quote:Waardoor iedereen denkt: "Wat een nietszeggende algemene bláát-boodschap van die kerk. Wat heb je eraan, dat kan ik zelf ook wel verzinnen."
Op vrijdag 9 mei 2003 12:05 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:Juist! En kerken zijn daar uitermate geschikt voor, als ze maar hun vooringenomenheid tegenover andere kerken zouden kwijt proberen te raken.
Kijk, of je nu wel of niet gelooft in God, de kerk bestaat dan als uitdrager van een algemene boodschap.
quote:True, maar ik had daar op zich nog wel spiritualiteit, verbondenheid met iets hogers, besef van leven na de dood, wederzien van overleden familieleden, aan toe kunnen voegen.
Op vrijdag 9 mei 2003 11:50 schreef DennisMoore het volgende:
Sorry hoor, maar dat vind ik een enorm nietszeggende uitspraak.
Genoemde punten zouden álle mensen moeten 'verbinden'. Of ze nu gelovig zijn of niet. Heeft dus niets specifiek met kerken te maken.
quote:Alsof je kerken uberhaupt nodig hebt om iets te verzinnen. Meen je nu echt dat je in de kerk zit om een heleboel op te steken?
Op vrijdag 9 mei 2003 12:07 schreef DennisMoore het volgende:
Waardoor iedereen denkt: "Wat een nietszeggende algemene bláát-boodschap van die kerk. Wat heb je eraan, dat kan ik zelf ook wel verzinnen."
quote:Waarom zitten volgens jou mensen in de kerk dan? Behalve sociaal wenselijk kuddegedrag
Op vrijdag 9 mei 2003 12:10 schreef Koerok het volgende:[..]
Alsof je kerken uberhaupt nodig hebt om iets te verzinnen. Meen je nu echt dat je in de kerk zit om een heleboel op te steken?
quote:Behalve, tsja, die behalve dat is denk ik de hoofdreden. Daarnaast heb je gewoonte, het ritueel, het idee van een hechte collectieve band met het hogere, de zang, etc.
Op vrijdag 9 mei 2003 12:54 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Waarom zitten volgens jou mensen in de kerk dan? Behalve sociaal wenselijk kuddegedrag
quote:Ok, laat ik de vraag anders stellen: Waarom zijn mensen ooit begonnen met in de kerk te gaan zitten?
Op vrijdag 9 mei 2003 13:13 schreef Koerok het volgende:[..]
Behalve, tsja, die behalve dat is denk ik de hoofdreden. Daarnaast heb je gewoonte, het ritueel, het idee van een hechte collectieve band met het hogere, de zang, etc.
quote:Kuddegedrag.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:29 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Ok, laat ik de vraag anders stellen: Waarom zijn mensen ooit begonnen met in de kerk te gaan zitten?
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 13:49 schreef Koerok het volgende:Kuddegedrag.
Er was er 1 die riep: "Jongens, er bestaat zoiets als God, laten we samen bidden".
En de rest dacht: "Nou, dat vind ik best een goed idee. Gezellig ook wel!".
Simplisme...
quote:Mja. Maar kuddes ontwijken graag weerstand, lopen met de meerderheid mee.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:54 schreef Koerok het volgende:
Tuurlijk simplisme, ik overdrijf, maar er wordt me ook wel wat gevraagd zeg.
Ik weet toch niet precies hoe de eerste kerkgenootschapjes ontstaan zijn. Ik denk eigenlijk niet eens dat ik er zo ver vanaf zit met dat kuddegedrag. Mensen hebben behoefte aan charismatische leiders. Je ziet dat nog regelmatig. Denk aan Falung Gong, Scientology, Sai Baba. Mensen willen graag ergens bijhoren.
En dat was hier aanvankelijk niet (!) het geval.
quote:Dat eerste weet ik nog niet zo net. Met vier man heb je al een kudde. Denk aan groepjes jongeren op straat. Allemaal lekker in hun eigen kleine kudde tegen andere kleine kuddes. Ik denk dus niet dat kuddes als geheel graag met de meerderheid meelopen. integendeel zou ik haast zeggen. Lekker met je eigen kudde op een eilandje is veel stoerder.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:55 schreef DennisMoore het volgende:
Mja. Maar kuddes ontwijken graag weerstand, lopen met de meerderheid mee.
quote:Dan heb je een totáál andere definitie van 'kudde-gedrag'.
Op vrijdag 9 mei 2003 14:01 schreef Koerok het volgende:Dat eerste weet ik nog niet zo net. Met vier man heb je al een kudde. Denk aan groepjes jongeren op straat. Allemaal lekker in hun eigen kleine kudde tegen andere kleine kuddes. Ik denk dus niet dat kuddes als geheel graag met de meerderheid meelopen. integendeel zou ik haast zeggen. Lekker met je eigen kudde op een eilandje is veel stoerder.
quote:Hoezo?
Op vrijdag 9 mei 2003 14:04 schreef DennisMoore het volgende:
Dan heb je een totáál andere definitie van 'kudde-gedrag'.
quote:Omdat ik 4 man geen kudde zou willen noemen.
Op vrijdag 9 mei 2003 14:10 schreef Koerok het volgende:Hoezo?
Eerste (Joodse) christenen zijn Jeruzalem uitgepest/vervolgd. Als dat kuddegedrag zou zijn geweest, hadden ze die rare sekte-ideetjes wel weer verworpen.
Or hiding behind the shut eyes and deaf ears of mindless fools?
To the simple mind everything can be explained with one three letter word.
Religion is science in the absence of fact.
After death and suffering; humanity's greatest crime against humanity is the clouding of free thought; and thus the spread of racism, religion and other forms of ignorance are equally criminal.
To see the truth behind religion; you only need step back and take a long hard look at human nature.
If God speaks of science, it is merely an interpretation, but if science speaks of God; then you have proof.
In time man will realize his omnipotence and God will seem more and more human.
In the absence of fear there is little faith.
Who are you to interpret the word of God?
You did not find your one true faith and your one true god by searching the world;
your one true faith found you.
You refuse to question the first thing you are told.
So who are you my friend?
You are a fool!
Why does a good Christian fear death and why do we morn the dead, if they are going to a much better place?
Here I am,
doubting your existence, questioning your omnipotence.
To you they plead there case, to all you refuse to show your face,
in the eyes of the believers, the congregation,
I am condemned to hell; deserved damnation.
Because I choose to think freely,
because I do not listen to the cries of the holy man.
Religion is based on the observations of a primitive society and is never tested. Science is based on the observations of an advanced society and is constantly tested.
The murderer who preys to god, the slave driver who confessed his sins and the charitable atheist;
who has no chance in heaven?
When we grow up we do away with childish things; our society must do the same.
Mankind has shown its insecurity by its belief in a greater purpose.
God lives as chaos. He is the knowledge of the unknown And the order among the unpredictable.
If atheists are deaf to the word of God, then theists are blind to the ways of man.
Some say that you must listen carefully to hear the word of God. It's unfortunate that theists can't hear the word of atheism over the voices in their heads.
not All Men are created equal, but we are all born human!
quote:Ja, ik denk ook dat kuddegedrag niet kan worden aangewend als reden waarom mensen in de kerk zijn gaan zitten. Er moet toch een krachtig beginsel zijn geweest om zo'n massale toestroom te krijgen.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:55 schreef DennisMoore het volgende:
Mja. Maar kuddes ontwijken graag weerstand, lopen met de meerderheid mee.En dat was hier aanvankelijk niet (!) het geval.
quote:de Christenen waren zeker de underdog....
Op vrijdag 9 mei 2003 14:14 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Omdat ik 4 man geen kudde zou willen noemen.
Eerste (Joodse) christenen zijn Jeruzalem uitgepest/vervolgd. Als dat kuddegedrag zou zijn geweest, hadden ze die rare sekte-ideetjes wel weer verworpen.
Onder joden werden de Heiden-christenen verafschuwd(soms ook door joodse christenen). de Romeinen vervolgden die heidense opstandige cultus :-) dus wel een opgejaagde kudde... je was niet de popi jopie als je christen was...nu ook niet... dus in zoverre is christen zijn GEEN kuddegedrag...
in landen waar veel christen vervolging is (watchman noem er eens een die met de c begint en op hina eindigt en waar mensen wonen die jouw username hebben als voornaam en Nee als achternaam)
quote:misschien spreekt dat sommige mensen aan. groepsgevoel, samen tegen de grote vijand.
Op maandag 12 mei 2003 11:28 schreef ds_polleke het volgende:de Christenen waren zeker de underdog....
quote:er zijn tegenwoordig ook talloze niet christelijke groeperingen die zich staande houden ook al zijn ze geen popi jopie.
Onder joden werden de Heiden-christenen verafschuwd(soms ook door joodse christenen). de Romeinen vervolgden die heidense opstandige cultus :-) dus wel een opgejaagde kudde... je was niet de popi jopie als je christen was...nu ook niet... dus in zoverre is christen zijn GEEN kuddegedrag...
quote:Er zijn heel veel mensen die zeggen dat ze geloven...ze zeggen dat ze geloven in de bijbel, terwijl ze eigenlijk alleen maar geloven wat ze WILLEN geloven! De rest 'geldt dan niet voor hen' ...
Op donderdag 20 maart 2003 20:57 schreef matthijn99 het volgende:
Als jullie gelovigen het onderling niet eens eens kunnen worden, zoals hierboven blijkt, terwijl jullie je allebei op dezelfde bron beroepen, dan is het toch gewoon zo klaar als een klontje dat jullie 'waarheid' niets meer is dan jullie persoonlijke 'waarheid'? Ga je dan niet twijfelen aan je eigen waarheid als blijkt dat een medegelovige iets heel anders vindt? Want je kan natuurlijk op geen enkele manier bepalen of jij meer of minder gelijk hebt dan de ander.En daarnaast nog: zoveel gelovigen, zoveel interpretaties, lijkt het soms wel. Dan kunnen gelovigen toch niet verwachten dat niet-gelovigen ook maar een beetje meer begrip zullen krijgen, als ze telkens 2871937645 verschillende 'waarheden' te horen krijgen?
quote:maar jij bent natuurlijk wel een echte gelovige met de echte waarheid !
Op maandag 12 mei 2003 16:26 schreef Suzanna het volgende:Er zijn heel veel mensen die zeggen dat ze geloven...ze zeggen dat ze geloven in de bijbel, terwijl ze eigenlijk alleen maar geloven wat ze WILLEN geloven! De rest 'geldt dan niet voor hen' ...
Niet iedereen die zichzelf een gelovige NOEMT, is er ook eentje...het is zelfs zo dat de meeste mensen die zichzelf christen/christelijk noemt, dingen doet die tegenovergesteld zijn aan wat de bijbel leert. Ga daar dus niet van uit, maar ga zelf de bijbel lezen en ga op zoek naar mensen die ook leren wat de bijbel zegt, en niet wat ze zelf willen dat de bijbel zegt...
quote:Onzin, hij noemt nota bene nog de Falung Gong.
Op vrijdag 9 mei 2003 13:55 schreef DennisMoore het volgende:Mja. Maar kuddes ontwijken graag weerstand, lopen met de meerderheid mee.
edit- sorry, je noemde het geen kuddegedrag.
quote:tsjonge.. iemand die er net zo over denkt als ik!!!
Op maandag 12 mei 2003 16:28 schreef Suzanna het volgende:
Trouwens, best leuk zo'n JA NEE spelletje. Met discussieren schiet je niets op. Je eigen mening hebben is leuk, maar als die tegen de bijbel in gaat terwijl je zegt dat je een christen bent, moet je toch wel aan jezelf gaan twijfelen.
[edit suffe remark]profiel wil jij nederlands studderen???
quote:Onder anderen, God is overal.
Op zondag 11 mei 2003 13:31 schreef Mr.Spock het volgende:
Where is our Almighty God?
High above our heads, watching over us?
quote:?
Or hiding behind the shut eyes and deaf ears of mindless fools?
quote:Het is de ultieme bron. Wie niet hoeft te weten wat er tussen de ultieme bron en het eindresultaat zit, maakt zich inderdaad verder niet druk.
To the simple mind everything can be explained with one three letter word.
quote:Kan ik me in vinden.
Religion is science in the absence of fact.
quote:Wat hebben religie en racisme gemeen met onwetendheid? En wat hebben religie en racisme gemeen met elkaar?
After death and suffering; humanity's greatest crime against humanity is the clouding of free thought; and thus the spread of racism, religion and other forms of ignorance are equally criminal.
quote:En wat dan? Mijn beeld mbt religie is niet veranderd door dat te doen.
To see the truth behind religion; you only need step back and take a long hard look at human nature.
quote:2e deel mee eens.
If God speaks of science, it is merely an interpretation, but if science speaks of God; then you have proof.
quote:Geen mens is almachtig. Iedere mens heeft grenzen, de een iets verder dan de andere, maar neemt niet weg dat die grenzen er zijn.
In time man will realize his omnipotence and God will seem more and more human.
In the absence of fear there is little faith.
Who are you to interpret the word of God?
quote:Klopt, ik ben niet (meer) van deze wereld.
You did not find your one true faith and your one true god by searching the world;
quote:Right
your one true faith found you.
quote:Gelukkig niet
You refuse to question the first thing you are told.
quote:Wie ik ben is niet relevant. Als je het alsnog wilt weten kun jij dat vast beter vertellen dan ik.
So who are you my friend?
quote:Iemand bij voorbaat dwaas noemen, da's pas dwaas
You are a fool!
quote:Dat is iets wat ik ook niet begrijp.
Why does a good Christian fear death and why do we morn the dead, if they are going to a much better place?
quote:Wie oren heeft die hore is de korte variant hier van.
Here I am,
doubting your existence, questioning your omnipotence.
To you they plead there case, to all you refuse to show your face,
in the eyes of the believers, the congregation,
I am condemned to hell; deserved damnation.
Because I choose to think freely,
because I do not listen to the cries of the holy man.
quote:Dit is in de kern al kul
Religion is based on the observations of a primitive society and is never tested. Science is based on the observations of an advanced society and is constantly tested.
quote:Ze hebben allen kans, er is nog tijd.
The murderer who preys to god, the slave driver who confessed his sins and the charitable atheist;
who has no chance in heaven?
quote:Kom maar met een plan van aanpak
When we grow up we do away with childish things; our society must do the same.
quote:Is meer het gevolg van logica.
Mankind has shown its insecurity by its belief in a greater purpose.
quote:God is orde.
God lives as chaos. He is the knowledge of the unknown And the order among the unpredictable.
quote:Waaruit maak je dat laatste op?
If atheists are deaf to the word of God, then theists are blind to the ways of man.
quote:Says who?
Some say that you must listen carefully to hear the word of God. It's unfortunate that theists can't hear the word of atheism over the voices in their heads.
quote:Agree
not All Men are created equal, but we are all born human!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |