Vraagje. Ik zie hier echt de meest geweldige foto's voorbijkomen, zo uit de camera, of nog mooier gemaakt met Photoshop ofzo. Nu heb ik zelf ook een digicam, en ben ik echt heel enthousiast over fotografie. Heb al meerdere (gewone en digitale) camera's versleten.
Echter, waar het bij mij elke keer weer op uitdraait is, dat ik heeeeel enthousiast begin, teleurgesteld ben over de resultaten en 't ding dan alleen nog maar tevoorschijn haal tijdens verjaardagen en vakanties. Ook leuk, maar ik wil meer.
Probleem is dat ik echt 0,0 creatief ben en ook amper artistiek inzicht heb. Waar de 1 een foto-opportunity van z'n lifetime ziet, loop ik er snel voorbij. Ik probeer vaak echt te kijken, van wat kan mooi zijn, wat is een mooi plaatje, maar ik zie het vaak dan gewoon niet.
Zelfde geldt voor Photoshop. Foto geladen, PS helemaal in de aanslag, en dan?
Is zoiets te ontwikkelen? Of komt dat vanzelf? Hoe doen de fotografen hier dat?
Vaag topic, dit. .
Nou verwacht ik niet dat je die nog terug kan vinden, maar wellicht dat een andere fotografie-cursus wel een idee is Want je kunt natuurlijk wel een goeie fotosoeper zijn, maar het begint toch allemaal met gewoon een goeie foto.
Ik ken de standaard-tips wel: ga eens door je knieen, hou die camera eens boven je hoofd, etc, etc. Maar da's ook allemaal zo subjectief.
Het is een combinatie van alles, maar vooral gewoon veel klikken en natuurlijk niet alleen foto's van de poes de hond en de bloemetjes in de tuin
Verder is het natuurlijk ook voor een deel gevoel. Sinds ik weer fanatiek fotografeer kijk ik op een heel andere manier de wereld in. Zelfs al ben ik niet aan het fotograferen kijk ik toch altijd rond op zoek naar "het mooie beeld". De kunst is ook om iets moois te zien in iets heel gewoons en dat dan naar je hand te zetten in een goed genomen foto. Een paar voorbeeldjes hiervan:
Zoals je ziet, dit zijn allemaal dingen die IEDEREEN dagelijks tegenkomt. Hier en daar is PS gebruikt voor een extra dramatisch effect maar het feit dat je met een goede foto moet beginnen blijft gelden voor al deze shots.
Er is niks raars te zien, geen fantastische landschappen waar je de wereld voor rond moet etc. etc. Het is gewoon een kwestie van het juiste "oog". En daar kun je op oefenen. Ik zeg ook altijd: Er valt OVERAL leuk te fotograferen, zelfs in de meest oninspirerende omgeving. Kijken kijken en nog eens kijken.
Hopelijk heb je hier iets aan?
En dan dit: ik denk dat een hoop gebaseerd is op ervaring. Proberen, nog een keer enz enz. En probeer eerst niet van tevoren te bedenken wat je wilt gaan schieten. Of neem alleen een onderwerp in gedachten. Bv. planten.
Je neemt je camera op een lekkkere heldere doch ietswat bewolkte dag mee naar het park en begint te schieten. Gooi niks weg, gewoon die schijf volschieten. Alles wat je denkt dat misschien wel wat zou kunnen worden. Ook de 'wat in het begin niet echt wat lijkt'-dingen. Gewoon een berg foto's verzamelen dus. Dan mik je die op je PC en ga je ze lekker door bladeren, beetje kijken wat je er mee zou kunnen of het echt zo mooi is als j dacht dat het zou worden. Of die lelijke foto nou echt zo lelijk is of dat het eigenlijk best een leuke foto geworden is. En dan zit er meestal wel wat leuks tussen.
Laat maar zien dat er wat mooiers van kunt maken
!
De volgende graag...! The-O
quote:Kunnen we niet zoiets terugkerend doen?
Op maandag 3 maart 2003 12:25 schreef the-O het volgende:Mocht je inspiratie te kort komen hier een opdracht voor je:
fotografeer een fiets.
Zoiets simpels als een fiets.. ik zou 't zelf niet bedenken, maar nu ik er over nadenk zou je er best hele leuke dingen mee kunnen doen.
En misschien is 'om het te leren' zulke opdrachtjes juist wel goed om je wel goed naar bepaalde dingen te laten kijken.
* E.T. gaat morgen eens kijken hoe een fiets gefotografeerd kan worden
Succes en maak er wat moois van.. en natuurlijk posten !
quote:Dat kan inderdaad wel. Ik ben zelf ook nog geen hele handige fotograaf, moet het veelal hebben van de toevalstreffers.
Op maandag 3 maart 2003 20:35 schreef E.T. het volgende:
Kunnen we niet zoiets terugkerend doen?
Een vast groepje.. de enthousiaste beginner, die 't nog niet zo wil zien (zoals Luigi en ik zeg maar)Zoiets simpels als een fiets.. ik zou 't zelf niet bedenken, maar nu ik er over nadenk zou je er best hele leuke dingen mee kunnen doen.
En misschien is 'om het te leren' zulke opdrachtjes juist wel goed om je wel goed naar bepaalde dingen te laten kijken.* E.T. gaat morgen eens kijken hoe een fiets gefotografeerd kan worden
Al zijn ze wel enigzins schaars hier.
quote:Goed plan, ET.
Op maandag 3 maart 2003 20:35 schreef E.T. het volgende:[..]
Kunnen we niet zoiets terugkerend doen?
Een vast groepje.. de enthousiaste beginner, die 't nog niet zo wil zien (zoals Luigi en ik zeg maar)
Leuk
quote:Oh, leuk!
Op maandag 3 maart 2003 12:25 schreef the-O het volgende:fotografeer een fiets.
Is "fotografeer een fiets' geen topic idee?
Kan iedereen meedoen
quote:leuk
Op maandag 3 maart 2003 21:18 schreef zwijntje het volgende:[..]
Oh, leuk!
Is "fotografeer een fiets' geen topic idee?
Kan iedereen meedoen
quote:Sure! stuur me even een mailtje op marco@i-marco.nl
Op maandag 3 maart 2003 21:49 schreef sweek het volgende:
Ik lees even mee hier.
Bedankt voor de tips allemaal, ook namens mij.
En echt PRACHTIGE foto's TheMarco. Zou ik grotere versies kunnen krijgen van die bovenste 3?
quote:Volgens mij is talent best aan te leren, al zal het misschien wat meer tijd kosten. Oefening baart kunst (hoe heerlijk dubbelzinnig)
Op dinsdag 4 maart 2003 19:43 schreef k_man het volgende:
Je kunt met tips, regeltjes, cursussen en heel veel oefenen natuurlijk best een hoop verbeteren. Aan de andere kant denk ik niet dat het ooit echt wat wordt als je er geen talent voor hebt.
quote:Dat is een contradictio in termini en dus onmogelijk.
Op dinsdag 4 maart 2003 19:46 schreef Dagobert het volgende:
Volgens mij is talent best aan te leren,
Talent heb je of heb je niet. Als je het aanleert is het een vaardigheid en daarmee alleen red je het niet.
quote:Ok, dan kan je ook best mooie foto's maken met vaardigheid
Op dinsdag 4 maart 2003 19:49 schreef k_man het volgende:[..]
Dat is een contradictio in termini en dus onmogelijk.
Talent heb je of heb je niet. Als je het aanleert is het een vaardigheid en daarmee alleen red je het niet.
Enniweg: Ik denk dat als je nul komma nul zin en begrip en intresse hebt je er niet zal komen, maar als je instelling goed is en je probeert het, dan kom je een heel eind (al zal je natuurlijk nooit een modefotograaf met een groot contract worden ofzo)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |