abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2003 @ 11:15:43 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_9856401
Op de middelbare school was ik nooit zon licht in talen. In Engels was ik altijd wel goed, maar verder was ik toch meer exact.

Nu vind ik het toch wel heel jammer dat ik zo weinig meer heb aan die vier jaar Frans en drie jaar Duits die ik heb gehad. Duits versta ik nog voornamelijk omdat het zoveel op Nederlands lijkt, maar spreken ho maar. Al mijn Frans is verdwenen sinds ik Spaans ben gaan leren. Als ik een Frans woord zoek nu, komen er alleen maar Spaanse woorden bovendrijven, op de één of andere manier. Als er niet al te snel wordt gesproken kan ik het overigens nog steeds wel een beetje verstaan. Beide talen zijn echter zo zwak dat ik ze niet eens meer op mijn CV zit (om even aan te geven dat ik zelf niet vind dat ik ze vaardig ben).

Mijn Engels is vloeiend. Als ik het spreek denk ik Engels, ik kan dezelfde humor overbrengen als in het Nederlands, kan subtiliteiten overbrengen en kan doorgaan voor een Amerikaanse (hoewel ik liever een Brits accent zou hebben ). Als je zou zeggen dat mijn Nederlands 100% is, zit mijn Engels waarschijnlijk op 95%

Drie jaar geleden ben ik begonnen met Spaans. Een groot deel van deze taal heb ik niet via lessen, maar al sprekende geleerd. Dit betekent dat ik nu een taalgevoel heb ontwikkeld dat me bij Duits en Frans altijd heeft ontbroken (dat bleven altijd regeltjes en stampen). Spaans is goed, maar nog niet zo sterk als mijn Engels, ik kan vrijwel alles verstaan en kan ook zeggen wat ik wil, alleen nog niet altijd op de wijze zoals ik het graag zou willen (de subtiliteit). Om het nog maar eens in percentages uit te drukken: waarschijnlijk 70% van mijn Nederlands.

Nu ik weer gewoon in Nederland zit (dat Spaans leerde ik in Latijns Amerika) doe ik erg mijn best om Spaans te onderhouden. Ik lees Spaanse boeken, mijn Colombiaanse buurman kwam tot voor kort wekelijks een kopje thee drinken en over politiek discussieren, ik poog Spaanse tv te kijken (alleen is TVE erg saai!) en wordt absurd blij als ik weer een paar Spaanstaligen tegenkom, zodat ik weer even kán.

Ik wil graag nog meer talen leren, omdat het in mijn ogen de allerbeste manier is om écht wat te begrijpen van een andere cultuur. Het praten met mensen in hun eigen taal, lokale kranten en boeken te kunnen lezen doet zoveel meer dan dat alles in het Engels

Het liefst wil ik ook heel snel Portugees gaan leren, maar wacht daar nog even mee, omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik niet gelijk weer een rommeltje ga maken van het Spaans. Ook Papiamentu staat nog hoog op mijn lijstje. Wel zal ik het absoluut weer ter plaatse gaan leren, omdat dat volgens mij de enige manier is om het echt te leren.

Ik ben wel benieuwd welke talen mensen hier spreken, hoe ze het geleerd hebben en hoe goed ze het beheersen. Heb je alleen middelbare-school kennis, of heb je ook taalgevoel ontwikkeld? Hoe onderhoud je je talen als je in Nederland bent?
En welke andere talen zou je graag willen leren en waarom?

Een heel verhaal, over taal

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_9856462
Ik spreek Nederlands, Engels, Duits en Limburgs.

Duits bijna vloeiend, omdat het zoveel op het Limburgs lijkt. En dus makkelijk te onderhouden. Frans heb ik maar 3 jaar gehad, kan me een klein beetje verstaanbaar maken. (kutleraar)
Ook nog Latijn en Grieks gehad, kan het wel lezen en enigszins vertalen.

