Ik merk bij mij op school dat veel mensen nu in de zesde zeggen dat ze het verkeerde profiel hebben gekozen, en daar nu gigantisch spijt van hebben. Je wilt niet weten hoevaak er in het jaarboek bij grootste blunder 'profielkeus' staat!
Ik denk zelf dat mensen op die leeftijd vaak nog te jong zijn om verantwoord een profiel te kiezen, met alle gevolgen die eraan vast zitten. Een goede oplossing heb ik echter niet
* JustJunior heeft E&M en gaat psychologie doen, dat kan gelukkig
quote:Maar dat heeft geen zin als de verdeling te groot is waardoor er te weinig leraren zijn voor een bep. pakket.
Op vrijdag 25 april 2003 17:58 schreef Kordotium het volgende:
Helemaal mee eens. Je wordt helemaal één kant op gestuurd en je kan niet meer vrij kiezen en de mogelijkheden openhouden.
Vrije vakkenkeuze is mijns inziens dan ook beter.
quote:tactisch zeg, met NG en economie 1 houd je zeker alles open..
Op vrijdag 25 april 2003 17:57 schreef TheHolyOne het volgende:
Na, je kan buiten je profiel zoveel extra's kiezen dat je de mogelijkheden nog heel erg open houdt, ik heb N&T gedaan + Eco 1,2 en kun vrijwel iedere studie, behalve de bio-medische.
Ik ben trouwens iemand die tevreden is met zijn profiel E&M met M&O (terwijl natuurkunde in de 3e mijn beste vak was, na Engels) en ik hoop ook te slagen zometeen
-edit- voor de duidelijkheid, ik heb E&M gekozen omdat mijn intresse veel meer uitging naar het geldwezen en het bedrijfsleven, natuurkunde vond ik stom.
[Dit bericht is gewijzigd door timmeeeh op 25-04-2003 18:11]
Daarbij is het in jouw klas nu zo dat veel mensen een verkeerde keuze hebben gemaakt, maar dat wil niet meteen zeggen dat dat overal geldt. En daarbij is het ook makkelijk om te zeggen dat het systeem niet klopt. Misschien is er wel (door jouw school) te weinig voorlichting gegeven (of waren de meesten te lui om zich echt te verdiepen in de profielen?).
Wanneer je dan ook laat kiezen voor een bepaald profiel: er zullen altijd mensen blijven die het op het moment supreme niet weten wat ze moeten kiezen. Of je nou in de 5e of in de 1e moet kiezen.
Maarja ik ben ook maar een VWO drop-out, dus eigenlijk mag ik misschien geeneens een mening hebben
Bovendien krijg je ook een advies op school als het goed is, en dat gaat dus over wat je beste vakken zijn, en met welk profiel je het meeste kans hebt om te slagen.
Vakken in de vrije ruimte erbij kiezen is weer een ander verhaal. Zo kon je bij ons op school met een maatschappij profiel geen natuurkunde of scheikunde in je pakket kiezen, terwijl dat juist extra vakken zijn waar je iets aan hebt.
Maar dat is natuurlijk per school verschillend...
van mij mogen ze het wel een jaartje later doen, of nog beter, vrije vakken keuze zoals toen ik het voortgezet onderwijs nog heb gevolgd.
quote:In de 3e al??
Op vrijdag 25 april 2003 19:23 schreef Sylvana het volgende:
ik vind niet dat het te vroeg is hoor, in de 3e weet je meestal al wel welke richting je ongeveer wilt opgaan
quote:ik wist in de 3e al wel wat voor richting ik op wilde, heb heel veel testen gedaan in de 3e en daar kwam steeds hetzelfde uit
Op vrijdag 25 april 2003 22:33 schreef ChrisJX het volgende:
Tja... in het oude systeem moest je toch ook op die leeftijd een vakkenpakket kiezen? Dat was dan wel iets meer voor variatie vatbaar, maar toch.
[..]In de 3e al??
Toen wou ik nog sterrenkunde gaan doen en mijn vakkenpakket in de 4e was dan ook overwegend beta. Helaas kan ik dat niet, heb ik toen maar wat gewisseld en uiteindelijk heb ik maar besloten rechten te gaan doen, want ik wist niks anders...
Er kwamen in de 4 maanden dat ik het ben gevolgt veel stijlen in voor, maar mooi geen bouwstijlen. De eerste 6 weken begon het al met 6 abstracte tekeningen per week maken
Als excuus voor de slechte voorlichting werd gegeven dat het het eerste jaar ckv3 op mijn school was en dat elke school het anders in deelt, de één met toneel, de ander met tekeningen.
ik heb het overigens rechtgetrokken met ak, wel een aardig vak.
Omdat ik nog niet wist welke kant ik op wilde gaan, waarschijnlijk technisch, maar toch.. heb ik maar n&t gekozen met economie. Stel, je ziet het in de derde niet zo zitten, weet ik niet of je een goede keuze maakt.
Ik vind het dus eigenlijk te vroeg, je hebt jezelf nauwelijks kunnen ontplooien op school..
Aan de andere kant, kritiek hebben is makkelijk, een alternatief heb ik er niet direct voor.. dus misschien valt het wel mee en is het wel goed zo.
quote:Het is stom, ik wist vorig jaar absoluut dat ik NIET de technische richting opwilde, maar de economische (wist niet wat economie inhield, want we hadden het nog nooit gehad). Nu kom ik erachter dat juist de technische studies me boeien en JUIST niet de economische. De voorlichting in de derde klas ging slechts over de vakken zelf en de studielasturen. Absoluut NIET over de vervolgstudie, wat toch wel een tikkeltje belangrijker is.
Op vrijdag 25 april 2003 17:57 schreef frankthetank het volgende:
Het is wel gemakkelijker, anders krijg je zo'n vet vakkenpakket van vroeger. En de Kids krijgen genoeg voorlichting hoor
quote:Jij zegt niet dat ik dit zeg
Op vrijdag 25 april 2003 18:12 schreef keeper het volgende:
Maar wanneer wil je het dan doen? In de 5e? En zo alleen nog in je examenjaar specifieke vakken gaan volgen? Dat werkt ook niet.
quote:...Wat precies de reden was dat ik er een stelling van maakte, omdat ik andermans meningen wilde horen
Daarbij is het in jouw klas nu zo dat veel mensen een verkeerde keuze hebben gemaakt, maar dat wil niet meteen zeggen dat dat overal geldt.
quote:Ik denk zelf dat het meer komt doordat men op die leeftijd nog te onvolwassen is om een goede studiekeuze te maken, ik denk niet dat mijn school slecht was op het gebied van voorlichting. Ik heb het gevoel dat mensen op die leeftijd nog te veel naar "ik wil brandweerman worden" neigen
En daarbij is het ook makkelijk om te zeggen dat het systeem niet klopt. Misschien is er wel (door jouw school) te weinig voorlichting gegeven (of waren de meesten te lui om zich echt te verdiepen in de profielen?).
quote:Klopt
Wanneer je dan ook laat kiezen voor een bepaald profiel: er zullen altijd mensen blijven die het op het moment supreme niet weten wat ze moeten kiezen. Of je nou in de 5e of in de 1e moet kiezen.
Ik denk dat het handig zou zijn als er een soort voorlopige keus is, waarna je in de 5e nog steeds makkelijk over zou kunnen stappen met één of andere speciale regeling. Alles beter dan met het verkeerde profiel opgescheept zitten (ook al vond ik N&G altijd interessanter, maar werd het opeens veel moeilijker in de 5e...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |