abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 maart 2003 @ 21:41:52 #1
51361 Kosmos
made in space
pi_9325998
Stelling : de ziel / bewustzijn van de mens is een gevolg van de complexiteit van zijn hersenen.
Dus, doordat de hersenen (doormiddel van evolutie) zo complex is geworden is er uiteindelijk ook een ziel / bewustzijn onstaan.

Vraag : zou een mechanisch brein die uiteindelijk ook zo enorm complex wordt (door technische ontwikkeling) ook een bewustzijn creëren ?

pi_9326133
Als je hier echt in geinteresseerd bent, moet je artikelen gaan lezen op www.kurzweilai.net.

Voor verdere informatie over superieure AI's, zie:

- www.imminst.org (Immortality Institute)
- www.singinst.org (Singularity Institute)

zondag 23 maart 2003 @ 21:48:33 #3
20546 Kornovichvb
groove is in the heart
pi_9326177
Hmm.. misschien als er een flinke revolutie van robotten optreed.. zou het wel kunnen.. want hersenen geven in principe ook gewoon electrische impulsen door.

Maar dan zou er wel een heeeelee grote evolutie van robotten moeten optreden..

[Dit bericht is gewijzigd door Kornovichvb op 23-03-2003 21:48]

No hydro, it's nice and ripe, speak in communication in bold type
  zondag 23 maart 2003 @ 21:48:38 #4
45176 Riedel1
Stuck in the Middle With You
pi_9326181
Ik ben het niet geheel met je stelling eens. Zelfbewustzijn is denk ik een product van hersenen + ziel. Zelfbewustzijn maakt geen ziel, maar een ziel is wel medeverantwoordelijk voor zelfbewustzijn. Haal één van de twee schakels weg, en er is geen zelfbewustzijn.
  zondag 23 maart 2003 @ 21:50:13 #5
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9326215
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:48 schreef Riedel1 het volgende:
Ik ben het niet geheel met je stelling eens. Zelfbewustzijn is denk ik een product van hersenen + ziel. Zelfbewustzijn maakt geen ziel, maar een ziel is wel medeverantwoordelijk voor zelfbewustzijn. Haal één van de twee schakels weg, en er is geen zelfbewustzijn.
Zelfbewustzijn kan net zo goed bestaan als product van alleen maar hersenen.
yankee charlie dinges
  zondag 23 maart 2003 @ 21:50:51 #6
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9326227
Bicentennial Man met Robin Williams geeft een aardig beeld over dit probleem.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 23 maart 2003 @ 21:52:53 #7
20546 Kornovichvb
groove is in the heart
pi_9326294
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ja zeker weten.. schitterende film is dat.
Ik denk dat in de verre toekomst zoiets ook zeker mogelijk is....
  zondag 23 maart 2003 @ 21:55:00 #8
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_9326354
robin van bassie en adriaan schijnt wel een ziel te hebben
aka Man-Mountain
pi_9326374
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:48 schreef Riedel1 het volgende:
Waarom zou er iets (vaags) als een "ziel" moeten zijn om zelfbewustzijn te verklaren? Wat ontbreekt er aan hersenen alleen voor een zelfbewustzijn?
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zondag 23 maart 2003 @ 21:57:05 #10
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9326402
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:55 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Waarom zou er iets (vaags) als een "ziel" moeten zijn om zelfbewustzijn te verklaren? Wat ontbreekt er aan hersenen alleen voor een zelfbewustzijn?

Niets, zolang ze maar complex genoeg zijn, "naar zichzelf kunnen kijken" etc.
yankee charlie dinges
  zondag 23 maart 2003 @ 21:57:38 #11
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9326417
quote:
Op zondag 23 maart 2003 21:55 schreef Doctor_Bara het volgende:
robin van bassie en adriaan schijnt wel een ziel te hebben
En een irritant stemmetje, dat wel Nu weer ontopic?
yankee charlie dinges
  zondag 23 maart 2003 @ 22:09:26 #12
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_9326703
denk wel dat het in theorie zeker niet onmogelijk is dat computers uiteindelijk zo complex zullen worden dat ze een vorm van bewustzijn kunnen krijgen.....

maar zo'n vaart zal het voorlopig niet lopen......

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  zondag 23 maart 2003 @ 22:11:23 #13
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_9326740
Kan, uiteindelijk is de mens ook een machine.
  zondag 23 maart 2003 @ 22:40:48 #14
51361 Kosmos
made in space
pi_9327378
Het verschil / verband tussen ziel en (zelf)bewustzijn ligt waarschijnlijk meer in de filosofische richting.
Laat ik het zo stellen.
Stel (zuiver theoretisch) dat je een klein gedeelte van je hersenen zou kunnen vervangen door een microchip. Om bv een beschadigde zenuw te vervangen. Dit is, mijn inziens, niet geheel ondenkbaar in de toekomst.
Als je dan verder zou gaan en ook een tweede chip zou implanteren en een derde, etc.(nogmaals zuiver theoretisch)
Totdat je uiteindelijk je gehele hersenen vervangen zou hebben door electronica.
Zou je dan nog dezelfde persoon zijn ? Kijkend naar je karakter, gevoel voor humor, etc.
Als dat wel het geval zou zijn dan is dat toch een mechanisch brein met een bewustzijn ?
  zondag 23 maart 2003 @ 22:44:15 #15
51361 Kosmos
made in space
pi_9327447
@ JayAvenger : goede links trouwens !
  zondag 23 maart 2003 @ 22:57:05 #16
28550 dynast
@ the top
pi_9327722
Wat men nu weet over de werking van hersenen is dat er overdracht is van chemische pulsen tussen neuronen. Maar binnen die neuronen schijnen zogenaamde microtubules te bevinden waar nu aangenomen word dat daar op quantum niveau zich processen af spelen die bepalend zijn voor de werking van een bewustzijn. Als dit blijkt te kloppen dan zullen er logischer wijs quantum computers nodig zijn om kunstmatig bewustzijn te kunnen creëren. Of dit later ooit te realiseren valt is maar de vraag, ik heb geen idee.

www.consciousness.arizona.edu/hameroff Interessante site betreffende bewustzijn.

Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
pi_9328684
Ach, zelfbewustzijn, misschien hebben computers die allang, maar aangezien het zelfs onmogelijk is te bewijzen dat ik zelfbewustzijn heb, laat staan om het van een computer aan te tonen kunnen we dat nooit weten.
Unox, the worst operating system.
pi_9329243
quote:
Op zondag 23 maart 2003 23:37 schreef Schorpioen het volgende:
Ach, zelfbewustzijn, misschien hebben computers die allang, maar aangezien het zelfs onmogelijk is te bewijzen dat ik zelfbewustzijn heb, laat staan om het van een computer aan te tonen kunnen we dat nooit weten.
Heh, zo kun je natuurlijk alles dood beredeneren als je zelf geen notie van realiteit hebt, maarja dat maakt onderzoek nog wel interessant.
Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
pi_9329293
quote:
Op maandag 24 maart 2003 00:04 schreef dynast het volgende:

[..]

Heh, zo kun je natuurlijk alles dood beredeneren als je zelf geen notie van realiteit hebt, maarja dat maakt onderzoek nog wel interessant.

Ik bedoelde dat het onzin is om er naar te gaan zoeken als je niet eens weet waarnaar je eigenlijk op zoek bent.
Hoe wil je het dan ooit vinden?
Unox, the worst operating system.
pi_9329419
quote:
Op maandag 24 maart 2003 00:06 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat het onzin is om er naar te gaan zoeken als je niet eens weet waarnaar je eigenlijk op zoek bent.
Hoe wil je het dan ooit vinden?

Tsjah, in dat geval natuurlijk niet, maar dat geld voor meer zaken. Mits iets als aannemelijk word beschouwd is er tevredenheid over en heeft het nut z'n gehad.
pi_9329513
quote:
(...Stelling ..)
Vraag : zou een mechanisch brein die uiteindelijk ook zo enorm complex wordt (door technische ontwikkeling) ook een bewustzijn creëren ?
Jep, ik denk het wel. Ik denk dat de mens een (ingewikkelde) machine is, en dat we vroeg of laat computers zullen kunnen maken die net zo'n bewustzijnsniveau (compleet met intelligentie, emoties, enz) als de mens.
quote:
Maar binnen die neuronen schijnen zogenaamde microtubules te bevinden waar nu aangenomen word dat daar op quantum niveau zich processen af spelen die bepalend zijn voor de werking van een bewustzijn. Als dit blijkt te kloppen dan zullen er logischer wijs quantum computers nodig zijn om kunstmatig bewustzijn te kunnen creëren.
Nee, dat hoeft niet. Die kun je ook naprogrammeren. We hebben ook geen echte neuronen nodig om neurale netwerken (lees: hersenen) na te maken, alhoewel onze huidige computerkracht nog tekort schiet om (qua niveau / complexiteit) ook maar in de buurt van menselijke hersenen te komen.
quote:
Nou, als we denken dat een bepaalde mate van complexiteit vereist is voor bewustzijn, kunnen we ook inzien dat de complexiteit van onze huidige computers daarvoor nog ruim tekort schiet. Qua 'hardware' zijn ze simpeler dan een plant, met hele slim opgezette software kunnen ze geloof ik net het IQ van een kever behalen.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  maandag 24 maart 2003 @ 03:00:17 #22
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_9331434
Misschien, maar je gaat hier uit van dat de ziel voortkomt uit een complexiteit van verstand e.d. Het lijkt mij niet bewezen dat de ziel daaruit voortkomt, misschien bestaat de ziel überhaupt niet.

Misschien ook weer wel en is dit alleen toegewezen aan de biologische vormen die deze wereld rijk is. Het valt zwaar te be-speculeren.Doch heb ik me niet in dit onderwerp verdiept, misschien is het wel goed om hierover wat artikeltjes te gaan lezen.

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  maandag 24 maart 2003 @ 03:16:54 #23
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_9331614
quote:
In dat geval kan je beter het boek lezen. Deze is geschreven door Isaac Asimov. Het boek geeft dit beeld nog veel beter weer. In de film heb ik nogal wat gemist wat ik in het boek wel heb gelezen.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_9334845
quote:
Of natuurlijk Neuromancer, van William Gibson. De butlerse jihad uit Duin. Asimov heeft inderdaad ook zat goede voorbeelden en dan is er natuurlijk ook nog the Matrix.

Deus Ex Machina. Het probleem dat de AI van een machine krachter is dan onze 386 breintjes is vaak het geen waar het probeem eigenlijk naar toe gaat. Als zo'n machine namelijk zelfbewust wordt en inziet dat hij onjuist behandeld wordt komt ie in opstand. Het is een blijft een krachtig beeld voor films en verhalen.

Voor de andere liefhebbers, zie ook de Animatrix episode 1

TA! RA! NIS!
  maandag 24 maart 2003 @ 15:52:52 #25
20546 Kornovichvb
groove is in the heart
pi_9340591
quote:
Op zondag 23 maart 2003 22:40 schreef Kosmos het volgende:
Het verschil / verband tussen ziel en (zelf)bewustzijn ligt waarschijnlijk meer in de filosofische richting.
Laat ik het zo stellen.
Stel (zuiver theoretisch) dat je een klein gedeelte van je hersenen zou kunnen vervangen door een microchip. Om bv een beschadigde zenuw te vervangen. Dit is, mijn inziens, niet geheel ondenkbaar in de toekomst.
Als je dan verder zou gaan en ook een tweede chip zou implanteren en een derde, etc.(nogmaals zuiver theoretisch)
Totdat je uiteindelijk je gehele hersenen vervangen zou hebben door electronica.
Zou je dan nog dezelfde persoon zijn ? Kijkend naar je karakter, gevoel voor humor, etc.
Als dat wel het geval zou zijn dan is dat toch een mechanisch brein met een bewustzijn ?
Dat is eigenlijk al mogelijk in praktijk :
http://www.imminst.org/forum/index.php?act=ST&f=42&t=996
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')