Verder ben ik nog van plan om Italiaans te leren.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  vrijdag 18 april 2003 @ 11:23:51 #3
30620 -Kraiden-
-={ ...... }=-
pi_9856587
ik baal ook beetje van die middelbare school talen. ik had ze allemaal laten vallen voor de exacte vakken - maar nu heb ik een vriendinnetje die in frankrijk woont, dus dan wil ik toch echt wel frans gaan leren
-={ .................................................................................................................................... }=-
pi_9856604
Naast Nederlands durf ik te zeggen dat ik Engels wel redelijk vloeiend spreek. Ik zit nu aan het eind van mn examenjaar VWO, maar van het Frans kan ik hoogstens met een woordenboekje een tekstje lezen en vragen beantwoorden. Ik heb me er nooit echt voor geinteresseerd. Duits lezen gaat beter, maar spreken nooit geprobeerd. Latijn lukt wat vertalen wel, maar we hebben ons nooit bezig gehouden met spreken, waardoor ik het kleine aantal woorden dat we soms moesten leren voor het grootste deel alweer vergeten ben. Grieks net zoiets, alleen daar ben ik al 2 jaar mee gestopt dus daar kan ik niets meer mee.

Ik ga volgend jaar Japanse taal & cultuur studeren, dus hopelijk wordt dat mijn derde redelijk vloeiende taal

.
  vrijdag 18 april 2003 @ 11:25:37 #5
13913 Salah-al-Din
Righteousness of the faith
pi_9856634
Middelbare school:
  • Engels (eindexamenvak)
  • Frans
  • Duits (eindexamenvak, ik sprak het vrij goed, maar nu helaas diep weggezakt)
  • Cursus:

• Spaans (ik kon me in Latiijns Amerika redelijk verstaanbaar maken, nu ook flink weggezakt )
  • In China opgepikt:

• Mandarijn (ik ken ca 250 woorden en wat grammatica. Kan een beetje spreken, verstaan blijft erg moeilijk)
  • Wanneer een vrouw tegen u praat, glimlach haar dan toe maar luistert niet.
    pi_9856954
    HAVO:
    - nederlands
    - engels
    - duits
    - frans

HTS:
    - engels
    - duits
    - spaans
    - zweeds/deens (keuzevak)

Wil ook de internationale (scandinavische) handel in. Dus vandaar zweeds/deens als keuzevak! Hoe meer talen je spreekt hoe waardevollre je bent!

Heb zelf wel altijd een taalgevoel gehad. Gaat me in de regel vrij simpel af. En de mensen die spaans spreken stappen in de regle gemakkelijk over naar portugees, italiaans of frans. slechts de accenten zijn anders en een paar regels verder zijn veel dingen gelijk of gelijkklinkend!

Danmark... more usefull every day!
    pi_9858684
    ik spreek naast nederlands, duits (na een jaar niet gesproken te hebben best beroerd ), engels, frans en redelijk italiaans.
    Ik zou al m'n talen wel wat willen verbeteren door in het land zelf te gaan wonen maar het kost een hoop tijd helaas, maar misschien komt het er nog van. Frans heb ik redelijk vloeiend leren spreken door m'n stage in Frankrijk en gaat me nu een stuk beter af, voor Italiaans zou ik nog wel een jaartje in Italië willen blijven om het goed onder de knie te krijgen, maar 'k moet zeggen dat het na ruim 2 maanden toch al aardig gaat.
    Verder zou ik nog wel Poolse willen leren omdat het zo anders is dan wat ik nu kan spreken, heb ik weer eens een uitdaging
      vrijdag 18 april 2003 @ 13:03:59 #8
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_9858890
    Ik spreek Nederlands, Engels, Duits en Twents.

Mijn Engels is behoorlijk goed (wel een Nederlands accent), mijn Duits is net wat minder. Vooral de woordenschat is niet al te groot, maar ik heb er wel heel wat woorden bijgeleerd de laatste 6 maanden hier en ik kan ook het Weense dialect min of meer volgen. . Ik heb drie jaar Duits op de middelbare school gehad, maar het me alleszins meegevallen hoe ik me hier verstaanbaar kan maken. Ze hebben wel gelijk in de gaten dat ik ergens uit "het hoge noorden" kom. . Alleen schrijven waag ik me nog niet echt aan.

Twents geldt natuurlijk ook als taal. Het heeft niet voor niets een minderheidstaalerkenning gekregen van de Nederlandse regering.

Mijn Frans is helaas minder. Ik kan het wel vrij aardig lezen (daarmee heb ik op de middelbare school m'n cijfer op een 8 weten te houden 4 jaar lang), maar spreken of schrijven is heel erg ver weggezakt.

pi_9858897
    Ik spreek Nederlands, bijna vloeiend Engels, klein beetje Frans en Duits. Ik kan verder Latijn een heel klein beetje ontcijferen, ik heb het pas sindskort. Ik zou graag Chinees en Spaans willen leren, maar daar heb ik helaas geen tijd voor.

Een leraar van me spreekt Nederlands, Engels, Duits, Frans, Latijn, Grieks, Chinees, Russisch, Tjechisch, Italiaans, Spaans, Portugees. Een talenwonder dus.

pi_9865055
    ik heb nu 6 jaar Engels, 4 jaar Frans en 3 jaar Duits

Latijn heb ik 2 jaar gehad en Grieks 1 jaar

Duits, Frans, Engels-->> lezen/schrijven/luisteren kan ik wel goed, alleen spreken ben ik niet echt goed in
    Latijn, Grieks-->> lezen/schrijven ging wel goed, luisteren deden we nooit en spreken ging ook niet echt goed

ik heb echt een beroerde uitspraak met talen, daarom probeer ik dat nu zoveel mogelijk te oefenen

vrijdag 18 april 2003 @ 22:10:03 #11
    40212 Meierij
    My god has a hammer...
    pi_9869602
    Tja, ik spreek/schrijf/lees ook vloeiend engels. Ik heb dit jaar Duits 1 afgesloten maar ben zo ongeveer de dag daarna alles weer vergeten. Frans heb ik nooit gekunnen en ook nooit echt moeite voor gedaan (toen ik er achter kwam dat als ik dat wel deed er nog niks van snapte vond ik dat ik daar dus ook geen energie meer in hoefde te steken). En dat is het wel zoon beetje (nederlands natuurlijk ook).
    pi_9900617
    Ik heb een behoorlijk gevoel voor talen, ik leer ze me makkelijk aan: Nederlands - moedertaal;
    Drents - streektaal;
    Duits - net geen moedertaal; het land ligt op 3 km afstand..;
    Engels - geleerd op school, door films, tv, boeken, en spraak door engelse vrienden;
    Frans - geleerd op school, daarna nauwelijks iets mee gedaan, maar toch ken ik het behoorlijk;
    Portugees - vorig jaar naar Portugal op vakantie geweest, een cursus portugees gedaan en veel contact onderhouden met portugese vrienden;
    Esperanto - niet al te lang een cursus gedaan en in contact gekomen met andere Esperantisten over de hele wereld.
      zondag 20 april 2003 @ 20:42:50 #13
    50705 Here2Stay
    Dive now, work later
    pi_9901908
    Nederlands.. moedertaal
    Engels vloeiend..
    Duits kan me uitstekend in redden.. 4 jaar op de middelbare school gehad en nu weer 2 jaar gekozen op t HBO
    Frans kan ik lezen en gesprekken kan ik redelijk volgen.. vind t erg moeilijk zelf weer op de woorden te komen..
    Spaans.. 1 jaar gehad, ken de basis
    Italiaans en Deens kan ik prima lezen.. verder versta ik er helemaal niets van, maar tijdschriften.. kranten.. dat soort dingen.. logisch nadenken en het is te vertalen..
    In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
      zondag 20 april 2003 @ 23:35:18 #14
    8502 BAZZA
    Was de dader een Marokkaan?
    pi_9905773
    Engels vloeiend.
    Nederlands vloeiend, alhoewel ik wel veel schrijffouten maak.

En dan kan ik een beetje gebrekkig Duits,Spaans en Turks maar dat is meer verstaan dan spreken

Russisch is altijd een doel geweest maar dat lukt niet echt

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
    pi_9906191
    Nederlands spreek ik natuurlijk vloeiend
    Alhoewel ik soms woorden niet meer in het Nederlands weet en wel in het Duits of Engels...

Duits, Engels en Frans heb ik op school geleerd. De laatste spreek ik bijna niet meer. Dat is niet eens genoeg voor een simpel gesprekje. Kan me alleen nog voorstellen.
    Mijn Engels was op de middelbare school gemiddeld, maar ik ben er wel mee vooruit gegaan sinds ik engelstalige vakken volg.
    Mijn Duits was op de middelbare school gemiddeld tot iets boven gemiddeld. Ik heb dit jaar een cursus gevolgd (was verplicht) en volgend jaar ga ik in Wenen studeren. Ik hoop dat mijn Duits (Oostenrijks ) dan stukken beter en vloeiender is.
    Al luister ik nu wel veel Duitstalige muziek, kijk ik veel naar de Duitse tv en lees ik de internetversies van Duitse kranten. Daarbij heb ik een tijdje een Oostenrijks vriendje gehad en daar veel mee gechat. Die dingen hebben veel meer geholpen.

Spaans heb ik mezelf wat aangeleerd, ik kan het vrij aardig begrijpen. Zeker als ik het moet lezen. Maar spreken lukt nog niet zo goed. Ben van plan binnenkort het Spaans weer eens effectief te gaan leren.

Fins probeer ik ook te leren, maar aangezien ik geen goede cursus kan vinden schiet het niet op.

Naast Fins en Spaans wil ik nog graag Russisch leren. En misschien Arabisch. Frans eik ook, maar dan alleen omdat ik vind dat ik het hoor te spreken.

zondag 20 april 2003 @ 23:52:59 #16
    42963 El_Catalan
    Visca Catalunya!
    pi_9906317
    Spaans
    Catalaans
    Nederlands
    Engels
    L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
    pi_9906962
    Nederlands spreek en schrijf ik natuurlijk vloeiend. Hoewel ik daar op het VWO eindexamen slechts een 6 op had.
    Engels en Duits spreek ik ook goed, op beide vakken had ik een 7 op het examen). Engels is iets beter dan Duits, maar vooral vanwege een uitgebreidere woordenschat. Ik heb wel een Nederlands accent in m'n Engelse uitspraak, maar heb al een paar keer meegemaakt dat een Duitser dacht te kunnen horen uit welk deel van Duitsland ik kom, zo is een keer Beijeren genoemd.
    Ik gebruik voor m'n werk (helpdesk) dagelijks Engels en Duits, da's een goede manier om talenkennis bij te houden en te verbeteren.
    Ook m'n schriftelijke vaardigheden zijn best acceptabel. Engels weer iets beter dan Duits, door de eenvoudigere grammatica. De Duitse grammatica biedt meer mogelijkheden dan we als Nederlanders gebruiken. Ik zie nog dagelijks teksten van native Duitsers, waarbij ik dan het idee heb dat ik het zelf niet zo geschreven zou hebben.
      maandag 21 april 2003 @ 00:21:40 #18
    27257 qwerty_x
    Tudo jóia !!
    pi_9907176
    Nederlands, Russisch, Engels, Portugees, Duits, Frans en Portanhol
    (en Latijn en oud Grieks als dat ook telt)
    In volgorde van vloeiendheid.

[Dit bericht is gewijzigd door qwerty_x op 21-04-2003 00:24]

zonnig Brasil
    pi_9907238
    quote:
    Op zondag 20 april 2003 23:52 schreef El_Catalan het volgende:
    Spaans
    Catalaans
    Catalaans kan ik ook wel een beetje
    i vs. y
    aqueste nit vs. este noche

maandag 21 april 2003 @ 00:25:06 #20
    42963 El_Catalan
    Visca Catalunya!
    pi_9907269
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:23 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Catalaans kan ik ook wel een beetje
    i vs. y
    aqueste nit vs. este noche

Si Molt Bé Amic!
    Parles Catala?
    L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
    pi_9907286
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:25 schreef El_Catalan het volgende:
    Parles Catala?
    No... Un poco poquito Espagnol
    pi_9907458
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

No... Un poco poquito Espagnol

Español?
    pi_9907494
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:32 schreef Light het volgende:

Español?

Fuck...

Ben heel slecht in het schrijven. Kan eik alleen redelijk lezen en praten.

pi_9907941
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:33 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Fuck...

Ben heel slecht in het schrijven. Kan eik alleen redelijk lezen en praten.

Ik kom niet veel verder dan een woordje
    pi_9907955
    quote:
    Op maandag 21 april 2003 00:49 schreef Light het volgende:

Ik kom niet veel verder dan een woordje

Haha
    Hola Senor (ja, met kringeltje), es bien?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')