Ik heb voor een project een aantal macrofoto's nodig van 'etenswaren', van die typische 'Allerhande' foto's die men ook wel in receptenboeken vind. Smaakvol en goed van kleur, op een witte achtergrond. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, kwa licht en achtergrond, wat is handig om daarvoor te gebruiken?
Iedere tip is welkom.
-edit- aangezien het plaatje niet echt belang heeft bij dit topic heb ik er maar een url van gemaakt, is wat minder irritant.
[Dit bericht is gewijzigd door BoJo op 07-03-2003 10:47]
sorry, ging om witte achtergrond, mijn post is ineens onnodig.
[/edit]
quote:Stel ik gebruik daar twee lampen voor (a 60 watt) is het handig om hiervan de felheid te filteren met bijv. een stuk papier of stof (wit)?
Op vrijdag 7 maart 2003 10:53 schreef fotoloog het volgende:
je kan het beste 2 lichtbronnen gebruiken die je onder een hoek van
45 graden ten opzichte van je onderwerp opstelt!
quote:Pak er een Allerhande / Libelle / Margriet bij en bekijk de foto's. Je ziet dan dat alle foto's er hetzelfde uitzien, dus als je er 1tje kunt maken, kun je ze allemaal maken
Op vrijdag 7 maart 2003 10:34 schreef Vork het volgende:
Misschien een beetje vage titel, maar ik moet binnenkort een stel foto's maken, alleen heb ik niet echt de beschikking over een fotostudio met bijpassende achtergronden en kunstlicht.Ik heb voor een project een aantal macrofoto's nodig van 'etenswaren', van die typische 'Allerhande' foto's die men ook wel in receptenboeken vind. Smaakvol en goed van kleur, op een witte achtergrond. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, kwa licht en achtergrond, wat is handig om daarvoor te gebruiken?
Iedere tip is welkom.
Kenmerkend is dat ze allemaal een extreem korte DOF hebben, dus maar een klein stukje scherp en de rest out-of-focus. Verder hebben ze meestal het licht van opzij of zelfs van achteren (invulflits of reflector nodig!) Als je geen lens hebt met een erg lage f-waarde (iets van 1.4 of 2.8) moet je met je lens erg dichtbij je onderwerp kome om hetzelfde te bereiken; heb je wel zo'n lage f-stop, kun je wat verder af gaan staan.
Goed flitsen is een kunst op zich; krijg je zeker niet de eerste keer in 1 keer goed. Als je geen flitsers hebt, of tot op heden niet hebt gebruikt kun je het beste daglicht gebruiken. Maak gebruik van een statief. Het mooiste is denk ik om buitenlicht als hoofdbron opzij te gebruiken en dan met een reflector (spiegel?) een beetje van dit buitenlicht recht van voren of van de andere zijkant toe te voegen. Je kunt een invulflits gebruiken maar die heeft zelden precies zelfde kleur als je daglicht, dus dan krijg je kleurverschuivingen. Neem de foto's 's ochtends of vroeg in de middag, maar niet tegen het einde van de middag. Er zit dan te veel blauw in het licht waardoor de foto's 'koud' worden; meestal zijn dit soort foto's vrij 'warm'.
Overigens hebben ze bij de libelle e.d. meestal geen witte achtegrond, maar juist iets dat een context geeft, b.v. voor de kersteditie een kerstboom op de achtergrond (helemaal OOF uiteraard).
Vergeet niet dat dit professionele studio's zijn die de hele dag niets anders doen dan zulke foto's maken, dus zo goed als zij het doen kun je het zelf niet zomaar...
quote:hoeft niet perse, de gene die jouw foto`s gaat afdrukken(dus GEEN hema,kruidvat o.i.d.)kan een heleboel corrigeren!
Op vrijdag 7 maart 2003 10:56 schreef Vork het volgende:[..]
Stel ik gebruik daar twee lampen voor (a 60 watt) is het handig om hiervan de felheid te filteren met bijv. een stuk papier of stof (wit)?
quote:Toch wel?
Op vrijdag 7 maart 2003 10:41 schreef Vork het volgende:
Dat hangt er een beetje vanaf waar ik ga fotograferen. Sowieso komt daglicht maar van een kant af, dat leek mij daarom niet echt geschikt.
Voorbeeldje van de libelle, hier komt het licht van achteren; je ziet het ook vaak van opzij:
[Dit bericht is gewijzigd door mbvt op 07-03-2003 11:06]
quote:Deze b.v.
Op vrijdag 7 maart 2003 11:04 schreef mbvt het volgende:[..]
Toch wel?
Voorbeeldje van de libelle, je ziet het ook vaak van opzij:
quote:Dit moet lukken denk ik.
Op vrijdag 7 maart 2003 10:57 schreef mbvt het volgende:
Kenmerkend is dat ze allemaal een extreem korte DOF hebben, dus maar een klein stukje scherp en de rest out-of-focus. Verder hebben ze meestal het licht van opzij of zelfs van achteren (invulflits of reflector nodig!) Als je geen lens hebt met een erg lage f-waarde (iets van 1.4 of 2.8) moet je met je lens erg dichtbij je onderwerp kome om hetzelfde te bereiken; heb je wel zo'n lage f-stop, kun je wat verder af gaan staan.
quote:Ah dus ik moet in ieder geval wel een flitser gebruiken. Spiegel en Statief zijn aanwezig, alleen dat vroeg fotograferen is wat minder
Goed flitsen is een kunst op zich; krijg je zeker niet de eerste keer in 1 keer goed. Als je geen flitsers hebt, of tot op heden niet hebt gebruikt kun je het beste daglicht gebruiken. Maak gebruik van een statief. Het mooiste is denk ik om buitenlicht als hoofdbron opzij te gebruiken en dan met een reflector (spiegel?) een beetje van dit buitenlicht recht van voren of van de andere zijkant toe te voegen. Je kunt een invulflits gebruiken maar die heeft zelden precies zelfde kleur als je daglicht, dus dan krijg je kleurverschuivingen. Neem de foto's 's ochtends of vroeg in de middag, maar niet tegen het einde van de middag. Er zit dan te veel blauw in het licht waardoor de foto's 'koud' worden; meestal zijn dit soort foto's vrij 'warm'.
quote:Da's lastig. Zeker met het idee van de vormgeving (het is voor een website), maar ook de foto's inhoudelijk. Misschien moet ik daar nog wat bij verzinnen, tafelkleed, kaarsje (hoewel, is dat verstandig, vanwege het licht?) wijntje, maar ik denk niet dat dat past bij m'n idee, maar misschien versterkt dat wel het beeld van de foto, da's welweer zo.
Overigens hebben ze bij de libelle e.d. meestal geen witte achtegrond, maar juist iets dat een context geeft, b.v. voor de kersteditie een kerstboom op de achtergrond (helemaal OOF uiteraard).
quote:Nee, maar ik ben dan ook wel tevreden met 'minder'. De foto is sowieso al anders. In ieder geval bedankt voor de tips tot dusver. Ik fotografeer eigenlijk nooit zo, maar altijd met de middelen, de omgeving en het licht dat ik op dat moment voor handen heb, zonder daar aanpassingen aan te verrichten, dus dat is wel even wennen.
Vergeet niet dat dit professionele studio's zijn die de hele dag niets anders doen dan zulke foto's maken, dus zo goed als zij het doen kun je het zelf niet zomaar...
quote:Ik fotografeer digitaal. Ook mede omdat het uiteindelijk ook enkel voor beeldscherm bedoeld is.
Op vrijdag 7 maart 2003 11:01 schreef fotoloog het volgende:
hoeft niet perse, de gene die jouw foto`s gaat afdrukken(dus GEEN hema,kruidvat o.i.d.)kan een heleboel corrigeren!
quote:BTW, wel toepasselijk met zo'n nickname!
Op vrijdag 7 maart 2003 10:34 schreef Vork het volgende:
Ik heb voor een project een aantal macrofoto's nodig van 'etenswaren', van die typische 'Allerhande' foto's die men ook wel in receptenboeken vind.
Probeer per foto die je maakt, het geheel te analyseren en aan te passen.. kost helaas wel veel tijd, maar is lonend! De beperkte scherpte-diepte is gerelateerd aan een lichtsterke lens.. moet je dus maar net hebben (Photoshop wil nog wel eens helpen) ...
De pro "kookt "overigens de producten op kleur (en niet op smaak
)..dus denk aan je gasten ![]()
Experimentje van een jaar of wat geleden.. 1 lamp 100 Watt, oude paprika, plaat polystyreen eronder en 50mm/F1.4 met tussenringen: http://kwaakeend.100megsfree5.com/fokzine/index.html
[Dit bericht is gewijzigd door kwaakeend op 07-03-2003 11:22]
quote:Ja ik heb best een redelijke camera, da's het probleem niet. Het probleem zit 'm niet in het extra licht, maar in het effect dat een flitser heeft op het gefotografeerde onderwerp, of het dus handig is om de smakelijkheid te vergroten (het glimmende), of dat ik dat ook met ander licht kan bereiken.
Op vrijdag 7 maart 2003 11:09 schreef Kwark het volgende:
Kun je op jouw camera de sluitertijd niet aanpassen? Als je een statief tot je beschikking hebt kun je het misschien op die manier oplossen, dan ben je meteen van het probleem van het reflecterende metaal af.
quote:Da's wel een goed idee, maar hou rekening met verkleuring. Gloeilampen zijn al extreem geel, en kaatsen via de muur of het plafond maakt het vaak nog erger. Als je dan gaat flitsen (meestal erg blauw licht) is het kleurverschil erg groot. Als je kunstmatig daglicht na wilt bootsen heb je al gauw een flinke softbox nodig (90x90cm oid); misschien kun je een laken ophangen en daar een lichtbron achter plaatsen? heb ik zelf eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd...
Op vrijdag 7 maart 2003 10:41 schreef Vork het volgende:
Voorderest heb ik alleen spotlicht, ik weet niet of het zin heeft om dat indirect (via muur, plafond) te laten schijnen.
quote:Ik hoef gelukkig niet alteveel te koken, omdat het niet zo zeer om etenswaren gaat, maar meer apparatuur, electronica dat zich voor moet doen als etenswaren (hier en daar met wat eetbare producten ertussendoor
Op vrijdag 7 maart 2003 11:12 schreef kwaakeend het volgende:
De pro "kookt "overigens de producten op kleur (en niet op smaak)..dus denk aan je gasten
quote:Fotograferen moet natuurlijk wel aangenaam blijven
Op vrijdag 7 maart 2003 11:22 schreef Vork het volgende:[..]
Ik hoef gelukkig niet alteveel te koken, omdat het niet zo zeer om etenswaren gaat, maar meer apparatuur, electronica dat zich voor moet doen als etenswaren (hier en daar met wat eetbare producten ertussendoor
)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |