Geeft misschien aan dat ik een underachiever ben. Dat alles net ietwat te simpel is voor mij. Ofwel dat het hele concept van nadenken eik. overboord gegooid moet worden. Misschien is het zo dat alleen de, bij gebrek aan een beter woord, domme mensen, niet dat ik slim ben hoor (u kent mij), nadenken. Dat zogenaamd heel slimme mensen, niet dat ik dat dus ben hoor (echt verre van dat) dus eik. helemaal niet nadenken, want slimme mensen (ik niet dus) hoeven geen moeite te doen om te begrijpen. Alles komt ze min of meer bekend voor en dus pluggen zij zonder moeite ergens op in. Als je het dan even niet begrijpt dan komt het snel daarna, door bijv. een ingegeving, of je herformuleert de informatie dusdanig dat het voor jou begrijpelijk wordt of zo. Enfin, toch een leuke paradox dus. Dat de denkers niet de slimme mensen ( en tous cas pas moi) zijn maar eerder de domme mensen onder ons...
Wat jullie? Denkt iemand van jullie wel eens diep na...? En wat komt daar dan uit...?
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 07-03-2003 11:24]
quote:Hehehe... Man, je topics zijn veeel te lang en te saai om te lezen... Maar uhmmm, ik denk wel eens diep na ja. Niet over problemen, nee, filosoferen...
Op vrijdag 7 maart 2003 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
Een aansporing die ik altijd gebruik als bepaalde mensen mij weer eens niet begrijpen. "Denk eens diep na", zeg ik dan altijd. Ook een beetje om te pesti natuurlijk, want, althans voor mij is het onzin: diep nadenken. Ik doe het tenminste nooit. Ik kan me niet heugen wanneer en hoe lang ik ooit diep nagedacht heb. Vraag me zelfs af of ik ooit nagedacht heb. Alles rolt er bij mij altijd uit alsof er 1 of andere onafhankelijk bron in mijn sikkepit zit, waarin alles al ligt opgeslagen. Ik hoef maar een luikje open te zetten en voila: daar is die ene meesterzet, die gedachtegang, die rammelende volzin, die steek onder water, die adremme grap. Zonder na te denken. Werkelijk soms sta ik van mezelf te kijken. Overigens is het wel zo dat ik een achillespees heb: ik ben een tamelijk slecht onthouder van namen...Geeft misschien aan dat ik een underachiever ben. Dat alles net ietwat te simpel is voor mij. Ofwel dat het hele concept van nadenken eik. overboord gegooid moet worden. Misschien is het zo dat alleen de, bij gebrek aan een beter woord, domme mensen, niet dat ik slim ben hoor (u kent mij), nadenken. Dat zogenaamd heel slimme mensen, niet dat ik dat dus ben hoor (echt verre van dat) dus eik. helemaal niet nadenken, want slimme mensen (ik niet dus) hoeven geen moeite te doen om te begrijpen. Alles komt ze min of meer bekend voor en dus pluggen zij zonder moeite ergens op in. Als je het dan even niet begrijpt dan komt het snel daarna, door bijv. een ingegeving, of je herformuleert de informatie dusdanig dat het voor jou begrijpelijk wordt of zo. Enfin, toch een leuke paradox dus. Dat de denkers niet de slimme mensen ( en tous cas pas moi) zijn maar eerder de domme mensen onder ons...
Wat jullie? Denkt iemand van jullie wel eens diep na...? En wat komt daar dan uit...?
quote:Ja, iedereen...
Op vrijdag 7 maart 2003 11:11 schreef 303 het volgende:
Bij schaken moet ik wel altijd heel diep nadenken ...
Denken is een eetje een fout woord zoals ik al zei. Een som bereken je, een brief vertaal je, alles wat daarbij komt kijken is een vast gegeven, en die vaste gegevens zitten al wel of niet in je hoofd. Het kan dus zijn dat je even moet "denken", maar meerdere oplossingen zijn er eigenlijk niet. 1+2=3, en dat is bij complexere zaken als de toekomst niet hanteerbaar denk ik.
quote:Dus alleen over morele kwesties denken wij na... Dat terwijl daarin geen waarheid bestaat...
Op vrijdag 7 maart 2003 11:16 schreef Reintje het volgende:
Diep nadenken?
Heeft niets te maken met slim zijn. Over een rekensom ozd moet je niet nadenken, die moet je oplossen. Nadenken doe je als je ergens de gevolgen van wil inzien. Over wat je later gaat worden als je nu een bepaalde studie kiest, over wat er allemaal kan gebeuren als Irak wordt aangevallen, over wat er achter het heelal ligt.
quote:Berekeningen is een kwestie van de eenvoudigste berekening onthouden en toepassen op ingewikkeldere berekeningen. Plus tegenwoordig gewoon vaak gebruik maken van computer. Nogmaals misschien dat nadenken niet eens bestaat...
Denken is een eetje een fout woord zoals ik al zei. Een som bereken je, een brief vertaal je, alles wat daarbij komt kijken is een vast gegeven, en die vaste gegevens zitten al wel of niet in je hoofd. Het kan dus zijn dat je even moet "denken", maar meerdere oplossingen zijn er eigenlijk niet. 1+2=3, en dat is bij complexere zaken als de toekomst niet hanteerbaar denk ik.
quote:Meestal zeg ik dan : "je moet beter articuleren".
Een aansporing die ik altijd gebruik als bepaalde mensen mij weer eens niet begrijpen.
quote:Er is een wereld van verschil tussen diep nadenken en lang nadenken.
Ik kan me niet heugen wanneer en hoe lang ik ooit diep nagedacht heb.
quote:Ja, kwestie van de lat laag genoeg te leggen he
Werkelijk soms sta ik van mezelf te kijken.
quote:Schaken heb ik 12, 13 jaar geleden veel gedaan. (Met mijn vader zaliger ongeveer 600 partijen gespeeld tussen 1980 en 1993). Ook daar komt veel intuïtie bij kijken. Wie meer durft kan iemand overtroeven. Het is wel zo dat je daarin idd door moet rekenen... Maar dat is een spelletje...
Op vrijdag 7 maart 2003 11:11 schreef 303 het volgende:
Bij schaken moet ik wel altijd heel diep nadenken, misschien is dat wat voor je?
Dat zijn voor mij dingen waarover ik "diep" na zou kunnen denken en probeer of inzicht te krijgen, of alle stappen die ik heb gedaan nog eens na te lopen.
[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 07-03-2003 11:23]
quote:Dan ben ik nog beter dan jij.
Op vrijdag 7 maart 2003 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens is het wel zo dat ik een achillespees heb: ik ben een tamelijk slecht onthouder van namen...
[Dit bericht is gewijzigd door Greyfox op 07-03-2003 11:25]
quote:Jij hebt de rest niet gelezen?
Op vrijdag 7 maart 2003 11:22 schreef bowie het volgende:[..]
Meestal zeg ik dan : "je moet beter articuleren".
[..]Er is een wereld van verschil tussen diep nadenken en lang nadenken.
[..]Ja, kwestie van de lat laag genoeg te leggen he
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:20 schreef Ryan3 het volgende:[..]
[b]Dus alleen over morele kwesties denken wij na... Dat terwijl daarin geen waarheid bestaat...[b]
[..]Berekeningen is een kwestie van de eenvoudigste berekening onthouden en toepassen op ingewikkeldere berekeningen. Plus tegenwoordig gewoon vaak gebruik maken van computer. Nogmaals misschien dat nadenken niet eens bestaat...
Ik denk heb het idee dat dit zo'n beetje is waar het op neer komt...
quote:Over die kotssmiley bijv. hoef jij ook helemaal niet na te denken, het goes with the territory bij jou, flamen, beledigen, rot doen, vervelende sfeer creëren, noem maar op, net zoiets als wat ik bedoel met nadenken... Is toch curieus zoiets?
Op vrijdag 7 maart 2003 11:23 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dan ben ik nog beter dan jij.
Ik heb namelijk twee achillespezen!!
Jij in je onmetelijke wijsheidbedoeld natuurlijk achilleshiel. :p
quote:Ok, dat zijn dus morele kwesties, de vraag daarbij is of diep nadenken echt het verschil maakt...
Op vrijdag 7 maart 2003 11:23 schreef Brad het volgende:
Nooit nagedacht over relatieproblemen?
Nooit nagedacht over hoe je een programmeerprobleem oplost?
Nooit nagedacht of je het gas uit hebt gedaan toen je wegging in grote haast? (dit kan natuurlijk voorkomen worden door het bewust uit te doen, scheelt later twijfelen)
Nooit nagedacht over de dood?Dat zijn voor mij dingen waarover ik "diep" na zou kunnen denken en probeer of inzicht te krijgen, of alle stappen die ik heb gedaan nog eens na te lopen.
Achteraf kan je wel zeggen dat je diep nagedacht hebt. Soms heb ik echt een tijd op de bank gezeten en schrik ik op door een aan mij rammelende vriendin. Dan word ik verstoord in mijn gedachten en kom ik erachter dat ik net even heel diep na hab zitten denken. Om het in jouw theorie in te passen: dat ik een vlaag van domheid heb gehad waardoor ik ben gaan nadenken.
Over iets nadenken is natuurlijk ook een onduidelijk proces. Je bent op weg naar een antwoord, dat je nog niet weet. Heel anders dan de conventionele wetenschap dat een antwoord stelt (hypothese) en gaat bewijzen of dit wel het goede antwoord is. Aan de andere kant wordt de hypothese opgesteld na een goed doordacht idee, waarbij waarschijnlijk nagedacht is om dit idee op te stellen.
Hieruit zou dan weer voortvloeien dat de wetenschap een antwoord probeert te bewijzen, terwijl je het antwoord nog niet weet.
Maargoed, ik wijk weer van het hoofdonderwerp af.
Ik ga hier in ieder geval nog eens goed over nadenken.
quote:Oh ja hoor, over die smiley moest ik echt wel even nadenken.
Op vrijdag 7 maart 2003 11:27 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Over die kotssmiley bijv. hoef jij ook helemaal niet na te denken, het goes with the territory bij jou, flamen, beledigen, rot doen, vervelende sfeer creëren, noem maar op, net zoiets als wat ik bedoel met nadenken... Is toch curieus zoiets?
quote:Relatieproblemen en programmeerproblemen probeer je het geheel te ondervatten. Het is een dermate groot probleem met zoveel factoren dat je het niet al te snel volledig kan bevatten. Dat moet op je indringen en daar heeft de een meer tijd voor nodig als de ander. Maar als ik iets in mijn gedachten probeer vorm te geven, dan geef ik dat de noemer dat ik er dieper over nadenk.
Op vrijdag 7 maart 2003 11:28 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ok, dat zijn dus morele kwesties, de vraag daarbij is of diep nadenken echt het verschil maakt...
quote:En jij bedoelt, "bedoelt" i.p.v. "bedoeld"...
Op vrijdag 7 maart 2003 11:23 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dan ben ik nog beter dan jij.
Ik heb namelijk twee achillespezen!!
Jij in je onmetelijke wijsheidbedoeld natuurlijk achilleshiel.
quote:Jawel hoor maar ik wou je niet helemaal in de zeik nemen.
Jij hebt de rest niet gelezen?
De paradox die je zoekt, is er namelijk niet. Je had gewoon wat dieper moeten nadenken voor je begon te schrijven.
Natuurlijk moeten de 'slimme' mensen minder lang nadenken dan de 'domme' ; daarom/daardoor zijn ze juist 'slimmer'.
quote:Dat was niet "diep" nadenken. Aangezien je wel degelijk een kotssmilie of iets dergelijks wilde posten. Waar je over nadacht was hoe doe ik een dergelijke smilie die dat uitbeeld en je keek onderin. Dat is niet diep nadenken
Op vrijdag 7 maart 2003 11:31 schreef Greyfox het volgende:[..]
Oh ja hoor, over die smiley moest ik echt wel even nadenken.
Die gebruik ik namelijk bijna nooit, eigenlijk alleen bij arrogante mensen die opzichtige fouten maken.
(en dan bedoel ik geen typefouten)
quote:Nadenken als containerbegrip voor wat er in je skull gebeurt bij een bepaald vraagstuk...?
Op vrijdag 7 maart 2003 11:31 schreef Brad het volgende:[..]
Relatieproblemen en programmeerproblemen probeer je het geheel te ondervatten. Het is een dermate groot probleem met zoveel factoren dat je het niet al te snel volledig kan bevatten. Dat moet op je indringen en daar heeft de een meer tijd voor nodig als de ander. Maar als ik iets in mijn gedachten probeer vorm te geven, dan geef ik dat de noemer dat ik er dieper over nadenk.
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:32 schreef bowie het volgende:
De paradox die je zoekt, is er namelijk niet. Je had gewoon wat dieper moeten nadenken voor je begon te schrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |