Mijn naam is in ieder geval Lupus, docent West Europese krijgkunsten.
quote:Aan je zeilboot zeker?
Op woensdag 19 februari 2003 20:55 schreef hallo_mensen het volgende:
k he nog zwaarden
De zwaarden toen braken snel af en dat wilde je dus absoluut niet, gezien de prijs van zo'n ding.
quote:je moest dus met beleid met die dingen omspringen?
Op woensdag 19 februari 2003 22:30 schreef NoSigar het volgende:
Dat gehak, daar heb ik wel eens een stuk over gelezen en herinner me allean maar de hoofdlijn. Dat gehak en dat kruisen van zwaarden en dergelijke kon toen niet. Het metaal was daar toen nog veel te broos voor. Er zat te weinig ijzer-erts in of iets met smeed-technieken of allebei.De zwaarden toen braken snel af en dat wilde je dus absoluut niet, gezien de prijs van zo'n ding.
En echte zwaardvecht technieken? Ik moet dan idd eerder aan Japan denken. Zonen van edellieden kregen hier zoiets standaard bij hun opvoeding, maar gingen daarvoor (voor zover ik weet, en dat telt uiteraard voor alles hier) niet speciaal in de leer bij een meester of zo. En die techniek is niet zo ge-esthetiseerd en geritualiseerd als in Japan
(het ridderschap op zich wél).
Hoewel er zeer veel overeenkomsten waren: Hadden een Samourai en en Ridder elkaar destijds ontmoet hadden ze zich zeker in elkaar herkend
Ik weet niets van zwaardvecht scholen in deze streken of zo. En dat vechten werd geoefend en in de praktijk gebracht op toernooien. En daarbij moet je je dus geen Robin Hood achtige steek-spelen voorstellen (die hebben volgens mij nauwelijks echt bestaan en zijn meer een idee uit de Romantiek).
Maar goed, zo uit mijn hoofd geloof ik dus dat het zwaard toen (en ook in de Romeinse tijd trouwens) vooral als steek-wapen werd gebruikt.
Maar op dit moment kan ik het dus niet echt staven.
quote:Zoals Fiore dei Liberi's "Flos Duellatorum" en Talhoffer's "Fechtbuch" ?
Op woensdag 19 februari 2003 22:53 schreef lupus_cordes het volgende:
Ben blij dat we zoveel kenners in de zaal hebben...tjonge jonge...
Niemand op de hoogte zeker van de middeleeuwse gevechtmanuscripten en zwaardmeesters?
quote:Kijk eens rond op internet bijvoorbeeld. Bij Bol.com kan je ook een goede Talhoffer vertaling bestellen, niet al te duur.
Op donderdag 20 februari 2003 01:54 schreef Legionnaire het volgende:[..]
Zoals Fiore dei Liberi's "Flos Duellatorum" en Talhoffer's "Fechtbuch" ?
Yup, sinds kort wel. Zeer interessant, maar slecht om voorbeelden te vinden zonder ervoor diep in de buidel te moeten tasten.
Ps. Lupus, ik heb gisteren nieuwe foto's gemaakt van m'n speelgoed, maar de kabel van de camera is even zoek. Ik zal ze zo snel mogelijk posten.
Ik dacht dat de japanners veel verder waren met het ontwikkelen van van slagzwaarden.
quote:Kijk, een beginneling(net als ik
Yup, sinds kort wel. Zeer interessant, maar slecht om voorbeelden te vinden zonder ervoor diep in de buidel te moeten tasten.
Kijk eens op de site van de AEMMA www.AEMMA.org ofzo.
Daar kan je op .pfd formaat een boek downloaden, the art of longsword combat part 1, die heb ik net doorgewerkt en is uiterst interessant. En ze gebruiken afbeeldingen uit duellatorum en fechtbuchen
Verder is het in gewoon engels en worden de basis technieken uitgelegd.
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 09:31 schreef Herne_the_Hunter het volgende:Ps. Lupus, ik heb gisteren nieuwe foto's gemaakt van m'n speelgoed, maar de kabel van de camera is even zoek. Ik zal ze zo snel mogelijk posten.
Hm, ik zie er al naar uit
EDIT:
quote:Niet echt. Ik weet niet of ik het goed heb maar ik meen dat het zo zit.
Op donderdag 20 februari 2003 11:12 schreef Ulx het volgende:
Europese zwaarden kon men toch eigenlij alleen maar als steekwapen gebruiken?Ik dacht dat de japanners veel verder waren met het ontwikkelen van van slagzwaarden.
Vroeger had je zogenaamde broadswords, deze zwaarden waren vrij zwaar en omdat men nog niet zo scherp kon slijpen gebruikte men het gewicht ervan om iemand zijn botten te breken, anders dan iemand daadwerkelijk in zijn borst te steken of te snijden.
Later, toen men meer bescherming begon te dragen kwam men met de longswords, die steeds scherper werden.
En toen werd steken een optie.
Kijk maar eens naar een gemiddeld broadsword, de punt is bijna rond.
quote:Mag ik vragen wat je bedoeld met in de buidel tasten internet is toch niet zo dure gelegenheid??
V.L.N.R.
-Diverse dolken en messen, later meer over deze.
-13e eeuws longsword
-kortzwaard, rotkwaliteit, niet-historisch model met groef
-13e eeuws longsword identiek
-kortzwaard, rotkwaliteit, niet-historisch model zonder groef
-13e eeuws longsword met klavervormig koperinleg in de pommel
-Vikingspeer
-Vikingzwaard, vroege periode +/-700 AD
-Bec du Corbin a.k.a. Ravenbek
-Bijltje, niet bijzonder
-Beukelaar
V.L.N.R.
-Misericordia dolk
-Rondeel, geilgoed voor Forau
-Keltisch mes, La Tene periode, slecht smeedwerk
-Keltisch mes
-Keltisch mesje 2x
-Viking handwerkmesje
And that's it. (Op een muurhanger waar ik me nog steeds voor schaam na)
[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 19:33]
quote:Wat raar, ook met een bloemetje in het blad?
Op donderdag 20 februari 2003 19:34 schreef lupus_cordes het volgende:
Leuk speelgoed...
Vind de zwaarden erg mooi, de dolk net leren handvat lijkt sprekend op die messen van die Tjech waar wij de messen van hebben, zelfde pommel en stootplaat, zelfs het leer is het zelfde gewikkeld en dikte...wierd..
waar heb je die hellebaard vandaan ook bij die anonyme Tjech?
Kom je binnenkort nog trainen trouwens lijkt mij leuk!
Over twee weken kan ik waarschijnlijk wel eens langskomen.
Die ravenbek is gemaakt door Klaas Kloosterhuis, smid in het noorden van Nederland.
[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 19:46]
quote:Tough luck...
Op donderdag 20 februari 2003 19:38 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik zit hier net met mijn collega te overleggen(waar ik al drie jaar mee train)
Als je nu even verteld waar je woont dan komen we even langs met twee zwaarden en dan gaan we met zeven zwaarden weer naar huis....
Je bent ook wel behoorlijk happig op het handschoenen gooien, he?
Gelukkig ben ik helemaal niet zo heetgebakerd dat ik iedere handschoen zomaar oppak.
Edit:
Ps. Humor verpakt men hier doorgaans in smilies. Ik interpreteer die laatste post maar als grapje..
[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 22:25]
quote:Ik zal die smilies wel gaan gebruiken dan, maar synisme signaleer je meestal wel, maar het was kortom een grapje.
Op donderdag 20 februari 2003 19:44 schreef Herne_the_Hunter het volgende:[..]
Tough luck...
Ik heb een harnas en eveneens een vriend om de hoek met minstens zoveel ervaring als ik. Die kan dan in full normandisch chain komen.
Ik denk dat we het nog redelijk goed volhouden in de deuropening, en we kennen het huis.Je bent ook wel behoorlijk happig op het handschoenen gooien, he?
Gelukkig ben ik helemaal niet zo heetgebakerd dat ik iedere handschoen zomaar oppak.Edit:
Ps. Humor verpakt men hier doorgaans in smilies. Ik interpreteer die laatste post maar als grapje..
quote:Keihard wegrennen is in de macho middeleeuwen zeker geen optie?
Op donderdag 20 februari 2003 22:59 schreef lupus_cordes het volgende:
Een raadseltje...iemand valt aan met een oberhaw op je rechter middel met een longsword, je parreerd met rechter hängentorte wat zijn de mogelijkheden voor dat de tegenstander een nieuwe aanval start?
quote:Dat dacht ik al, daarom nam ik er ook geen aanstoot aan.
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef lupus_cordes het volgende:[..]
Ik zal die smilies wel gaan gebruiken dan, maar synisme signaleer je meestal wel, maar het was kortom een grapje.
quote:Ja, inderdaad... Echt heel erg lang...
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik ben trouwens niet zo heet gebakerd met een uitzondering daargelaten.
Klaas kloosterhuis ken ik wel.
ik wou twee beukelaars bij hem laten maken maar de wachttijd is nu belachelijk lang.
quote:Ravenbek is de juiste term voor dat ding. We hebben in de groep ook nog twee hellebaarden, maar die zijn echt lomp zwaar.
Is een ravenbek de goede benaming?
Ik ben zelf niet zo bekend met de nederlandse namen, zolang ik al internet met mensen over zwaardtechnieken en wapens is het altijd in het engels tevens alle boeken die ik lees zijn engels.
quote:Die in Tallhoffer vond ik erg vaag, Fiore is duidelijker en daar ken ik er ook een paar van. We hebben daar nog niet zo superveel mee geoefend, omdat het weer op het moment niet ideaal is en we even geen ruimte hebben om te oefenen.
Ik vond ook het keukengerij erg tof.
Nu heb je mooie messen, maar kun je er ook mee omgaan?
In Talhoffer staan ook mooie technieken, maar ze zijn niet voor iedereen begrijpbaar...
Ik bedoel hiermee dat als geen ervaring heb met klemmen en overnames, dan is het nog best een hele klus.
And now for something completely different...
Dat keukengerei kan ik overigens wel goed mee omgaan. Koken gaat prima met dat spul. Beware the sacred mystical powers of the kitchen knight. Het tweelingpaar keukenmessen heet samen Durandexibur, slachters der kippen, schrik der zwijnen en hun snijkracht is ongekend. Het keukenmes links is het mes Balmung, in de vroegste tijden gesmeed door Wayland Smith. Wie hem draagt is onverslaanbaar in de keuken en onoverwinnelijk in de lunch. Wie het draagt is niet in staat zich hongerig of onverzadigbaar te gedragen.
Dus wees op uw hoede en treed onbevreesd in mijn keuken of proef de mededogen van mijn ontbijt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |