quote:en het artikel van nu.nl
Op woensdag 26 maart 2003 22:55 schreef Kozzmic het volgende:
Jongens, ik gooi hier een slotje op. Ga in een deel 7 maar verder over de rechtzaak Fortuyn.
quote:Gaan we hier verder met deeltje 7 over de rechtzaak. Dus geen gezeur over racistische nichten maar gewoon over de rechtzaak PF en Volkert van der Graaf.
Volkert vermoordde Fortuyn uit 'landsbelang'Uitgegeven: 26 maart 2003 07:52
Laatst gewijzigd: 26 maart 2003 09:42AMSTERDAM - Volkert van der G., die ervan wordt verdacht Pim Fortuyn te hebben doodgeschoten, heeft zijn daad gepleegd uit ´landsbelang. In de verklaring die hij vorig jaar aflegde zei hij te vrezen dat Nederland groot onheil te wachten stond wanneer Fortuyn premier zou worden. Dat zeggen bronnen rond justitie, aldus het Algemeen Dagblad woensdag.
Niet alleen de afkeer die Fortuyn had voor milieuactivisten, ook zijn houding ten opzichte van asielzoekers, moslims en de Derde Wereld stuitten Van der G. tegen de borst. Hij maakte zich naar eigen zeggen vorig jaar mei grote zorgen over de uitslag van de verkiezingen en de opkomst van de LPF. Van der G. was ervan overtuigd dat Nederland een regering met fascistische trekken zou krijgen.
De Harderwijker, die de moord afgelopen november bekende, denkt nu dat hij in de periode voorafgaand aan de moord geestelijk in de war was. In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen heeft hij zeer serieus genomen, zegt Van der G. Inmiddels denkt hij dat zijn sterke maatschappelijke betrokkenheid hem geestelijk verward heeft.
Donderdag zal de strafzaak tegen Van der G. in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp voor het eerst inhoudelijk behandeld worden.
In vervolg op....
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 6)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 5)
[centraal topic] Zaak Fortuyn (deel 4)
[centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 3
[centraal topic] Onderzoek Moordzaak Fortuyn dl 2
[centraal topic] Moordzaak Fortuyn
(-edit door moderator: voorgaande topics toegevoegd-)
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 27-03-2003 09:18]
quote:Moeilijk....aan de ene kant is het natuurlijk een zeer bekeken en voorbedachte daad om iemand uit de weg te ruimen. Aan de andere kant probeert hij het op tijdelijke ontoerekeningsvatbaatheid ("Ik was tijdelijk geestelijk verward" te gooien, maar ook dit levert in principe meestal geen TBS op. Ik denk dat hij dus geen TBS krijgt......
Op donderdag 27 maart 2003 07:26 schreef Libris het volgende:
met of zonder tbs?
Ik denk overigens dat er nog rare dingen rond zijn persoon zullen gebeuren in de tijd dat hij vastzit en het 1e jaar dat hij weer op straat staat (moord/zelfmoord/etc.)
quote:Als dat zo is kan dat nog gevolgen hebben voor de heren politici. Maar het is natuurlijk ook erg makkelijk voor zijn advocaten op deze manier, de schuld deels bij de politici leggen.
In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen heeft hij zeer serieus genomen, zegt Van der G.
quote:Ik hoop persoonlijk op levenslang, ik vindt dat het maatschappelijk belang van het slachtoffer hier gerust mee mag wegen.
Op donderdag 27 maart 2003 07:18 schreef Kaalhei het volgende:
Oh ja en ik zeg 15 jaar. Geen 20 omdat er verzachtende omstandigheden waren, zoals het feit dat iedereen over hem heen viel en het feit dat vooraanstaande leden in de gemeenschap hem hebben opgejut. Met aftrek wegens goed gedrag en de hele mikmak is meneer dan in 10 jaar vrij.
quote:Denk je dat of heb je daar aanwijzingen voor. Mensen die dat in gedachten hebben zijn toch geen haar beter?
Op donderdag 27 maart 2003 07:32 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Moeilijk....aan de ene kant is het natuurlijk een zeer bekeken en voorbedachte daad om iemand uit de weg te ruimen. Aan de andere kant probeert hij het op tijdelijke ontoerekeningsvatbaatheid ("Ik was tijdelijk geestelijk verward" te gooien, maar ook dit levert in principe meestal geen TBS op. Ik denk dat hij dus geen TBS krijgt......
Ik denk overigens dat er nog rare dingen rond zijn persoon zullen gebeuren in de tijd dat hij vastzit en het 1e jaar dat hij weer op straat staat (moord/zelfmoord/etc.)
quote:
Na de personalia mag de camera weer aan
AMSTERDAM - Zestig journalisten volgen vanaf vandaag de rechtszaak in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam Osdorp tegen Volkert van der G., die heeft bekend Pim Fortuyn te hebben vermoord. De familie Fortuyn is ook in de rechtszaal aanwezig.Bij de eerste pro-formazitting in augustus vorig jaar waren BBC en CNN er nog bij. Maar nu Volkert van der G. daadwerkelijk terechtstaat voor het doodschieten van LPF-lijsttrekker Pim Fortuyn laten deze grote televisiezenders het afweten: de oorlog in Irak gaat voor.
Toch is er aardig wat buitenlandse belangstelling voor de eerste politieke moord in de recente geschiedenis van Nederland. Juridisch gezien lijkt het een ongecompliceerde zaak: er is een vracht aan bewijsmateriaal en de verdachte heeft bekend. Niet zelden worden zulke moordzaken in één zittingsdag afgedaan.Het slachtoffer (een kandidaat-premier in verkiezingstijd) en de gevolgen (een ontzette samenleving) maken dit proces evenwel ongewoon. Vanwege de grote maatschappelijke relevantie zal daarom het dossier uitvoerig voor publiek en pers worden behandeld.
In de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam-Osdorp zullen zestig journalisten het proces volgen, van wie er acht voor een Belgisch, Duits, Frans of Amerikaans persorgaan werken. Buiten staat een twintigtal 'SNG-wagens' die worden gebruikt om beeld of geluid door te geven.
Dat zullen geen live beelden zijn, omdat persoonsgevoelige informatie moet worden 'weggepiept'. Geen van de Nederlandse zenders zal de strafzaak langdurig semi-live uitzenden. Daarnaast wordt er gefilmd voor de interne videoverbinding, zodat de zitting kan worden gevolgd op een scherm in de Amsterdamse rechtbank op de Parnassusweg. Op die (onbewerkte) beelden is Van der G. gewoon te zien. Op televisie niet.
Na het behandelen van de personalia van Van der G. en de waarschuwing dat hij niet tot antwoorden verplicht is, mogen de tv-camera's aan. Officier van justitie Koos Plooy draagt dan de tenlastelegging voor: moord dan wel doodslag, bedreiging van achtervolgers met een pistool en het voorhanden hebben van wapen en munitie. Mogelijk wordt daaraan ter zitting nog een delict toegevoegd: het treffen van voorbereidingen voor het stichten van brand of het teweegbrengen van een ontploffing met de chemicaliën die in de garage van de verdachte werden aangetroffen.
Daarna volgt het algemene overzicht dat rechtbankvoorzitter Frans Bauduin zal geven van het onderzoek naar de aanslag, dat een procesdossier van vijftien ordners heeft opgeleverd. Tevens wordt een reconstructie getoond van de gebeurtenissen op 6 mei.
Vervolgens moeten de camera's uit voor het verhoor van Van der G. Volgens zijn advocaten zal hij op vragen antwoord geven. Ook worden de ten laste gelegde feiten met hem doorgenomen.
Maandag staan de persoonlijke omstandigheden van Van der G. op het programma. Daarbij zullen twee getuige-deskundigen worden gehoord over het onderzoek dat het Pieter Baan Centrum heeft uitgevoerd naar het geestesvermogen van Van der G.
Dinsdag (of woensdag, als de zaak uitloopt) volgen ten slotte het requisitoir van de officier met de eis en het pleidooi van de advocaten, die beide weer zullen worden opgenomen voor eventuele uitzending. Het OM en de raadslieden hebben aangekondigd ieder ongeveer drie uur nodig te hebben.
Ook tijdens de repliek en dupliek (de reacties van de officier en de verdediging op elkaars beweringen) mogen de camera's nog aan blijven. Dat geldt weer niet voor het laatste woord dat volgens de wet verplicht aan de verdachte moet worden gegeven.
Twee weken daarna volgt waarschijnlijk de uitspraak van de rechtbank. Daartegen is uiteraard hoger beroep mogelijk.
De familie Fortuyn - de broers Marten en Simon, hun echtgenotes en een zoon van Simon - is in de rechtszaal aanwezig. Ook voor de nabestaanden zal het de eerste keer zijn dat ze Van der G. zien. Marten Fortuyn of zijn advocaat, Theo Hiddema, mag mogelijk zijn schadevordering op de verdachte toelichten. Zo wil Fortuyn de kosten voor de begrafenis - volgens hem lopen die tegen de 60 duizend euro - verhalen op Van der G.
Het is nog onduidelijk of hij tevens als nabestaande het woord mag voeren. In de wet is het spreekrecht van slachtoffers of nabestaande (nog) niet geregeld, maar er zijn rechtbanken die het wel toestaan.
De raadsman van Fortuyn heeft daarover volgens de rechtbank nog geen verzoek ingediend. Vermoedelijk komen deze kwesties vandaag tijdens de zitting aan de orde.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1048658342480.html
quote:*schouderophaal*
Op donderdag 27 maart 2003 08:14 schreef milagro het volgende:
Maatschappelijk belang van het slachtoffer is 0,0, good riddance dus
Volkert heeft zich het recht toegeeigend om voor God te spelen en te bepalen wat goed is voor de 'maatschappij', dat is niet de manier waarop ideeen in een democratie bestreden moeten worden.
AMSTERDAM (ANP) - Het werd muisstil toen de deur open ging en verdachte Volkert van der G. de rechtszaal in liep. Zonder de zaal in te kijken, strak voor zich uit kijkend, liep hij naar zijn plaats. Toen eenmaal de rechters binnenkwamen, ontstond er enig rumoer.
Vanaf de publieke tribune, waar ongeveer tachtig mensen zaten, riep iemand ,,viezerik''. Daarnaast scandeerde een dame van middelbare leeftijd de teksten 'je hebt heel Nederland kapot gemaakt', 'je moet levenslang krijgen' en 'je hebt een groot leider afgepakt'. Een stuk of tien aanhangers van Fortyun onderstreepten de leuzen met applaus. Daarna werd de vrouw uit de zaal gehaald en keerde de rust weer terug.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hopelijk blijft het hierbij. Ahoewel, ze verpesten het voor zichzelf met dit soort rumoer.
quote:Levenslang is toch 20 jaar in Nederland?
Op donderdag 27 maart 2003 11:50 schreef Ernst het volgende:
Ik denk dat het OM sterke bewijzen heeft om moord aan te tonen (notitie in de auto, surfgedrag van enkele weken daarvoor). Denk ook wel dat hij levenslang gaat krijgen, maar dan ben ik wel benieuwd of dat ook langer dan 20 jaar gaat duren.
quote:Levenslang is levenslang, hoewel er een mogelijkheid tot gratie bestaat. Maar het is niet zo dat er automatisch een gedeelte van de straf wordt kwijtgescholden, zoals bij straffen voor bepaalde tijd.
Op donderdag 27 maart 2003 11:53 schreef SCH het volgende:[..]
Levenslang is toch 20 jaar in Nederland?
Zie bv. het topic VVD: Levenslang moet levenslang worden.
quote:Niet noodzakelijk. Er zitten in Nederland een aantal mensen al langer dan 20 jaar vast die ook levenslang hebben gekregen. De basis-straf is 20 jaar en daarna kom je automatisch in aanmerking voor vervroegde vrijlating, maar dat hóeft dus niet gehonoreerd te worden. De langst vastzittende Nederlander zit op het moment 26 jaar (meen ik)...
Op donderdag 27 maart 2003 11:53 schreef SCH het volgende:
Levenslang is toch 20 jaar in Nederland?
Ik ben echt bang dat mensen maar 1 straf tolereren en als de rechter een andere uitspraak doet, dan ontstaat er weer van dat ongeleide volkstumult.
quote:Het recidive gevaar lijkt mij enorm: als inb de toekomst een linkse regering weer gaat roepen dat een rechtse oppositieleider een gevaar voor de samenleving en minderheden vormt - waarom staat Volkert dan niet wéér klaar om "Nederland te redden''?
Op donderdag 27 maart 2003 12:01 schreef SCH het volgende:Levenslang lijkt me alleen nodig voor ernstig gestoorde en zeer recidive-gevaarlijke mensen.
quote:Hij heeft gezegd dat hij dat niet weer zou doen
Op donderdag 27 maart 2003 12:35 schreef rroloff het volgende:[..]
Het recidive gevaar lijkt mij enorm: als inb de toekomst een linkse regering weer gaat roepen dat een rechtse oppositieleider een gevaar voor de samenleving en minderheden vormt - waarom staat Volkert dan niet wéér klaar om "Nederland te redden''?
quote:Dat sluit ik bij actief PvdA lid en VluchtelingenWerk fraudeur, rechter Vermolen inderdaad niet uit.
Op donderdag 27 maart 2003 12:37 schreef Sidekick het volgende:Hij heeft gezegd dat hij dat niet weer zou doen. Misschien dat de rechter dat mee laat bepalen.
De andere rechters zullen niet net doen alsof ze het geloven.
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 27-03-2003 12:41]
quote:Is er alweer kritiek op de rechter?
Op donderdag 27 maart 2003 12:40 schreef rroloff het volgende:[..]
Dat sluit ik bij actief PvdA lid en VluchtelingenWerk fraudeur, rechter Vermolen inderdaad niet uit.
quote:
Van der G. kocht wapen in caféUitgegeven: 27 maart 2003 12:04
Laatst gewijzigd: 27 maart 2003 12:06AMSTERDAM - Volkert van der G. heeft het vuurwapen waarmee hij Pim Fortuyn zou hebben doodgeschoten, gekocht in een café in Ede. Dat vertelde rechtbankvoozitter F. Bauduin donderdag tijdens de behandeling van de feiten. De munitie heeft Van der G. in Den Haag aangeschaft.
Het wapen is geproduceerd in Spanje en verkocht aan een bedrijf in België. Het onderzoek naar de gang van het wapen liep daarna vast. De eigenaar van het bedrijf is gehoord, maar dat leverde niets op. Het werd tijdens de zitting niet duidelijk wanneer Van der G. het vuurwapen heeft gekocht.
Snelkraak
Wel is bekend dat het wapen kan worden gelinkt met een snelkraak op een juwelier in Emmen. Een DNA-profiel dat is gevonden op het pistool, behoorde aan een van de verdachten, die overigens zelf ontkent bij die ramkraak betrokken te zijn geweest. Een ander DNA-profiel niet behorende aan Van der G. of Fortuyn, is onbekend gebleven.
Huiszoeking
Verder vertelde Bauduin dat bij de eerste huiszoeking in de woning van Van der G. in Harderwijk op de avond van 6 mei op zolder een koffer is gevonden. Daarin zat onder meer dezelfde soort munitie als dat is aangetroffen op het Hilversumse Mediapark naast het lijk van Fortuyn. Ook bevatte de koffer een boekje over verhoormethoden, een handboek tegen smerissen, bivakmutsen, scanners en informatie over beveiligings- en alarmsystemen.
Volgens Bauduin hebben politie en justitie breed onderzoek gedaan, "omdat ze absolute zekerheid wilden over eventuele betrokkenheid van derden". Na het verhoor van Van der G. bij de rechter-commissaris waarin hij een bekentenis aflegde, kwam er volgens de rechtbankvoorzitter een lichte omslag in het onderzoek.
quote:Joh!
Op donderdag 27 maart 2003 12:06 schreef err het volgende:
Hij had z'n pistool van te voren begraven op het mediapark. Hij kwam dus ongewapend aan. Hoezo, van te voren gepland..
quote:Ik niet, heb je een bron?
Op donderdag 27 maart 2003 12:48 schreef err het volgende:[..]
jij wist dat al?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |