Ik moet even wachten op mijn deel 2 van de Empire trilogie. Omdat ik de Feist boeken niet teveel door elkaar wil lezen, ben ik nu bezig in een boek van Terry Goodkind (Wizards First Rule, deel 1 van de Sword of truth serie)
quote:gefeliciteerd met je aankopen..
Op woensdag 27 augustus 2003 18:30 schreef ToBe het volgende:
en weer 2 boeken erbij, Honoured Enemy en Talon of the Silver Hawk.Ik moet even wachten op mijn deel 2 van de Empire trilogie. Omdat ik de Feist boeken niet teveel door elkaar wil lezen, ben ik nu bezig in een boek van Terry Goodkind (Wizards First Rule, deel 1 van de Sword of truth serie)
ik ben nu toevallig ook bezig in Wizards First Rule...
lees heel anders dan Feist. leest wel lekker, alleen wat langzamer...
quote:Jezus dan pas. Ik had gehoopt op dit jaar.
Op dinsdag 12 augustus 2003 19:57 schreef Werik het volgende:
Volgens Amazon.co.uk komt King of Foxes (Deel 2 uit Conclave of shadows) op 3 November uit (Hardcover versie)
Nou ja, dan maar Jimmy The Hand uitlezen, die is ook in een zucht uit.
quote:jaja, wel op blijven letten natuurlijk
Op dinsdag 23 september 2003 11:25 schreef Dr_Crouton het volgende:
Wow! Zijn er al nieuwe boeken? Tijd om maar weer eens een keer naar ABC te gaan..
heb ze laatst ook gezien in A'dam
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 10:01 schreef Seborik het volgende:[..]
Jezus dan pas. Ik had gehoopt op dit jaar.
Nou ja, dan maar Jimmy The Hand uitlezen, die is ook in een zucht uit.
[inleiding]Ik heb nu een paar dagen het tweede deel van de Empire trilogie uit. Van de week heb ik Dune the miniserie uit 2001(?) weer eens gezien en heb al meerdere malen het boek van Frank Herbert gelezen.
[/inleiding]
Wat mij opvalt is dat er een (groot?) aantal overeenkomsten zijn tussen de boeken. Dan heb ik het niet zoveer over de verhaallijn, maar wel over de verschillende "houses" en hoe ze zijn opgebouwd.
Vooral het huis Minwanabi. Zij hebben, net als het huis Harkonnen een voorliefde voor geweld, martelen en het laten lijden van anderen. Dit is misschien niet zo raar, aangezien ze de "slechterikken zijn", maar dit is pas de eerste overeenkomst.
Als ik kijk naar de Baron Harkonnen is het een slimme intelligente leider die wel wat van Jingu weg heeft. Zijn zoon Desio, doet me denken aan Raban een van de neven van Baron Harkonnen. Geen/amper inzicht in hoe het land bestuurd moet worden, altijd overhaaste dingen doen en weinig aantrekken van opmerkingen van de First Adviser. De broer van Raban, Feyd Rautha, heeft dan weer veel weg van de neef van Desio, Tasaio (die later aan de macht komt), de complete tegenovergestelde van Raban, die wel een geweldig inzicht heeft in krijgskunsten en het besturen van het land.
Daarnaast lijken de First Advisers veel op de Mentat's uit Dune. Op zich niet heel bijzonder, maar zowel in Dune als in the Empire trilogie wordt er veel aandacht gevestigd op deze adviseurs.
Ook heeft Acoma wat weg van Atreides, het meer vredelievende volk. Daarnaast zijn de Minwanabi militair gezien ze steeds de baas, de stijdkrachten van hen zijn vele malen groter dan die van de Acoma, en de enige manier om het te overleven is door listen, wat eigenlijk ook voor de Atreides geldt, met de hulp van de Fremen. Acoma moet het, zeker in het begin, ook van "huurlingen" (grey warriors) hebben.
Als laatste overeenkomst is het helen huizen stelsen met 1 Emperor identiek. De huizen in Dune zelf worden niet zo benadrukt, maar er wordt wel aangegeven dat er meerdere zijn, die via alliances de clans van de Empire nabootsen (of is het andersom? )
Meer mensen die tijdens het lezen van de trilogie deze dingen zijn tegengekomen? Of het nu pas zien na het lezen van deze post? Ik ben benieuwd!
quote:phoe...
Op zondag 5 oktober 2003 16:43 schreef janatwork het volgende:
waar zijn deze boeken (nederlandse versie) een beetje goedkoop te koop?
Ben het wel met mensen eens dat het ietwat simpel geschreven is, vooral vergeleken met de naam die hier ook al een paar keer gevallen is, Robin Hobb (wie opent daar eens een topic over?). Maar Feist is gewoon heerlijk tussendoor, gewoon lekker lezen en niet al te veel hoeven nadenken. En het zijn zo verschrikkelijk veel boeken!
quote:ik ben nu bezig in De eerste wat van de magie (terry goodkind), en dat vind ik best klote geschreven....
Op zondag 5 oktober 2003 22:18 schreef engessa het volgende:
Feist is leuk! Ik heb onderhand ook al aardig wat boeken gelezen en nu de gehele 'Oorlogen van de Grote Scheuring'-serie en de eerste legende in mijn bezit. Zodra ik weer in de buurt kom van de Scholtens-Wristers komen hier zeker meer bij!Ben het wel met mensen eens dat het ietwat simpel geschreven is, vooral vergeleken met de naam die hier ook al een paar keer gevallen is, Robin Hobb (wie opent daar eens een topic over?). Maar Feist is gewoon heerlijk tussendoor, gewoon lekker lezen en niet al te veel hoeven nadenken. En het zijn zo verschrikkelijk veel boeken!
ik vind feist wel best
quote:Hobb wordt in diverse topics al genoemd en beschreven.
Op zondag 5 oktober 2003 22:18 schreef engessa het volgende:
Feist is leuk! Ik heb onderhand ook al aardig wat boeken gelezen en nu de gehele 'Oorlogen van de Grote Scheuring'-serie en de eerste legende in mijn bezit. Zodra ik weer in de buurt kom van de Scholtens-Wristers komen hier zeker meer bij!Ben het wel met mensen eens dat het ietwat simpel geschreven is, vooral vergeleken met de naam die hier ook al een paar keer gevallen is, Robin Hobb (wie opent daar eens een topic over?). Maar Feist is gewoon heerlijk tussendoor, gewoon lekker lezen en niet al te veel hoeven nadenken. En het zijn zo verschrikkelijk veel boeken!
Feist leest goed weg, net zoals Goodkind, heb nu de laatste liggen (Naked Empire)
quote:De dune boeken ken ik zo niet. Maar toen je het huis van die Tsurani beschreef moest ik wel denken aan de cultuur van de drow bijvoorbeeld. Maar ik persoonlijk denk dat het een onderwerp is waar je veel mee kunt. De onderdrukker en de onderdrukte. Eigenlijk het klassieke goed tegen kwaad.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:09 schreef ToBe het volgende:
- Grote lap tekst -
p.s. Misschien dat deze discussie verder kan gaan in fantastische boekbesprekingen op het eiland? Aangezien je op deze manier wel erg offtopic gaat.
quote:ik heb hem niet gelezen, ben jaar terug ofzo begonnen op de ongeveer chronolische volgorde.
Op maandag 6 oktober 2003 19:09 schreef jeremiah het volgende:
Vandaag toevallig "De eervolle vijand" geleend bij de bieb, verstandige keuze of is het beter om bij het begin te beginnen van alle boeken van Feist.
ik zou niet weten of dat boek veel verraad van de rest...
maar denk dat het wel kan...
quote:Moet op zich wel te doen zijn. Alleen mis je volgens mij een hoop achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld hoe het mogelijk is dat beide partijen tegenover elkaar staan.
Vandaag toevallig "De eervolle vijand" geleend bij de bieb, verstandige keuze of is het beter om bij het begin te beginnen van alle boeken van Feist.
Maar als je daar geen moeite mee hebt hoeft het helemaal geen probleem te zijn om dat boek te gaan lezen.
quote:Dit gaat hier helemaal niet offtopic, het gaat hier over feist, zijn boeken en zijn personages.
Op maandag 6 oktober 2003 13:21 schreef Werik het volgende:[..]
De dune boeken ken ik zo niet. Maar toen je het huis van die Tsurani beschreef moest ik wel denken aan de cultuur van de drow bijvoorbeeld. Maar ik persoonlijk denk dat het een onderwerp is waar je veel mee kunt. De onderdrukker en de onderdrukte. Eigenlijk het klassieke goed tegen kwaad.
p.s. Misschien dat deze discussie verder kan gaan in fantastische boekbesprekingen op het eiland? Aangezien je op deze manier wel erg offtopic gaat.
Dit was iets wat mij over zijn boeken opviel dus lijkt dit me de plek om het te bespreken? En aangezien hier een groot Feist topic is plaats ik het liever hier dan op het EIL.
quote:Ik denk dat je beter bij Magician kan beginnen. Als ik me niet vergis komt deze chronologisch gezien na Magician. (ja dus: http://www.crydee.com/feist/refindex.htm)
Ik vond het boek een van zijn mindere boeken en is zeker geen aanrader als je nog niets van hem hebt gelezen en door dit boek je mening over al zijn werk laat vormen. Het boek was zo nu en dan wel grappig om te lezen, maar ik vond het geen super goed verhaal.
Ik ben net begonnen in Talon of the Silverhawk, en dit boek pakt me direct vanaf het begin al VEEL en VEEL meer.
quote:Wordt doorlezen dan, binnenkort komt deel 2 alweer uit.
Op dinsdag 7 oktober 2003 08:10 schreef ToBe het volgende:[..]
Ik denk dat je beter bij Magician kan beginnen. Als ik me niet vergis komt deze chronologisch gezien na Magician. (ja dus: http://www.crydee.com/feist/refindex.htm)
Ik vond het boek een van zijn mindere boeken en is zeker geen aanrader als je nog niets van hem hebt gelezen en door dit boek je mening over al zijn werk laat vormen. Het boek was zo nu en dan wel grappig om te lezen, maar ik vond het geen super goed verhaal.
Ik ben net begonnen in Talon of the Silverhawk, en dit boek pakt me direct vanaf het begin al VEEL en VEEL meer.
Maar ik las deze ook met veel meer plezier dan de legends of the riftwar trilogie, waarbij o.a. dus de de eervolle vijand hoort. Misschien dat het toch kwam door de andere schrijvers waarmee hij die boeken geschreven heeft. Aan de andere kant. De Empire trilogie heeft hij met Janny Wurts geschreven en dat vind ik dus wel een zeer goede trilogie.
Beetje vreemd eigenlijk. Misschien dat je meer van die andere boeken verwachtte ofzo. Ik weet het eigenlijk niet.
quote:En ik heb het derde deel van de Empire trilogie nog niet eens
Op dinsdag 7 oktober 2003 08:16 schreef Werik het volgende:[..]
Wordt doorlezen dan, binnenkort komt deel 2 alweer uit.
quote:Met Janny Wurts vond ik geweldig. De andere legeds of the riftwar heb ik nog niet dus kan ik niet over oordelen.
Maar ik las deze ook met veel meer plezier dan de legends of the riftwar trilogie, waarbij o.a. dus de de eervolle vijand hoort. Misschien dat het toch kwam door de andere schrijvers waarmee hij die boeken geschreven heeft. Aan de andere kant. De Empire trilogie heeft hij met Janny Wurts geschreven en dat vind ik dus wel een zeer goede trilogie.
quote:Ik vond dit meer een leuk los leesboek, wat zich wel afspeelt in Midkemia en ook zeker wel verbanden heeft en terugverwijzingen naar Magician, maar het verhaal was gewoon niet boeiend genoeg.
Beetje vreemd eigenlijk. Misschien dat je meer van die andere boeken verwachtte ofzo. Ik weet het eigenlijk niet.
Hier spoiler over hoe ik het boek zie:
spoiler:
quote:ik vond the empire trilogie ook erg goed,
Op dinsdag 7 oktober 2003 08:23 schreef ToBe het volgende:[..]
En ik heb het derde deel van de Empire trilogie nog niet eens
[..]Met Janny Wurts vond ik geweldig. De andere legeds of the riftwar heb ik nog niet dus kan ik niet over oordelen.
[..]
vond ik persoonlijk ook erg goed.
quote:De andere delen in die serie zijn murder in Lamut en Jimmy the hand. Ik ben nu halverwege in Jimmy the hand, maar het zegt denk ik al genoeg dat dat al een maand zo is. Een boek als Talon of the Silverhawk had ik bijvoorbeeld binnen een week uit.
Op dinsdag 7 oktober 2003 08:23 schreef ToBe het volgende:[..]
En ik heb het derde deel van de Empire trilogie nog niet eens
[..]Met Janny Wurts vond ik geweldig. De andere legeds of the riftwar heb ik nog niet dus kan ik niet over oordelen.
[..]Ik vond dit meer een leuk los leesboek, wat zich wel afspeelt in Midkemia en ook zeker wel verbanden heeft en terugverwijzingen naar Magician, maar het verhaal was gewoon niet boeiend genoeg.
Hier spoiler over hoe ik het boek zie:
spoiler:
Ze hebben ruzie, ze vluchten, ze werken samen, ze winnen, ze gaan als vrienden uit elkaar. Dit was het hele boek, en er zaten weinig tot geen verrassende wendingen in, geen dingen die vanaf het begin niet duidelijk waren, niets echt spannends. Maar das mijn mening Whehehehehe
Misschien toch niet helemaal de beste keuze geweest om met anderen te gaan schrijven. Maar ja.
quote:is het zo'n raar boek dan? dat je er lang over doet? of waarom doe je er zo lang over?
Op dinsdag 7 oktober 2003 08:41 schreef Werik het volgende:[..]
De andere delen in die serie zijn murder in Lamut en Jimmy the hand. Ik ben nu halverwege in Jimmy the hand, maar het zegt denk ik al genoeg dat dat al een maand zo is. Een boek als Talon of the Silverhawk had ik bijvoorbeeld binnen een week uit.
Misschien toch niet helemaal de beste keuze geweest om met anderen te gaan schrijven. Maar ja.
(ik ben nu ook al te lang bezig met Wizards first Law )
quote:Ik weet het eerlijk gezegd niet. Hij leest gewoon niet zo lekker weg. Hoewel er wel spannende stukken inzitten, waarbij je wel wilt weten hoe het afloopt zitten er denk ik te veel stukken in die gewoon te traag verlopen. Ik denk dat dat het is ofzo, kan het niet zo goed uitleggen.
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:37 schreef Xilantof het volgende:[..]
is het zo'n raar boek dan? dat je er lang over doet? of waarom doe je er zo lang over?
(ik ben nu ook al te lang bezig met Wizards first Law
)
quote:idem heb ik dus bij wizards first law..
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:05 schreef Werik het volgende:[..]
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Hij leest gewoon niet zo lekker weg. Hoewel er wel spannende stukken inzitten, waarbij je wel wilt weten hoe het afloopt zitten er denk ik te veel stukken in die gewoon te traag verlopen. Ik denk dat dat het is ofzo, kan het niet zo goed uitleggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |