---persbericht---
TRACKS CAN BE DOWNLOADED, BURNED, COPIED TO PORTABLES
- Over 140,000 tracks, from over 3,000 artists
- Over 20 online retailers across Europe ready to launch
- EMI singles for sale online as soon as they air on radio
LONDON, 23 APRIL 2003 - EMI Recorded Music today announced plans for the biggest European music download initiative by a record company in Europe to date. The company will make available for sale online over 140,000 tracks from over 3,000 EMI artists.
As well as upping the amount of tracks available, EMI's new programme gives consumers more flexibility over how and when they can access its music, enabling them to:
- Burn music onto CD-R
- Copy tracks to portable players
- Purchase singles online as soon as the songs are serviced to radio and in advance of their commercial release on CD
Retailers participating in the initial launch phase include HMV, Freeserve, BT Openworld's Dotmusic and Telewest Broadband's Blueyonder ISP service in the UK, Alapage, Fnac and Wanadoo in France, media saturn e-business, Karstadt, Kontor and WOM in Germany, Los40 in Spain plus MSN's sites in the UK and France, Tiscali's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany, and MTV's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany.
The online catalogue will include music from the vast majority of EMI's current artists including Air, Richard Ashcroft, Atomic Kitten, Blue, Blur, Coldplay, The Dandy Warhols, Daft Punk, Dirty Vegas, Doves, Enigma, Herbert Groenemeyer, Ben Harper, Janet Jackson, Norah Jones, Lenny Kravitz, Massive Attack, Kylie Minogue, N.E.R.D., Placebo, Renaud, Turin Brakes, The Vines and Robbie Williams. Back catalogue will feature from artists such as The Beach Boys, Blondie, David Bowie, Nat King Cole, Deep Purple, Duran Duran, Dean Martin, Pink Floyd, Cliff Richard and Frank Sinatra as will classical recordings by artists including Placido Domingo, Nigel Kennedy and the Berlin Philharmonic Orchestra conducted by Sir Simon Rattle together with thousands of recordings in other genres including jazz and country.
EMI Group, London
het hele persbericht staat hier: www.emigroup.com
[Dit bericht is gewijzigd door el_bario op 23-04-2003 23:52]
quote:Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:...-edit quote aangepast-...
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 23-04-2003 19:49]
quote:
Op woensdag 23 april 2003 19:47 schreef OphiOn het volgende:[..]
Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
Als je als platenmaatschappij wil dat er meer muziek gekocht wordt, moet je de prijs maar laten zakken.
quote:Je zou dus prima op zo'n site uit de voeten kunnen. Het voordeel is dat je niet een hele CD meer hoeft te kopen maar enkel de nummers die je het meeste boeien. Bovendien heb je dezelfde kwaliteit als een CD en hoef je je stoel er niet meer voor uit te komen.
Op woensdag 23 april 2003 19:47 schreef OphiOn het volgende:[..]
Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
quote:
Op woensdag 23 april 2003 19:46 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
totaal verspilde moeite; zolang het gratis en snel kan zoals met MP3 zul je mij geen betaalde service zien gebruiken
quote:En dat is dus nog maar de vraag. Compressie in mp3=>verlies.
Op woensdag 23 april 2003 20:03 schreef el_bario het volgende:
Bovendien heb je dezelfde kwaliteit als een CD en hoef je je stoel er niet meer voor uit te komen.
kies dan voor een andere compressiemethode, maar ga niet blaten dat je dezelfde kwaliteit krijgt als op CD.
En dan mis je nog dingen als het boekje.
quote:Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Op woensdag 23 april 2003 20:03 schreef Jordy-B het volgende:
'k ga niet betalen voor mp3'tjes.Als je als platenmaatschappij wil dat er meer muziek gekocht wordt, moet je de prijs maar laten zakken.
quote:
Op woensdag 23 april 2003 20:05 schreef Jordy-B het volgende:[..]
En dat is dus nog maar de vraag. Compressie in mp3=>verlies.
kies dan voor een andere compressiemethode, maar ga niet blaten dat je dezelfde kwaliteit krijgt als op CD.
Een CD is natuurlijk zowiezo al van mindere kwaliteit. Feit is ook dat het verlies van CD naar MP3 te verwaarlozen is
En dan mis je nog dingen als het boekje.
Boekjes krijg je er bij p2p natuurlijk zeker niet bij.
quote:jij weet waar we moeten zijn?
Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Maar je stelling is dus precies een prima argument om van zo'n dienst gebruik te maken!
[Dit bericht is gewijzigd door Foksuk op 23-04-2003 20:12]
quote:Nee, want je krijgt er niet voor wat je bij een CD krijgt.
Op woensdag 23 april 2003 20:06 schreef el_bario het volgende:[..]
Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Maar je stelling is dus precies een prima argument om van zo'n dienst gebruik te maken!
En CD's uit het buitenland zijn ook niet altijd even goedkoop, omdat je gewoon te maken hebt met invoerrechten. Maar dat lost jouw probleem ook niet op. Het is toch belachelijk dat we CD's uit het buitenland moeten halen, omdat ze in Nederland niet te betalen zijn? Het zijn dezelfde CD's!
quote:reacties zetten we doorgaans buiten de quote... dan vallen ze niet weg als iemand jou quotet.
Op woensdag 23 april 2003 20:10 schreef el_bario het volgende:[..]
En het verschil tussen CD en MP3 is niet te verwaarlozen. Misschien als je doof bent wel, maar ik hoor het verschil echt wel. Bij een minder lossy compressietechniek als Ogg vorbis, hou je veel betere kwaliteit over.
En bij een P2P-programma hoef ik er geen boekje bij, want dan betaal ik er niet voor. Als ik pegels neer ga leggen voor muziek, wil ik dat soort dingen er dus gewoon bijhebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 23-04-2003 20:14]
quote:jah, die bestaan
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Wisp het volgende:
bestaan er wel betaalde mp3's? volgens mij krijg je dan van die wma's die je alleen kan afspelen/branden met zo'n speciaal programma
quote:Je betaald 10 euro per maand, en per track betaal je nog een 'additional fee' wat neerkomt op $0,99 per track
7. Can I burn CDs?
Yes. When you are subscribed to the RHAPSODY All Access subscription plan at $9.95 per month, you get unlimited listening to all the music in RHAPSODY's library plus the ability to burn tracks for an additional fee per track, on a pay-as-you-go basis.Music you can burn to CD is marked with a red "burn icon" throughout the service. Tracks that don't have a burn icon next to them aren't available for CD burning yet. However, we are clearing rights and enabling new music for burning every day, so check back often!
dus vaak nog duurder dan in de winkel, maar zonder hoesje, slechtere kwaliteit, en je kan ze niet eens normaal afspelen met winamp
ik blijf lekker bij DC
quote:
Op woensdag 23 april 2003 20:17 schreef Foksuk het volgende:
++ ruleerd
quote:ze kunnen niets doen, daarom proberen ze flink te dreigen zodat iedereen stopt met sharen (en zo te zien werkt het al aardig bij jou
Op woensdag 23 april 2003 20:34 schreef superheist het volgende:
ik las net een zo'n magazine van de Volkskrant dat binnen een jaar de gebruikers van KazaA gaan opsporen en dat ze dan moeten betalen voor wat ze gedownload hebben. Dit is al eens in Denemarken gebeurd. Sommige mensen moesten 13000 euro betalendit wil ik dus niet... op andere plekken lees ik weer dat door bepaalde wetten het niet mogelijk is om te kijken wat mensen downloaden... wat is het nou echt? ik heb geen zin om duizenden euro's te gaan betalen voor een paar films & mp3'tjes...
als ze mensen zouden aanpakken zijn dat mensen die erin handelen e.d, als ze alle kazaa gebruikers zouden gaan aanpakken krijgen ze het wel heel druk aangezien half nederland het gebruikt
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 23-04-2003 20:40]
Kijk voor die prijzen koop ik cd's. De laatste keer dat ik een cd brandde is overigens al zeker twee maanden geleden (weet je ik ben de laatste tijd gewoon te lui om eerst de tracklist te zoeken, downloaden, nummers controleren, branden en cover zoeken+printen)
Als alle cd's 10-15 euro kosten, koop ik cd's en zal ik (haast) niet meer branden.
quote:gebruik dan ook dc++, ik trek het hele album in 1x naar binnen, meestal met hoesje en al
Op woensdag 23 april 2003 20:40 schreef ramses het volgende:
Ik heb laatst weer drie cd's gekocht. In de uitverkoop: twee voor 5 euro en één voor 15 euro.Kijk voor die prijzen koop ik cd's. De laatste keer dat ik een cd brandde is overigens al zeker twee maanden geleden (weet je ik ben de laatste tijd gewoon te lui om eerst de tracklist te zoeken, downloaden, nummers controleren, branden en cover zoeken+printen)
alleen ik brand ze niet, ik gebruik m'n pc als stereo
quote:mjah... het werkte nog niet, download nogsteeds hoor
Op woensdag 23 april 2003 20:40 schreef Wisp het volgende:
ze kunnen niets doen, daarom proberen ze flink te dreigen zodat iedereen stopt met sharen (en zo te zien werkt het al aardig bij jou)
als ze mensen zouden aanpakken zijn dat mensen die erin handelen e.d, als ze alle kazaa gebruikers zouden gaan aanpakken krijgen ze het wel heel druk aangezien half nederland het gebruikt
quote:Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Jordy-B het volgende:
En het verschil tussen CD en MP3 is niet te verwaarlozen. Misschien als je doof bent wel, maar ik hoor het verschil echt wel. Bij een minder lossy compressietechniek als Ogg vorbis, hou je veel betere kwaliteit over.
maar bij de betaalde dienst gaat het zelden om Mp3's maar meestal om een eigen formaat of WMA, en dat is stukken slechter dan CD, ik kan me niet voorstellen dat mensen zo'n slap aftreksel van een CD gaan kopen voor een prijs die soms nog duurder is dan in de winkel, en dan ook nog niet de mogelijkheid hebben het met Winamp af te spelen
quote:Er worden CD's uit de winkel gejat? Of heb je het over P2P.. dat is copyright schending..
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
We weten eik allemaal wel dat het downloaden van muziek via p2p progjes niet eerlijk is tov. artiest en platenmaatschappij. Ik werk voor zo'n platenmij. en krijg soms ook (imo onterecht) het verwijt dat het "mijn" eigen schuld is dat er zoveel gejat wordt.
quote:- En waarschijnlijk 99.8% van de online gebruikers blijven natuurlijk gratis downloaden als dat kan. Nogal wiedus.
Op woensdag 23 april 2003 19:46 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
totaal verspilde moeite; zolang het gratis en snel kan zoals met MP3 zul je mij geen betaalde service zien gebruiken
FLOP
quote:Klopt, koppige mensen mogen pas koppig doen na een blindentest, niet eerder. Maargoed, ontopic, dit wordt natuurlijk een FLOP.
Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
quote:Dat is theoretisch zo, maar als je 0.07% aan data verliest, hoor je dat in de praktijk niet. Daarvoor heeft men het woord "verwaarloosbaar" uitgevonden.
Compressie in mp3=>verlies
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-04-2003 22:51]
quote:sorry van het quoten.
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Jordy-B het volgende:[..]
reacties zetten we doorgaans buiten de quote... dan vallen ze niet weg als iemand jou quotet.
En bij een P2P-programma hoef ik er geen boekje bij, want dan betaal ik er niet voor.
Als ik pegels neer ga leggen voor muziek, wil ik dat soort dingen er dus gewoon bijhebben.
quote:het gaat er natuurlijk om dat iemand die een liedje componeerd daar eigenaar van is (de rechten over heeft) Het is niet tof dat mensen daar dan gemeengoed van maken terwijl die artiest zijn geld er niet uit haalt. Het gaat uiteindelijk om de muziek en niet het doosje. Je kunt ze overigens wel op CD branden (zolang je de rechten maar betaald.)
Op woensdag 23 april 2003 21:41 schreef Random_hero het volgende:
Ik snap niet dat de topicstarter voorstander is van het feit dat je moet betalen voor mp3s. Je krijgt geen doosje, geen boekje, slechtere kwaliteit en niet eens een cd.
En zoals hierboven gezegd moet je ook nog eens 0,99 betalen per nummer dat je ook nog niet een kan branden!
Ik koop elke maand een cd. Maar ik download ook elke maand minstens 1 cd aan muziekbestanden. Zonder internet zou ik mijn muzieksmaak niet zo gevarieerd zijn. Ik vind dat de platenmaatschappijen hun geld niet in dit soort projecten moeten steken maar in het verlagen van de cd prijzen. Bijvoorbeeld de prijzen die ze in Amerika hanteren zijn al een stuk redelijker.
Ik vind de prijzen hier in Nederland rieken naar oplichterij.
quote:Ok, het is natuurlijk niet erg respectvol van ons. Maar van mijn meest favoriete bands koop ik toch wel de cd's, EN DAN WEL METEEN goed. Met boekje etc. gewoon fatsoenlijke shit, geen mp3 waarvoor ik moeilijk moet gaan doen met betalen en writen.
Op woensdag 23 april 2003 22:50 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik blijf ook voor de gratis p2p. Denk dat de meeste mensen dat doen met het idee van: als het gratis kan waarom dan betalen.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-04-2003 22:55]
quote:... en dus een vorm van stelen.
Op woensdag 23 april 2003 21:55 schreef Wisp het volgende:[..]
Er worden CD's uit de winkel gejat? Of heb je het over P2P.. dat is copyright schending..
quote:Ja zo doe ik het ook.
Op woensdag 23 april 2003 22:52 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Ok, het is natuurlijk niet erg respectvol van ons. Maar van mijn meest favoriete bands koop ik toch wel de cd's, EN DAN WEL METEEN goed. Met boekje etc. gewoon fatsoenlijke shit, geen mp3 waarvoor ik moeilijk moet gaan doen met betalen en writen. Van de niet favoriete bands download ik het toch wel...
Als iemand denkt van niet zeg het gerust En graag waarom. (dat sommige mensen het illegaal downloaden niet terecht vinden snap ik ook wel, maar daar gaat het ff niet om)
quote:alsof het met die bitrate wordt aangeboden
Op woensdag 23 april 2003 21:52 schreef Wisp het volgende:[..]
Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
quote:jij had het over mp3 in het algemeen
Op woensdag 23 april 2003 23:03 schreef Jordy-B het volgende:
alsof het met die bitrate wordt aangeboden
quote:
Op woensdag 23 april 2003 22:53 schreef el_bario het volgende:
... en dus een vorm van stelen.
Wie zegt dat diegene de CD anders wel gekocht zouden hebben?
- je kan in principe onbeperkt assortiment van muziek aanbieden, bij gewone winkels zit je met ruimtegebrek
- je kan het makkelijker maken, dus een simpele zoekmachine (in plaats van uren tussen de rekken zoeken in een normale cd winkel)
- de prijs kan lager aangezien je geen transport- en productiekosten hebt
- je kan veel extra's geven, dus achtergrondinformatie, soortgelijke muziek, statestieken etc
als ze deze voordelen zouden gebruiken zou het misschien een succes worden, zolang ze hardnekkig blijven vasthouden aan crappy wma's en torenhoge cd-prijzen dan zal er echt niets veranderen. P2p programma's worden wel beter, die kijken wat de consument wil, en niet wat de platenmaatschappij wil.
Ik vermoed van niet, als ik dit lees
quote:Je moet dus alles met een speciaal programma doen, ook al zijn de tracks jou eigendom, je kan ze niet eens in winamp afspelen
As well as upping the amount of tracks available, EMI's new programme gives consumers more flexibility over how and when they can access its music, enabling them to:- Burn music onto CD-R
- Copy tracks to portable players
- Purchase singles online as soon as the songs are serviced to radio and in advance of their commercial release on CD
quote:mijn harde schijf is best tastbaar vandaag
Op donderdag 24 april 2003 00:32 schreef Seborik het volgende:
Ok, dan zal ik het anders zeggen. Ik ga geen gebruik maken van de mogelijkheid tot het op een andere manier aanschaffen van muziek dan per cd of een andere tastbare geluidsdrager.
quote:Jaja, tis al goed.
Op donderdag 24 april 2003 00:46 schreef Wisp het volgende:[..]
mijn harde schijf is best tastbaar vandaag
- ik vrij veel cd's koop tegen prijzen die lager zijn dan de FRS/van Leest/V&D etc. Gewoon een beetje zoeken, popspeciaalzaken en zelfs de Media Markt hebben cd's tegen prijzen die ik best aantrekkelijk vind (max 19 euro voor de nieuwste titels, meestal goedkoper).
- De kwaliteit van al het online aangeboden materiaal wisselt bij de p2p diensten al heel erg. Hoe kan ik er dan vanuit gaan dat de platenmaatschappijen alles in Lame met minimaal --alt-preset standard (voor de kenners) coderen? Op een aantal kopieerbeveiligde cd's staan ook gecomprimeerde versies die je met een speciale speler kan afspelen, maar de kwaliteit hiervan is ook bagger. Kortom, hierin vertrouw ik de platenmaatschappijen zeker niet. Dan maar 3x gratis downloaden voor ik een acceptabele versie heb.
- Leuk dat EMI dit "wil" gaan starten (er staat in de PR alleen dat er plannen zijn, niet dat ze het ook doen), maar mijn muzieksmaak beperkt zich niet tot 1 platenmaatschappij. En ook niet tot de 3000 bekendste artiesten van die ene platenmaatschappij. Stel dat ik er aan mee zou doen, dan zal je zien dat volgende maand mijn favoriete artiest, die bij een andere platenmaatschappij zit, een nieuwe cd uit brengt, die ik dan weer "duur" moet kopen. Of 3x moet downloaden. Maar aangezien het mijn favoriete artiest is koop ik die cd graag.
- Gratis vooraf luisteren is er waarschijnlijk niet bij. Dat kan in de platenzaak wel, en als je download kan het vanzelfsprekend ook. Maar als ik het niets vind, kan ik altijd nog besluiten om het niet te kopen. En dan heb ik het niet over de streaming 10 seconden van de helft van de nummers die je vaak ziet, maar de complete cd, waarvan ik kan kiezen wat ik vooraf wil luisteren en hoe lang.
- Het downloadbare aanbod van de platenmaatschappijen zal zich beperken tot de best verkopende cd's. Uiteraard, want er moet wel geld verdiend worden. Laat dat nou net niet mijn smaak zijn (ok, ik ben een uitzondering, ik ben geen Jamai fan). De lol van het zelf zoeken, internet afstruinen of platenzaken aflopen voor die ene zeldzame cd gaat er dan ook af. die 140.000 tracks (of 1 miljoen whatever) halen het in getal niet bij wat ik kan vinden... zie ook argument #3.
Dus nee, ik zie er niets in. Als EMI dit gaat doen, ben je voor een complete cd alsnog minimaal 2/3 van de prijs kwijt die je in een (fatsoenlijke) winkel betaalt. Plus dat er aan de downloads natuurlijk ook een DRM systeem moet hangen, anders wordt alles hierna alsnog online aangeboden in de p2p wereld. Het cassette bandjes verhaal, versie 14.3. DRM werkt lastig, of beschermt te weinig.
Wat me trouwens opvalt is dat het juist de muziek industrie is die met dit soort "oplossingen" moet komen. Zo'n dienst had nou juist gestart moeten worden door de platenwinkels zelf! Die hebben een veel breder aanbod dan 1 platenmaatschappij, en kunnen veel beter de wensen van de consument inschatten. Maar nee, die verhogen de prijzen wel, leggen de hele winkel vol met dvd's en halen alle cd's weg. Dat levert alsnog genoeg geld op om de winkel draaiende te houden. De downloadende consument is volgens mij maar het halve probleem. Een platenmaatschappij durft niet meer met nieuwe artiesten te komen omdat de platenwinkels die cd's niet meer in hun winkel leggen!
Maar nee, de platenwinkels wachten al 10 jaar (ja, zo lang bestaan er al mp3's!) af wat er gaat gebeuren en geven de schuld aan de consument en aan de platenmaatschappij... nee, zo lust ik er ook nog wel een. Als je als platenmaatschappij lef hebt, ga dan zelf (originele!) cd's verkopen via internet, voor zo'n 5 tot 8 euro minder, schakel de FRS'en uit. Maak er actief reclame mee, doe iets met nieuwe artiesten! Maar ga niet de zoveelste fantastische mogelijkheid bieden om te betalen voor iets waar al talloze gratis alternatieven voor zijn. Dat werkt natuurlijk niet, dat kan elke econoom je vertellen.
Mav out
quote:Ook dat bestaat al, het heet..... radio.
Op donderdag 24 april 2003 01:51 schreef Stonehead het volgende:
Fijne thread, er is al een hoop nuttigs genoemd.
Ik stel me bij zo'n betaalde muzieksite een soort flat-rate bepaal-je-eigen-smaak-geluidsbehang dienst voor, met extra informatie over artiesten, prima geluidskwaliteit (in mp3/ogg en niet wma) en dat zo'n site ook toegankelijk is voor andere systemen dan alleen windows.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |