Als ik bijvoorbeeld kippen zou kopen en die los zou laten lopen heb ik binnen zeer kortje tijd een flinke buren ruzie. Maar katten mogen wel los lopen
Wat ik mij dus afvraag: mag een kat volgens de nederlandse wet gewoon los buiten lopen? En hoe zit dat met andere huisdieren?
En als ik nou duidelijk aan geef dat katten in mijn tuin niet gewenst zijn en dat er katten vallen staan. Mag ik dan de katten die in mijn tuin komen vangen? En moeten dat dan kat vriendelijke vallen zijn of mogen muizen vallen op kat formaat ook?
ff voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan om katten te gaan vangen maar ik vraag mij gewoon af hoe dit wettelijk geregeld is.
quote:katten horen ook binnen vindt ik en niet LOS buiten
Op zaterdag 22 maart 2003 16:15 schreef F1908 het volgende:
ja wilde je katten aan een lijntje vastleggen ofzo. katten hebben nu eenmaal enige leefruimte nodig. kippen kun je daarentegen in een ruim hok houden. de gedachten om kattenvallen in een tuin te plaatsen vind ik eigenlijk wel ziek. als je ooit mijn kat zou vangen zou ik je hetzelfde aandoen oftewel in een hok proppen voor enkele dagen!
Of ehhh...
Toch katenspek??
Moet je ze er eerst wel opbinden!!!
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 16:15 schreef F1908 het volgende:
ja wilde je katten aan een lijntje vastleggen ofzo. katten hebben nu eenmaal enige leefruimte nodig. kippen kun je daarentegen in een ruim hok houden.
als jij graag wil dat katten leefruimte nodig hebben vind ik best (ik ken genoeg katten die nooit buiten komen en die leven een hele plezierig leven). maar dan zou je de mensen die in een stad wonen en die dus die leef ruimte niet hebben moeten verbieden om een kat te nemen.
quote:ff voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan om katten te gaan vangen maar ik vraag mij gewoon af hoe dit wettelijk geregeld is.
de gedachten om kattenvallen in een tuin te plaatsen vind ik eigenlijk wel ziek. als je ooit mijn kat zou vangen zou ik je hetzelfde aandoen oftewel in een hok proppen voor enkele dagen!
Als ik ze ooit eens buiten zou laten zou ik het aan een kattenlijntje doen..
[Dit bericht is gewijzigd door shavirah op 22-03-2003 16:29]
je kan natuurlijk ook zelf een 2 meter hoog hek om je tuin heenzetten (wel doorzichtig met van die mazen) daar kunnen ze volgens mij niet (goed) inklimmen en ook niet overheen springen..
katten van andere vangen of anderszins verwonden is zover ik weet strafbaar
quote:Tja... das lastig.... ga 10 hoog wonen zou ik zeggen...nooit meer katten in de tuin.
Op zaterdag 22 maart 2003 16:12 schreef janatwork het volgende:
In nederland is het vrij gebruikelijk om je kat los buiten te laten lopen.
Wat de katten bezitters vaak niet beseffen is dat er mensen zijn de zich ergeren aan die katten, omdat ze overlast veroorzaaken. (in mijn geval ons konijn de stuipen op het lijf jagen en mijn zusjes zandbak onder scheiten/piesen)
Als ik bijvoorbeeld kippen zou kopen en die los zou laten lopen heb ik binnen zeer kortje tijd een flinke buren ruzie. Maar katten mogen wel los lopenWat ik mij dus afvraag: mag een kat volgens de nederlandse wet gewoon los buiten lopen? En hoe zit dat met andere huisdieren?
En als ik nou duidelijk aan geef dat katten in mijn tuin niet gewenst zijn en dat er katten vallen staan. Mag ik dan de katten die in mijn tuin komen vangen? En moeten dat dan kat vriendelijke vallen zijn of mogen muizen vallen op kat formaat ook?
ff voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan om katten te gaan vangen maar ik vraag mij gewoon af hoe dit wettelijk geregeld is.
Maaruh... ff serieus.... nee, hier kun je weinig aan doen.... je kunt gaas om je tuin heen zetten maar dat zal waarschijnlijk ook maar gedeeltelijk helpen. De zandbak zou ik sowieso afdekken en de konijnen op een zo veilig mogelijk plekje zetten.
Ik heb zelf ook twee loslopende katten, die regelmatig in de tuin van de buren hun behoefte doen of de kippen opjagen ( ) maar....zo hebben bijna alle (wat grotere) huisdieren hun bezwaren. Honden poepen op de stoep, kippen tokken en kukkelen je wakker om 6 uur (
) en katten scheiten in de tuin... ik ben bang dat je er maar mee moet leren leven....
ow... misschien toch nog een ideetje: koop een groot waterpistol en schiet ze als je ze ziet de tuin uit....misschien leren ze t dan vanzelf af .... van mij (kattenliefhebber) heb je toestemming
quote:geen ruimte in een stad voor een kat zei je
Op zaterdag 22 maart 2003 16:20 schreef janatwork het volgende:
maar dan zou je de mensen die in een stad wonen en die dus die leef ruimte niet hebben moeten verbieden om een kat te nemen.
quote:dat wilde ik even weten
Op zaterdag 22 maart 2003 16:28 schreef raphidae het volgende:
Katten en honden zijn erkende huisdieren en zowat onschendbaar. Je mag ze bijvoorbeeld ook niet eten. Als je een kat van een ander vangt is dat diefstal, ook al zit die kat in jouw tuin.
maar hoe zit dat dan met gif in je eigen tuin strooien?
en nog even voor de duidelijkheid: ik zelf heb amper last van katten en goed bedoelde tips hoe ik ze uit mijn tuin kan houden zijn dus ook niet nodig. ik vraag mij alleen af hoe het wettelijk zit met loslopende katten en andere huisdieren
quote:ruimte genoeg in een stad. maar in een stad wonen ook een heleboel andere mensen die mischien niet gedient zijn van een kat. dus is de enige leef ruimte die een kat heeft het huis van zijn baas.
Op zaterdag 22 maart 2003 16:36 schreef F1908 het volgende:[..]
geen ruimte in een stad voor een kat zei je
quote:dat is dus gewoon wettelijk toegestaan. en wanneer iemand op welke manier dan ook een kat met slechte bedoelingen wil vangen of wil bezeren is hij/zij strafbaar
Op zaterdag 22 maart 2003 16:39 schreef janatwork het volgende:[..]
dat wilde ik even weten
maar hoe zit dat dan met gif in je eigen tuin strooien?
en nog even voor de duidelijkheid: ik zelf heb amper last van katten en goed bedoelde tips hoe ik ze uit mijn tuin kan houden zijn dus ook niet nodig. ik vraag mij alleen af hoe het wettelijk zit met loslopende katten en andere huisdieren
![]()
quote:is de eigenaar van de kat dan wel verandwoordelijk voor de schade/overlast die de kat veroorzaakt?
Op zaterdag 22 maart 2003 16:42 schreef F1908 het volgende:[..]
dat is dus gewoon wettelijk toegestaan. en wanneer iemand op welke manier dan ook een kat met slechte bedoelingen wil vangen of wil bezeren is hij/zij strafbaar
quote:idd een interesante link, maar ik kan zelf verder niets vinden.
Op zaterdag 22 maart 2003 16:49 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb hier iets over een dierenwelzijnswet gevonden waar enkele bepalingen opgenomen zijn.
Kan zo gauw niets vinden over loslopende katten en of het wel mag.
Misschien interessant om even door te lezen:
quote:Nee hoor, toch niet alle katten komen buiten?
Op zaterdag 22 maart 2003 16:47 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat ik vreemd vind, is dat hondenbezitters hondenbelasting moeten betalen, terwijl kattenbezitters dat niet hoeven
Vreemd, heel vreemd...
Mijn kat komt wel buiten, maar de buren hebben geen last van hem omdat hij niet in hun tuin/dakterras komt, hij hangt alleen rond op een stukje niemandsland (een stuk dakterras met grind wat van niemand is) en hij komt niet op straat, dus wordt ie ook niet overreden.
quote:Katten mogen wettelijk loslopen, dat als eerste.
Op zaterdag 22 maart 2003 16:12 schreef janatwork het volgende:
In nederland is het vrij gebruikelijk om je kat los buiten te laten lopen.
Wat de katten bezitters vaak niet beseffen is dat er mensen zijn de zich ergeren aan die katten, omdat ze overlast veroorzaaken. (in mijn geval ons konijn de stuipen op het lijf jagen en mijn zusjes zandbak onder scheiten/piesen)
Als ik bijvoorbeeld kippen zou kopen en die los zou laten lopen heb ik binnen zeer kortje tijd een flinke buren ruzie. Maar katten mogen wel los lopenWat ik mij dus afvraag: mag een kat volgens de nederlandse wet gewoon los buiten lopen? En hoe zit dat met andere huisdieren?
Alleen mensen met een jachtvergunning mogen met toestemming van de gemeente heel soms wilde katten afschieten, verder mag het dus niet.
Honden hebben een aanlijngebod buiten, behalve op plaatsen waar er een speciaal losloop-gebied is.
Verder mogen ander soortige huisdieren niet los lopen buiten, konijnen enzo wel, maar die gaan dood alleen buiten........
Als je je tuin wilt afsluiten voor katten kan dat een stuk makkelijker als ze afmaken....
Je neemt van dat speciale schrikdraad en zet dat op de schutting, zorg voor een dichte schutting zodat de enige weg je tuin in over de schutting heen is.
Schrikdraad aan en je bent van je probleem af.
Zie je toch een kat in je tuin, of je hebt geen zin in schrikdraad....
Koop een supersoker(groot waterkanon voor kids), bij het zien van een kat, richten en spuiten maar, je zal zien dat ze je tuin snel gaan mijden.
Veel diervriendelijker en effectief.
Mijn katten lopen allemaal buiten, het zijn allemaal katten die volwassen bij me zijn gekomen en buiten al gewend waren(op odie na, maar dat was een wild kitten en die kon ook niet binnen blijven dus).
Geen van mijn katten kan je binnen houden dus, ze zijn nu eenmaal het buiten lopen gewend, dat kan je niet meer terugdraaien, dat moet je van kitten afaan doen.
Toen ik hier net kwam wonen heb ik met mijn buren overlegt, ik heb gezegd, als mijn katten last geven, kom naar me toe dan lossen we het op.
Dat weet iedereen in de buurt en mochten er problemen komen dan vinden we wel gezamelijk een oplossing daarvoor.
quote:Ja!!!!!!!!
Op zaterdag 22 maart 2003 16:50 schreef janatwork het volgende:[..]
is de eigenaar van de kat dan wel verandwoordelijk voor de schade/overlast die de kat veroorzaakt?
Jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor de daden van je dier en moet ervoor op draaien(kosten)
Het gebruik van een waterpistool om katten weg te jagen is volgens mij gewoon het beste. Tuurlijk kun je er niet altijd bij zijn als ze toevallig in je tuin lopen, maar iig een geladen waterpistool bij de hand hebben is wel raadzaam.
quote:Yep, als in "plantenspuitgebruik binnen"
Op zaterdag 22 maart 2003 21:11 schreef Navelpluisje het volgende:
Het gebruik van een waterpistool om katten weg te jagen is volgens mij gewoon het beste. Tuurlijk kun je er niet altijd bij zijn als ze toevallig in je tuin lopen, maar iig een geladen waterpistool bij de hand hebben is wel raadzaam.
quote:Ik vind het vreemder dat er voor paarden geen belasting betaald hoeft te worden, die beesten schijten het hele fietspad etc. onder maar daar hoor je niemand over.....
Op zaterdag 22 maart 2003 16:47 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat ik vreemd vind, is dat hondenbezitters hondenbelasting moeten betalen, terwijl kattenbezitters dat niet hoeven
Vreemd, heel vreemd...
quote:Al gebeurd?
Op zaterdag 22 maart 2003 20:56 schreef erodome het volgende:
Toen ik hier net kwam wonen heb ik met mijn buren overlegt, ik heb gezegd, als mijn katten last geven, kom naar me toe dan lossen we het op.
Dat weet iedereen in de buurt en mochten er problemen komen dan vinden we wel gezamelijk een oplossing daarvoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |