abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10017295
Al studerend door mijn sociologiereader kwam ik een artikel (uit de Volkskrant ) tegen dat ons Fok!kers wel zou kunnen boeien. En voor de nationalist die in ons allen schuilt zal het even slikken zijn. Ik heb me in elk geval rot gelachen. Have fun!
quote:
Er staan twee klompen op de mat bij de voordeur van het huis van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen. In de achtertuin staat een fiets en in de plantenbakken staan tulpen te bloeien. In de woonkamer hangt Frans Hals aan de muur, naast een portret van Willem van Oranje. In de gang hangen Delftsblauwe bordjes. Er ligt een kleedje op de bijzettafel. De koffie is net klaar, op het fornuis staat een pan met hutspot. Op de televisie zien we beelden van het Nederlands voetbalelftal. Uit de boxen klinkt het Wilhelmus. Het is gezellig. We zijn thuis. Dit is typisch Nederlands. Of niet? Het modelhuis van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen is onderdeel van de tentoonstelling Typisch Nederlands? die vandaag wordt geopend in het auditorium van de Technische Universiteit Eindhoven. Voor wie denkt dat het Nederlandse volkje een nijver volkje is dat geheel op eigen kracht en dankzij de onbegrensde dadendrang groot is geworden, moet een bezoek aan de tentoonstelling een onthutsende ervaring zijn.
Het begint al bij de klompen. 'De eerste klompen zijn waarschijnlijk in Frankrijk of Spanje gemaakt', staat er bij te lezen. De Fransen ontwikkelden begin deze eeuw zelfs al de eerste machine voor de klompenproductie.
De fiets dan. 'De Egyptenaren en de Romeinen experimenteerden al met loopfietsen. De eerste fiets met trappers werd in 1867 ontwikkeld door een Fransman.' De tulp? 'De tulp groeit in de vrije natuur van Marokko tot in het oosten van Mongolië. Vijfhonderd jaar geleden was het al de favoriete bloem van de sultan van Mongolië. De tulp werd aan zijn hof gekweekt en pas in 1550 door een Vlaamse ambassadeur vanuit Mongolië naar West-Europa gestuurd.'
Frans Hals? Geboren in Antwerpen.
De Oranjes? Duitsers.
Delfstblauw is door Nederlandse pottenbakkers afgekeken van Chinese porseleindecorateurs.
De karakteristieke Nederlandse tafelkleedjes die het nog altijd goed doen in bruine café's, lagen al veel eerder in Turkse huizen op de vloer.
Koffie werd voor het eerst gezet door de Arabieren. Pas in dezeventiende eeuw kwamen de koffiebonen naar Europa.
De aardappel was het basisvoedsel van de Inca's. Soortgelijke gerechten als hutspot heten in Engeland hot pot en in Frankrijk pot-au-eu. In Ierland eten de boeren al sinds vierhonderd jaar eenpansgerechten met stukgekookte aardappels.
In de basis van het Nederlands elftal dat in actie komt op televisie staan Rijkaard, Van Gobbel, Taument, en Roy.
De melodie van het Wilhelmus is afkomstig van een oud soldatenliedje uit Frankrijk.
Een familie ten slotte met een naam als Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen bestaat naar alle waarschijnlijk uit louter afstammelingen van Duitse trekarbeiders en Franse hugenoten.
Typisch Nederlands is een reizende tentoonstelling van het Verzetsmuseum Zuid-Holland. Typisch Nederlandse dingen zijn er bijna niet, wil het museum duidelijk maken. En het kan geen kwaad om de voorbeelden waar Nederlanders meestal mee aankomen nog eens tot de grond toe af te breken. Het zijn volgens het museum namelijk 'de al te starre opvattingen en voorbeelden hieromtrent' die aan de basis staan van extreem nationalisme en racisme. 'Misschien moeten we wel tot de conclusie komen dat als de Nederlandse cultuur één typisch kenmerk heeft, het wel het overnemen van vreemde invloeden is.'
Hoewel. Bedenk maar eens iets typisch Nederlands, daagt het museum de bezoeker uit. Het origineelste voorbeeld wordt beloond met 250 gulden. Om aan te geven dat het heus wel kan, wijst het museum zelf al op de la in het keukenkastje van de familie Brinkman - Hansen -De Jong - Van der Molen. Eén ding is zeker: instrumenten als de flessenlikker, de dunschiller en de kaasschaaf komen we in de buitenlandse keukens nog weinig tegen. Het zijn instrumenten van de zuinigheid. Typisch Nederlands.

de Volkskrant, 14.9.1998

pi_10017376
Nou ja, je moet 'Nederlandse cultuur' ook niet wegrelativeren natuurlijk. Maar het is voor al die mannetjes die schijnbaar een niet in te houden aandrang voelen om met een Nederlands vlaggetje rond te lopen, en op hoge toon debatteren over de heilige rechtvaardiging daartoe, wel goed om te lezen.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_10017389
Gierigheid
Witte sokken in sandalen
De rekening delen
Apartheid
Zoute Drop
Zoute haring met uitjes
de Gloeilamp
Cruyff, van Basten, van der Vaart, van der Sar etc...
De Afsluitdijk
Inpolderen
etc etc
pi_10017452
Maar zo kun je een hoop dingen wel terugvoeren. De Romeinse en Griekse wereld waren veel gecultiveerder dan de Nederlandse wereld in die tijd. Logisch dat daar dingen vandaan komen.
Maar voor de modernere dingen: gaat het erom waar iets ontwikkeld wordt, of waar je het mee associeert?
En de cultuur is natuurlijk wel iets anders dan tastbare dingen.

Wel typisch Nederlands: multinationals. VOC was de eerste, heb ik gehoord

Trouwste user 2022 vrijdag 25 april 2003 @ 22:10:49 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_10017533
Amerika verkopen voor een gulden.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_10017625
Stroopwafels!!!!!!!
pi_10017673
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:10 schreef tong80 het volgende:

Dat heet handelsgeest
pi_10017797
Philips, ING (+ heel veel meer multinationals), handelsland al voor eeuwen, VOC, PortOfRotterdam, we zijn ooit de grootste en machtigste land van de wereld geweest.
pi_10017816
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:20 schreef NightH4wk het volgende:
Philips, ING (+ heel veel meer multinationals), handelsland al voor eeuwen, VOC, PortOfRotterdam, we zijn ooit de grootste en machtigste land van de wereld geweest.
Wel omdat het met de rest van Europa zo verrot ging in de zeventiende eeuw, maar goed .
pi_10017832
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:10 schreef tong80 het volgende:

Niet Amerika, maar Manhattan toch?
Nog geeneens zo'n stomme zet! (11 september )
pi_10017860
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:21 schreef Elevation het volgende:

[..]

Niet Amerika, maar Manhattan toch?
Nog geeneens zo'n stomme zet! (11 september )

Nééééé, Nieuw Amsterdam.
pi_10017972
Btw, iedereen stamt af van Adam en Eva, dus je kan van niets zeggen dat het typisch iets is van een land/volk want iedereen stamt toch van dezelfde lui af.
pi_10018153
het Poldermodel... maar dat was ten tijden van dit artikel nog geen modewoord geloof ik...
pi_10018238
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
het Poldermodel... maar dat was ten tijden van dit artikel nog geen modewoord geloof ik...
Dan hebben we ook nog de verzorgstaat enzo, ook typisch Nederlands.
pi_10018251
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het poldermodel is trouwens wel een van de dingen die echt typisch Nederlands zijn, dat dateert nog van voor de Republiek.
pi_10018317
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:14 schreef THEDUTCHJOKER het volgende:
Stroopwafels!!!!!!!
Kut met peren!!!!!!!
pi_10018339
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:20 schreef Meneer_Aart het volgende:
Wel omdat het met de rest van Europa zo verrot ging in de zeventiende eeuw, maar goed .
Dat maakt niet uit, wij waren beter, wij gingen voor goud
pi_10018421
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:22 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Nééééé, Nieuw Amsterdam.

Manhattan dus...

Trouwste user 2022 vrijdag 25 april 2003 @ 22:40:11 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_10018424
Hier en daar een bui.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_10018464
In "In Holland staat een huis" was nog wel een grappige uitspraak over het de Hollandse mentaliteit.
Het poldermodel houdt eik. in dat iedereen doet wat hij zelf wel en dat moet je maar gedogen.
Ofzo...
pi_10018596
wij hebben het gedoogbeleid en het caravangebruik tot grote hoogte doen stijgen. en vergeet de friettent niet.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_10018678
Kut Marrokkanen zijn volgens mij typisch Nederlands. Hier in de UK zie je ze bijna niet
pi_10018716
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:40 schreef Elevation het volgende:

[..]

Manhattan dus...

Manhatten was toen toch nog heel NYC?
  zondag 20 juli 2003 @ 21:55:47 #24
60313 _ThundeR_
Houdbare halfvolle melk
pi_11898880
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 22:50 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Manhatten was toen toch nog heel NYC?

Wij kregen een stuk Suriname in ruil voor NY, wat een slimme zet bleek te zijn, aangezien Amerika snel onafhankelijk daarna werd, ook al zond Engeland 1000000 soldaten ernaar toe.
De boerkes wonnen
Laat me toch met rust.
pi_11898933
Daarom is het ook beter te denken in Germaanse cultuur. Of de Europese als overtreffende trap.

En de Nederlandse taal is natuurlijk een voorbeeld van iets dat wel typisch NLs is.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')