Geld is de bron van alle kwaad. Het is een drug die verslavender is dan heroine. Niemand kan meer zonder, terwijl het wel de hele wereld ten gronde richt. Het wakkert machtswellust, egoisme en afgunst aan, en verkilt en corrumpeert de harten van de mens. Bovendien verblindt het, en leidt het de aandacht af van zaken die werkelijk belangrijk zijn.
Daarom zullen we rigoreus moeten kappen met het kapitalisme. Dit systeem heeft een tijdje zijn nut bewezen, maar heeft nu echt afgedaan. Het kapitalisme laat de wereld langzaam verrotten, maar maakt de mens zo apathisch dat dit hem geen reet meer kan schelen.
Reacties?
quote:Hmmm, ik ben het er niet met je mee eens.
Op 23 januari 2001 16:54 schreef Schorpioen het volgende:
Vrijwel alle grote wereldproblemen zijn direct of indirect terug te voeren op geld, materialisme of kapitalisme: milieuvervuiling, oorlogen, honger in Afrika, uitbuiting, racisme.Geld is de bron van alle kwaad. Het is een drug die verslavender is dan heroine. Niemand kan meer zonder, terwijl het wel de hele wereld ten gronde richt. Het wakkert machtswellust, egoisme en afgunst aan, en verkilt en corrumpeert de harten van de mens. Bovendien verblindt het, en leidt het de aandacht af van zaken die werkelijk belangrijk zijn.
Daarom zullen we rigoreus moeten kappen met het kapitalisme. Dit systeem heeft een tijdje zijn nut bewezen, maar heeft nu echt afgedaan. Het kapitalisme laat de wereld langzaam verrotten, maar maakt de mens zo apathisch dat dit hem geen reet meer kan schelen.
Reacties?
Je kijkt te veel naar de buitenkant.
De oorzaak zit aan de binnenkant van de mens.
Mensen die niet tevreden zijn met zichzelf en met wat ze hebben, ongelukkig en onzeker zijn, veroorzaakt uit onmacht uit het verleden.
Uiteindelijk zit de drang in de mens zelf.
Juist zij zullen vaker degene zijn die geld achterna lopen.
Waarom? Geld geeft macht, status (zogenaamd). macht om dingen te doen, te pronken, te sturen, controle hebben over situaties zoals jij het wilt hebben. Jezelf beter te vertonen dan de rest. Met geld kun je dingen doen, die je gewoonlijk niet kunt. Het idee dat niemand je kan afkraken omdat je arm bent, omdat je beter bent/hebt dan hun. (zelfvertrouwen?)
De ontdekking/het idee dat geld dit kan wegnemen, net zoals drugs (tijdelijk) dat ongelukkige gevoel kan wegnemen. dat maakt de mens verslaafd eraan.
Niet wetend dat de oorzaak in het verleden ligt.....
Geld is allen een middel om kwaad mee te doen. Je kunt er dus ook goed mee doen.
Mensen die tekort aan macht in hun leven hebben gehad, veroozaakt door anderen die dat hebben ontnomen, zullen hier het meest last van hebben....
Zij zullen als ze niet bewust zijn van hun gevoelens, proberen die macht terug te krijgen, niet van degene die het had afgepakt, nee die kent al hun zwakke punten, dat kost teveel energie.....doe maar iemand die niet sterk genoeg is, iemand die niet weet je voor jezelf moet opkomen, iemand die je niets kan maken...ja die, daar kan ik wel wat macht van afpakken. Lekker is dat macht hebben......
Tja machteloosheid, en zo draait de wereld rond.....
Het is en blijft de keuze van de mens wat iemand met zijn macht doet, met alles eigenlijk....
Als geld niet zo verdomde belangrijk zou zijn, zou de wereld er een stuk beter uit zien. Door de enorme concurrentiedrift die er door het (verlangen naar) geld ontstaat wordt de hele wereld naar de klote geholpen. Economische groei van de rijke landen lijkt belangrijker te zijn dan wat dan ook, belangrijker dan de natuur of het milieu, belangrijker dan de honger van de mensen in Afrika, belangrijker dan mensenrechten. Altijd maar weer staat geld op nummer één, TEN KOSTE VAN ALLES.
"Nee, we willen geen junkopvang in onze buurt, want dan gaat onze huizenprijs omlaag!"
(dat de junks verrotten en als paria's opgejaagd worden is zeker niet belangrijk)
"Laten we de varkens, koeien en kippen met honderden tegelijk in veel te kleine hokken proppen, scheelt verwarmingskosten en huur! Dan geven we ze slachtafval te eten, scheelt nog meer geld!"
(gevolg: varkenspest, BSE, dioxinekippen)
"Laten we een kortere weg nemen, langs de Galapogoseilanden, kunnen we meer winst maken op de olie!"
En ga zo maar door.
Geld heeft alle kenmerken van drugs. Het is verslavend, aantrekkelijk, je wil er steeds meer van maar het geeft geen diepe voldoening als je er eenmaal veel van hebt: je wil altijd meer! Het enige verschil met "echte" drugs is: geld is legaal en wereldwijd geaccepteerd.
quote:Dat is tenminste nog eens een criterium war ik zonder veel moeite eindelijk een keer aan kan voldoen :-)))
Op 23 januari 2001 21:01 schreef Larissa het volgende:
Geef mij maar een man met weinig geld die lief en zorgzaam is dan een man met veel geld die niet naar me omkijkt.
quote:Ik ben het helemaal met je eens hoor. Al denk ik dat er ook nog een andere oorzaak is nl. jaloezie. Hoeveel mensen kunnen het niet hebben dat zij minder geld hebben dan buurman, vriend of wie dan ook en hebben ze het gevoel dat ze minder waard zijn (dit werd al eerder genoemd). Het is toch zelfs voor mensen die echt weinig om geld geven (waarvan ik er zeker eentje ben) soms moeilijk om niet toe te geven en niet jaloers te zijn op diegene van wie je opeens hoort dat hij/zij belachelijk veel geld gaat verdienen. En dat terwijl je toch zeker weet dat je niet minder bent dan die ander (ook al gun je het hem/haar van harte, je gunt het jezelf soms toch ook wel).
Op 23 januari 2001 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Okee, geld is niet alleen slecht. Maar het is een feit dat het heel veel kapot maakt.Als geld niet zo verdomde belangrijk zou zijn, zou de wereld er een stuk beter uit zien. Door de enorme concurrentiedrift die er door het (verlangen naar) geld ontstaat wordt de hele wereld naar de klote geholpen. Economische groei van de rijke landen lijkt belangrijker te zijn dan wat dan ook, belangrijker dan de natuur of het milieu, belangrijker dan de honger van de mensen in Afrika, belangrijker dan mensenrechten. Altijd maar weer staat geld op nummer één, TEN KOSTE VAN ALLES.
"Nee, we willen geen junkopvang in onze buurt, want dan gaat onze huizenprijs omlaag!"
(dat de junks verrotten en als paria's opgejaagd worden is zeker niet belangrijk)"Laten we de varkens, koeien en kippen met honderden tegelijk in veel te kleine hokken proppen, scheelt verwarmingskosten en huur! Dan geven we ze slachtafval te eten, scheelt nog meer geld!"
(gevolg: varkenspest, BSE, dioxinekippen)"Laten we een kortere weg nemen, langs de Galapogoseilanden, kunnen we meer winst maken op de olie!"
En ga zo maar door.
Geld heeft alle kenmerken van drugs. Het is verslavend, aantrekkelijk, je wil er steeds meer van maar het geeft geen diepe voldoening als je er eenmaal veel van hebt: je wil altijd meer! Het enige verschil met "echte" drugs is: geld is legaal en wereldwijd geaccepteerd.
Waar ik het vandaag ook nog met een collega over had is dat je alleen nog maar ziet dat mensen te porren zijn voor speletjes op t.v. en loterijen als er een miljoen of een veelvoud van is te winnen. Waar slaat dit op zeg. Gelukkig zijn er ook mensen die wel veel geld hebben en daarvan anderen mee laten profiteren. Ik zou het voor mezelf als taak zien om dat te doen als ik in die omstandigheid verkeerde. En aan loterijen doe ik al helemaal niet mee, daarin openbaart die zuch naar...... zich in mijn ogen optimaal.
quote:Ik ben het helemaal met je eens hoor. Al denk ik dat er ook nog een andere oorzaak is nl. jaloezie. Hoeveel mensen kunnen het niet hebben dat zij minder geld hebben dan buurman, vriend of wie dan ook en hebben ze het gevoel dat ze minder waard zijn (dit werd al eerder genoemd). Het is toch zelfs voor mensen die echt weinig om geld geven (waarvan ik er zeker eentje ben) soms moeilijk om niet toe te geven en niet jaloers te zijn op diegene van wie je opeens hoort dat hij/zij belachelijk veel geld gaat verdienen. En dat terwijl je toch zeker weet dat je niet minder bent dan die ander (ook al gun je het hem/haar van harte, je gunt het jezelf soms toch ook wel).
Op 23 januari 2001 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Okee, geld is niet alleen slecht. Maar het is een feit dat het heel veel kapot maakt.Als geld niet zo verdomde belangrijk zou zijn, zou de wereld er een stuk beter uit zien. Door de enorme concurrentiedrift die er door het (verlangen naar) geld ontstaat wordt de hele wereld naar de klote geholpen. Economische groei van de rijke landen lijkt belangrijker te zijn dan wat dan ook, belangrijker dan de natuur of het milieu, belangrijker dan de honger van de mensen in Afrika, belangrijker dan mensenrechten. Altijd maar weer staat geld op nummer één, TEN KOSTE VAN ALLES.
(dat de junks verrotten en als paria's opgejaagd worden is zeker niet belangrijk)"Laten we de varkens, koeien en kippen met honderden tegelijk in veel te kleine hokken proppen, scheelt verwarmingskosten en huur! Dan geven we ze slachtafval te eten, scheelt nog meer geld!"
(gevolg: varkenspest, BSE, dioxinekippen)"Laten we een kortere weg nemen, langs de Galapogoseilanden, kunnen we meer winst maken op de olie!"
En ga zo maar door.
Waar ik het vandaag ook nog met een collega over had is dat je alleen nog maar ziet dat mensen te porren zijn voor speletjes op t.v. en loterijen als er een miljoen of een veelvoud van is te winnen. Waar slaat dit op zeg. Gelukkig zijn er ook mensen die wel veel geld hebben en daarvan anderen mee laten profiteren. Ik zou het voor mezelf als taak zien om dat te doen als ik in die omstandigheid verkeerde. En aan loterijen doe ik al helemaal niet mee, daarin openbaart die zuch naar...... zich in mijn ogen optimaal.
quote:Dat is tenminste nog eens een criterium war ik zonder veel moeite eindelijk een keer aan kan voldoen :-)))
Op 23 januari 2001 21:01 schreef Larissa het volgende:
Geef mij maar een man met weinig geld die lief en zorgzaam is dan een man met veel geld die niet naar me omkijkt.
quote:Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Echt lachen! Ongelofelijk!
Op 23 januari 2001 16:54 schreef Schorpioen het volgende:
(Dom gelul)
[Dit bericht is gewijzigd door Roché op 23-01-2001 23:22]
quote:En jij bent geen student economie he?
Op 23 januari 2001 23:22 schreef Roché het volgende:
Jij hebt zeker geen geld he!?
quote:Je vindt het niet leuk als iemand een ander vernedert, maar onbewust doe je zelf precies hetzelfde.......
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Echt lachen! Ongelofelijk!
Jezelf het recht geven iemand iets aan te doen, omdat hij iemand iets aandoet (je hebt een hekel aan zulke mensen), maakt jou (in de ogen van een ander) hetzelfde als diegene waar jij een hekel aan hebt.
En het draait in deze wereld niet altijd hoe je het bedoelt, maar vaker hoe je het brengt: vernederend.....
quote:Maar ben je ook sexy en onvermoeibaar?
Op 23 januari 2001 22:54 schreef Vaynee het volgende:
Dat is tenminste nog eens een criterium war ik zonder veel moeite eindelijk een keer aan kan voldoen :-)))
[Dit bericht is gewijzigd door Larissa op 24-01-2001 07:19]
quote:Van een economiestudent had ik zo'n reactie wel verwacht
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Echt lachen! Ongelofelijk!
Maar ik heb een hele goede baan hoor. Ik heb niks te klagen wat dat betreft.
quote:Joh, hij moet zijn middelbare school nog afmaken en woont nog lekker bij pappie en mammie thuis. Heeft dus zelf alleen nog maar zijn zakgeld.
Op 24 januari 2001 10:07 schreef Schorpioen het volgende:
Van een economiestudent had ik zo'n reactie wel verwacht![]()
quote:
Op 23 januari 2001 22:16 schreef Roché het volgende:
Daarom ga ik ook weg over 12 weken, dan heb ik mijn VWO afgemaakt.
[Dit bericht is gewijzigd door Larissa op 24-01-2001 10:32]
quote:Ja dat klopt
Humankind is the root of all evil
* draait "Imagine" van wijlen miljonairshippie John Lennon *
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 24-01-2001 12:26]
quote:Misschien dat iemand dat kan verklaren want ik begrijp er niets van. ik heb nou ook weer die eigendunk dat ik ind dat wat ik zeg belangrijk genoeg is om twee keer te plaatsen. Sorry, maar gaat een beetje vreemd.
Op 24 januari 2001 12:41 schreef zodiakk het volgende:
he Vaynee, je post heel vaak dubbel. Wil je daar misschien wat meer op letten?
Of is er iets mis met je PC ofzo..
quote:Nu stel je me een beetje teleur hoor.... het blijkt toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Wat de definitie van sexy zijn is weet ik niet, aangezien ik op dit moment vrijgezel ben zal het waarschijnlijk wel tegenvallen. Heb je nog meer criteria ??
Op 24 januari 2001 01:17 schreef Larissa het volgende:
Maar ben je ook sexy en onvermoeibaar?
quote:Er stond een
Op 24 januari 2001 14:03 schreef Vaynee het volgende:
Nu stel je me een beetje teleur hoor.... het blijkt toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Wat de definitie van sexy zijn is weet ik niet, aangezien ik op dit moment vrijgezel ben zal het waarschijnlijk wel tegenvallen. Heb je nog meer criteria ??
quote:Nee... ik woon niet bij me pappie en mammie, alleen mammie.
Heeft dus zelf alleen nog maar zijn zakgeld.
En geld heeft niets me maken met alle evil in de wereld. Het heeft alles te maken met normen en waarden. Het probleem ligt (zoals al eerder werd gezegt) bij de mensen zelf.
quote:Goh, dan zijn we het ergens over eens?
Op 24 januari 2001 14:56 schreef Roché het volgende:
En geld heeft niets me maken met alle evil in de wereld. Het heeft alles te maken met normen en waarden. Het probleem ligt (zoals al eerder werd gezegt) bij de mensen zelf.
De mens die het vuur gebruikt maakt de keus wat ermee gebeurt...
Geld opzich is een hele goede uitvinding,
er zijn helaas menesn die denken dat geld iets is om voor te leven, in plaats van om te leven...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |