Zullen de intelligente dolfijnen doorevolueren totdat zij ook over land kunnen bewegen? Zullen de planten de macht grijpen en de aarde bedekken met een dikke groene laag? De bonobo apen, die zo dicht bij de mens staan? Of misschien witte muizen, goede overlevers, met korte generaties en kroostrijke gezinnen, die doorevolueren tot intelligente jagersgroepen die over de aarde zwermen?
Als je kijkt naar hoe de situatie nu is, dan zou je zeggen dat geen enkele diersoort de eigenschappen heeft om de aarde te domineren in de mate dat de mens dat nu doet. Zeker de eerste tijd zullen het vooral de planten zijn die profiteren van de afwezigheid van mensen. Maar zal evolutie dan de balans doen veranderen, in de loop der tijd? Zal er een nieuwe wereldoverheersende soort opkomen? Of ontstaat er een stabiel evenwicht, waar alle dieren ongeveer gelijkwaardig zijn?
Ik hoop trouwens dat het hamsters worden, want een wereld vol met hyperintelligente hamsters zie ik wel zitten
quote:Ach, als het lemmingen zijn, zijn die ook zo uitgestorven
Op donderdag 3 april 2003 23:22 schreef E_Motion het volgende:
Ik hoop trouwens dat het hamsters worden, want een wereld vol met hyperintelligente hamsters zie ik wel zitten
quote:
Op donderdag 3 april 2003 23:20 schreef Schorpioen het volgende:
Zeker de eerste tijd zullen het vooral de planten zijn die profiteren van de afwezigheid van mensen.
quote:Op zich ook wel leuk om te zien, maar wie worden dan de opvolger van de lemmingen?
Op donderdag 3 april 2003 23:24 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Ach, als het lemmingen zijn, zijn die ook zo uitgestorven
quote:Waarom zou de evolutie opeens stoppen als de mens van het toneel verdwijnt?
Op donderdag 3 april 2003 23:21 schreef ChrisJX het volgende:
Ik denk niet dat je dan zou kunnen spreken van 1 dominante soort, aangezien een groot aantal dieren maar op een bepaalde plek kan leven.
Maar doorevolueren:
quote:Dan gaan we ff van evolutie uit dus?
Op donderdag 3 april 2003 23:27 schreef Schorpioen het volgende:
Waarom zou de evolutie opeens stoppen als de mens van het toneel verdwijnt?
quote:omdat zeer veel dieren al perfect afgestemd zijn op hun eigen specifieke leefomgeving.....evolutie dient daar geen doel meer....
Op donderdag 3 april 2003 23:27 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Waarom zou de evolutie opeens stoppen als de mens van het toneel verdwijnt?
mocht de mens dus verdwijnen dan schat ik dat de volgende dominante soort best eens van een andere planeet zou kunnen komen
waarom niet......
quote:Ja, want anders komt God zometeen en zet Hij gewoon weer een nieuwe Adam en Eva op de wereld.
Op donderdag 3 april 2003 23:28 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Dan gaan we ff van evolutie uit dus?
quote:Interessant punt, maar als de mens verdwijnt dan is er voor de dieren meer plaats, de populaties zullen zich uitbreiden, en er zal gezocht moeten worden naar meer ruimte om te leven. Dieren zullen zich gaan verplaatsen. Dit betekent andere omstandigheden, ander voedsel, andere vijanden... dan wordt het belang van evolutie toch opeens weer evident.
Op donderdag 3 april 2003 23:30 schreef Abbadon het volgende:[..]
omdat zeer veel dieren al perfect afgestemd zijn op hun eigen specifieke leefomgeving.....evolutie dient daar geen doel meer....
En wie neemt zijn plaats is? De rat. Wie het snelst voortplant lijkt me dan
quote:Hee, je kunt mijn gedachten lezen!
Op donderdag 3 april 2003 23:31 schreef Schorpioen het volgende:Ja, want anders komt God zometeen en zet Hij gewoon weer een nieuwe Adam en Eva op de wereld.
Dus voor the sake of argument sluiten we dat gewoon even uit en gaan we uit van evolutie.
Wilde honden en katten dus. Zie je wel vaker in SF-verhalen.
(Even los van evolutie van 'intelligente beesten'.)
quote:zou kunnen, maar dat wil nog niet zeggen dat er noodzakelijkerwijs in de richting van meer intelligentie geėvolueerd wordt (alhoewel er dan wel een nieuwe top-of-the-foodchain nodig is)....
Op donderdag 3 april 2003 23:35 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Interessant punt, maar als de mens verdwijnt dan is er voor de dieren meer plaats, de populaties zullen zich uitbreiden, en er zal gezocht moeten worden naar meer ruimte om te leven. Dieren zullen zich gaan verplaatsen. Dit betekent andere omstandigheden, ander voedsel, andere vijanden... dan wordt het belang van evolutie toch opeens weer evident.
anyway, evolutie duurt zeer lang, vandaar dat ik denk dat buitenaardse intelligentie (theoretisch gezien) de meeste kans maakt om de boel over te nemen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |