abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2003 @ 10:05:34 #1
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9198654
Keer op keer wordt er hier gekankerd op de VS als zouden zij de VN in de afgelopen weken opgeblazen hebben, of in ieder geval in de komende dagen als zij buiten de VN om ten strijde trekken tegen Irak. Maar naar mijn mening heeft de VN zichzelf al vernietigd in de afgelopen 12 jaar. Er wordt sowieso al alleen maar aan de eigen belangen gedacht, zonder daarbij de doelstelling van de VN in de gaten te houden. Bovendien heeft Irak, mede door de opstelling van Frankrijk en Rusland over de laatste 12 jaar, rustig een spelletje kunnen spelen met de wapeninspecteurs. Als zij nou eens eerder zich wat harder hadden opgesteld was het ontwapenen misschien al lang afgerond. Maar nee, een ultimatum stellen of ergens represailles tegenover stellen, dat kan natuurlijk niet.

Stel je voor dat je kind spullen in de fik aan het steken is. De eerste keer zeg je dat ie daarmee moet kappen. Dan nog eens. Maar wanneer deel je een keer een straf uit? Toch niet 10 dagen later? Je moet je woorden snel kracht bijzetten, anders verlies je alle geloofwaardigheid.

Dan komt er op den duur een confict op de Balkan, Kosovo staat op springen... de stabiliteit van Europa staat weer eens op het spel. Wordt het traject via de VN doorlopen om Joegoslaviė aan te vallen? Nee, het is de NAVO die besluit dat een aanval gewenst is, notabene met instemming van Frankrijk en Duitsland. (Waar waren de tienduizenden demonstranten toen?)

In Rwanda vond in 1995 een massaslachting plaats. VN medewerkers ter plaatse spraken van een holocaust; terecht, want op den duur lag de slachtingssnelheid op een hoger niveau dan dat van Nazi-Duitsland in WOII (HP/De Tijd)... Als de VN erkent dat er een holocaust plaatsvindt, zijn zij verplicht om in te grijpen, zo luidt het handvest. Dus wat gebeurt er? Het wordt als genocide aangemerkt en men kan weer rustig gaan slapen.

De VN heeft zichzelf het afgelopen decennium overbodig gemaakt door niet de daad bij het woord te voegen, door geen enkele keer de oorspronkelijke doelstelling in het oog te houden en door hypocriet gedrag van de lidstaten.

Om dat nu allemaal op de VS af te schuiven is een grove overschatting van de VS.

pi_9198686
Hear hear.

Er wordt naar mijn mening steeds veels te lang doorgepraat, meestal als de VN besluit daad bij woord te zetten zijn ze meestal te laat.
En dat daad bij woord zetten wordt ook vaak achterwege gelaten.

When does the hurting stop ? ...
pi_9199050
Maar wat verwacht je dan. Er zitten ik weet niet hoeveel verschillende landen in met hun eigen agenda. Daarom zal ook nooit een europees leger kunnen bestaan. Het werkt gewoon weg niet.
  dinsdag 18 maart 2003 @ 10:27:57 #4
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_9199130
Wederom draait het bij de VN ook om geld...

Om Rwanda een politionele actie uit te voeren, is er gewoon te weinig tegenover. Het brengt gewoon niets op.
Irak daarentegen weer wel. Het is gewoon economisch hartstikke gevoelig.

Bovendien...Rwanda is oud nieuws en de mensen interesseren zich ook niet voor Afrika. Het is een burgeroorlog en die woeden overal. Irak daarentegen was een hele sensatie, dus iedereen is benieuwd omdat de omvang van dit nieuwe conflict wederom zo groot is.
Maar bovenal...Irak heeft wel degelijk invloed op ons dagelijks leven in Nederland. Rwanda weinig tot niets....

Onze vertegenwoordigers in de VN weten toch wel dat we liever onze benzineprijzen niet omhoog zien gaan....

Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_9199230
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 10:05 schreef Ernst het volgende:
Om dat nu allemaal op de VS af te schuiven is een grove overschatting van de VS.
Daar heb je gelijk in maar je bagetallisseert de rol van de VS toch nogal ernstig. Het is het belangrijkste land in de VN dat als geen ander diplomatieke druk op andere lidstaten uitoefent en als geen ander de eigen wil en de eigen belangen probeert door te drukken. Daar is deze oorlog toch wel een ultiem voorbeeld van. Om zo'n rol aan Frankrijk en Rusland toe te dichten is imho een grove overschatting juist vna deze landen.
pi_9199449
De laatste resolutie die de Amerikanen, Britten en Spanjaarden wilden indienen, was de 18e resolutie geweest... need I say more?

De VN lijkt wel een Europese instantie: besluiteloosheid ten top. Steeds maar weer proberen om al pratend problemen op te lossen, om uiteindelijk tot de conclusie te moeten komen dat het weinig nut heeft om te praten met een dictator die al 12 jaar lang de hele wereld voor de gek houdt. Maar in plaats van een andere route te kiezen, praten 'we' gewoon door... De enige reden dat er ueberhaupt inspecteurs in Irak zijn geweest, is vanwege de druk die Amerika op Saddam heeft uitgeoefend. Blijkbaar is dat niet voldoende geweest, dus nu moet het maar op deze manier.

De V.S., G.B. en Spanje (en nu ook Australie) doen het enig juiste in mijn optiek: zij zijn het gesol van Saddam Hussein zat en nemen hun verantwoordelijkheid. Het enige dat spreekt tegen een oorlog is dat er mogelijk een hoop burgerslachtoffers zullen vallen; die vallen er nu ook dankzij de martelingen/massaverkrachtingen/executies die dagelijks plaatsvinden, dus ik zie niet echt in hoe dat een argument kan zijn om geen oorlog tegen Saddam en consorten te beginnen, hoe zeer ik onschuldige slachtoffers ook zal betreuren.

Als het aan de VN ligt, wachten we nog 12 jaar alvorens we misschien een keertje actie ondernemen. Tegen die tijd heeft Saddam zeker massavernietigingswapens, mocht-ie ze nu al niet hebben (waarvan ik vrijwel zeker ben, als je de getuigenverklaringen mag geloven van Iraki's die zijn overgelopen). Wachten 'we' dat moment liever af? Trouwens, ik heb helemaal geen zin om van Saddam of zijn zoons afhankelijk te zijn als de olie opraakt, en alleen Irak nog grote voorraden heeft. Het is Bush niet enkel en alleen om de olie, maar ik neem aan dat hij ook wel weet dat een situatie waarin Saddam of zijn opvolger(s) alleenheersers zijn over de olievoorraden absoluut vermeden moet worden.

God bless America...

/edit

Trouwens, wat ik nog wilde toevoegen:

Als de oorlog is afgelopen, zal pas echt blijken in welke mate Frankrijk, Rusland, Duitsland en China bloed/olie aan hun handen hebben. Want de enige reden dat zij niet militair willen ingrijpen is omdat ze weten dat dan de beerput open gaat...

[Dit bericht is gewijzigd door aa_koch op 18-03-2003 10:55]

Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')