is.
En de 'hardware' is idd veel te duur. Filtertje kost al vaak tientallen euro's.
Hardware: www.geengeld.nl / www.kamera-express.nl
quote:Het is leuk om te horen dat iemand er weer plezier aan kan beleven. Ik ben ermee bekend hoe het gaat als je een eenmanszaakje hebt. De meeste tijd moet je idd achter de centen aan...
Op woensdag 30 april 2003 01:56 schreef Ouwesok het volgende:
Ouwesok: ...
Heb de fotografie sindsdien weer tot tijdverdrijf verheven en nu heb ik d'r weer lol aan.Qua fotografie en duur, wat is in jouw optiek de grootste kostenpost ??¿(ns kijken, misschien vinden we d'r met z'n allen wat op...)
Wat voor mij de grootste kostenpost is, is vooral het totaalplaatje.
Kijk, als nu een keer 3 euro hoeft neer te leggen voor het rolletje, dan is het voor iedereen te doen. Afgezien hiervan en de kosten van de hardware, wil je graag goed zien wat je hebt gefotografeerd en dus of ze goed gelukt zijn. Met een 35mm is dat 'lastig', zeker als het een negatief is. Ontwikkelingskosten zijn enigszins accepteerbaar. De afdrukkosten vormen de killer. Het door een fotozaak rechtstreeks op cd zetten, zijn door kosten-technische redenen onpraktisch.
Hoe liggen de prijzen grofweg nu in de digitale hardware?
In een recent F+D magazine kost een nieuw digitale spiegelreflex camera, de kodak "dcs pro 14n" ¤5400,-. En een digitale kleinbeeld (systeem) camera, de canon "powershot g3" ¤ 950,-. Een filmscanner kost gemiddeld al gauw ¤345,-. Al gauw toch weer een goeie som geld...
quote:Heb je 's al voor je zelf becijferd wat het kostenplaatje gaat worden?
Op woensdag 30 april 2003 12:23 schreef TheMarco het volgende:
Ik ben nu aan het shoppen voor een analoge spiegelreflex en als ik die eenmaal heb dan ga ik bijna alleen maar op diafilm schieten. Afdrukken vind ik niet zo heel interessant op een enkele foto na die je echt aan de muur wilt hangen ofzo. Diafilm dus en dan gewoon inscannen zodat je eventueel digitaal nog verder kunt. En degenen die denken dat je dan net zo goed digitaal kunt werken hebben nog nooit een goed gescande en geschoten Fuji Velvia slide gezien denk ik...
quote:Is er ook zoiets al een witmerk te koop ten aanzien van fotorolletjes?
Op woensdag 30 april 2003 15:14 schreef kwaakeend het volgende:
Fuji 400-36 kost rond de 3,50 euro pst (incl.btw) => Foto Klein Prof.
T400CN / rolfilm NPH400 idem....www.kamera-express.nl[/url]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |