abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9419401
Ik ben bezig een kruidentuintje aan te leggen (gedeeltelijk buitenshuis, gedeeltelijk binnenshuis met potten.)

Een paar plantjes kon ik zo planten, daarnaast heb ik van veel planten zaad gekocht wat de komende weken op zal moeten komen.

Een heleboel planten die ik graag wil hebben, heb ik nog niet, en ik kan er ook geen zaad van vinden.

Heeft iemand de planten die ik zoek? Dan kunnen we misschien ruilen voor zaden, stekjes of planten die ik heb.

Ik woon in de Randstad en reizen is geen bezwaar.

De volgende planten heb ik al:
- gewone salie
- citroenplant (als hij zo heet? 't Is niet de plant waar citroenen aan groeien..)
- bieslook
- knoflook
- ui
- brandnetel
- paardebloem (jah gewoon uit de wei graven die laatste paar he! )
- gewone peterselie

Van de volgende planten heb ik zaden:
- pepermunt
- rozemarijn
- alsem
- anijs
- karwij
- koriander
- gewone thijm
- citroenmelisse
- dille
- kamille
- grove basilicum
- oregano (= wilde marjolein)
- majoraan
- gele mosterd
- lavendel
- boragie/bernagie/komkommerkruid
- lavas
- kleine pimpernel
- dragon
- hyssop
- gewone kervel
- karwij
- sint janskruid
- valeriaan

De volgende planten/struiken zou ik graag hebben, in de vorm van zaden, stekjes of
planten:

- mierikswortel
- knolvenkel
- laurier
- winterbonekruid
- gewoon bonenkruid
- oost indische kers
- citroenthijm
- wilde thijm
- krulpeterselie
- winterthijm
- fenegriek
- zuring
- vrouwenmantel
- engelwortel
- lievevrouwebedstro
- zeepkruid
- rucola
- blauwe salie
- groene munt
- wijnruit
- kattekruid
- ijzerhard
- aloë vera
- olijf
- arnica
- glidkruid
- selderie
- eucalyptus

Als je wat hebt, hoor ik het graag. Als je niks hebt, maar zelf een paar zaden nodig hebt, laat het dan ook even horen.

[Dit bericht is gewijzigd door Evelyn op 27-03-2003 22:23]

donderdag 27 maart 2003 @ 22:09:04 #2
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_9419587
De meeste zaden kan je wel bestellen bij een winkel(ik weet dat intratuin dat doet) Er zijn 2 grote leveranciers in Nederland. Die kunnen heel veel leveren. Het gaat helaas vaak wel per 10 pakjes,,
pi_9419730
Marijuana Sativa Hollandica
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:22:04 #4
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_9419941
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:01 schreef Evelyn het volgende:
Ik ben bezig een kruidentuintje aan te leggen (gedeeltelijk buitenshuis, gedeeltelijk binnenshuis met potten.)

Als je wat hebt, hoor ik het graag. Als je niks hebt, maar zelf een paar zaden nodig hebt, laat het dan ook even horen.

Deze kun je bij ieder tuincentrum krijgen hoor:

- knolvenkel
- gewoon bonenkruid
- oost indische kers
- krulpeterselie
- lievevrouwebedstro
- rucola
- wijnruit
- kattekruid
- selderie

- olijf
- eucalyptus

Ehmm, denk niet dat die in nederland willen groeien hoor, en dan een olijfboom duurt geloof ik 25 jaar voordat er een olijfje aankomt

[Dit bericht is gewijzigd door Nightwulf op 27-03-2003 22:24]

Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  donderdag 27 maart 2003 @ 22:24:34 #5
36678 bojaaper
AkA SilverFrame
pi_9420018
Zet geen bordje bij je wiet, tis maar een tip
Het ZOU moeten werken hoor...
pi_9420330
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:22 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

- olijf
- eucalyptus

Ehmm, denk niet dat die in nederland willen groeien hoor, en dan een olijfboom duurt geloof ik 25 jaar voordat er een olijfje aankomt

Binnenshuis wel, bij een tante van me in Engeland groeit een olijf"boompje" binnenshuis (dat er pas na jaren een olijf aan komt vind ik niet erg,) en bij een kennis van me in Nederland groeit Eucalyptus in de tuin. Ik weet alleen niet hoe je die laatste moet vermeerderen.

Bij een olijf zou je zeggen: stop een olijf in de grond, maar ik denk dat het toch wat sneller gaat als je een klein struikje koopt/krijgt wat in warmere streken is gekweekt..

O en ik moet er eerlijk bij zeggen dat een eucalyptus die in Nederland is opgegroeid bij lange na niet zo geurig is als eentje die in warmere streken is opgegroeid (zoals Australië)
Maar ze doen het wel!

pi_9432508
Okee ik heb de planten waar ik niet aan kan komen teruggebracht tot 6.

- Glidkruid
- Kattenkruid
(dit omdat deze 2 planten vooral als onkruid gezien worden en niet te krijgen zijn bij zichzelf respecterende zaadhandels)

- Aloë vera (uitheemse vetplant in Nederland goed binnenskamers te houden)
- Olijf (in Nederland goed als struikje te houden, als boom met olijven eraan alleen in mediterrane gebieden en warmer.)
- Arnica (beschermd in Nederland en bovendien moeilijk te kweken door de tijd en wijze van bloeien)
- Eucalyptus (in Nederland binnenskamers kweekbaar, maar eerlijk: niet in de verte zo geurig als in de warme gebieden van herkomst.)

pi_9432809
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 15:20 schreef Evelyn het volgende:
Okee ik heb de planten waar ik niet aan kan komen teruggebracht tot 6.

- Glidkruid
- Kattenkruid
(dit omdat deze 2 planten vooral als onkruid gezien worden en niet te krijgen zijn bij zichzelf respecterende zaadhandels)

- Aloë vera (uitheemse vetplant in Nederland goed binnenskamers te houden)
- Olijf (in Nederland goed als struikje te houden, als boom met olijven eraan alleen in mediterrane gebieden en warmer.)
- Arnica (beschermd in Nederland en bovendien moeilijk te kweken door de tijd en wijze van bloeien)
- Eucalyptus (in Nederland binnenskamers kweekbaar, maar eerlijk: niet in de verte zo geurig als in de warme gebieden van herkomst.)

Eucalyptus heb ik vorig jaar gezaaid en daar heb ik nu zo'n vier kleine plantjes van. De zaden heb ik gewoon bij een tuincentrum gekocht.
Tot nu toe heb ik ze binnen gehouden, maar ik ga er dit jaar wel één buiten zetten om te kijken of hij dat overleeft. Ze ruiken al wel lekker naar Eucalyptus.
  woensdag 2 juli 2003 @ 22:03:43 #9
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_11521805
Ik geef deze maar even een schop ivm een probleempje in mijn kruidentuin:
Er zitten allemaal kleine beestjes in mijn dille. Volgens mij zijn het een soort luizen. De anti luizentip die ik via google kreeg was: Dille tussen de kruiden zetten als antiluismiddel!
Ik vermoed nou dat dat niet gaat werken, maar wat dan wel .
Ik wil niet met gif in de weer omdat ik mijn gewassen zelf nog wil opeten. Iemand tips?
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_11521874
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:03 schreef zwijntje het volgende:
Ik geef deze maar even een schop ivm een probleempje in mijn kruidentuin:
Er zitten allemaal kleine beestjes in mijn dille. Volgens mij zijn het een soort luizen. De anti luizentip die ik via google kreeg was: Dille tussen de kruiden zetten als antiluismiddel!
Ik vermoed nou dat dat niet gaat werken, maar wat dan wel .
Ik wil niet met gif in de weer omdat ik mijn gewassen zelf nog wil opeten. Iemand tips?
Oe, wat was het ook alweer?
Een mengsel van spiritus en groene zeep, dacht ik.
En je kunt ook brandnetels in kokend water laten trekken en het sap daarvan op je planten spuiten.

Voor dat soort dingen is het ook handig als je de milieu-telefoon belt, die weten daar alles van.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 2 juli 2003 @ 22:13:35 #11
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_11522059
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:06 schreef shmoopy het volgende:

Voor dat soort dingen is het ook handig als je de milieu-telefoon belt, die weten daar alles van.

bedoel je serieus dat er zoiets bestaat als een milieu-telefoon is die op dit soort huis-tuin & keukenvragen antwoord geeft? Of hou je me voor het lapje?
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_11522485
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:13 schreef zwijntje het volgende:

[..]

bedoel je serieus dat er zoiets bestaat als een milieu-telefoon is die op dit soort huis-tuin & keukenvragen antwoord geeft? Of hou je me voor het lapje?

Nee, serieus.
Ik heb ze wel eens gebeld voor dit soort dingen, geven ze heel vriendelijk advies.
Milieu-lijn of Milieu-telefoon, ik heb het nr helaas niet meer.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')