abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 maart 2003 @ 10:10:59 #1
37295 Luigi
mario pls
pi_8828918
Mooi, zo'n nieuw forum! .

Vraagje. Ik zie hier echt de meest geweldige foto's voorbijkomen, zo uit de camera, of nog mooier gemaakt met Photoshop ofzo. Nu heb ik zelf ook een digicam, en ben ik echt heel enthousiast over fotografie. Heb al meerdere (gewone en digitale) camera's versleten.

Echter, waar het bij mij elke keer weer op uitdraait is, dat ik heeeeel enthousiast begin, teleurgesteld ben over de resultaten en 't ding dan alleen nog maar tevoorschijn haal tijdens verjaardagen en vakanties. Ook leuk, maar ik wil meer.

Probleem is dat ik echt 0,0 creatief ben en ook amper artistiek inzicht heb. Waar de 1 een foto-opportunity van z'n lifetime ziet, loop ik er snel voorbij. Ik probeer vaak echt te kijken, van wat kan mooi zijn, wat is een mooi plaatje, maar ik zie het vaak dan gewoon niet.

Zelfde geldt voor Photoshop. Foto geladen, PS helemaal in de aanslag, en dan?

Is zoiets te ontwikkelen? Of komt dat vanzelf? Hoe doen de fotografen hier dat?

Vaag topic, dit. .

maandag 3 maart 2003 @ 10:12:31 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8828939
Afgelopen zomer stond er een cursus fotograferen in het AD geloof ik. Stonden heel wat aardige tips in wat betreft belichting en hoeken enzo.

Nou verwacht ik niet dat je die nog terug kan vinden, maar wellicht dat een andere fotografie-cursus wel een idee is Want je kunt natuurlijk wel een goeie fotosoeper zijn, maar het begint toch allemaal met gewoon een goeie foto.

maandag 3 maart 2003 @ 10:17:10 #3
37295 Luigi
mario pls
pi_8829003
Het gaat me ook niet zozeer om Photoshop, dat was slechts ter voorbeeld.

Ik ken de standaard-tips wel: ga eens door je knieen, hou die camera eens boven je hoofd, etc, etc. Maar da's ook allemaal zo subjectief.

maandag 3 maart 2003 @ 10:22:32 #4
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8829098
Het is denk ik net als met alle andere creatieve bezigheden, de techniek, inzicht, de trucs, die zijn wel te leren, maar dan kun je een redelijke plaat schieten en dat was het dan ook wel. Het belangrijkste is je eigen creativiteit en dat moet je ontwikkelen. In combinatie met de kennis van bepaalde technieken kun je vrij ver komen. Het komt er gewoon op neer dat je foto's moet gaan maken, 1000den foto's, de camera pakken en vanalles uitproberen, andere hoeken, lichtval, sluitertijden, klikken en zien wat het doet. De trucs en basiskennins die je met fotografie cursussen meekrijgt helpen erbij om je bewust te maken van wat je doet achter de camera.

Het is een combinatie van alles, maar vooral gewoon veel klikken en natuurlijk niet alleen foto's van de poes de hond en de bloemetjes in de tuin

maandag 3 maart 2003 @ 11:15:36 #5
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_8829998
Je moet beginnen je eens in te lezen op het gebied van de theorie over composities. Er zijn enorm veel typen compositie die je kunt leren herkennen en kunt gebruiken als je een foto maakt. Dan heb je in ieder geval al bereikt dat je een "mooi beeld" krijgt in plaats van een ongebalanceerd snapshotkiekje. Een tweede punt is kleurenleer. Wat contrasteert mooi met elkaar en wat niet? Ook hier is veel leesvoer over op te duikelen. PS is eigenlijk bijzaak. Hoe mooi je je foto's ook kunt oppoetsen: als de foto waar je mee begint slecht is dan kan photoshop er echt geen goede foto van maken. Je kan het gebruiken om het NOG mooier te maken of om dingen te accentueren en kleine onvolkomenheden weg te werken. Het maakt echter geen kunstwerk van een prutfoto.

Verder is het natuurlijk ook voor een deel gevoel. Sinds ik weer fanatiek fotografeer kijk ik op een heel andere manier de wereld in. Zelfs al ben ik niet aan het fotograferen kijk ik toch altijd rond op zoek naar "het mooie beeld". De kunst is ook om iets moois te zien in iets heel gewoons en dat dan naar je hand te zetten in een goed genomen foto. Een paar voorbeeldjes hiervan:

Zoals je ziet, dit zijn allemaal dingen die IEDEREEN dagelijks tegenkomt. Hier en daar is PS gebruikt voor een extra dramatisch effect maar het feit dat je met een goede foto moet beginnen blijft gelden voor al deze shots.
Er is niks raars te zien, geen fantastische landschappen waar je de wereld voor rond moet etc. etc. Het is gewoon een kwestie van het juiste "oog". En daar kun je op oefenen. Ik zeg ook altijd: Er valt OVERAL leuk te fotograferen, zelfs in de meest oninspirerende omgeving. Kijken kijken en nog eens kijken.

Hopelijk heb je hier iets aan?

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  maandag 3 maart 2003 @ 12:09:40 #6
37295 Luigi
mario pls
pi_8831051
Bedankt voor de tips tot nu toe. .
pi_8831327
Als je er echt meer mee wilt, en je hebt wat tijd, zouden we aan de hand van foto's die je gemaakt hebt wel mee aan de slag kunnen gaan.
Catootje heeft ooit een topic geopend (hoe maak je goede foto's) waar veel buikbare tips in stonden.
Ga niet lopen zoeken naar een prachtige omgeving, maar zoek het dicht bij huis. De foto's van Marco hierboven zijn daar een goed voorbeeld van. Ik dacht gelezen te hebben dat je een kwalitatief goede camera hebt, dus daar zal het niet aan liggen. Kijk veel in tijdschriften of boeken en jat wat je jatten kan, of probeer wat na te maken, erg leerzaam.
Mocht je inspiratie te kort komen hier een opdracht voor je:
fotografeer een fiets.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  maandag 3 maart 2003 @ 18:47:57 #8
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8839433
Hmz, eerst maar es dit: Mooi is subjectief. Ik heb op dit moment een leraar fotografie die zelf ook fotograaf is en boeken heeft uitgegeven enzo, allemaal heel serieus dus. Hij maakt soms best geinige kiekjes en sommige zien er ook gewoon rete goed uit, maar af en toen denk ik: is dat nou mooi

En dan dit: ik denk dat een hoop gebaseerd is op ervaring. Proberen, nog een keer enz enz. En probeer eerst niet van tevoren te bedenken wat je wilt gaan schieten. Of neem alleen een onderwerp in gedachten. Bv. planten.

Je neemt je camera op een lekkkere heldere doch ietswat bewolkte dag mee naar het park en begint te schieten. Gooi niks weg, gewoon die schijf volschieten. Alles wat je denkt dat misschien wel wat zou kunnen worden. Ook de 'wat in het begin niet echt wat lijkt'-dingen. Gewoon een berg foto's verzamelen dus. Dan mik je die op je PC en ga je ze lekker door bladeren, beetje kijken wat je er mee zou kunnen of het echt zo mooi is als j dacht dat het zou worden. Of die lelijke foto nou echt zo lelijk is of dat het eigenlijk best een leuke foto geworden is. En dan zit er meestal wel wat leuks tussen.

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
pi_8841473
Okee, we zeiden een fiets, hier een fiets .

Laat maar zien dat er wat mooiers van kunt maken !

De volgende graag...! The-O

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  maandag 3 maart 2003 @ 20:35:29 #10
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_8841649
quote:
Op maandag 3 maart 2003 12:25 schreef the-O het volgende:

Mocht je inspiratie te kort komen hier een opdracht voor je:
fotografeer een fiets.

Kunnen we niet zoiets terugkerend doen?
Een vast groepje.. de enthousiaste beginner, die 't nog niet zo wil zien (zoals Luigi en ik zeg maar)

Zoiets simpels als een fiets.. ik zou 't zelf niet bedenken, maar nu ik er over nadenk zou je er best hele leuke dingen mee kunnen doen.
En misschien is 'om het te leren' zulke opdrachtjes juist wel goed om je wel goed naar bepaalde dingen te laten kijken.

* E.T. gaat morgen eens kijken hoe een fiets gefotografeerd kan worden

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_8841686
Mooi! E.T. heeft huiswerk

Succes en maak er wat moois van.. en natuurlijk posten !

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  maandag 3 maart 2003 @ 20:37:41 #12
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8841701
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:35 schreef E.T. het volgende:
Een vast groepje.. de enthousiaste beginner, die 't nog niet zo wil zien (zoals Luigi en ik zeg maar)

Zoiets simpels als een fiets.. ik zou 't zelf niet bedenken, maar nu ik er over nadenk zou je er best hele leuke dingen mee kunnen doen.
En misschien is 'om het te leren' zulke opdrachtjes juist wel goed om je wel goed naar bepaalde dingen te laten kijken.

* E.T. gaat morgen eens kijken hoe een fiets gefotografeerd kan worden

Dat kan inderdaad wel. Ik ben zelf ook nog geen hele handige fotograaf, moet het veelal hebben van de toevalstreffers. Een fiets is wel tricky, je kunt er alle kanten mee op, het is een vrij plat voorwerp en heeft veel detail.. ik zal kijken of ik vandeweek tijd heb om eens een ouwe roestige fiets op de foto te zetten
  maandag 3 maart 2003 @ 20:42:08 #13
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8841799
Hmz, als ik een fiets tegenkom zal ik ook eens gaan kijken of ik wat leuks kan bijdragen

Al zijn ze wel enigzins schaars hier.

maandag 3 maart 2003 @ 21:00:20 #14
37295 Luigi
mario pls
pi_8842240
quote:
Op maandag 3 maart 2003 20:35 schreef E.T. het volgende:

[..]

Goed plan, ET. . Ik zal ook eens kijken wat ik er mee kan.
  maandag 3 maart 2003 @ 21:13:05 #15
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_8842547
het Fok-fotoklasje

Leuk

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_8842664
quote:
Op maandag 3 maart 2003 11:15 schreef TheMarco het volgende:

Die is geil!
  maandag 3 maart 2003 @ 21:18:39 #17
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_8842701
quote:
Op maandag 3 maart 2003 12:25 schreef the-O het volgende:

fotografeer een fiets.

Oh, leuk!

Is "fotografeer een fiets' geen topic idee?

Kan iedereen meedoen

A clean house is a sign of a wasted life.
  maandag 3 maart 2003 @ 21:35:47 #18
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_8843148
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:18 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Oh, leuk!

Is "fotografeer een fiets' geen topic idee?

Kan iedereen meedoen

leuk
fake a dream
  maandag 3 maart 2003 @ 21:46:31 #19
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8843406
Bij deze: Fotograferen doen we zo - deel 1: De fiets
Tijd om dat topic helemaal vol te gooien met zelfgemaakte fietsenfoto's
pi_8843483
Ik lees even mee hier.
Bedankt voor de tips allemaal, ook namens mij.
En echt PRACHTIGE foto's TheMarco. Zou ik grotere versies kunnen krijgen van die bovenste 3?
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 10:25:11 #21
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_8851541
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:49 schreef sweek het volgende:
Ik lees even mee hier.
Bedankt voor de tips allemaal, ook namens mij.
En echt PRACHTIGE foto's TheMarco. Zou ik grotere versies kunnen krijgen van die bovenste 3?
Sure! stuur me even een mailtje op marco@i-marco.nl
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_8866591
Je kunt met tips, regeltjes, cursussen en heel veel oefenen natuurlijk best een hoop verbeteren. Aan de andere kant denk ik niet dat het ooit echt wat wordt als je er geen talent voor hebt.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 19:46:58 #23
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8866673
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 19:43 schreef k_man het volgende:
Je kunt met tips, regeltjes, cursussen en heel veel oefenen natuurlijk best een hoop verbeteren. Aan de andere kant denk ik niet dat het ooit echt wat wordt als je er geen talent voor hebt.
Volgens mij is talent best aan te leren, al zal het misschien wat meer tijd kosten. Oefening baart kunst (hoe heerlijk dubbelzinnig)
pi_8866727
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 19:46 schreef Dagobert het volgende:
Volgens mij is talent best aan te leren,
Dat is een contradictio in termini en dus onmogelijk.

Talent heb je of heb je niet. Als je het aanleert is het een vaardigheid en daarmee alleen red je het niet.

dinsdag 4 maart 2003 @ 19:51:56 #25
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8866788
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 19:49 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat is een contradictio in termini en dus onmogelijk.

Talent heb je of heb je niet. Als je het aanleert is het een vaardigheid en daarmee alleen red je het niet.

Ok, dan kan je ook best mooie foto's maken met vaardigheid

Enniweg: Ik denk dat als je nul komma nul zin en begrip en intresse hebt je er niet zal komen, maar als je instelling goed is en je probeert het, dan kom je een heel eind (al zal je natuurlijk nooit een modefotograaf met een groot contract worden ofzo)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')