Jarenlang depressief, dan toch maar elektroshock?
Wellicht interessant. Ik ben wel benieuwd, het klinkt me zo Middeleeuws in de oren...
Ook al hadden ze toen nog geen electriciteit .
Ik kijk iig.
quote:Het gebeurt tegenwoordig onder narcose als ik me niet vergis.
Op dinsdag 25 februari 2003 20:54 schreef MaartenGrendel het volgende:
Hmmz, doet me denken aan die scene uit "Requim for a dream"...lijkt me niet echt prettig.
quote:Hoe kom jij aan die mooie roze kleur ???? krijgen alle vrouwelijke moderator's een roze kleur tegenwoordig
Op dinsdag 25 februari 2003 20:55 schreef shmoopy het volgende:
Na jaren van negatieve publiciteit hierover schijnt het weer vaker toegepast te worden.Ik kijk iig.
Al met al heb ik er wonderbaarlijke dingen mee gezien !!
quote:Joh, let dan ook op!
Op dinsdag 25 februari 2003 21:00 schreef yingyang het volgende:[..]
Hoe kom jij aan die mooie roze kleur ???? krijgen alle vrouwelijke moderator's een roze kleur tegenwoordig
True????
quote:Yeah, right.
Op dinsdag 25 februari 2003 21:03 schreef MOD het volgende:
eehhh kwee nie waar dat over gaat, maar het klinkt als of depri's dmv electrische schokken om het leven worden gebracht...True????
Ten eerste zijn het geen 'depri's' maar mensen met een ernstige depressie, wat beslist geen geintje is,
en ten tweede ben ik ook gek dat ik hier nog antwoord op ga geven ook.
(Dat wist ik zelf ook niet precies namelijk)
Het veranderd gewoon je persoonlijkheid / karakter..
Veel mensen wouden zon shock niet omdat het pijn deed etc...
Kwam er een leuk zustertje en werden ze afgeleid... En voilà van de achterkant stonden ze met de elektroshock....
quote:Ik heb het al gezien
Op dinsdag 25 februari 2003 21:03 schreef shmoopy het volgende:[..]
Joh, let dan ook op!
![]()
Shmoopy bedankt !!
Vond je wel lief namelijk
Het enige wat ik er niet aan snap is, wie heeft dit uitgevonden? Hoe komt iemand op het idee dat dit kan helpen? En dat al in de jaren vijftig ofzo. Het wordt toch al decennialang toegepast.
straks wordt je nog lichtelijk hersendood. oid
Door een electroshock wordt een epileptische aanval opgewekt. En misschien worden daardoor bepaalde chemische stoffen in de hersenen afgebroken, of opgebouwd, of worden bepaalde processen weer 'gereset', opgestart. En helpt dat om de depressie te bestrijden. Net zoals ook chemische medicijnen inwerken op de hersenen.
Als bijwerking was er kans op licht tot matig geheugenverlies. Maargoed, als je de rest van je leven chemische pillen moet slikken, dan hebben die ook flinke bijwerkingen, denk ik.
't Werkt volgens de arts trouwens 'maar' in 60-70% van de gevallen.
P.S. Moonah bedankt voor het posten van dit topic
quote:ALS je hersenen als zodanig beschouwd en ALS depressies het gevolg zijn van een chemische onbalans. Deze methode is bruut, ondoordacht en bewijst dat ook de Westerse beschaving nog lang niet zo beschaafd is als we denken dat ze is.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:20 schreef DennisMoore het volgende:
Toch wel interessant als je hersenen als puur chemie ziet, en depressies (deels) als een gevolg van een chemische onbalans in de hersenen.
quote:Iemand lijdt er geen pijn door. Het gebeurt namelijk onder volledige narcose. Ook na het ontwaken uit de narcose is er geen pijn. Zo'n 60-70% van de mensen zegt dat ze er baat bij hebben, dat depressies (deels) verdwijnen.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:53 schreef thoth het volgende:ALS je hersenen als zodanig beschouwd en ALS depressies het gevolg zijn van een chemische onbalans. Deze methode is bruut, ondoordacht en bewijst dat ook de Westerse beschaving nog lang niet zo beschaafd is als we denken dat ze is.
Enige mogelijke bijwerkingen: (korte termijn) geheugenverlies.
Wat is er niet-beschaafd hieraan?
't Is alleen nog niet 100% wetenschappelijk verklaarbaar waarom het vaak werkt. Maar dat is met meer geneeswijzen en behandelingen het geval.
quote:Als bewezen is dat sommigen er baat bij hebben kan je er volgens mij weinig op tegen hebben. Misschien dat jij er andere ervaringen mee hebt, anders vind ik dat je het het voordeel van de twijfel moet geven. Het kan barbaars overkomen, maar alles is beter dan jarenlang depressief rond te lopen
Op dinsdag 25 februari 2003 23:53 schreef thoth het volgende:ALS je hersenen als zodanig beschouwd en ALS depressies het gevolg zijn van een chemische onbalans. Deze methode is bruut, ondoordacht en bewijst dat ook de Westerse beschaving nog lang niet zo beschaafd is als we denken dat ze is.
quote:Dat sommigen er baat bij hebben is exact de reden waarom je er iets op tegen zou moeten hebben
Op woensdag 26 februari 2003 00:09 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Als bewezen is dat sommigen er baat bij hebben kan je er volgens mij weinig op tegen hebben. Misschien dat jij er andere ervaringen mee hebt, anders vind ik dat je het het voordeel van de twijfel moet geven. Het kan barbaars overkomen, maar alles is beter dan jarenlang depressief rond te lopen
Wat je doet (en vergis je hier absoluut niet in want dit is best belangrijk) je geeft iemand een flinke dreun voor zijn hoofd en wacht af wat de resultaten zijn. Niet meer en niet minder. Het is niet wetenschappelijk vastgesteld wat er precies gebeurd en waarom het kan werken (immers: dan zou het voor iedereen werken, ja?! of zouden we in ieder geval weten waarom het soms niet werkt)
En dat is veel griezeliger: soms werkt het ook niet en dan blijft het niet altijd bij, "nouja niet geschoten altijd mis" maar loop je ook de kans dat je er een paar vervelende problemen bij krijgt. Ben je niet alleen depressief meer maar zie je niets meer met je rechteroog of heb je ineens een rare tik bij waardoor je niet eens fatsoelijk een kop koffie kan drinken zonder het over je heen te gieten of ben je je geheugen kwijt. Dit is geen geintje maar zijn eveneens serieuze resultaten van het toepassen van elektroshock.
De vraag is of je bereid bent dat soort risico's te nemen? En hoe verschrikkelijk depressies ook kunnen zijn: het kan best nog erger.
Okee lichamelijk is het een ramp, maar je bent in elk geval nog jezelf. Ik ben geen schaduw meer van wie ik was en had kunnen zijn dankzij de depressie.
quote:Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt. Als je een erg zware depressie hebt wil je alles doen om er uit te komen, want geloof me, het is absoluut geen pretje. Natuurlijk kan het altijd erger, maar ik zelf zou het zeker overwegen mocht ik er deze keer niet goed genoeg uitkomen. Gelukkig kan je er altijd zelf voor kiezen en is het niet verplicht. Of je er nou via elektroshock of via pillen bovenop komt, er kleven altijd wel risico's aan, maar die moet je imo durven nemen om uit een depressie te raken!
Op woensdag 26 februari 2003 00:33 schreef thoth het volgende:Een goed onderbouwd Verhaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |