abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9142936
Ter kennisneming, vooral voor mensen die thuis pluimvee (is o.a. kippen) hebben, ook voor de hobby!
quote:
Maatregelen vogelpest
14 maart 2003 - Minister Veerman van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft vandaag in verband met de vogelpest een aantal regelingen gepubliceerd:
Opkoopregeling:
Om de meest urgente welzijnsproblemen in de vervoersbeperkingsgebieden van Laren en de Gelderse Vallei op te lossen, is besloten een opkoopregeling open te stellen voor levende vleeskuikens, vleeskalkoenen en vleeseenden. De regeling is op 14 maart van kracht geworden, onder voorbehoud van goedkeuring door de EU. Het kabinet heeft hiervoor op vrijdag 7 maart 10 mln euro beschikbaar gesteld. De opgekochte dieren gaan naar een destructiebedrijf.

Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003:
Pluimveemest in heel Nederland moet afgedekt worden om verspreiding van het virus via mest te voorkomen.

Pluimvee moet nu ook in de rest van Nederland opgehokt worden. De eigenaar, houder of hoeder van pluimvee is verplicht zijn pluimvee op te sluiten in een ruimte, die zodanig is afgeschermd dat wordt voorkomen dat vogels en hun uitwerpselen in deze ruimte kunnen komen. Dit betekent in de praktijk dat het hok een afgesloten gebouw moet zijn of anders moet zijn voorzien van een gesloten dak en verder zo fijn mogelijk gaas.

De eigenaar, houder of hoeder van pluimvee moet er ook voor zorgen dat deze dieren hun verblijfplaats niet verlaten.

De Algemene Inspectiedienst (AID)zal het komende weekend toezien op de naleving van de landelijke ophokplicht. Dat gebeurt door steekproefsgewijze controles in het hele land. Bij overtreding wordt dan de eerste 24 uur nog waarschuwend opgetreden, maar daarna zal worden bekeurd bij overtreding. Binnen de toezichtsgebieden wordt bij overtreding wèl direct bekeurd.

Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003:
In de vervoersbeperkingsgebieden mogen op een bedrijf lege mestzakken en lege containers aangevoerd worden bedoeld voor de opslag van mest. Dat mag alleen met vervoermiddelen die in het ingesloten gebied worden gebruikt. Vervoermiddelen van buiten het gebied, mogen dus niet gebruikt worden.

Bron: http://www.minlnv.nl/cgi-bin/autoframe.pl?snp=/snips/framesets/autoframe.snp&frame=/infomart/persinfo/2003/pb038.htm
Been there, done that!
pi_9163770
Geen reactie?

Nog mensen die er negatieve / positieve ervaringen mee hebben?

Ik weet er aardig wat vanaf, dus mocht er iemand zijn die een inhoudelijke vraag heeft dan kan ik altijd proberen antwoord te geven.

Been there, done that!
pi_9163897
quote:
Op zondag 16 maart 2003 20:56 schreef Madbull het volgende:
Geen reactie?

Ik weet er aardig wat vanaf, dus mocht er iemand zijn die een inhoudelijke vraag heeft dan kan ik altijd proberen antwoord te geven.

Nou als je er veel vanaf weet dan heb ik nog wel een vraagje...

Moet ik mij zorgen maken om mijn kakatoe, moet ik die ook binnenhouden(hij heeft een buitenverblijf waar hij met goed weer overdag in mag, nu hou ik hem maar binnen voor de zekerheid).

Is die ziekte dus ook gevaarlijk voor andere vogels?

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 21:03:41 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9163956
Moet mn kip ook binnen
Loopt gewoon in de achtertuin
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_9164125
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:03 schreef yvonne het volgende:
Moet mn kip ook binnen
Loopt gewoon in de achtertuin
Kort antwoord Is ook in beginpost te lezen. Al het pluimvee in NL moet "opgehokt" worden. Dus ook jou kippetje. Dus mag ook in buitenverblijf, als het maar een dak (ev.t gaas / zeil) bevat. Zodat er geen "wilde" vogels met jou kip in contact kunnen komen.

De vraag van Erodome wordt een iets uitgebreider antwoord. Ff geduld.

Been there, done that!
pi_9164572
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou als je er veel vanaf weet dan heb ik nog wel een vraagje...

Moet ik mij zorgen maken om mijn kakatoe, moet ik die ook binnenhouden(hij heeft een buitenverblijf waar hij met goed weer overdag in mag, nu hou ik hem maar binnen voor de zekerheid).

Is die ziekte dus ook gevaarlijk voor andere vogels?

Veel is natuurlijk betrekkelijk, maar ik werk bij de overheid en heb er dagelijks mee te maken. Alleen de regelingen veranderen elke dag, dus ik ben ook niet alwetend. Je kunt er dus ook geen rechten aan ontlenen

Allereerst de definitie van pluimvee:

quote:
Onder pluimvee vallen: kippen, kalkoenen, parelhoenders, eenden, ganzen, zwanen, kwartels, duiven, fazanten, pauwen, patrijzen en loopvogels (struisvogels, emoes en nandoes). Ook minder bekende soorten van de families grootpoothoenders, hokko's en hoatzin worden ertoe gerekend. Het maakt hierbij niet uit of de dieren bedrijfsmatig of voor de hobby worden gehouden. Bij duiven gaat het alleen om dieren die voor consumptie worden gehouden (dus niet om postduiven).
Dus volgens mij is jou kakatoe geen pluimvee.

Je houdt hem nu echter binnen voor alle zekerheid, zou ik ook doen! (neem trouwens aan dat je niet in het besmette gebied woont?) anders zou ik hem zeker weten binnen houden for the time being.

Zoals ik ook al tegen Yvonne zei, je kip en ander gevogelte mag gewoon naar buiten. Als het maar afgeschermd is van wilde vogels. Het liefst d.m.v. een dak o.i.d.

Duidelijk?

Wil je meer weten dan kun je ook hier terecht:

http://www.minlnv.nl/vogelpest/

Het LNV-Loket 0800-2233322 Openingstijden: ma-vr 08:30 tot 20:00 uur za-zo 09:00 tot 17:00

Been there, done that!
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 21:27:04 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9164646
Ah, dus ze moet gewoon in dr ren, permanent tot de regeling over is, oké
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_9164825
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:27 schreef yvonne het volgende:
Ah, dus ze moet gewoon in dr ren, permanent tot de regeling over is, oké
Precies. You get the point! Ik doe geen uitspraken over de boetes e.d. Maar neem maar van mij aan dat ze niet te zuinig zijn. Rib uit je lijf. Ook al is het er maar eentje.
Been there, done that!
pi_9164845
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:24 schreef Madbull het volgende:

[..]

Veel is natuurlijk betrekkelijk, maar ik werk bij de overheid en heb er dagelijks mee te maken. Alleen de regelingen veranderen elke dag, dus ik ben ook niet alwetend. Je kunt er dus ook geen rechten aan ontlenen

Allereerst de definitie van pluimvee:
[..]

Dus volgens mij is jou kakatoe geen pluimvee.

Je houdt hem nu echter binnen voor alle zekerheid, zou ik ook doen! (neem trouwens aan dat je niet in het besmette gebied woont?) anders zou ik hem zeker weten binnen houden for the time being.

Zoals ik ook al tegen Yvonne zei, je kip en ander gevogelte mag gewoon naar buiten. Als het maar afgeschermd is van wilde vogels. Het liefst d.m.v. een dak o.i.d.

Duidelijk?

Wil je meer weten dan kun je ook hier terecht:

http://www.minlnv.nl/vogelpest/

Het LNV-Loket 0800-2233322 Openingstijden: ma-vr 08:30 tot 20:00 uur za-zo 09:00 tot 17:00

Nee ik woon niet in het besmette gebied(woon in flevoland), maar als ik naar mijn ouders en schoonfolks moet dan moet ik wel door het gebied heen waar een vervoersverbod geld.

Nou ja hij moet maar even binnenblijven, zal hij niet blij mee zijn, maarja daar komen we ook wel weer uit...
Ook maar even geen zielige duiven mee naar huis nemen om te verzorgen dus(nu maar hopen dat ik niet zo'n zieltje tegenkom).

Zal ff op de site kijken voor verdere info.
Ben erg benieuwd of de ziekte ook gevaarlijk is voor andere soorten.

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 21:45:38 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9165216
Ander vraagje, hoe had ik dit moeten weten als jij het niet gepost had

Komt het maandag in de krant ofzo?

pi_9165302
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee ik woon niet in het besmette gebied(woon in flevoland), maar als ik naar mijn ouders en schoonfolks moet dan moet ik wel door het gebied heen waar een vervoersverbod geld.

Nou ja hij moet maar even binnenblijven, zal hij niet blij mee zijn, maarja daar komen we ook wel weer uit...
Ook maar even geen zielige duiven mee naar huis nemen om te verzorgen dus(nu maar hopen dat ik niet zo'n zieltje tegenkom).

Zal ff op de site kijken voor verdere info.
Ben erg benieuwd of de ziekte ook gevaarlijk is voor andere soorten.

Hij valt niet onder de noemer pluimvee, dus volgens mij kun je met een gerust hart slapen. Alleen als ik jou was zou ik elk potentieel risico willen vermijden momenteel. Ik kan je er nog geen 100 % antwoord op geven, ik heb me de afgelopen dagen toegespits op pluimvee, en niet op kakatoe's e.d. Ik zal het morgen eens vragen. Je hoort nog van me. Schiet me anders ook ff op andere manier aan. B.v.d.

Dat geldt zeker weten voor die duiven! Momenteel zeker niet doen! Vragen om problemen. Ook als je ze vervoert nl...

Been there, done that!
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 21:49:05 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9165325
Andere vraag, ben je echt boer

pi_9165417
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:45 schreef yvonne het volgende:
Ander vraagje, hoe had ik dit moeten weten als jij het niet gepost had

Komt het maandag in de krant ofzo?

Het is in de landelijke media geweest (de dekking over heel nederland kan ik niet bekijken natuurlijk). Maar de regeling is vrijdagavond afgekondigd en volgens mij is er genoeg over geschreven c.q. discussie geweest over op TV.

Mijn tip is, als je pluimvee hebt, kijk geregeld even op de site van het ministerie van LNV.

Daarom heb ik dit topic ook geopend, om beetje voorlichting te geven, om zo onduidelijkheden uit de wereld te helpen. Ook al zal het misschien op "kleine" schaal zijn.

Maar goed, jullie kunnen de mensen in jullie omgeving nu natuurlijk ook waarschuwen! Ophokken die hap

Been there, done that!
pi_9165460
Ik zag vandaag anders nog genoeg kippen rondlopen hierzo. Hier kunnen ze nog wel wat bekeuringen uitschrijven...
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 21:53:58 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9165475
Ik kijk bitter weinig TV, vandaar

Maar ik vind het heel erg goed dat je het hier ook bericht, er zijn hopelijk nog meer mensen die geen TV kijken

pi_9165514
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:49 schreef yvonne het volgende:
Andere vraag, ben je echt boer
Diep in mn hart wel

Maar niet boerenzoon en in nl. is het niet mogelijk om zo ff een boerenbedrijf te starten --> miljoenen nodig. Heb wel de benodigde affiniteit met de Landbouw (familie heeft melkveebedrijf --> koeien).

Werk zelf bij de overheid.

Been there, done that!
  zondag 16 maart 2003 @ 21:55:19 #17
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_9165519
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:53 schreef Lexie het volgende:
Ik zag vandaag anders nog genoeg kippen rondlopen hierzo. Hier kunnen ze nog wel wat bekeuringen uitschrijven...
Ja maar jij woont dan ook wel in het grootste van Nederland
pi_9165613
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:53 schreef Lexie het volgende:
Dat is het probleem, de controleurs kunnen niet vliegen. Er worden genoeg vervoerscontroles gehouden, waar dat ook onder valt (ophokken). Alleen je kunt niet iedereen opschrijven of course. Net zoals mensen die te hard rijden, daar wordt ook niet iedereen altijd gepakt.

Het is echter nodig om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Het is al een ramp

Been there, done that!
pi_9165661
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:53 schreef yvonne het volgende:

Maar ik vind het heel erg goed dat je het hier ook bericht, er zijn hopelijk nog meer mensen die geen TV kijken

Sla je zaterdagkrant er dan nog maar een keer op na. Lijkt me vreemd dat het er niet in staat Evt. net zoals in contracten ook de kleine lettertjes lezen

Er waren ook genoeg views, maar tot vanavond geen vragen! In ieder geval bedankt voor het complimentje enzo! Hoop dat jij en anderen er wat aan hebben.

Been there, done that!
pi_9165671
Hoe zit het met het vervoer van andere dieren,die op een plek staan waar ook kippen zijn?
  Admin zondag 16 maart 2003 @ 22:02:49 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_9165765
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:55 schreef Madbull het volgende:

[..]

Diep in mn hart wel

Maar niet boerenzoon en in nl. is het niet mogelijk om zo ff een boerenbedrijf te starten --> miljoenen nodig. Heb wel de benodigde affiniteit met de Landbouw (familie heeft melkveebedrijf --> koeien).

Werk zelf bij de overheid.

Gaaf!!!
M'n opa was boer, alle vakanties daar doorgebracht, en we gaan hopeloos offtopic

Maar goed, boer, koeien, jawel, we zijn weer ontopic

pi_9165815
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:00 schreef sig000 het volgende:
Hoe zit het met het vervoer van andere dieren,die op een plek staan waar ook kippen zijn?
De hamvraag is steeds binnen of buiten de besmette gebieden?

Feit is dat als het niet nodig is, niet doen. Maar als je antwoord geeft krijg je specifieker antwoord.

Been there, done that!
pi_9165891
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:02 schreef yvonne het volgende:

[..]

Gaaf!!!
M'n opa was boer, alle vakanties daar doorgebracht, en we gaan hopeloos offtopic

Maar goed, boer, koeien, jawel, we zijn weer ontopic

je kunt me er over aanschieten op msn / icq ofzo altijd leuke onderwerpen

Had je opa geen kippen? [/hier stopt offtopic]

Been there, done that!
  zondag 16 maart 2003 @ 22:07:56 #24
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_9165902
hmm, bij ons in het hok vliegen de mussen vrolijk rond, dat mag vast niet...
pi_9165913
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:04 schreef Madbull het volgende:

[..]

De hamvraag is steeds binnen of buiten de besmette gebieden?

Vanuit het besmette gebied met paarden reizen mag dat nog?
pi_9166003
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:08 schreef sig000 het volgende:

[..]

Vanuit het besmette gebied met paarden reizen mag dat nog?

Kortweg: nee! Uitleg op site (binnen beperkingsgebied geldt):

Paarden
Alle vervoer van paarden van of naar een bedrijf waar (ook) pluimvee wordt gehouden, is verboden. Paarden afkomstig van bedrijven met pluimvee, mogen ook niet voor paardrijden van het bedrijf af.

Been there, done that!
pi_9166141
quote:
Op zondag 16 maart 2003 22:11 schreef Madbull het volgende:

[..]

Kortweg: nee! Uitleg op site (binnen beperkingsgebied geldt):

Paarden
Alle vervoer van paarden van of naar een bedrijf waar (ook) pluimvee wordt gehouden, is verboden. Paarden afkomstig van bedrijven met pluimvee, mogen ook niet voor paardrijden van het bedrijf af.

Bedankt. . We eten veel kip binnenkort. .
  † In Memoriam † maandag 17 maart 2003 @ 10:09:42 #28
7074 moussy
kuttekop
pi_9173086
quote:
Op zondag 16 maart 2003 21:53 schreef yvonne het volgende:

Ja hoor hier nog één.... mn arme kippies Als ze vanavond naar bed gaan zal ik het hok dicht doen.... nu maar hopen dat ze niet al te hard gaan schreeuwen morgenochtend omdat ze er uit willen. Ze lopen al 4 jaar gewoon los door mn tuin heen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 17 maart 2003 @ 16:09:49 #29
18772 pos
@@sweet@@
pi_9182260
quote:
Oke een vraagje, over een maandje als het lekker weer is zit mijn papagaai altijd los in de boom in Hilversum. Kan dit kwaad? en verspreid het virus zich door de lucht?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_9185132
Bij mij op de volkstuin in Amsterdam vliegt vanalles wild rond. Onder andere stadsduiven, houtduiven, tortels, eenden, waterhoenen en talloze hier niet verder op te sommen vogels waaronder beschermde soorten.
Vlakbij is een boerderij, er zijn maneges en allerlei plekken met beestenspul. Bovendien ligt het gebied omsloten door drukken nationale verkeersaders. Lopen de vogels op de tuin gevaar?

Wat zijn de symptomen van vogelpest? Vorig jaar hebben we jonge duiven gedood die gele bulten hadden en kale plekken en vergroeide snavels. Is dat de pest?

Op mijn tuin ligt nu het seizoen nog niet begonnen is overal vogelpoep onder de bomen: kan dat besmet zijn?

Ik ben vreselijk bezorgd over de zeldzamere vogels en ook heel bang dat er een soort vogelafkeer bij mensen ontstaat.

Doen mensen er goed aan wild zg 'pluimvee' zoals de eendjes en duiven niet meer te voederen in de hoop dat ze sneller dood gaan of vertrekken? Of moeten we ze juist helpen...

Ik hoop dat je al deze vragen kan beantwoorden ook als er in en rond Amsterdam geen risico is maar elders wel. Ook daar zijn mensen die wilde vogels vertroetelen.

pi_9191953
quote:
Op maandag 17 maart 2003 16:09 schreef pos het volgende:

[..]

Oke een vraagje, over een maandje als het lekker weer is zit mijn papagaai altijd los in de boom in Hilversum. Kan dit kwaad? en verspreid het virus zich door de lucht?

Ik denk dat de verwarring vooral komt door het woord "vogelpest", ikzelf raak door deze vragen soms ook een beetje in vertwijfeling, maar goed de wetsteksten hebben het steeds over pluimvee-verboden, en daar vallen de kakatoe en de papagaai volgens mij niet onder. Dus geen risico-dieren. Laat hem in ieder geval voor alle zekerheid niet in contact komen met wilde vogels / eenden.

De verspreiding vind vooral plaats door versleping van mest, en direct contact, maar via de lucht ook (naar mijn mening iig... weet niet of het officieel bevestigd is e.d.). Het eerste geval gaf een duidelijk beeld, de veehouder trof bij de luchtinlaat een grote hoeveelheid dode dieren aan en dit ging later verder door de hele stal (kwestie van uren).

Been there, done that!
pi_9192431
quote:
Op maandag 17 maart 2003 17:57 schreef Lurky het volgende:
Bij mij op de volkstuin in Amsterdam vliegt vanalles wild rond. Onder andere stadsduiven, houtduiven, tortels, eenden, waterhoenen en talloze hier niet verder op te sommen vogels waaronder beschermde soorten.
Vlakbij is een boerderij, er zijn maneges en allerlei plekken met beestenspul. Bovendien ligt het gebied omsloten door drukken nationale verkeersaders. Lopen de vogels op de tuin gevaar?
Amsterdam ligt dan wel niet in een gevaarlijke zone, maar op het moment loopt elk dier dat onder pluimvee valt gevaar. Dus ook de eenden op je volkstuin.
quote:
Wat zijn de symptomen van vogelpest? Vorig jaar hebben we jonge duiven gedood die gele bulten hadden en kale plekken en vergroeide snavels. Is dat de pest?
Wat zijn de symptomen van pluimvee dat is besmet met vogelpest?
De ziekte is herkenbaar aan zwellingen aan de kop en hals en aan verkleuring van de kam. Klassieke vogelpest is zeer besmettelijk. De incubatietijd bedraagt ongeveer 10 dagen. De ziekte verloopt daarna snel, met in de meeste gevallen de dood tot gevolg. Via laboratoriumtests wordt de diagnose van vogelpest definitief vastgesteld.

De symptomen die jij noemt lijken me niet slaan op vogelpest, maar eerder op een andere ziekte, voor deskundig advies daarover zou je een dierenarts moeten raadplegen.

quote:
Op mijn tuin ligt nu het seizoen nog niet begonnen is overal vogelpoep onder de bomen: kan dat besmet zijn?
Alles is mogelijk momenteel, dit is verder niet in te schatten, mocht het pluimveemest zijn dan is het momenteel verplicht om de hoop af te dekken met plastic, om te voorkomen dat wilde vogels (kraaien vooral) er mee gaan slepen.

Uit jou verhaal proef ik dat het gewone "poep" is, die je overal in NL op straat vind? dus beetje ondoenlijk om daar iets mee te doen.

quote:
Ik ben vreselijk bezorgd over de zeldzamere vogels en ook heel bang dat er een soort vogelafkeer bij mensen ontstaat.
Ik denk dat dit reuze meevalt, het is een feit dat er dierziektes zijn, net zoals er duizenden ziektes bekend zijn bij de mens. Wij krijgen toch ook niet een afkeer van onszelf? Het is een enorme strop voor de hele pluimveehouderij.

Zoals ik eerder ook al zei de zeldzame vogels lopen volgens mij geen gevaar, alleen zeldzame kippen wel weer, en die zijn er toch ook nog weer... daar vrees is ook het ergste voor... zal lang duren om daar weer een gezonde populatie van te krijgen...

quote:
Doen mensen er goed aan wild zg 'pluimvee' zoals de eendjes en duiven niet meer te voederen in de hoop dat ze sneller dood gaan of vertrekken? Of moeten we ze juist helpen...
Nee hoor, gewoon lekker blijven voeren, anders ben je toch alleen maar bezig met het verplaatsen van het probleem, het is juist beter dat ze op dezelfde plaats blijven.

Neemt niet weg dat sommige mensen het voeren van de eendjes overdrijven Hele broden drijvend op het water is nou ook weer niet goed vandaar al die eenden die nauwelijks nog kunnen vliegen omdat ze te dik zijn...

quote:
Ik hoop dat je al deze vragen kan beantwoorden ook als er in en rond Amsterdam geen risico is maar elders wel. Ook daar zijn mensen die wilde vogels vertroetelen.
Ik heb mijn best gedaan in ieder geval
Been there, done that!
  † In Memoriam † dinsdag 18 maart 2003 @ 09:45:33 #33
7074 moussy
kuttekop
pi_9198264
mn kippies zitten in hun hok met ren, maar tis een verschrikking om aan te zien en aan te horen
pi_9202568
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 09:45 schreef moussy het volgende:
mn kippies zitten in hun hok met ren, maar tis een verschrikking om aan te zien en aan te horen

Dit is nodig om de verspreiding te voorkomen... ik kan er ook weinig aan doen

Been there, done that!
pi_9202744
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 12:50 schreef Madbull het volgende:

Hoe lang kan zo'n epidemie duren eigenlijk ?
Je had het over een incubatietijd van 10 dagen...
Dat gaat maar door en door, dus ik kan me maanden voorstellen???
pi_9215775
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 12:58 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Hoe lang kan zo'n epidemie duren eigenlijk ?
Je had het over een incubatietijd van 10 dagen...
Dat gaat maar door en door, dus ik kan me maanden voorstellen???

Inderdaad hier heb je helemaal gelijk!

Het kan nog maanden duren (denk ook maar terug aan de MKZ vorig jaar.).

Momenteel kunnen we alleen "hopen" dat het niet buiten het gebied "barneveld" uitbreidt.

Been there, done that!
  † In Memoriam † dinsdag 18 maart 2003 @ 22:57:12 #37
7074 moussy
kuttekop
pi_9219304
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 12:50 schreef Madbull het volgende:

[..]

eind van de middag zijn ze weer los gegaan
pi_9225999
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 22:57 schreef moussy het volgende:

[..]

eind van de middag zijn ze weer los gegaan

Zelf weten... maar bedenk wel dat je ze zo ook niet hebt laten wennen aan het binnen zitten... als jij zeurt om een ijsje bij je vriend / man / vul zelf in, krijg je hem toch ook niet altijd?

En mocht er een controleur langskomen dan heb je pech

Verder is het toch belangrijk om ze momenteel binnen te houden om verdere verspreiding te voorkomen... als iedereen de kippen weer loslaat dan weet ik het niet

Been there, done that!
  woensdag 19 maart 2003 @ 10:53:45 #39
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_9226082
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 21:06 schreef Madbull het volgende:

[..]

Inderdaad hier heb je helemaal gelijk!

Het kan nog maanden duren (denk ook maar terug aan de MKZ vorig jaar.).

Momenteel kunnen we alleen "hopen" dat het niet buiten het gebied "barneveld" uitbreidt.

Ja idd.... zou niet best zijn etc....
(Voor paardjes wereld dan in mijn geval) ...
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_9226760
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:53 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Ja idd.... zou niet best zijn etc....
(Voor paardjes wereld dan in mijn geval) ...

Idd... maar het aantal besmette bedrijven loopt nog steeds op... en het gebied wordt steeds iets groter...

Paarden, pony's e.d.
Voor het vervoer van eenhoevigen, dat zijn paarden, pony's en andere paardachtigen, gelden alleen in de 10 km-gebieden beperkingen, in de rest van het land niet.

Voor de duidelijkheid een kaart van het besmette gebied "De Gelderse Vallei":

Vervoersbeperkingsgebied Breskens:

Vervoersbeperkingsgebied Goirle

Bij nieuwe gevallen kunnen de gebieden groter worden, dus voor de laatste informatie kijken op http://www.minlnv.nl/vogelpest/

Been there, done that!
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2003 @ 12:11:34 #41
7074 moussy
kuttekop
pi_9228205
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:50 schreef Madbull het volgende:

[..]

Zelf weten... maar bedenk wel dat je ze zo ook niet hebt laten wennen aan het binnen zitten... als jij zeurt om een ijsje bij je vriend / man / vul zelf in, krijg je hem toch ook niet altijd?

Ik heb het in overleg gedaan met een pluimveehouder die ook alles los heeft lopen. Mijn kippen begonnen elkaar te slopen in het hok. Als ik van mijn kippen af wil, dan moest ik ze maar in het hok laten zitten. Door de stress zouden ze elkaar doodpikken en door de stress zouden ze extra bevattelijk zijn voor ziekte's.
quote:
En mocht er een controleur langskomen dan heb je pech
Deze pluimveehouder vertelde ook dat er helemaal geen boete's uitgedeeld worden....
quote:
Verder is het toch belangrijk om ze momenteel binnen te houden om verdere verspreiding te voorkomen... als iedereen de kippen weer loslaat dan weet ik het niet
De verspreiding vind ook plaats via de lucht, mijn kippen zaten in hun hok met hun buitenren. De buitenren daar komt toch ook buitenlucht in....?!

Mijn kippen blijven voorlopig mooi nog even los.

[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 19-03-2003 12:17]

pi_9271215
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 12:11 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik heb het in overleg gedaan met een pluimveehouder die ook alles los heeft lopen. Mijn kippen begonnen elkaar te slopen in het hok. Als ik van mijn kippen af wil, dan moest ik ze maar in het hok laten zitten. Door de stress zouden ze elkaar doodpikken en door de stress zouden ze extra bevattelijk zijn voor ziekte's.
[..]

Als hij binnenkort opgeschreven wordt dan heb ik er geen problemen mee in ieder geval, hij brengt de rest van zijn collega's in gevaar, waar hij ook maar gevestigd is.

Je stressverhaal is leuk geschreven, maar ze mogen naar buiten, als je de bovenkant maar afdekt net als een dicht dak. Het gaat erom dat wilde vogels geen uitwerpselen in de ren kunnen laten vallen, of om het directe contact met wilde vogels te voorkomen.

quote:
Deze pluimveehouder vertelde ook dat er helemaal geen boete's uitgedeeld worden....
[..]
Geen boete, maar wel proces-verbaal, daarna volgt automatisch een schikking per post (CJIB) of je moet voorkomen. Misschien dat er voor hobbymatig gehouden dieren iets soepeler opgetreden wordt, maar ik ga er in ieder geval niet van uit.
quote:
De verspreiding vind ook plaats via de lucht, mijn kippen zaten in hun hok met hun buitenren. De buitenren daar komt toch ook buitenlucht in....?! Mijn kippen blijven voorlopig mooi nog even los.
De hoofd verspreiding vind plaats via direct contact of versleep van mest bijv. Heb ik al een paar keer vermeld toch? Daarnaast kan het volgens mij ook via de lucht, maar in veel mindere mate, officieel helemaal niet volgens mij. Alleen de inzichten veranderen weleens vaker. Ik heb de situatie al geschetst van die pluimveehouder die het begin van de sterfte aantrof in de directe omgeving van zijn luchtinlaat.

Dat je ze nu weer vrij los laat lopen moet je lekker zelf weten, ik zit er in ieder geval niet mee

Ik probeer hier alleen een klein beetje duidelijkheid te scheppen richting de rest, het geldt dus nog steeds: Kippen binnen, of in buitenren met een dak er boven en fijn gaas aan de buitenkant!

Been there, done that!
  † In Memoriam † zondag 23 maart 2003 @ 11:47:50 #43
7074 moussy
kuttekop
pi_9314414
quote:
Ophokken niet overal verplicht
In een groot deel van Nederland mogen AI-gevoelige dieren weer naar buiten: de ophokplicht geldt alleen nog voor de toezichtsgebieden en voor een zone van ca. 10 km rondom toezichtsgebied Gelderse Vallei, het zgn. ophokgebied.
Op deze website vindt u vanaf vandaag nu ook informatie over de geldende maatregelen in het ophokgebied.

home.zonnet.nl/jacobenludy

www.minlnv.nl/

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1284&i=699&t=694
pi_9333441
Beschrijving van het gebied zoals het nu is, waar nu nog ophokplicht geldt:

Hou zelf ook de site in de gaten want ik kan niet altijd direct belangrijke wijzigingen plaatsen.

Been there, done that!
  maandag 24 maart 2003 @ 16:48:26 #45
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_9341775
Hmm, Madbull, je bent nu niet meer de enigste boer op het forum, mijn verhaal!!!

Ik Woon in Putten (besmet gebied, 10 km zone)
ik werk zaterdag op de radio in Renswoude.
Ik studeer in Dronten, en ik ben PKP (profilering kaderfunctionaris pluimveehouderij)

en het kippen berdijf (vleeskuiken moederdieren) waar ik werk is geruimd, was officieel verdacht van de pest.

dus ja, ik zit er redelijk diep in zeg maar

maar ik vind dat madbull goede info geeft

het einde is gewoon nog niet in zicht .......

Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_9350034
quote:
Op maandag 24 maart 2003 16:48 schreef johnplayer het volgende:
Hmm, Madbull, je bent nu niet meer de enigste boer op het forum, mijn verhaal!!!
Eindelijk, ik voelde me al zo eenzaam
quote:
Ik Woon in Putten (besmet gebied, 10 km zone)
ik werk zaterdag op de radio in Renswoude.
Ik studeer in Dronten, en ik ben PKP (profilering kaderfunctionaris pluimveehouderij)
Aha, nou goed hier zal ik verder niet op ingaan, offtopic Maar je band met de pluimveesector is duidelijk. Niet op een ouderlijk bedrijf als ik het zo lees?
quote:
en het kippen berdijf (vleeskuiken moederdieren) waar ik werk is geruimd, was officieel verdacht van de pest. dus ja, ik zit er redelijk diep in zeg maar
In de buurt van Putten dus neem ik aan?
quote:
maar ik vind dat madbull goede info geeft het einde is gewoon nog niet in zicht .......
Dank je wel voor het compliment En inderdaad het einde is nog lang niet in zicht, maar ben wel blij dat het eigenlijk in het midden van Nederland blijft. Het is echter wel bedenkelijk dat er steeds nieuwe gevallen aan de rand van dat gebied bij komen... Je kunt er nog geen touw aan vastknopen...

Nog een keertje een foto van het gebied waarin het ophokken van de dieren nog verplicht is... de andere werkt niet meer ivm update:

Been there, done that!
  maandag 24 maart 2003 @ 22:42:09 #47
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_9351150
Nee, heb geen ouderlijk bedrijf, maar werk wel veelk in de sector.

op de avond van de brand van het bedrijf van schimmel, hadden wij van de radio een extra uitzending over de Pest, en de hele situatie, het rook buiten naar gegrilde kip, het was een hele speciale avond......

dat bedrijf waar ik werk, was in Terschuur, aan de andere kant van de A1 van renswoude,

en een bedrijf in putten, waar een vriend van me werkt is vandaag geruimd op de goede manier, zoals ze dat ook in '91 deden tijdens de NCD virus (new castle deasise) pseudo vogelpest (wordt tegenwoordig preventioef tegen ge-ent).
dan doen ze dus de lammelen aan de zijkant van de schuur dicht, en de ventilatoren uit. en dan blazen ze in een kwartier die hele stal vol met gas.
en dan zijn binnen dat kwartier alle dieren dood.

maar goed, wat mij het meeste verontrust is onze regering, want het is geen publiek geheim dat de regering graag van de geldersche vallei en de Veluwe, een groot recreatie gebied wil maken. dat zze niet meteen begonnen zijn met ruimen, maar eerst meer dan een week gewacht hebben, en dan nog met kleine aantallen, het kan er bij mij niet in dat ze dit zo heel erg vnden dat er nu weer agrariers over de kop gaan..

maar goed, als je alle dagen werkt ben je een makkelijke prooi.

greetzz

Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_9403734
Beneden-Leeuwen nu ook verdacht. Het gaat een groter gebied worden,lijkt het.
  † In Memoriam † zaterdag 29 maart 2003 @ 03:04:04 #49
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_9445198
quote:
Geen reactie?

Mooi, dan kan jij mij misschien uitleggen waarom al die kippen in Wageningen niet dood hoeven terwijl die arme hobbieboeren wel slachtoffer worden
Al die kippen die nu preventief afgemaakt worden...
Zal allemaal wel zijn om de verspreiding van dat virus tegen te gaan..maar..
Virusjes gaan door de lucht..
De ruimingen en dode dieren liggen op bergen buiten..

Ergens bij Wageningen mogen loodsen vol met kipachtigen blijven leven..
Hobbieboertjes lijken half suicidaal doordat ook hun supergezonde beestjes afgemaakt moeten worden..

quote:
Informatie Vogelpest
Iedereen met pluimvee moet zich melden bij LNV
Klassieke Vogelpest (Aviaire Influenza) is een zeer besmettelijke pluimveeziekte, die veroorzaakt wordt door het H7N7 virus. Dit type is zeer besmettelijk voor pluimvee. Vanwege het grote besmettingsgevaar van het virus, worden er strenge maatregelen genomen om het virus te bestrijden.
De ziekte behoort tot de Europese A-ziekten. Het is daarom verplicht deze ziekten volgens de Europese regelgeving te bestrijden. De lijst van A-ziekte omvat 15 ziekten waaronder mond- en klauwzeer (MKZ), klassieke varkenspest en dus ook klassieke vogelpest. De maatregelen die genomen worden betreffen de volgende soorten:

de pluimveesoorten kippen, kalkoenen, kwartels, parelhoenders, eenden, ganzen, zwanen, duiven, fazanten, pauwen en patrijzen, met dien verstande dat onder "duiven" alleen voor consumptie gehouden duiven worden bedoeld.
de loopvogels struisvogels, emoes en nandoes.
De bestrijding houdt in, dat bij een besmetting of ernstige verdenking van Klassieke Vogelpest rond een besmettingshaard (een pluimveebedrijf of particulier adres), zones worden onderscheiden van 1 kilometer, 3 kilometer en 10 kilometer. In de zone van 1 kilometer rond het besmette of ernstig verdachte adres wordt al het pluimvee preventief gedood. In de zone van 3 kilometer worden alle bedrijven met pluimvee onderzocht op vogelpestverschijnselen. In de zone van 10 kilometer rond het bedrijf gelden vervoersbeperkingen.

Vaccinatie is niet mogelijk
Het ministerie heeft laten onderzoeken of klassieke vogelpest door vaccinatie kan worden bestreden. Op dit moment vormt vaccineren van pluimvee geen alternatief voor de bestrijdingsmethode, om met name twee redenen. Ten eerste verhindert vaccineren van gezonde dieren in een besmet gebied de verspreiding van de ziekte niet. Gevaccineerde dieren blijven namelijk wel drager (en dus verspreider) van het virus. Ten tweede maken de dieren die gevaccineerd zijn dezelfde antistoffen aan als wanneer ze besmet zouden zijn met vogelpest. Op dit moment is er geen test die het verschil tussen gevaccineerde en besmette dieren kan vaststellen.

Instelling bufferzone
Minister Veerman heeft besloten om ten noorden en zuiden van het toezichtsgebied De Gelderse Vallei een bufferzone in te stellen. Wageningen valt in de zuidelijke bufferzone. Dit betekent dat al het pluimvee wordt geruimd. De ruiming geldt voor zowel commerciële bedrijven als hobbydierhouders.

Pluimvee in bufferzone wordt gedood
Op basis van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD) is iedereen die pluimvee heeft in de bufferzone verplicht om deze dieren te melden. De Algemene Inspectiedienst AID ziet erop toe dat deze verplichting nageleefd wordt. In het belang van de bestrijding van het virus zal dit pluimvee gedood en afgevoerd moeten worden. Wat u moet doen en wat u vervolgens kunt verwachten wordt hierna beschreven.

Iedereen met pluimvee moet zich melden
Inwoners van Wageningen (met uitzondering van Wageningen-Hoog) die pluimvee hebben moeten zich melden zich via 0800-2233322. Via een keuzemenu wordt u doorverbonden met een medewerker aan wie u de melding kunt doen. Wanneer u twijfelt moet u zich in ieder geval melden. De RVV beslist uiteindelijk welke adressen bij die grenssituaties wel of niet geruimd zullen worden.

Wat moet u melden
Wanneer u via het nummer 0800-2233322 bij de meldingsopname komt, worden van u de volgende gegevens gevraagd:
- naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer
- soort dieren
- hoe zijn de dieren gehuisvest
- aantallen per soort
- bijzonderheden

Wat gebeurt er als u gemeld hebt
Nadat u de melding hebt gedaan, maakt de RVV een planning voor het team dat de dieren ophaalt. Dit team bestaat uit een dierenarts, iemand die registreert en iemand die de ontsmetting van het dierenverblijf doet. Het team neemt vooraf telefonisch contact met u op, om aan te geven wanneer zij naar verwachting zullen komen.

Hoe gaat het ruimen
De dierenarts zal het pluimvee inspuiten met een dodelijke injectie (T61). Het dier zal nadat het is ingespoten spoedig sterven. In speciale afgesloten zakken worden de dode dieren afgevoerd. De ploeg zorgt dus voor het afvoeren van de dode dieren. Nadat de dieren zijn afgevoerd, zal de ontsmetter het verblijf van de dieren ontsmetten. Alle gebruikte spullen worden in afgesloten zakken weer meegenomen.
Na 14 dagen kunt u zelf het dierenverblijf schoonmaken en vervolgens ontsmetten met een van de aangewezen ontsmettingsmiddelen (zie www.minlnv.nl/vogelpest).

De administratieve afhandeling
U zal gevraagd worden om een afstandsverklaring te ondertekenen. Daarmee verklaart u dat de in de verklaring gemelde dieren gedood zijn en zijn afgevoerd. Op basis hiervan krijgt u later, na ca. 14 dagen een zogenaamde forfaitaire vergoeding. Dit is een vergoeding die vooraf per dier en per diersoort is vastgesteld.

Pluimvee dat uitgezonderd wordt van het ruimen
Er is een aantal zeer bijzondere pluimvee soorten, dat niet geruimd mag worden vanwege internationale verdragen. Deze dieren dienen onder strikte voorwaarden in quarantaine te worden gehouden. De pluimveesoorten die dat betreft staan gepubliceerd op internet ( www.minlnv.nl/vogelpest), evenals de quarantainevoorwaarden. Nadat deze dieren gemeld zijn zal de AID op deze adressen een controle uitvoeren.

Ook hobbieboeren zijn in het bezit van zeer bijzondere dieren..maar voor hen maakt men geen uitzondering
pi_9447735
Mijn woonplaats (Lienden) ligt nog steeds niet in de bufferzone...maar ik ben bang dat als de grens deze week 2 km verschuifd, dat al mijn eenden en ganzen ook geruimd worden ...tjah, je doet er niets aan...maar het blijft klote!...zeker als je daarmee op ¤ 1000 schade kunt rekenen (hoewel die vergoed zal worden)
pi_9592215
Met uw goedvinden laat ik de bovenste twee reacties nog even voor wat het is... kweet ff niet waar ik de tijd vandaan moet halen...

Kwam alleen even langs fietsen om te melden dat er vanaf vandaag een complete standstill is... zie www.minlnv.nl voor gedetailleerde informatie...

Ook voor nieuwe kaartjes over de ophokgebieden e.d.

Het is nu echt een ramp

In brabant zitten echt mega-megabedrijven........

Been there, done that!
  † In Memoriam † vrijdag 11 april 2003 @ 03:37:33 #52
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_9712657
Net weer een meneer gezien die zijn hele privé/hobbie dierentuin kwijt zal raken.
De beestjes zitten zelf in een hok, en er is niet eens bewezen dat ook dit soort vogels het virus kunnen krijgen.
Meneer wees ook nog op een stuk land naast zijn dierentuin waar dagelijks honderden vogels neerstrijken om uit te puffen.

Sorry hoor, dit is dweilen met de kraan open en veroozaakt alleen maar veel emotionele schade bij mensen.

In de tijd van de ruimingen (varkens/koeien) zijn er diverse mensen die overwogen om zelfmoord te plegen en er zijn zelfs een handjevol mensen die daadwerkelijk over zijn gegaan tot deze wanhoopsdaad.

bah.

zondag 13 april 2003 @ 15:02:55 #53
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_9750631
vind die vogelpest echt bullshit

en ik heb eigenlijk nooit bewijs gezien van die vogelpest

vind het ziek hoe ze die vogels zonder pardon afmaken

als de pest onder de mensen uitbreekt, maak je toch ook niet alle mensen af... hoewel het wel een idee zou zijn

het ruimen van de vogels is net zo nutteloos als het ruimen van de koeien en varkens toen

als het maar geen geld hoeft te kosten (onderzoek enzo) en tijd.. gewoon alles afslachten
mja, typisch nederland

pi_9750881
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:02 schreef Manke het volgende:
vind die vogelpest echt bullshit
en ik heb eigenlijk nooit bewijs gezien van die vogelpest
Dat in verschillende stallen alle vogels dood neervielen was het bewijs dat er een ziekte heerste. Onderzoek in het lab heeft uitgewezen dat het hier om een vorm van vogelpest gaat.
quote:
vind het ziek hoe ze die vogels zonder pardon afmaken
als de pest onder de mensen uitbreekt, maak je toch ook niet alle mensen af... hoewel het wel een idee zou zijn
Het is een moeilijk vraagstuk of je het recht hebt om zoveel dieren te doden. Het probleem is dat het om zoveel dieren gaat, dat quarantaine onmogelijk is, wat nu bij SARS met mensen wel gebeurd. Er is gekozen voor de economische belangen en om de vogelpest zo snel mogelijk uit Nederland te verbannen is gekzoen voor ruiming. Volgens mensen uit de sector (de LTO) zijn de ruimingen in eerste instantie veel te kleinschalig geweest.
quote:
het ruimen van de vogels is net zo nutteloos als het ruimen van de koeien en varkens toen
als het maar geen geld hoeft te kosten (onderzoek enzo) en tijd.. gewoon alles afslachten
Economisch had het niet ruimen meer geld gekost, omdat de export van vlees was gestopt, vanwege de regels uit Europa en de belangen van voedselveiligheid.
In Nederland is veel onderzoek gericht op de landbouw en in de hele wereld staan we ook bekend daarom. Ik zou maar een wat onderzoeken opvragen van de Wageningen Universiteit als je er meer over wil weten.
quote:
mja, typisch nederland
Wat vindt je er zo typerend aan voor Nederland?
  zondag 13 april 2003 @ 18:22:39 #55
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_9753731
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:22 schreef mbn het volgende:

[..]

Dat in verschillende stallen alle vogels dood neervielen was het bewijs dat er een ziekte heerste. Onderzoek in het lab heeft uitgewezen dat het hier om een vorm van vogelpest gaat.
[..]

Het is een moeilijk vraagstuk of je het recht hebt om zoveel dieren te doden. Het probleem is dat het om zoveel dieren gaat, dat quarantaine onmogelijk is, wat nu bij SARS met mensen wel gebeurd. Er is gekozen voor de economische belangen en om de vogelpest zo snel mogelijk uit Nederland te verbannen is gekzoen voor ruiming. Volgens mensen uit de sector (de LTO) zijn de ruimingen in eerste instantie veel te kleinschalig geweest.
[..]

Economisch had het niet ruimen meer geld gekost, omdat de export van vlees was gestopt, vanwege de regels uit Europa en de belangen van voedselveiligheid.
In Nederland is veel onderzoek gericht op de landbouw en in de hele wereld staan we ook bekend daarom. Ik zou maar een wat onderzoeken opvragen van de Wageningen Universiteit als je er meer over wil weten.
[..]

Wat vindt je er zo typerend aan voor Nederland?

nou, dat ze liever dieren afmaken dan geld uitgeven voor onderzoek...
het is niet per se typerend voor nederland, want elk land zou dat doen, het slaat gewoon nergens op...geld is belangrijker en 'het zijn maar dieren'
pi_9761423
quote:
Op zondag 13 april 2003 18:22 schreef Manke het volgende:

[..]

het is niet per se typerend voor nederland, want elk land zou dat doen, het slaat gewoon nergens op...geld is belangrijker en 'het zijn maar dieren'

Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar ik denk dat je je eerst iets meer in de materie moet gaan verdiepen voordat je zulke uitspraken gaat doen.

Onderzoeken vinden genoeg plaats, ook al worden bedrijven preventief geruimd, toch wordt er onderzoek gedaan of het bedrijf misschien toch besmet was, en dat is toch nog redelijk vaak het geval.

De bedrijven worden in een straal van 1 km rond een besmet bedrijf geruimd, en dat is echt nodig om verdere verspreiding te voorkomen. We doen ons best met zijn allen om een nog grotere ramp dan het momenteel al is te voorkomen.

B.v.d.

Been there, done that!
  † In Memoriam † maandag 14 april 2003 @ 00:36:50 #57
7074 moussy
kuttekop
pi_9761579
quote:
Op zondag 13 april 2003 18:22 schreef Manke het volgende:

[..]

Ik heb ergens in de telegraaf gelezen dat er een vaccinatie voor bestaat.. daar willen ze niet aan... zal wel te duur zijn
pi_9761886
quote:
Op maandag 14 april 2003 00:36 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik heb ergens in de telegraaf gelezen dat er een vaccinatie voor bestaat.. daar willen ze niet aan... zal wel te duur zijn

Nog niet voor deze virus-vorm...
Been there, done that!
  vrijdag 18 april 2003 @ 19:24:13 #59
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_9865928
De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) heeft met vreugde kennis genomen van het besluit van het Ministerie van Landbouw dat de Nederlandse dierentuinen hun vogels mogen vaccineren tegen Aviaire Influenza (vogelpest). Dit besluit werd vanmiddag bekend gemaakt door het Ministerie.

De NVD heeft sinds de uitbraak van de vogelpest epidemie in Nederland er bij zowel de Nederlandse overheid als de EU in Brussel op aangedrongen om vogels in de dierentuinen te mogen vaccineren. De vandaag verleende toestemming betekent dat de belangrijke vogelcollecties van de leden van de NVD niet verloren zullen gaan.

In eerste instantie zal alleen in de NVD dierentuinen die in de besmette gebieden liggen worden gevaccineerd. Het gaat om vogels die gevoelig zijn voor vogelpest zoals fazanten en eenden. Daarnaast zullen ook vogels die een extra risico lopen om eventueel besmet te raken met het virus, zoals flamingo's, worden ingeënt. De afgelopen weken hebben de NVD dierentuinen al alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen, zodat nu snel kan worden begonnen met het geven van de beschermende inentingen.

http://www.nvdzoos.nl/

† In Memoriam † maandag 21 april 2003 @ 00:41:57 #60
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_9907726
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:22 schreef mbn het volgende:
Ik zou maar een wat onderzoeken opvragen van de Wageningen Universiteit als je er meer over wil weten.
En juist daar in Wageningen hoeven de gevederde dieren niet dood in belang van weet ik veel...

En dat klopt dus ff niet...

pi_10001952
quote:
Op maandag 21 april 2003 00:41 schreef Loedertje het volgende:

[..]

En juist daar in Wageningen hoeven de gevederde dieren niet dood in belang van weet ik veel...

En dat klopt dus ff niet...

Precies, klopt helemaal, alleen er zit WEL een reden achter. Zoals jij het nu neerzette slaat die uitzondering nergens op...

Maar goed het is een groot onderzoeksinstituut aldaar met zeer speciale stallen, uit mn hoofd zeg ik onderdruk met speciale filters die de binnenkomende lucht zuiveren.

Mochten ze daar toch op de een of andere manier verschijnselen van vogelpest ontwikkelen dan worden ze heus wel geruimd hoor. Maar er is een uitzondering voor gemaakt omdat ze van die speciale stallen hebben die volgens mij verder nergens in NL staan.

Been there, done that!
pi_10104538
Stand van zaken:
Op 28 april 17.00 uur zijn 1.110 bedrijven met in totaal bijna 21 miljoen dieren geruimd in het kader van Aviaire Influenza. Tevens is begonnen met het ruimen van het gebied ten zuiden van de A67. De verwachting is dat de bedrijven in dat gebied aan het einde van deze week geruimd zullen zijn

Uit de brief van Minister Veerman aan de kamer:
http://www.minlnv.nl/infomart/parlemnt/2003/par03141.htm

Vaccineren
Conform de toezegging aan de heer Oplaat tijdens het AO van 24 april jl. ben ik nagegaan of en welke consequenties het beschermend vaccineren, zoals ook in Italië is toegepast tijdens de vogelpestcrisis in 1999, zou hebben voor de export van consumptie-eieren en pluimveevlees. Gebleken is dat zowel de verkoop als distributie van eieren die zijn geproduceerd binnen het vaccinatiegebied alleen binnen Italië kon geschieden. Voor vlees uit het gevaccineerde gebied gold dat het voorzien moest worden van een speciaal stempel en uitsluitend voor de nationale markt bestemd mocht worden.

Gezien de nadelen die er kleven aan vaccineren in getroffen gebieden, waarover ik de Kamer reeds in mijn brief van 23 april jl. heb geïnformeerd, zou vaccineren slechts ter preventie ingezet kunnen worden. Dit zou in houden dat de AI vrije gebieden, D, C en H gevaccineerd zouden moeten worden. Zoals uit het bovenstaande reeds duidelijk is geworden zou dit tot gevolg hebben dat consumptie-eieren en pluimveevlees uit dit gebied niet meer geëxporteerd zouden kunnen worden. Om die redenen is beschermend vaccineren op dit moment geen optie.

Ik heb u reeds geïnformeerd dat ik momenteel het inzetten van noodvaccinatie als toekomstig bestrijdingsmiddel alsmede de inzet van preventieve vaccinatie bij herbevolking van bedrijven laat onderzoeken. Daarbij zullen de specifieke vragen die eerder door de heer Oplaat zijn gesteld, worden meegenomen. Over de uitkomsten van het onderzoek verwacht ik in de tweede helft van mei met de Commissie in gesprek te geraken en u nader te informeren.

Ook bij hobbydierhouders worden regelmatig nieuwe besmettingen en verdenkingen vastgesteld. Hobbypluimvee vormt dus een niet te verwaarlozen factor in de persistentie en de verspreiding van het virus. Door de organisaties van houders van hobbypluimvee is mij bij herhaling verzocht deze risicofactor te elimineren en het hobbypluimvee tegen infectie te beschermen door het te vaccineren.

De Europese Commissie stemde onlangs in met vaccinatie van de AI gevoelige vogels in dierentuinen. De Commissie heeft zich bij haar besluit mede laten leiden door de speciale situatie in en positie van dierentuinen. Op basis van de Beschikking kunnen vogels in dierentuinen worden gevaccineerd, mits aan een aantal vergaande maatregelen wordt voldaan. Zo moet onder andere gedurende de volgende 10 jaar exact bijgehouden worden welke vogels zijn gevaccineerd. De uitslag van serologisch onderzoek van deze vogels moet eveneens 10 jaar beschikbaar zijn. De vogels mogen slechts onder officieel toezicht worden verplaatst naar een andere dierentuin. Bovendien mogen producten van deze vogels niet in de voedselketen komen.
Ofschoon de vertegenwoordigers van de houders van hobbypluimvee zeggen bereid te zijn aan vele voorwaarden tegemoet te komen, acht ik een consequente naleving van de door de Commissie gestelde voorwaarden door duizenden al dan niet georganiseerde hobbyhouders niet reëel.

Gelet op het ontbreken van een aparte status voor hobbydieren wat betreft het vaccineren en gezien het feit dat ik het niet mogelijk acht om de Commissie de garantie te kunnen geven dat de hobbydierhouders de voorwaarden voor vaccineren, zoals ook gesteld aan de dierentuinen, kunnen naleven, acht ik een overleg met de Commissie over vaccineren niet opportuun.

Been there, done that!
pi_10105147
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 10:55 schreef Madbull het volgende:

[..]

Precies, klopt helemaal, alleen er zit WEL een reden achter. Zoals jij het nu neerzette slaat die uitzondering nergens op...

Maar goed het is een groot onderzoeksinstituut aldaar met zeer speciale stallen, uit mn hoofd zeg ik onderdruk met speciale filters die de binnenkomende lucht zuiveren.

Mochten ze daar toch op de een of andere manier verschijnselen van vogelpest ontwikkelen dan worden ze heus wel geruimd hoor. Maar er is een uitzondering voor gemaakt omdat ze van die speciale stallen hebben die volgens mij verder nergens in NL staan.

Plus dat het gaat om zeer lang lopende onderzoeksprojecten. De expertise is aanwezig om in geval van besmetting heel snel op te treden. Bij zo'n miniem gevaar is het zonde om 30 jaar onderzoek (fok-programma) te moeten vernietigen.

In dit soort gevallen handelt de Wageningen Universiteit zeer bekwaam en bewust. Het is flauw om dat in twijfel te trekken.

pi_10186566

Een einde aan een hobby
Je bouwt iets op in 10 jaar
Met 10 minuten is het vernietigd.
Vol goede moed vooruit kijken?
Ik hoop dat het lukt!

Een triest fotoverslag vind je hier

zaterdag 3 mei 2003 @ 23:55:03 #65
20741 generalist
Watch me do it!
pi_10188894
Ik heb een vraagje over loslopende kippen en soortgelijk pluimvee.

In de wijk waar ik woon is al een paar jaar overlast van kippen en hanen. De gemeente doet er weinig aan met als reden: tekort aan finaciele middelen.
Voorheen was er een populatie die voor 50% bestond uit hanen (van de 500 is 250 hanen best veel) wat voor de meeste overlast zorgt(slapen werd erg moeilijk met elke 2 minuten een andere haan). Twee maal in drie jaar heeft de gemeete iets ondernomen tegen de beesten, maar het bleek niet echt te werken.

Nu is de vogelpest al een tijd bezig en een maand geleden heb ik het stadsdeel hierop aangeschreven. Deze weigerde iets te ondernemen aangezien ze niet de eigenaar van de dieren is. De dieren zijn van niemand en ik verwachtte dat de houder van de openbare ruimte in dat geval verantwoordelijk is. De gemeente was het hier blijkbaar niet mee eens.

Weet iemand wie in dit geval aangesproken dient te worden. Het gaat om een behoorlijke populatie inmiddels en met het broedseizoen voor de deur loopt men dan een groter risico?

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  † In Memoriam † zondag 4 mei 2003 @ 11:31:09 #66
7074 moussy
kuttekop
pi_10193322
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 21:58 schreef DuckStar het volgende:
Een einde aan een hobby
Je bouwt iets op in 10 jaar
Met 10 minuten is het vernietigd.
Vol goede moed vooruit kijken?
Ik hoop dat het lukt!

Een triest fotoverslag vind je hier

Ach nee, wat ontzettend verdrietig. Ik heb dan maar 3 kutkippies en ik moet er niet aan denken dat ze zo opgehaald worden
pi_10200569
Tjah bij mij waren het 17 eenden en 2 ganzen. Waaronder dus ook behoorlijk zeldzame. En wat is het nut ervan? Een bufferzone is niet meer nodig (waar mijn regio onder valt) aangezien de ziekte al in Limburg zit...
  maandag 5 mei 2003 @ 20:56:16 #68
39284 thiamat
...Mmmm...
pi_10230526
Pfff, denk je nou echt dat we dat doen? De overheid moet ons maar een brief sturen o.i.d ! Denk je dat iedereen in Nederland die een kip heeft(of misschien wel 2 ) op Fok!forum kijkt? Dus hier hebben we eigenlijk neit veel aan...
Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
  donderdag 15 mei 2003 @ 18:30:51 #69
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_10456360
quote:
http://www.wakkerdier.nl/nieuws/nieuwsitem.php?artikelnummer=654
BEZUINIGENDE OVERHEID GEEFT GELD AAN BIO-INDUSTRIE

Terwijl de overheid miljarden gaat bezuinigen komende jaren, heeft ze toch geld extra vrijgemaakt om veebedrijven te compenseren voor de schade tijdens de vogelpest. De 3 miljoen die LNV nu geeft is een eerste bijdrage, aldus LNV. De subsidie zorgt er mede voor dat de in gang zijnde afslanking naar een kleinere (en diervriendelijkere) veehouderij wordt tegengegaan. .

Het ministerie verleend de subsidie in de vorm van een renteloze lening aan bedrijven die anders failliet zouden gaan. De lening is voor een bedrag van maximaal 100.000 euro per bedrijf. LNV roept de andere overheden op ook een bedrag te storten en belooft dan dit bedrag zelf te verdubbelen. Tijdens de MKZ-crises werden 132 veebedrijven met een dergelijke subsidie gesteund. Wakker Dier vindt deze overheidsubsidies aan bio-industriebedrijven vreemd. Zo krijgt bijvoorbeeld de horeca ook geen compensatie als door slecht weer de omzet sterk tegenvalt. 'Bedrijfsrisico' wordt dit dan genoemd. Bij de horeca heeft deze sector zelf zelfs geen enkele invloed op (en schuld aan) het weer. De vogelpest is juist door de massaliteit en het grootschalig vervoer in de bio-industrie, door de sector zelf veroorzaakt. Daarom vind Wakker Dier dat een dergelijke overheidssubsidie niet verleend moet worden, zeker niet aan een bedrijfstak waar het overgrote deel van de bevolking niet achterstaat.

tsja, en daar hebben ze wel opeens geld voor...
Terwijl ze geen geld genoeg hebben voor de ambtenaren enzo.
pi_10605064
quote:
Op maandag 5 mei 2003 20:56 schreef thiamat het volgende:
Pfff, denk je nou echt dat we dat doen? De overheid moet ons maar een brief sturen o.i.d ! Denk je dat iedereen in Nederland die een kip heeft(of misschien wel 2 ) op Fok!forum kijkt? Dus hier hebben we eigenlijk neit veel aan...
Een brief he? Nou...je staat raar te kijken als je een brief op de deurmat vindt waarin staat dat je je kippen/eenden/whatever moet melden...en indien je dat niet doet, een boete riskeert van ¤ 1000...

Daar hoef je geen FOK voor te lezen

pi_10638770
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 12:18 schreef DuckStar het volgende:

[..]

Een brief he? Nou...je staat raar te kijken als je een brief op de deurmat vindt waarin staat dat je je kippen/eenden/whatever moet melden...en indien je dat niet doet, een boete riskeert van ¤ 1000...

Daar hoef je geen FOK voor te lezen

Je hebt helemaal gelijk... En ik kan me helemaal in je inleven mbt je geruimde dieren... hoop dat je over een poosje weer een leuke hobbytijd tegemoet gaat!

Het topic was verder informatief bedoeld voor degenen die pluimvee hadden of die er graag iets meer info over zouden willen hebben... dus ik denk dat diegene die roept dat hij / zij weinig aan dit topic heeft moet voortaan zn ogen maar dicht doen

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel...

Been there, done that!
pi_10901744
Sorry voor de spam, maar ik hoop dat dit bericht mag blijven staan.

Ik werk voor een juridisch adviseur in Ingen, waar we keihard aan het vechten zijn tegen de overheid m.b.t. de vogelpest. Gisteren (WO) hebben we de eerste zitting gehad, in Den Haag, en het ziet er niet slecht uit.

Juridisch staan we vreselijk sterk en de meeste - zo niet alle - ruimingen zijn op een onrechtmatige manier uitgevoerd.

Iedereen die wil participeren of meer informatie wenst kan op de link in mijn onderschrift klikken!!!!!! De site wordt constant ge-update!

O.A. in de Gelderlander (krant) zijn ook artikelen te vinden omtrend dit onderwerp.

Vooral voor de user uit Lienden zou ik willen voorstellen zo snel mogelijk contact op te nemen. Je kunt vragen naar Rob Dobbelsteijn Bisschops (dat ben ik niet, ik ben slechts zijdelings betrokken bij de kwestie).

Mensen die serieus informatie wensen maar de drempel om contact op te nemen met het bureau (intake is gratis overigens) kunnen mij ook mailen op pkoops@wish.nl , dan probeer ik je vragen te beantwoorden. Vergeet echter niet dat ik GEEN jurist ben, maar werkzaam ben bij een ondersteunend orgaan.

[Dit bericht is gewijzigd door TheMosselman op 05-06-2003 14:48]

pi_10910869
Persbericht zitting voorlopige voorziening d.d. 4 juni 2003 in de zaak

V.B. versus Het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

In de zaak V.B. te Ingen heeft de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven op 4 juni om 16.00 uur zitting gehouden. V.B. had in de ochtend van 27 mei bezoek van een ambtenaar ontvangen die mededeelde dat het zich op haar perceel bevindende hobbypluimvee diezelfde dag nog om 18.00 uur zou worden geruimd. Namens V.B. benaderden juristen van het Dobbelsteijn Bisschops c.s. juridisch advies de voorzieningenrechter.

De president van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft bepaald dat hij op dinsdag 10 juni om 10.00 uur uitspraak zal doen. Daarbij gaf hij tevens aan dat zijn motivering nog later kan volgen. Tot het moment van de uitspraak geldt dat de minister van LNV op last van de rechter in deze zaak niet tot feitelijke ruiming van het betreffende hobbypluimvee mag overgaan. Dit betekent dat er in deze zaak wederom respijt is gewonnen.

De ruiming zal 4 à 5 dagen moeten worden uitgesteld. Aangezien de minister getuige het bericht in de Volkskrant van woensdag 4 juni heeft aangekondigd dat komende week in gebieden waar de vogelpest heeft huisgehouden, ook de laatste hobbydieren moeten zijn afgemaakt kan van een bescheiden succes worden gesproken. Natuurlijk mag er niet worden vooruitgelopen op het oordeel van de rechter maar wel valt reeds te constateren dat de zijdens LNV ingediende pleitnota waarin op de namens V.B. naar voren gebrachte bezwaren wordt ingegaan, meerdere innerlijke tegenstrijdigheden bevat.

Zo wordt enerzijds ontkend dat er sprake zou zijn van de noodzaak tot spoedeisend optreden terwijl anderzijds wordt gesteld dat de vereiste spoed zich ertegen verzet dat V.B. voorafgaand in de gelegenheid wordt gesteld haar zienswijze naar voren te brengen. Enerzijds wordt gesteld dat de dieren in kwestie officieel vanaf 2 april in de gelegenheid zijn geweest om te worden besmet en anderzijds wordt aangedragen dat niet officieel is vastgesteld dat de dieren in de gelegenheid zijn geweest om te worden besmet.

Ook de strekking van de beschikking van de Europese Commissie waar de minister zich op beroept, lijkt hoogst onduidelijk. Enerzijds wordt door de minister aangegeven dat deze beschikking geen plicht bevat om dieren te doden die niet in de gelegenheid zijn geweest om te worden besmet. Anderzijds beroept de minister zich op een medio vorig jaar in werking getreden wetsbepaling die het mogelijk zou maken om vanwege de plicht, neergelegd in de beschikking van de Europese Commissie, ook dieren te doden die niet in de gelegenheid zijn geweest om te worden besmet.

Opmerkelijk is voorts dat deze bepaling zodanig wordt uitgelegd dat naar nationaal recht de deur naar willekeur volledig wordt opengezet.

Om onder meer deze redenen leeft bij de juristen van Dobbelsteijn Bisschops c.s. de goede hoop dat de voorzieningenrechter aanstaande dinsdag zal uitspreken dat er in de zaak V.B. pas tot ruiming mag worden overgegaan nadat deze kwesties in de tevens aangespannen bodemprocedure zijn uitgezuiverd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')