abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 april 2003 @ 14:02:27 #1
38316 BoomSmurf
pi_9557623
Hallo mensen,

dit is eigenlijk een vervolg op een topic van een paar maanden geleden Tja, wat nu?, maar 't is nie echt belangrijk of je dat topic gelezen hebt

Goed ik ben dus nog steeds aan het twijfelen of ik terug ga naar de TU/e om daar Technische Natuurkunde te gaan studeren. Mn ouders hebben in ieder geval aangegeven dat ze mn studie gewoon gaan betalen en bovendien mn Informatica deeltijd 1 avond per week ook nog eens erbij doen zodat ik die toch ook af kan maken (wat zijn mn ouders toch fijne mensen ) - die paar uur per week moet toch wel kunnen denk ik, ik hou dan ook totaal op met werken. Dus het geld ervoor is no problemo.

Nou is het alleen alweer 4 jaar geleden dat ik mijn eindexamen VWO gedaan heb. Mijn wiskunde en natuurkunde zijn dus momenteel niks waard (toendertijd had ik de eindpunten 8 (wiskunde a) 6 (wiskunde b) en 8 (natuurkunde)) - en tja, wiskunde op de HBO is ook maar VWO-3 niveau dus daar is weinig nuttigs van gekomen.

Hoeveel basiskennis wordt er van je verwacht? Je moet mij dus echt niet vragen een integraal van iets te berekenen of of de berekening van krachten in magnetische velden met de linker of de rechterhand regel moet doen. De dingen die je moet weten krijg je die toch wel overnieuw of moet ik mn oude natuurkunde boeken eens opnieuw door gaan werken? (en wiskunde boeken dan, maar die heb ik niet meer )

Iemand die toevallig TN op de TU/e studeert die hier een lichtje op kan schijnen?

Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
BoomSmurf's Avatar Plagiaat Pleger Pagina Gallery Dinges v1.0!
pi_9557864
Ik denk dat je alle dingen wel opnieuw krijgt, maar dan in een evel hoger tempo.

Maar als je op de middelbare school maar een 6 had voor WisB dan zou ik me toch echt even af vragen of een beta studie wel zo slim is om te doen.

Had je die 6 omdat je er niets voor deed of omdat je het niet zo goed snapte?

donderdag 3 april 2003 @ 14:25:01 #3
24671 Dr_Dedoverde
Famiglia di Bentrotti
pi_9558165
Ik doe zelf TN in Enschede. Dingen zoals integreren worden uitgebreid behandeld in het eerste jaar, alleen dan wel in een erg hoog tempo tov VWO. Je zult er dus misschien meer tijd in moeten steken dan andere studenten om het te leren. Maar, zoals schwa78 zegt is een 6 voor wiskunde B wel wat magertjes vooreen beta studie. Het komt bij betastudies, zeker bij TN, erg aan op abstract denken. Een vaardigheid die, vooral bij Wis B veel nodig is.
pi_9558278
quote:
Op donderdag 3 april 2003 14:12 schreef schwa78 het volgende:
Ik denk dat je alle dingen wel opnieuw krijgt, maar dan in een evel hoger tempo.
Nogal veel hoger, ja :-) Reken op hooguit een maandje voor *alle* VWO-wiskunde, en een kwartaal voor klassieke mechanica (VWO-natuurkunde, zo ongeveer). 't Is wel handig als je van te voren al wat dingen weet, zodat je niet gelijk op tilt slaat als er een differentiaal-vergelijking opgelost moet worden.
Overigens, VWO-cijfers zeggen weinig over hoe goed je 't gaat doen op de uni. Ik trok de beta-vakken op het VWO zo uit m'n mouw (Wiskunde A-10, B-8, natuurkunde-9, scheikunde 8), maar op de uni kom je toch heel snel achter het verschil tussen stomweg sommetjes kunnen maken, en echt snappen wat je aan het doen bent.
Als je op het VWO met moeite en veel studeren een zes of zeven haalt, dan zal je het waarschijnlijk makkelijker hebben op de uni dan iemand die met niets doen 8+ scoort, om de doodeenvoudige reden dat je al gewend bent om hard te werken. Als je op de uni binnenkomt, en de eerste paar weken nodig hebt om te leren hoe je nou eigenlijk moet leren, ben je de lul - in die eerste weken krijg je de basiskennis door je strot geduwd voor de rest van je studie.
  donderdag 3 april 2003 @ 14:30:35 #5
24671 Dr_Dedoverde
Famiglia di Bentrotti
pi_9558281
Denk dat het handig is contact op te nemen met studievoorlichter/adviseur van de TUe op te nemen. Deze kan je, denk ik, veel meer vertellen over de aansluiting tussen je vooropleiding en TN.
pi_9558630
quote:
Op donderdag 3 april 2003 14:30 schreef JF_ het volgende:

[..]

Overigens, VWO-cijfers zeggen weinig over hoe goed je 't gaat doen op de uni. Ik trok de beta-vakken op het VWO zo uit m'n mouw (Wiskunde A-10, B-8, natuurkunde-9, scheikunde 8), maar op de uni kom je toch heel snel achter het verschil tussen stomweg sommetjes kunnen maken, en echt snappen wat je aan het doen bent.
Als je op het VWO met moeite en veel studeren een zes of zeven haalt, dan zal je het waarschijnlijk makkelijker hebben op de uni dan iemand die met niets doen 8+ scoort, om de doodeenvoudige reden dat je al gewend bent om hard te werken.

Dat ben ik niet met je eens. Als je met hard werken er maar een zesje uit weet te slepen dan ligt dat vooral aan het gebrek aan inzicht. En dan wordt het een stuk lastiger op WO niveau. Sterker nog, dan kun je het wel schudden.

Je moet inderdaad leren om hard te studeren, maar als je geen inzicht hebt in beta vakken, dan zul je dat nooit krijgen ook.

donderdag 3 april 2003 @ 15:15:56 #7
38316 BoomSmurf
pi_9559428
Als het om inzicht gaat zal het daar niet aan liggen.

Ik had inderdaad maar een 6je voor wiskunde b, dat kwam vooral omdat ik er inderdaad vrij (heel) weinig aan deed. Toen mn examen (waar ik de samenvatting voor het boek 1 keer voor doorgelezen had) voor mn neus had liggen werd me in 1 klap alles duidelijk. Ik stond daarvoor een magere 4, voor mn examen had ik een 9, eindpunt dus een 6(,4).

Voor natuurkunde ongeveer hetzelfde verhaal, ik deed hier ook heel weinig voor maar het was ook zo godsgruwelijk simpel. Naar mijn ervaring was het enige wat je hoefde te weten exact welk getal welke eenheid had, aan welke andere eenheden dit gelijkstond of hoe je dit om kon zetten naar andere eenheden (zonodig met behulp van andere getallen/eenheden in de opgaves). Daarna is het een kwestie van de formule pakken die een beetje bij de opgave past en al deze eenheden in voorkomen et voila. "Stift, knie over been, elleboog op tafel en de 100 gulden is voor mij". Verschil was wel dat ik natuurkunde interessant vond en ik bij wiskunde steeds bij mezelf had "ja, leuk. en nou? wat kan ik hier in godsnaam mee?"

Er is in die 4 jaar wel een hoop verandert hoor, toen der tijd was het meer zoiets van "kut moet ik nou weer iets gaan leren? why the fuck?" en nu WIL ik leren, want nu SNAP ik ook wat je eraan hebt :-) Toch een aanzienlijk motivatie verschil.

(nb in die tijd was ik er ook zo eentje die maar de helft van de tijd aanwezig was en anders buiten op het schoolplein lol aan het trappen was, een jointje roken, etc. - dat is tegenwoordig ook anders)

Am-Ende! | Tree huggin' hippiesmurf | Ik doe niet aan zelf avatars maken, dus ik jat de jouwe! Elke refresh een andere.
pi_9560371
Vergeet niet jezelf de vraag te stellen: vind ik natuurkunde leuk omdat ik het interessant vind en er de rest van mijn leven mee bzig wil zijn of omdat je er hoge cijfers voor haalde en het je makkelijk aan kwam waaien.

Als je TN gaat studeren, dan zal die laatste reden niet meer opgaan denk ik.

donderdag 3 april 2003 @ 15:57:20 #9
38316 BoomSmurf
pi_9560562
quote:
Op donderdag 3 april 2003 15:50 schreef schwa78 het volgende:
Vergeet niet jezelf de vraag te stellen: vind ik natuurkunde leuk omdat ik het interessant vind en er de rest van mijn leven mee bzig wil zijn of omdat je er hoge cijfers voor haalde en het je makkelijk aan kwam waaien.

Als je TN gaat studeren, dan zal die laatste reden niet meer opgaan denk ik.

Omdat het me boeit natuurlijk, ik ga niet iets studeren omdat ik het makkelijk vind :-) Hoe meer ik erover hoor / lees hoe interessanter het wordt... Ik wil het alleen wel kunnen halen!

En tja of ik er echt de rest van mn leven mee bezig wil zijn dat kan ik moeilijk zeggen, 6 jaar geleden dacht ik dat ik de rest van mn leven in de informatica door wilde brengen dus tja

donderdag 3 april 2003 @ 16:06:11 #10
38316 BoomSmurf
pi_9560891
Ik heb trouwens zojuist een afspraak gemaakt met de studie adviseur technische natuurkunde op de TU/e. Kijken wat die me te vertellen heeft :-)
pi_9632887
quote:
Op donderdag 3 april 2003 16:06 schreef BoomSmurf het volgende:
Ik heb trouwens zojuist een afspraak gemaakt met de studie adviseur technische natuurkunde op de TU/e. Kijken wat die me te vertellen heeft :-)
Succes en nooit opgeven.
pi_9637080
Om een studie aan een TU succesvol af te kunnen ronden hoef je geen genie te zijn. Je moet een ruim voldoende wiskundig inzicht hebben. Dit heb je wel, blijkens je 9 voor het centraal schriftelijk. Hoe goed je je door de studie heen werkt is bovenal een kwestie van ijver (bij voldoende inzicht). Je lijkt me voldoende gemotiveerd om dit op te kunnen brengen. Naar mijn mening zal je het dus wel moeten kunnen halen. Succes! .
pi_9640654
quote:
Op donderdag 3 april 2003 14:12 schreef schwa78 het volgende:

Maar als je op de middelbare school maar een 6 had voor WisB dan zou ik me toch echt even af vragen of een beta studie wel zo slim is om te doen.

BULLSHIT!!!

iedereen zit daarover te zeuren, ik heb met een 6 p wisB 12 mijn VWO afgesloten.
En heb de wiskundevakken avn de eerste twee jaar natuurkunde, RuG, met (gemak) allemaal gehaald, muv wiskunde 1 (maar das meer eigen schuld).

sorry voor fell reactie, maar wordt doodziek van dat soort opmerkingen de hele tijd

pi_9645013
Ik denk niet dat je TN er even bij kan gaan doen. Er zijn artikelen verschenen (die hangen bij mij op school, ik doe TN in Rijswijk) dat studenten TN gemiddeld de meeste tijd in hun opleiding steken van alle HBO-opleidingen.
Ik weet niet hoe dat Universitair zit, maar ik kan me voorstellen dat het ook een behoorlijk niveau vraagt.
Ook als heb je VWO gedaan, het is best pittig en de wiskunde raast in een hoog tempo, gelukkig is het wel een hele leuke studie