quote:Vind het persoonlijk dood en dood-zonde. Zeker de timing is erg ongelukkig. Net nu 3fm steeds meer en meer van haar toegevoegde waarde en diepgang aan het verliezen is verdwijnt een programma als Leidsekade Live. Echt jammer.
KRO stopt met Leidsekade LiveHet 3FM KRO programma Leidsekade Live stopt per 1 januari 2004. Dit is het gevolg van bezuinigingen binnen de KRO.
Leidsekade Live is een van de langstlopende programma's op 3FM. Leidsekade Live! bestaat al 13 jaar op 3FM. De presentatie is in handen van Marc Stakenburg. Eerst was het een programma over cabaret en Nederlandse muziek. Tegenwoordig is het programma gesneden op bezoekers van Lowlands en Pinkpop. Leidsekade Live! laat elke uitzending wel één of twee concertregistraties horen. Naast de grote namen als Massive Attack, Faithless, REM en Portishead, is er ook altijd ruimte geweest voor startende bands. En eens per maand kunnen vier bands uit Nederland en België zich laten gaan op het podium in de kleine zaal van poptempel Paradiso. Ook deze miniconcertjes komen verspreid over vier uitzendingen in Leidsekade Live! Wat er voor Leidsekade Live op 3FM in de plaats komt per 1 januari 2004, is nog niet bekend.
Behalve Leidsekade Live moet ook het Radio1 programma 'Niemandsland' stoppen. Op televisie wordt een einde gemaakt aan het programma 'Nederland Komt Thuis', elke werkdag van 18.35-19.00 uur op Nederland 1. 30 mei is de laatste uitzending.
Een KRO-woordvoerster legt donderdag uit dat de landelijke overheid de omroepen een korting van 5 procent op jaarbasis heeft opgelegd. Met het oog daarop heeft de KRO-leiding deze beslissingen genomen. "Op efficiënter werken valt nog maar beperkt winst te boeken, daar is bij eerdere bezuinigingen al naar gekeken.'' Evengoed zal er verder gesneden worden in huisvesting- en vervoerskosten. 5% bezuinigingen nopen helaas tot ingrijpendere maatregelen, in de programmasfeer dus.
Door bovengenoemde programmas te stoppen, kan de KRO wél door blijven gaan met zijn populaire publiekstrekkers als Spoorloos, Ook dat nog, Toen was geluk heel gewoon en Memories, alsmede met journalistieke programmas als Netwerk en Reporter. Ook de programmavernieuwing kan doorgaan, evenals het drama-aanbod, waar momenteel met de NCRV plannen voor worden ontwikkeld.
Luyckx is sowieso al een bedenkelijk figuur, omdat hij van 3FM een hitradiostation wil maken dat zich nog minder onderscheidt van 538, Yorin, Sky, Noordzee etc. dan nu al het geval is. Dat nieuwe programma zal dan ook wel een soort Top Of The Pops worden vrees ik.
(Overigens loopt dit topic voor geen meter. Ik had wel wat meer reacties verwacht. Misschien had ik het in MUZ moeten zetten.)
quote:Misschien kan een mod hem alsnog verplaatsen?
Op zaterdag 19 april 2003 12:14 schreef Stonehead het volgende:
(Overigens loopt dit topic voor geen meter. Ik had wel wat meer reacties verwacht. Misschien had ik het in MUZ moeten zetten.)
Ik vind het eerder opvallend dat Nederland komt thuis alweer van de tv wordt geschopt. Dat programma bestaat volgens mij nog niet zo heel lang. Niet dat ik het ooit heb gezien.
En tja, Leidsekade Live is natuurlijk wel een antiek stukje radio. Zelf ben ik ook bang voor nog een Top of the Pops of BBN Live (wat op zondagmiddag zo'n vreselijk programma is). Nouja, Mark Stakenburg doet regelmatig erg zijn best in Theater van het Sentiment op Radio2.
Maar wel belachelijk dat hier in Nederland echt ALLES wat qua radio & tv niet voor de grootste gemene deler bestemd is, langzaam maar zeker de nek wordt omgedraaid.
quote:Dat was sowieso al een testfase. Het was al bekend dat het tot eind mei zou lopen, en als het een succes was zou het in september terugkomen. En dat is dus niet het geval.
Op zondag 20 april 2003 17:29 schreef dwerg het volgende:Ik vind het eerder opvallend dat Nederland komt thuis alweer van de tv wordt geschopt. Dat programma bestaat volgens mij nog niet zo heel lang. Niet dat ik het ooit heb gezien.
Ik vind het trouwens wel een beetje zielig doen van de KRO. Zeggen dat ze genoodzaakt zijn om het programma te stoppen vanwege minder ovderheidssteun e.d. Laat ze maar eens nog meer samenwerken met de andere omroepen ofzo.
Ik merk dat Henk Westbroek, nu zijn afscheid nadert, ook nog wel regelmatig zijn best doet om betere muziek te draaien. Hij durft volgens mij nu de zendercoordinator wel eens te negeren.
Het is wel jammer dat Kink ook nog eens niet in de ether komt, hierdoor is het aanbod wel verschrikkelijk schraal.
http://pages.vpro.nl/3voor12/journalism/index.shtml?2534202+2584688+2584508+13307927
Marc Stakenburg: 3FM is personality-radio geworden
Zaterdag 9 augustus komt er na 13 jaar een einde aan Leidsekade Live, het liv-radioprogramma van de KRO. De reden: bezuinigingen bij de omroep. Marc Stakenburg, sinds jaar en dag samensteller en presentator van het programma: "Daar kan ik wel inkomen. Maar de nieuwe zendercoördinator (Florent Luycks, red.) vindt het programma ook niet meer van deze tijd. En dat begrijp ik niet."
Hoewel Stakenburg het werk nooit vond vervelen, had hij er de laatste tijd steeds minder zin in. "Ik doe het programma al dertien jaar, en in die tijd is er natuurlijk wel wat veranderd. Van een zender waarbij het vooral om de muziek draaide, is het zwaartepunt toch steeds meer naar personality-radio verschoven. Waar 'oh ja', ook nog muziek wordt gedraaid. Die de dj's niet eens zelf uitzoeken. Misschien is het een terechte keuze, dat weet ik niet. Maar het is een manier van radio maken waar ik me niet zo bij thuis voel."
Wel is Stakenburg deels positief over de toekomst van de live-muziek bij 3FM, waar hij straks in de nieuwe programmering ook zelf nog een jaar deel van uit zal maken. "Tot nu toe was het allemaal een beetje een rommeltje. Allerlei zenders die op alle mogelijke en onmogelijke momenten allerlei bands uitzonden. Dat daar straks een beetje lijn in komt vind ik eigenlijk wel heel goed. Maar voor Nederlandse bands, waar wij bij Leidsekade Live veel aan deden, zijn er straks een stuk minder mogelijkheden. Dat vind ik wel treurig."
De laatste aflevering van het programma wordt zaterdag vanuit de bovenzaal van Paradiso uitgezonden. Met op het podium Bettie Serveert, TrackAddicts en Herb Spectacles. "Een beetje een afspiegeling van wat Leidsekade Live altijd gedaan heeft: Bettie Serveert is een gearriveerde band, TrackAddicts begint net, en Herb Spectacles is een van die bandjes rond wie het momenteel gonst. Bovendien is het een erg leuke feestband. Want we willen het met een feest besluiten."
Hoewel ik er de laatste jaren steeds minder naar luisterde, is het één van de weinige programma's waar Nederlandse bandjes nog play-time kregen.
Zonde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |