abonnement Unibet Coolblue
pi_8588981
vooraf: ik zit zelf niet op de fontys eindhoven.

Dit bericht bereikte mij:

quote:
Enige tijd geleden bereikten ons de eerste berichten over misbruik van Fontys betaalpassen door studenten.
Dat heeft ons extra alert gemaakt op het verloop van de geldstroom rond de aankoop en op het gebruik van die passen. Dit verloop gaf voldoende aanleiding om een extern onderzoeksbureau in te schakelen om de vermeende fraude te verifiëren.

Inmiddels staat vast dat veel betaalpassen op onrechtmatige wijze zijn opgewaardeerd en nog steeds worden opgewaardeerd: een 40-tal studenten heeft inmiddels bekend dat zij op illegale wijze betaalkaarten van zichzelf en van medestudenten hebben opgewaardeerd en vervolgens hebben gebruikt voor betaling in kantine, mediatheken, voor dictaatverkoop, voor kopieerfaciliteiten, etc. Tevens is gebleken uit het onderzoek dat nog veel meer studenten van deze illegale praktijken gebruik hebben gemaakt en nog steeds maken.

Wij beschouwen de hiervoor omschreven handelswijze als oplichting. Deze is strafbaar gesteld in artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht.

Daarnaast is er sprake van overtreding van interne regelgeving, zoals onder meer vastgelegd in het studentenstatuut en Fontys Netetiquette en de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, de WHW.
Teneinde het misbruik met Fontys betaalpassen zo snel mogelijk een halt toe te roepen heeft de Groepsraad het volgende besloten.

1. tot a.s. maandag 24 februari 2003, 13:00 uur geven wij studenten die zich schuldig hebben gemaakt / maken aan dit misbruik de gelegenheid zich vrijwillig te melden bij onze beveiligingsdienst:
per e-mail: t.verhappen@fontys.nl
per telefoon: (08778)73922

Zij dienen daarbij wèl volledig openheid van zaken te geven over hun betrokkenheid en tevens het volledige bedrag waarvoor zij gefraudeerd hebben aan Fontys terug te geven. Van onze kant zullen in dit geval geen verdere (juridische) stappen ondernomen worden, tenzij blijkt dat betrokkene zich verrijkt heeft door handel te drijven in het illegaal opwaarderen en/of vervalsen van betaalpassen. In dat laatste geval wordt het vrijwillig zich aangeven wel beschouwd als verzachtende omstandigheid.

2. Het onderzoek wordt voortgezet. Van alle gevallen van fraude die ons bekend worden na a.s. maandag 13:00 zullen wij onverwijld aangifte doen, onverlet de sancties die ons daarnaast openstaan in het kader van het studentenstatuut, etc.

Opmerking: de huidige kaarten waarmee niet gefraudeerd is, kunnen tot nader bericht gewoon gebruikt worden voor alle gebruikelijke Fontysdiensten, met uitzondering van de kantines.

Indien vanaf heden onverhoopt mocht blijken dat voor betaling gebruik wordt gemaakt van een illegaal opgewaardeerde betaalpas zullen wij niet aarzelen tegen de gebruiker onverwijld de ons ter beschikking staande juridische stappen te ondernemen.

Dit bericht zal heden via FontysOnline worden verspreid en tevens naar alle studenten per e-mail op hun Fontysadres worden verstuurd.

Hoogachtend,
namens de Groepsraad,
dr. P.J.M. Thomeer
Lid Raad van Bestuur


Ik heb begrepen dat er veel gefraudeerd word, en dat ze het willen onderzoeken ofzo.

ik zie dit bericht eigenlijk meer als "dreiging" meer van: als je het zelf gedaan hebt, voor een paar euro ofzo, dan betaal je het gewoon terug, en aangezien je zelf niet zo'n opwardeer apparaatje hebt, moet je er zelf iemand aan naaien die het je heeft gegeven ofzo.

mijn vraag aan andere mensjes die wel op de fontys zitten:
hebben jullie het gedaan?
indien ja: waarom, en ga je jezelf (en anderen) aangeven?

Greetz,
Bart (die gelukkig niet op de fontys zit)

pi_8589075
Uhm, denk niet dat t slim zou zijn voor die mense om te zegge: ik was het...

Verder wel belangrijk voor mensen die er mee betrokken zijn:
Dit is een dreigmail, ze hopen nu dat je erop reageerd, omdat je bang bent en dus ook andere mensen 'verlinkt'.

Andere reden: verlink je andere mensen, dan nemen ze je dat voor altijd kwalijk.

Laatste: Let's all give the FINGER to FONTYS

Big'Up Yourself
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:36:01 #3
3256 WebMan
Different Day... Same Shit
pi_8589081
Haha .. heb hetzelfde gepost om dezelfde tijd in Fontys Eindhoven Slowchat
pi_8589101
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:36 schreef WebMan het volgende:
Haha .. heb hetzelfde gepost om dezelfde tijd in Fontys Eindhoven Slowchat
mjuh, maar dit is eigenlijk wel in zo-verre van belangrijk, dat ik vind dat het een eigen topic verdient!

btw: exact op hetzelde tijdstip 18:30

[Dit bericht is gewijzigd door BlackBokz op 19-02-2003 18:39]

pi_8589123
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:35 schreef MasterHubers het volgende:

Andere reden: verlink je andere mensen, dan nemen ze je dat voor altijd kwalijk.

Laatste: Let's all give the FINGER to FONTYS


Bang dat je eraan genaaid wordt?

* ArTiC heeft nog 2 ongefraudeerde fontyspasjes te koop

Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_8589172
Ben niet bang voor de boze fontys, ben niet bang, ben niet bang... etc.

Wil alleen mense ff duidelijk make hoe stom t zou zijn

Big'Up Yourself
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:41:39 #7
3256 WebMan
Different Day... Same Shit
pi_8589186
Dus:
- Je kunt je aangegeven tot a.s. maandag 24 februari 2003, MAAR dan moet je volledig openheid van zaken geven EN het bedrag waarvoor je gefraudeert hebt terugbetalen Daaaaag ...

En: een 40-tal studenten heeft inmiddels bekend dat zij op illegale wijze betaalkaarten van zichzelf en van medestudenten hebben opgewaardeerd... Daar geloof ik niet zo heel erg veel van, eigenlijk...

pi_8589194
punt 1: is een school pasje een officieel geldig betaal middel?

zo niet... dan is het dus geen fraude met geld en dan is het alleen het veranderen van data tegen betalen, wat volkomen legaal is

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_8589230
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:41 schreef WebMan het volgende:
<knip>

En: een 40-tal studenten heeft inmiddels bekend dat zij op illegale wijze betaalkaarten van zichzelf en van medestudenten hebben opgewaardeerd... Daar geloof ik niet zo heel erg veel van, eigenlijk...


ik heb het nu van een man of 3/4 gehoord,
boetes van 50, 200, 250 en 2100 euro :S
(in hoeverre het waar is, weet ik niet)

aantal gepakt klinkt logisch, 40 lijkt me idd sterk

pi_8589244
Zoals ergens al eerder gepost:

"Fontys heeft naar mijn weten geen poot om op te staan, omdat ze zelf illegaal bezig zijn.

De bewuste pasjes zijn pasjes, die gemaakt zijn om mee in en uit te klokken voor bedrrijven. Je mag ze beslist NIET als betaalpas gebruiken. Waarom?

Betalingsverkeer MOET encrypted gaan. Op deze pasjes is geen enkele vorm van encryptie te zien. Als je ze uitlijst is alles gewoon hex opgeslagen, nou w00t, daar kan iedereen mee omgaan. een progsel downloaden en het is gedaan he. Effe het bedrag aanpassen, een sleutel veranderen, en elke week je pas nummer. Dan is er niks aan het handje.

Maar waarom gebruikt fontys deze pasjes?
Omdat ze per stuk goedkoper waren"

Big'Up Yourself
pi_8589257
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:42 schreef Skinkie het volgende:
punt 1: is een school pasje een officieel geldig betaal middel?

<knip>


mjuh, maar ze hadden het ook over het fontys huisregelement, kweet niet in hoeverre daar iets instaat, over van school verwijderen ofzo?
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:46:48 #12
3256 WebMan
Different Day... Same Shit
pi_8589310
Is dit niet iets voor de Frontpage van Fok! ? Altijd leuk een school in de zeik zetten
pi_8589327
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:44 schreef MasterHubers het volgende:
Zoals ergens al eerder gepost:

"Fontys heeft naar mijn weten geen poot om op te staan, omdat ze zelf illegaal bezig zijn.

De bewuste pasjes zijn pasjes, die gemaakt zijn om mee in en uit te klokken voor bedrrijven. Je mag ze beslist NIET als betaalpas gebruiken. Waarom?

Betalingsverkeer MOET encrypted gaan. Op deze pasjes is geen enkele vorm van encryptie te zien. Als je ze uitlijst is alles gewoon hex opgeslagen, nou w00t, daar kan iedereen mee omgaan. een progsel downloaden en het is gedaan he. Effe het bedrag aanpassen, een sleutel veranderen, en elke week je pas nummer. Dan is er niks aan het handje.

Maar waarom gebruikt fontys deze pasjes?
Omdat ze per stuk goedkoper waren"


En belangrijker een nieuw electronisch betaal systeem moet indien het samenwerkt met chipknip/pin eerst een zeer duur en uitgebreid test traject bijn interpay doorlopen... ik ben ff aan het searchen op http://www.dnb.nl/ kan een leuk idee zijn om het legaal op andere scholen te gaan doen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_8589369
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:42 schreef Skinkie het volgende:
punt 1: is een school pasje een officieel geldig betaal middel?

zo niet... dan is het dus geen fraude met geld en dan is het alleen het veranderen van data tegen betalen, wat volkomen legaal is


lulkoek.

Of zo'n pasje een wettig betaalmiddel is doet niet terzake. Je neemt goederen en diensten af waar je niet de benodigde betaling tegenover hebt gesteld. En dat is niets meer of minder dan fraude.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_8589391
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

lulkoek.

Of zo'n pasje een wettig betaalmiddel is doet niet terzake. Je neemt goederen en diensten af waar je niet de benodigde betaling tegenover hebt gesteld. En dat is niets meer of minder dan fraude.


gaat er niet om dat het fraude is, dat is het sowieso, maar het vervalsen van kaarten is dat zeker niet.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_8589414
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:44 schreef MasterHubers het volgende:
De bewuste pasjes zijn pasjes, die gemaakt zijn om mee in en uit te klokken voor bedrrijven. Je mag ze beslist NIET als betaalpas gebruiken. Waarom?

Betalingsverkeer MOET encrypted gaan.


Wederom lulkoek. Zo'n betaalpasje is niet veel anders dan een bierkaart in een café of muntjes bij een concert. Die zelf copieren of namaken is net zo goed fraude.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_8589455
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:50 schreef Skinkie het volgende:

[..]

gaat er niet om dat het fraude is, dat is het sowieso, maar het vervalsen van kaarten is dat zeker niet.


Oh jawel hoor. Net zogoed als het namaken van parkeerkaarten e.d. gewoon valt onder fraude c.q. vervalsing c.q. valsheid in geschrifte.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_8589498
Jernau.Morat.Gurgeh dat had volgens mij ook wel in 1 post gepast

Maar ik denk idd dat je er in dit geval vanuit kunt gaan dat de fontys wel "een poot heeft om op te staan"

[Dit bericht is gewijzigd door _knight_ op 19-02-2003 18:57]

[b]Een user die de search niet gebruikt, is nooit grappig[/b][br]If linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.[br][url=http://www.autofans.nl][b]Autofans![/b][/url] - Dé auto-meeting site voor heel Nederland!
pi_8589523
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:55 schreef _knight_ het volgende:
Jernau.Morat.Gurgeh dat had volgens mij ook wel in 1 post gepast
zal wel een oplettende Moderator zijn, wille meteen alles wat ze wete op t beeld hebbe, kunne andere mensen zegge: wow, hoe weet die jonge da allemaal
Big'Up Yourself
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:58:51 #20
19004 lmnt22
De man die alles kan!
pi_8589562
Hey,

Erg leuk inderdaad, al die reacties. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ver het is uitgewaaierd is. Gebeurt het bijv. alleen in eindhoven of ook in andere steden?

lmnt22

pi_8589570
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:56 schreef MasterHubers het volgende:

[..]

zal wel een oplettende Moderator zijn, wille meteen alles wat ze wete op t beeld hebbe, kunne andere mensen zegge: wow, hoe weet die jonge da allemaal


ROFL
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:58 schreef lmnt22 het volgende:
Hey,

Erg leuk inderdaad, al die reacties. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ver het is uitgewaaierd is. Gebeurt het bijv. alleen in eindhoven of ook in andere steden?

lmnt22


Alle fontys studenten hebben die mail gehad, het zal dus wel door heel nederland zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door _knight_ op 19-02-2003 19:00]

[b]Een user die de search niet gebruikt, is nooit grappig[/b][br]If linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.[br][url=http://www.autofans.nl][b]Autofans![/b][/url] - Dé auto-meeting site voor heel Nederland!
pi_8589592
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:58 schreef lmnt22 het volgende:
Hey,

Erg leuk inderdaad, al die reacties. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ver het is uitgewaaierd is. Gebeurt het bijv. alleen in eindhoven of ook in andere steden?

lmnt22


wederom niet uit eigen ervaring: het werkt ook op andere scholen (helaas heeft mijn school geen betaalpas systeem )

[Dit bericht is gewijzigd door BlackBokz op 19-02-2003 19:00]

pi_8589607
Denk dat je nederlander moet zijn wil je andere er meteen aannaaien om je eige hagje te redden...
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:58 schreef lmnt22 het volgende:
Hey,

Erg leuk inderdaad, al die reacties. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ver het is uitgewaaierd is. Gebeurt het bijv. alleen in eindhoven of ook in andere steden?

lmnt22


Big'Up Yourself
pi_8589652
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 19:00 schreef MasterHubers het volgende:
Denk dat je nederlander moet zijn wil je andere er meteen aannaaien om je eige hagje te redden...
[..]
*zucht* jah dat zal

Maar waarom gaat de topic starter er vanuit dat het alleen fontys eindhoven is ?

[b]Een user die de search niet gebruikt, is nooit grappig[/b][br]If linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.[br][url=http://www.autofans.nl][b]Autofans![/b][/url] - Dé auto-meeting site voor heel Nederland!
pi_8589717
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 19:02 schreef _knight_ het volgende:

[..]

*zucht* jah dat zal

Maar waarom gaat de topic starter er vanuit dat het alleen fontys eindhoven is ?


omdat het daar nu aan het licht is gekomen, en ik daar mensjes ken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')