quote:JP lult alsof tie al jaaaaaaren in het vak zit
http://www.parool.nl/1047883356935.htmlBalkenende steunt president Bush
(Van onze politieke redactie)
DEN HAAG - Met het naderen van het uur van de waarheid voor Irak blijven PvdA en CDA van mening verschillen over de wenselijkheid van militair ingrijpen. Daarmee staat het welslagen van de kabinetsformatie op het spel.
CDA-leider en premier Jan Peter Balkenende schaarde zich vanmorgen, vlak voor een nieuwe onderhandelingsronde met PvdA-leider Wouter Bos, achter de Amerikaanse president Bush.
Balkenende scherpte het standpunt van de Nederlandse regering aan door uit te spreken dat hij begrip heeft voor het ongeduld van de Verenigde Staten. Hij wees erop dat de Veiligheidsraad niet had gewild dat uitvoering van de huidige resolutie maanden of jaren zou duren. ''We hebben te lang spelletjes gezien van Saddam Hoessein,'' zei Balkenende. ''Daar kun je niet eeuwig mee doorgaan. Er komt een moment dat je moet zeggen: de tijd is op.''
![]()
Bos stelde zich voorzichtiger op. Hij wilde vanmorgen de uitkomst van de besprekingen in de Veiligheidsraad afwachten. Hij hield de hoop dat de crisis rond Irak zonder oorlog opgelost kan worden en schaarde zich min of meer achter de uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken, Jaap de Hoop Scheffer. Die liet dit weekeinde in het midden wat Nederland zou doen als de Amerikanen geen meerderheid in de Veiligheidsraad weten te krijgen.
Eerder is steeds vanuit de PvdA benadrukt dat beide partijen geen coalitie kunnen vormen als ze het oneens zijn over de wenselijkheid van een oorlog. Zowel PvdA als CDA heeft steeds gezegd dat een nieuwe VN-resolutie wenselijk is alvorens er een oorlog uitbreekt. Beide partijen sloten niet uit dat ze ook zonder resolutie een militair optreden zouden steunen, maar dat is wel afhankelijk van de verhoudingen in de Veiligheidsraad.
De PvdA heeft eerder benadrukt veel belang te hechten aan de Franse opstelling. Vanuit het CDA is eerder gezegd dat steun aan een oorlog 'een stuk moeilijker' wordt als er een veto van Rusland en Frankrijk ligt. Maar de uitspraken van Balkenende van vanochtend duiden erop dat het CDA de Amerikanen zal steunen, ook wanneer de Veiligheidsraad zich tegen actie uitspreekt.
Gisteravond laat hield De Hoop Scheffer zich nog op de vlakte over een eventuele oorlog. Hij zei geen standpunt te willen innemen voorafgaand aan de bijeenkomst van de VN-Veiligheidsraad, later vandaag.
Camiel Eurlings, woordvoerder van de CDA-fractie in de Tweede Kamer, toonde daar vanmorgen begrip voor. ''Het zou vreemd zijn als Nederland voorafgaand aan de discussie al een positie inneemt. Dan hoef je ook geen discussie meer te voeren.''
Nederland laat weer goed zien wat voor volgzaam schaap het is.
Maar goed, hij is premier en hij heeft het dus voor het zeggen...helaas.
quote:Doe jij eens ff normaal
Op maandag 17 maart 2003 14:13 schreef Jozzy het volgende:Sukkel, kan je niet gewoon een artikel lezen en dan je bek houwe?
Nee meteen posten op fok.
quote:Ja, dat is toch zo?
Op maandag 17 maart 2003 14:11 schreef DimeBag het volgende:
''We hebben te lang spelletjes gezien van Saddam Hoessein,'' zei Balkenende. ''Daar kun je niet eeuwig mee doorgaan. Er komt een moment dat je moet zeggen: de tijd is op.''
Dan kan ik net zo goed stellen dat jij de vredesactivisten nalult.
[Dit bericht is gewijzigd door Glacius op 17-03-2003 14:15]
knap dat die amerikanen, welke volgens zo veel overal gelijk op los knallen, pas na 12 jaar op actie overgaan...
quote:Ik vind JP de laatste tijd sowieso een beetje slap overkomen, bij de Irak-kwestie heeft hij geen eigen mening maar loopt hij Bush achterna, en bij de Margarita-kwestie is hij ook al zo amateuristisch bezig...
Op maandag 17 maart 2003 14:11 schreef DimeBag het volgende:[..]
JP lult alsof tie al jaaaaaaren in het vak zit
. Bush nalullen = altijd goed.
Geef mij Kok maar terug!
quote:Inderdaad, er zijn een aantal CDA'rs op den vingers getikt. Want zij spraken zich telkens al uit vóór een discussie (zie navo..Turkije etc etc).
Camiel Eurlings, woordvoerder van de CDA-fractie in de Tweede Kamer, toonde daar vanmorgen begrip voor. ''Het zou vreemd zijn als Nederland voorafgaand aan de discussie al een positie inneemt. Dan hoef je ook geen discussie meer te voeren.''
quote:Zoals velen voor me al zeiden its ALL ABOUT THE OIL !!!!
Op maandag 17 maart 2003 14:15 schreef Dark-D het volgende:
je vergeet dat resolutie 1441 al jaren eerder de mogelijkheid van oorlog gaf....knap dat die amerikanen, welke volgens zo veel overal gelijk op los knallen, pas na 12 jaar op actie overgaan...
Gewoon Wim Kok even terug voor een paar maanden. Serieus. De situatie is te kritiek om aan zo'n boekenwurm als JP over te laten.
quote:
Op maandag 17 maart 2003 14:15 schreef sineloco het volgende:
[afbeelding]
quote:Dus als je nieuw bent in de politiek mag je je niet achter een andere mening scharen ?
Op maandag 17 maart 2003 14:11 schreef DimeBag het volgende:[..]
JP lult alsof tie al jaaaaaaren in het vak zit
. Bush nalullen = altijd goed.
Wouter Bos denkt dat een oorlog tegen Irak de onderhandelingen tussen de PvdA en het CDA onder druk kunnen zetten. Na de informatiebesprekingen van vanmiddag zei Bos dat 'een oorlog tegen Irak de informatie op zijn kop kan zetten.' Vanmorgen herhaalde Bos het standpunt dat de PvdA tegen een oorlog is wanneer er geen tweede resolutie komt. Het CDA heeft hetzelfde standpunt maar premier Balkenende gaf eerder vandaag aan dat er wel 'knopen doorgehakt moeten worden.'
De Veiligheidsraad vergadert vanmiddag over een Brits-Amerikaanse resolutie die een snelle oorlog tegen Irak mogelijk moet maken. Bos ziet toch kansen om een mogelijke oorlog te voorkomen. "We hebben in het verleden vaker gezien dat er op het allerlaatste moment nog iets gebeurt. Dan blijkt de Veiligheidsraad heel flexibel te zijn." Ook twijfelt de PvdA-voorman aan de intentie van de Amerikanen: "Het is op dit moment moeilijk het blufpoker te onderscheiden van echte voornemens." Bos ziet wel dat er redenen kunnen zijn om een oorlog tegen Irak te beginnen: "Oorlog is niet uit te sluiten. Maar dan wel als laatste redmiddel." CDA-onderhandelaar Maxime Verhagen benadrukte vanmiddag nog het belang van de Verenigde Naties: "We moeten het VN-spoor maximaal benutten."
[Copyright 2003, Novum]
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 17-03-2003 14:20]
quote:CDA twijfelt ook sterk aan zjin kwaliteiten. Zal me nix verbazen als hij opstapt. De manier waarop hij commentaar geeft slaat helemaal nergens op. Alsof Saddam JP jarenlang dwars gezeten heeft
Op maandag 17 maart 2003 14:15 schreef Vanquish het volgende:[..]
Ik vind JP de laatste tijd sowieso een beetje slap overkomen, bij de Irak-kwestie heeft hij geen eigen mening maar loopt hij Bush achterna, en bij de Margarita-kwestie is hij ook al zo amateuristisch bezig...
Geef mij Kok maar terug!
quote:Hoezo? Dus alleen omdat Balkenende een mening heeft die jou niet aanstaat, veronderstel je dat hij hier incapabel voor is?
Op maandag 17 maart 2003 14:17 schreef SCH het volgende:
Gewoon Wim Kok even terug voor een paar maanden. Serieus. De situatie is te kritiek om aan zo'n boekenwurm als JP over te laten.
quote:Je wou zeggen dat hij capabel is?
Op maandag 17 maart 2003 14:20 schreef Glacius het volgende:[..]
Hoezo? Dus alleen omdat Balkenende een mening heeft die jou niet aanstaat, veronderstel je dat hij hier incapabel voor is?
quote:Ik kan me niet herinneren dat ik met de klikobak gerammeld heb trol.
Op maandag 17 maart 2003 14:13 schreef Jozzy het volgende:Sukkel, kan je niet gewoon een artikel lezen en dan je bek houwe?
Nee meteen posten op fok.
quote:In deze tijden hebben we een staatsman nodig. Een vertrouwingwekkend persoon met visie. Hij hoeft niet dezelfde mening te hebben als ik, al is dat inderdaad wel prettig. Hij moet in ieder geval een mening hebben. En geen holle echo.
Op maandag 17 maart 2003 14:20 schreef Glacius het volgende:[..]
Hoezo? Dus alleen omdat Balkenende een mening heeft die jou niet aanstaat, veronderstel je dat hij hier incapabel voor is?
quote:Duidelijk
Op maandag 17 maart 2003 14:24 schreef Strolie75 het volgende:
Of je het er mee eens bent of niet, hij neemt in elk geval duidelijk stemming.
Echoecho
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |