abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9419736
Arabische manieren voor beginners

Veel militairen krijgen in de Golfregio voor het eerst in hun leven te maken met Arabische gewoonten en gebruiken. Een blunder is zo begaan. De Amerikaanse troepen krijgen daarom een lesje Arabische manieren voor beginners.

Tijdens gebedstijd

Tijdens gebedstijd zul je af en toe mensen in het openbaar zien bidden. Een biddende moslim kan staan, knielen of op de grond liggen. Als je een biddend persoon moet passeren, is het beleefd om achter hem langs te lopen.

Gesprek

Volgens Arabische gewoonte is het het voorrecht van de gastheer om het gespreksonderwerp te bepalen. Het Arabisch is een poëtische taal en aangenaam om naar te luisteren. Vandaar dat het traditie is om te genieten van een gesprek. Het is tegenover je gesprekspartner(s) onbeleefd om ongeduld of haast te tonen. Gesprekken beginnen met een vredeswens (As salam aleikum) en gebabbel over koetjes en kalfjes - 'hoe gaat het met jou?'

Voetzolen

Het is onbeleefd als je je voetzool aan iemand laat zien, bijvoorbeeld wanneer je met je benen recht vooruit op de grond gaat zitten. Je voetzolen kunnen dan wijzen naar een andere gast, en dat is een belediging.

Rechter/linkerhand

In de meeste Arabische landen wordt de linkerhand als 'onrein' beschouwd. De linkerhand kreeg deze reputatie in de barre woestijn, een land met weinig bomen en geen papier. Het was de gewoonte om te eten, handen te schudden en te wuiven met de rechterhand, terwijl de linker werd gereserveerd voor zekere 'hygiënische doeleinden' en voor het snuiten van de neus. Tegenwoordig is het extreem onbeleefd om met links een hand te geven, of om ermee te wuiven. Dat impliceert dat men de 'onhygiënische resten' van zijn linkerhand aan iemand afwrijft. Het is ook niet netjes om te eten of eten door te geven of aan te nemen met de linkerhand.

Handgebaren

Verscheidene Amerikaanse handgebaren hebben een andere betekenis in het Midden-Oosten.

Duim omhoog: Wat in het Westen 'alles in orde' betekent, staat in het Midden-Oosten gelijk aan het middelvinger-omhoog-gebaar.

Vrede/victorie

Het V-teken wordt begrepen zolang je het met de handpalm naar buiten gericht maakt. Met de handpalm naar je toe kan het worden opgevat als een duivelsteken of het middelvingergebaar.

OK

Het OK-teken zoals duikers dat maken - een rondje van je wijsvinger en duim en de andere drie vingers gestrekt - kan worden misverstaan als een teken van het 'boze oog'

bron: AD

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien past dit bericht beter in het humortopic want ik vraag me echt af wat die militairen er aan hebben! Ze zijn er toch om die Arabieren om te leggen? .

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:15:05 #2
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9419755
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:14 schreef sizzler het volgende:
Ze zijn er toch om die Arabieren om te leggen? .
Al 'die Arabieren'?
pi_9419807
Ze zijn er juist om zo min mogelijk burgers om te leggen. Ook is het natuurlijk wel handig als ze wat weten van de gewoonten en gebruiken daar om niet al te lomp en onbeschoft over te komen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_9419831
Handgebaren enzo zouden wel handig kunnen zijn. Een duim omhoog hier betekend 'goed', maar ik heb ergens een keer gelezen dat dat in een ander land een behoorlijke belediging is.
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:18:50 #5
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9419846
Hebben die Arabieren manieren dan ?
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:20:42 #6
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_9419902
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_9419987
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:15 schreef Farzin het volgende:

[..]

Al 'die Arabieren'?

Uiteindelijk wel toch een dode arabier kan namelijk niet meer voor terrorist spelen of stiekem een beetje van de amerikaanse olie inpikken
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_9420008
quote:
Ze zijn er toch om die Arabieren om te leggen? .
Ja joh, ze moeten allemaal dood. O nee, ze zijn er juist VOOR de Iraki's. Daar kan je van vinden wat je wilt, ze respecteren de gewoontes van die mensen gewoon. Normen en waarden, weet je wel?
Big dick.
pi_9420017
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:18 schreef M.ALTA het volgende:
Yup, maar wel uit de Middeleeuwen.
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:25:16 #10
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_9420032
quote:
Arabische manieren voor beginners

Veel militairen krijgen in de Golfregio voor het eerst in hun leven te maken met Arabische gewoonten en gebruiken.

Nou, misschien kunnen ze dan een weekje in Den Haag komen wonen, dan hebben ze dat zo door.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_9420036
quote:

Tijdens gebedstijd

Tijdens gebedstijd zul je af en toe mensen in het openbaar zien bidden. Een biddende moslim kan staan, knielen of op de grond liggen. Als je een biddend persoon moet passeren, is het beleefd om achter hem langs te lopen.

Dan heb je mooi tijd om ze kapot te schieten
pi_9420043
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:15 schreef Farzin het volgende:

[..]

Al 'die Arabieren'?

Die Arabieren die ze tegenkomen bedoel ik. niet allemaal natuurlijk
Hun hoofddoel is mensen vermoorden. Wat hebben ze er dan aan om te weten hoe ze bidden?
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:26:00 #13
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9420062
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:25 schreef THEDUTCHJOKER het volgende:
Zo, dit is een frisse uitspraak.
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:26:26 #14
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9420081
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:25 schreef sizzler het volgende:
Die Arabieren die ze tegenkomen bedoel ik. niet allemaal natuurlijk
Hun hoofddoel is mensen vermoorden. Wat hebben ze er dan aan om te weten hoe ze bidden?
Ik denk dat ze als 'bevrijders' willen worden binnengehaald door de burgerbevolking van Irak.
pi_9420082
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:25 schreef THEDUTCHJOKER het volgende:

[..]

pi_9420089
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:25 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Nou, misschien kunnen ze dan een weekje in Den Haag komen wonen, dan hebben ze dat zo door.

X-Ray, jij weet net zo goed als ik dat de manieren van de Arabieren in Den Haag zijn aangepast aan de Hollandse gastvrijheid.
Big dick.
pi_9420124
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Zo, dit is een frisse uitspraak.

en efficient
pi_9420201
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Ik denk dat ze als 'bevrijders' willen worden binnengehaald door de burgerbevolking van Irak.

Denk je niet dat die Irakezen wel door hebben dat er een cultureel verschil is? Of zouden ze meteen beledigd zijn als de Amerikanen ook met hun linkerhand wuiven?
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:32:09 #19
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9420247
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:30 schreef sizzler het volgende:
Denk je niet dat die Irakezen wel door hebben dat er een cultureel verschil is? Of zouden ze meteen beledigd zijn als de Amerikanen ook met hun linkerhand wuiven?
Dat komt verkeerd op ze over, denk ik. Meestal hebben mensen niet door dat mensen in andere landen andere gebaren gebruiken.
pi_9420268
Aanvulling op het lijstje:

Beschaafd uitdrukking geven aan het feit dat je een vrouw wel mooi vindt

Haar in de billen knijpen.

donderdag 27 maart 2003 @ 22:33:36 #21
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9420287
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:32 schreef Halinalle het volgende:

Wat is je bron?
pi_9420291
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:32 schreef Halinalle het volgende:

Zijn de gezichten en lichaamscontoueren van die vrouwen daar zichtbaar dan?
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
pi_9420322
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:33 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Zijn de gezichten en lichaamscontoueren van die vrouwen daar zichtbaar dan?

nee, die zitten achter sluiers.
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:45:49 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_9420669
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:32 schreef Farzin het volgende:

[..]

Dat komt verkeerd op ze over, denk ik. Meestal hebben mensen niet door dat mensen in andere landen andere gebaren gebruiken.

Nee idd, zoals het lopen met burquas en hoofddoekjes voor jonge meisjes geen NL gebruik is.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_9420724
quote:
Voetzolen

Het is onbeleefd als je je voetzool aan iemand laat zien, bijvoorbeeld wanneer je met je benen recht vooruit op de grond gaat zitten. Je voetzolen kunnen dan wijzen naar een andere gast, en dat is een belediging.

In Somalie hingen de Amerikanen altijd met hun voeten uit de chopper, wat er ooit toe leidde dat Somaliers met stenen de chopper probeerden neer te halen.
pi_9420981
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:47 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

In Somalie hingen de Amerikanen altijd met hun voeten uit de chopper, wat er ooit toe leidde dat Somaliers met stenen de chopper probeerden neer te halen.

ja, of gebruikten de amerikanen chemische wapens, afkomstig van tussen de tenen, tegen de Somaliers? zou ik ook met stenen gooien, of een oud, stoffig geweer pakken om de chopper neer te halen
pi_9422255
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:18 schreef M.ALTA het volgende:
Iig achterlijke manieren.
[b]Remember to eat shit and die daily! That's right treehugger![/b]
  donderdag 27 maart 2003 @ 23:54:56 #28
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9422585
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 23:40 schreef Znz het volgende:
Niet zo achterlijk als de 'manieren' van mensen die geen respect voor andere culturen kunnen opbrengen.
pi_9422831
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 23:40 schreef Znz het volgende:

[..]

Alle mensen die een geloof aanhangen zijn achterlijk.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:12:33 #30
50671 Strijder
In Extremis
pi_9422938
Misschien is het sommigen hier niet zo duidelijk, maar in Irak is de beschaving van de mens ontstaan voor zover men dat nu kan nagaan. Vaak (let op : vaak ) is men er beleefder dan in onze 'beschaafde' wereld (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Lijkt mij trouwens ook logisch dat men de basis van vriendelijkheid leert als je naar het buitenland gaat. Doe jij toch ook als je op vakantie gaat ?

Untill I awake - / - Elu Elensar
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:26:24 #31
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9423202
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:07 schreef delapoko het volgende:
Allemaal?
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:30:53 #32
50671 Strijder
In Extremis
pi_9423299
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Allemaal?

Iedereen gelooft.

De een in God of Allah ( schijnen trouwens behoorlijk veel met elkaar te maken te hebben... ), de ander gelooft in niks. Da's ook geloven, alleen willen ze dat niet bekennen.

pi_9423377
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:30 schreef Strijder het volgende:

[..]

Iedereen gelooft.

De een in God of Allah ( schijnen trouwens behoorlijk veel met elkaar te maken te hebben... ), de ander gelooft in niks. Da's ook geloven, alleen willen ze dat niet bekennen.

Iemand die in niks gelooft, hangt geen geloof aan.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:38:50 #34
50671 Strijder
In Extremis
pi_9423450
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Iemand die in niks gelooft, hangt geen geloof aan.

Is moeilijke discussie en een beetje off-topic.
Ik stop daar nu dan ook mee, maar on-topic : ik vind dat niet meer dan logisch dat je de basis-omgangsvormen leert van daar waar je heengaat, of dat nu militair is of niet.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:40:08 #35
19597 Skull
Stay hungry!
pi_9423473
hihihihi

I don't even know what I'm doing here.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:40:48 #36
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9423485
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:38 schreef Strijder het volgende:

[..]

Is moeilijke discussie en een beetje off-topic.
Ik stop daar nu dan ook mee, maar on-topic : ik vind dat niet meer dan logisch dat je de basis-omgangsvormen leert van daar waar je heengaat, of dat nu militair is of niet.

check.....beetje respect gewoon ja.
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_9423488
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:26 schreef Farzin het volgende:

[..]

Allemaal?

Yep. In de zin van religie/God.
Iedereen die blind in God gelooft zonder enig bewijs is achterlijk.
Een ontwikkeld mens neemt de verantwoordelijkheden op zich dan het afschuiven naar een God.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:41:54 #38
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_9423501
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:41 schreef delapoko het volgende:

[..]

Een ontwikkeld mens neemt de verantwoordelijkheden op zich dan het afschuiven naar een God.

Wat voor geloof (praktiserend) hangen jou ouders aan???
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_9423536
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:41 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Wat voor geloof (praktiserend) hangen jou ouders aan???

M'n ouders hangen geen geloof aan.
M'n overige familie wel. Dus zijn ze achterlijk
pi_9423546
[offtopic]
Haha grappig. Dat men religie, verbonden met de islam in dit verband, direct linked met achterlijk zijn. Ik hoor het ook steeds vaker, en het verontrust me steeds maar weer. Ik ga er verder ook niet op in maar. Want blind ben je al als je dat al denkt (Blind als in vooroordelen)
[/offtopic]

EDIT: Ik ga er een topic over openen

[Dit bericht is gewijzigd door k3vil op 28-03-2003 00:45]

vrijdag 28 maart 2003 @ 00:45:22 #41
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9423560
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:41 schreef delapoko het volgende:
Dat vind jij. Ik geloof ook niet in een god, maar ik vind wel dat je andere mensen in hun waarde moet laten.
pi_9423563
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:44 schreef k3vil het volgende:
[offtopic]
Haha grappig. Dat men religie, verbonden met de islam in dit verband, direct linked met achterlijk zijn. Ik hoor het ook steeds vaker, en het verontrust me steeds maar weer. Ik ga er verder ook niet op in maar. Want blind ben je al als je dat al denkt (Blind als in vooroordelen)
[/offtopic]
Eehmmm...niet alleen het Islam hoor, ik vind alle religies achterlijk.
pi_9423578
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:45 schreef Farzin het volgende:

[..]

Dat vind jij. Ik geloof ook niet in een god, maar ik vind wel dat je andere mensen in hun waarde moet laten.

Ik laat ze ook in hun waarde. 'Achterlijk' hoeft niet als kleinerend te worden gezien.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:53:36 #44
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9423664
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:46 schreef delapoko het volgende:
Ik laat ze ook in hun waarde. 'Achterlijk' hoeft niet als kleinerend te worden gezien.
Hmm...?

ach·ter·lijk (bn.)

1 (van personen) achter in lichamelijke of geestelijke ontwikkeling => zwakzinnig
2 (van dieren, planten) achter in groei
3 [scheep.] van achteren komend

pi_9423748
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:53 schreef Farzin het volgende:

[..]

Hmm...?

ach·ter·lijk (bn.)

1 (van personen) achter in lichamelijke of geestelijke ontwikkeling => zwakzinnig
2 (van dieren, planten) achter in groei
3 [scheep.] van achteren komend

Iemand die volledig geestelijk ontwikkeld is kan met bepaalde moeilijke vraagstukken overweg en legt bij het niet kunnen bevatten of verklaren van dingen niet automatisch de link naar een god.

Een persoon dat achter loopt in geestelijke ontwikkelling zoekt een verklaring en totdat die gevonden is schrijft hij vaak de oorzaak of oorsprong toe aan een hogere macht. Dit toeschrijven aan een hogere macht heeft natuurlijk een functie, namelijk dat je rust kan vinden in het feit dat je in ieder geval een antwoord hebt. Welliswaar hoef je die hogere macht niet te begrijpen, maar dat die hogere macht een verschijnsel laat gebeuren is opeens een denkbaar begrip geworden. Met het feit dat de persoon waarschijnlijk nooit zal bevatten wat die hogere macht precies inhoudt lijkt de hij geen probleem te hebben. Je kan rustig zeggen dat men vrede heeft met het niet begrijpen van een god, en dat als dat al het andere begrijpbaar maakt, dan is dat maar een kleine prijs die hij moet betalen om toch een gevoelsmatig redelijk antwoord op zijn vragen te krijgen.

Achtergesteld hoeft dus niet als kleinerend te worden gezien. Een analfabeet is ook achterlijk.

pi_9423806
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 01:02 schreef delapoko het volgende:

[..]

Iemand die volledig geestelijk ontwikkeld is kan met bepaalde moeilijke vraagstukken overweg en legt bij het niet kunnen bevatten of verklaren van dingen niet automatisch de link naar een god.

Een persoon dat achter loopt in geestelijke ontwikkelling zoekt een verklaring en totdat die gevonden is schrijft hij vaak de oorzaak of oorsprong toe aan een hogere macht. Dit toeschrijven aan een hogere macht heeft natuurlijk een functie, namelijk dat je rust kan vinden in het feit dat je in ieder geval een antwoord hebt. Welliswaar hoef je die hogere macht niet te begrijpen, maar dat die hogere macht een verschijnsel laat gebeuren is opeens een denkbaar begrip geworden. Met het feit dat de persoon waarschijnlijk nooit zal bevatten wat die hogere macht precies inhoudt lijkt de hij geen probleem te hebben. Je kan rustig zeggen dat men vrede heeft met het niet begrijpen van een god, en dat als dat al het andere begrijpbaar maakt, dan is dat maar een kleine prijs die hij moet betalen om toch een gevoelsmatig redelijk antwoord op zijn vragen te krijgen.

Achtergesteld hoeft dus niet als kleinerend te worden gezien. Een analfabeet is ook achterlijk.

Iemand die volledig geestelijk ontwikkeld is kan met bepaalde moeilijke vraagstukken overweg en legt bij het niet kunnen bevatten of verklaren van dingen niet automatisch de link naar een wetenschap.

Een persoon dat achter loopt in geestelijke ontwikkelling zoekt een verklaring en totdat die gevonden is schrijft hij vaak de oorzaak of oorsprong toe aan een theorie. Dit toeschrijven aan een theorie heeft natuurlijk een functie, namelijk dat je rust kan vinden in het feit dat je in ieder geval een antwoord hebt. Welliswaar hoef je die theorie niet te begrijpen, maar dat die theorie zich tentoonstelt in de praktijk is het opeens een denkbaar begrip geworden. Met het feit dat de persoon waarschijnlijk nooit zal bevatten wat die theorie precies inhoudt lijkt de hij geen probleem te hebben. Je kan rustig zeggen dat men vrede heeft met het niet begrijpen van een theorie, en dat als dat al het andere begrijpbaar maakt, dan is dat maar een kleine prijs die hij moet betalen om toch een gevoelsmatig redelijk antwoord op zijn vragen te krijgen.

[Dit bericht is gewijzigd door k3vil op 28-03-2003 01:09]

pi_9423810
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:33 schreef Farzin het volgende:

[..]

Wat is je bron?

o.m eigen waarneming.
pi_9423820
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 00:07 schreef delapoko het volgende:

[..]

De islam is achterlopend, soms compleet achterlijk als het in westerse ogen worden gezien... en dan niet vergeten de compleet domme mensen die gebrainwashed worden om mensen te doden of te verwonden alleen om een geloof wat niet eens in een modern westerse wereld thuishoort...
[b]Remember to eat shit and die daily! That's right treehugger![/b]
  vrijdag 28 maart 2003 @ 01:11:25 #49
50671 Strijder
In Extremis
pi_9423839
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 01:02 schreef delapoko het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens.
Iemand die in een God gelooft (of bijvoorbeeld in Boedhisme) kan er mee leven dat hij of zij nu of nooit iets niet begrijpt. Of die persoon kan er vrede mee hebben dat er een Hogere is.
Mensen die niet in een God geloven en anderen die dat wel doen achterlijk vinden zijn te bekrompen van geest om dat andere standpunt in te zien. Eigenlijk zijn zij dus de achterlijken.

[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 28-03-2003 01:12]

pi_9423840
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 01:09 schreef Znz het volgende:

[..]

De islam is achterlopend, soms compleet achterlijk als het in westerse ogen worden gezien... en dan niet vergeten de compleet domme mensen die gebrainwashed worden om mensen te doden of te verwonden alleen om een geloof wat niet eens in een modern westerse wereld thuishoort...

De islam over een kam scheren is natuurlijk niet slim. Maar gelukkig nemen de mensen steeds meer afstand van religie. Over een aantal eeuwen zal de religie verbannen worden denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')