ff een inventarisatietje..
Hoe zie jij Jezus Christus?
Zijn God-zijn zijn mens-zijn
verklaar je christologie hier
Binnen dit toppic gaan we ervan uit dat de bijbel waar is (zowel historisch als religieus.. dus letterlijk) en dus dat God bestaat.
Spam posts niet gewenst...
quote:Dat lijkt me vooal jouw christologie.
Op donderdag 3 april 2003 21:14 schreef ds_polleke het volgende:
Het is leuk om te zien dar er verschillende theologische stromingen zich op de toppics stroten..ff een inventarisatietje..
Zijn God-zijn zijn mens-zijnverklaar je christologie hier
Binnen dit toppic gaan we ervan uit dat de bijbel waar is (zowel historisch als religieus.. dus letterlijk) en dus dat God bestaat.Spam posts niet gewenst...
Ik zie Jezus in eerste instantie als mijn verlosser. De dingen die ik fout heb gedaan en de vele dingen die ik waarschijnlijk nog fout zal doen heeft hij voor mij op zijn schouders genomen. Dat wil niet zeggen dat ik niet meer hoef na te denken bij wat ik doe, dat doe ik zeer zeker wel.
Zijn God zijn en zijn mens zijn, tja, ik weet niet precies hoe ik dat op moet vatten, laat staan hoe ik dat moet uitleggen. Ik denk dat hij als God niet anders is dan zijn vader, met wie hij eigenlijk een geheel is. Als mens was hij denk ik een fijn persoon. Hij ging om met de mensen met wie niemand om wilde gaan en probeerde het beste in deze mensen naar boven te krijgen. Hij deed heel veel voor de medemens en heeft ons laten zien dat dat heel belangrijk is. Ik denk dat veel mensen dat vergeten, ikzelf vergeet het ook heel vaak namelijk.
Nou, ik hoop dat dit was wat de bedoeling was, anders hoor ik het wel. Wat is jouw mening eigenlijk ds_polleke?
Jezus Christus leefde, zonder zonde, begon zijn actieve "loopbaan" op de bruiloft te kana.
Jezus Christus reisde rond met twaalf leerlingen onderwees het volk in de leer van de Torah en het komende Koninkrijk der Hemelen, deed wonderen, genas mensen.
Als offerlam stierf Jezus Christus aan het kruis, ter vergeving van zonde voor ieder die in hem gelooft. Jezus Christus stond (ook lichamelijk) op ten derde dage.. Verscheen aan een aantal van zijn discipelenm en volgelingen en keerde terug naar de hemel.
dat is de mijne..wie volgt
quote:De theantrophos, de GodMens. Volkomen God en volkomen Mens, Hij moest volledig Mens zijn omdat alleen de mens kon boeten voor de zonden tegen God begaan, en Hij moest volledig God zijn aan het kruis omdat alleen degene tegen wie gezondigd is, ook vergeven kan.
Op donderdag 3 april 2003 21:14 schreef ds_polleke het volgende:
Het is leuk om te zien dar er verschillende theologische stromingen zich op de toppics stroten..ff een inventarisatietje..
Zijn God-zijn zijn mens-zijnverklaar je christologie hier
Binnen dit toppic gaan we ervan uit dat de bijbel waar is (zowel historisch als religieus.. dus letterlijk) en dus dat God bestaat.Spam posts niet gewenst...
Ed
quote:Hij komt nog een keer terug, en hij is de verlosser in de zin dat hij je verlost van de letter der wet.
Op donderdag 3 april 2003 21:41 schreef k3vil het volgende:
Er staat geschreven dat wanneer de messias komt er vrede op aard enzo zou komen. Je weet wel, wolf met schaap. Nou als Jezus de Messias was waarom is het dan niet zo? Idd, hij was de Messias niet. Een profeet? Jah dat denk ik wel
quote:mariel.. bedoel je niet bevrijdt van de zonde?
Op vrijdag 4 april 2003 09:32 schreef Mariel het volgende:[..]
Hij komt nog een keer terug, en hij is de verlosser in de zin dat hij je verlost van de letter der wet.
het verlossen van de wet klinkt wat raar... het is zo dat de offer en spijswetten voldaan zijn in het offer van Christus maar de Wet is er toch nog steeds?
de opmerking vn Paulus over geest en letter der wet gaat meer over wetticisme..
quote:Inderdaad.
Op vrijdag 4 april 2003 09:41 schreef ds_polleke het volgende:[..]
mariel.. bedoel je niet bevrijdt van de zonde?
quote:De wet is er nog steeds, maar is samengevat in 2 geboden. Verder is er duidelijkheid gebracht dat de letter der wet dood is (Iets wel of niet doen omdat het zo in de wet staat), en dat de geest levend maakt.
het verlossen van de wet klinkt wat raar... het is zo dat de offer en spijswetten voldaan zijn in het offer van Christus maar de Wet is er toch nog steeds?
quote:Die gaat daar over inderdaad. Een ander punt van de wet was dat je verplicht was de gehele wet zonder tekortkomingen na te komen. Dit geldt overigens nog steeds als je alsnog kiest voor de "oude" wet.
de opmerking vn Paulus over geest en letter der wet gaat meer over wetticisme..
quote:Zou het kunnen dat hij mensen een eigen keuze laat zijn boodschap waar te maken en hen daar de tijd voor gunt?
Op donderdag 3 april 2003 21:41 schreef k3vil het volgende:
Er staat geschreven dat wanneer de messias komt er vrede op aard enzo zou komen. Je weet wel, wolf met schaap. Nou als Jezus de Messias was waarom is het dan niet zo? Idd, hij was de Messias niet. Een profeet? Jah dat denk ik wel
zo. maar dan wel even in het kort he?
quote:daar heb ik lang op moeten wachten....
Op vrijdag 4 april 2003 13:15 schreef MacMeester het volgende:
Ik zie Jezus als een ingewijde (een 7e graads), is in zijn leven getraind om met zijn 30e jaar de Christus te mogen ontvangen tijdens de doop door Johannes de Doper.
Daarna is Jezus de Christusdrager begonnen Christus over te dragen aan ieder die er klaar voor was, beetje bij beetje, dmv 'geestelijke voeding', 'genezen' en zelfs mensen inzichten te geven in hun verleden, heden en toekomst.
Jezus heeft 3 jaar de tijd genomen/gekregen om Christus geheel 'eigen' te maken, waardoor de Christus voor alle mensen toegankelijk is geworden.
Jezus was niet gestorven aan het kruis, maar stierf de 'mistieke' dood, waarbij de Christus 'losgelaten' werd om zo een krachtige Liefdesenergie op Aarde te worden.
Jezus is net als Lazerus en Johannes na 3 en een halve dag (huiswerk voor polleke) 'opgestaan uit de dood' en verscheen daarna aan Maria en zijn Discipelen als een astrale verschijning (zie Joh 20 vers 17 tm 20.
Jezus laat zien dat de dood niet het einde is.
Jezus waakt nog steeds over ons, en wacht tot wij mensen onze hart openstellen voor de Christus.
Christus is onze redding, onze verlichting.zo. maar dan wel even in het kort he?
hoe zie jij de maagdelijke geboorte?
quote:Net zo maagdelijk als jij en ik zijn geboren. Die maagdelijke geboorte is verzonnen door de katholieke kerk.
Op vrijdag 4 april 2003 13:22 schreef ds_polleke het volgende:
daar heb ik lang op moeten wachten....hoe zie jij de maagdelijke geboorte?
quote:waar haal je dat nu weer vandaan?
Op vrijdag 4 april 2003 13:32 schreef MacMeester het volgende:[..]
Net zo maagdelijk als jij en ik zijn geboren. Die maagdelijke geboorte is verzonnen door de katholieke kerk.
Maagdelijke geboorte zoals het bedoeld is in de Bijbel is 'zuiver van geest', zoals Jozef en Maria in die tijd waren (zij waren essenen)
toegegeven; de betekenis van maagd=jonge vrouw die nog niet getrouwd is. in het grieks dekt de lading van maagd heden ten dage niet meer
maar in die cultuur (zeker als ze volgens jouw essenen waren) stond dat aan elkaar gelijk.
waren essenen trouwens niet cilbatair (sommige wel)
verder zijn er geen aanwijzingen voor een neit maagdelijke geboorte. het was de eesrte in vitero fertilisatie.
[Dit bericht is gewijzigd door ds_polleke op 04-04-2003 14:18]
quote:de Bijbel?
Op vrijdag 4 april 2003 14:14 schreef ds_polleke het volgende:
waar haal je dat nu weer vandaan?
quote:Idd. Er staat toch zeker maagd? Maagd = maagd = geen seks gehad hebbende.
waar haal je dat nu weer vandaan?
quote:Letterlijk.....
Op vrijdag 4 april 2003 14:18 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Idd. Er staat toch zeker maagd? Maagd = maagd = geen seks gehad hebbende.
quote:Geloof je dan letterlijk dat Maria zwanger was en is bevallen, zonder sex te hebben gehad? En dat Jezus echt over het water liep, water in wijn veranderde, en tonnen vis uit 1 mandje haalde?
verder zijn er geen aanwijzingen voor een neit maagdelijke geboorte. het was de eesrte in vitero fertilisatie.
Denk je niet dat dat dichterlijke vrijheid was?
quote:Daar ben ik nog niet. Maar ik heb er een boek over gevonden in de unibieb!
Op vrijdag 4 april 2003 14:23 schreef MacMeester het volgende:
Letterlijk.....
Wel eens gedacht aan de symboliek waar de Bijbel vol van staat?
quote:Ja.
Geloof je dan letterlijk dat Maria zwanger was en is bevallen, zonder sex te hebben gehad? En dat Jezus echt over het water liep, water in wijn veranderde, en tonnen vis uit 1 mandje haalde?
quote:Prachtige symboliek
Op vrijdag 4 april 2003 14:32 schreef gnomaat het volgende:
Geloof je dan letterlijk dat Maria zwanger was en is bevallen, zonder sex te hebben gehad? En dat Jezus echt over het water liep, water in wijn veranderde, en tonnen vis uit 1 mandje haalde?Denk je niet dat dat dichterlijke vrijheid was?
quote:Die betekenis heeft het woord nu. Maar had het die betekenis ook ten tijde dat het opgeschreven werd?
Op vrijdag 4 april 2003 14:18 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Idd. Er staat toch zeker maagd? Maagd = maagd = geen seks gehad hebbende.
Maar er zitten wel meer vage dingen in het verhaal. Jozef merkt dat Maria zwanger is, en wat doet die vent? Hij wil haar niet in opspraak laten komen dus overweegt hij van haar te *scheiden*. Dus niet: we lossen het samen wel op, maar meer: zoek jij het zelf maar uit. Da's lekker sociaal zeg, en alsof een alleenstaande vrouw met zoon niet in opspraak zal komen. Vage redenatie vind ik dat.
Het is maar goed dat er een engel aan hem verscheen, anders was die sneak hem gewoon gepeerd!
quote:Daar heb je wel weer gelijk in
Op vrijdag 4 april 2003 14:47 schreef Schorpioen het volgende:Die betekenis heeft het woord nu. Maar had het die betekenis ook ten tijde dat het opgeschreven werd?
Maar er zitten wel meer vage dingen in het verhaal. Jozef merkt dat Maria zwanger is, en wat doet die vent? Hij wil haar niet in opspraak laten komen dus overweegt hij van haar te *scheiden*. Dus niet: we lossen het samen wel op, maar meer: zoek jij het zelf maar uit. Da's lekker sociaal zeg, en alsof een alleenstaande vrouw met zoon niet in opspraak zal komen.
Vage redenatie vind ik dat.
Het is maar goed dat er een engel aan hem verscheen, anders was die sneak hem gewoon gepeerd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |