quote:Geïnstitutionaliseerde geloven geven geen enkel antwoord, alleen maar vaagheden die voor antwoord worden geslikt. Hiermee bedoel ik dat de vertegenwoordigers van deze geloven zelf geen echte gods-ervaring kennen, met andere woorden de lamme leidt de blinde.
Op dinsdag 25 februari 2003 22:33 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Mja, leuk filosofisch verhaaltje, maar voor 80% van de gelovigen is een geloof toch gewoon een theorie die antwoord geeft op een stel concrete vragen:
1. hoe kom ik hier, hoe is alles ontstaan;
2. wat doe ik hier, wat is het doel van alles;
3. waar ga ik naartoe, wat is er na de dood.
Voor mij is het 'leuke' filosofische verhaaltje realiteit geworden.
quote:Dat is jouw mening... Maar jouw verhaal klonk mij een stuk vager in de oren... en geeft geen concreet antwoord op genoemde vragen. (Los even van wat de waarheid zou zijn.)
Op dinsdag 25 februari 2003 23:23 schreef Rakedje het volgende:Geïnstitutionaliseerde geloven geven geen enkel antwoord, alleen maar vaagheden die voor antwoord worden geslikt.
quote:En wie ben jij om dat te beweren? Ik denk dat een zeer groot deel van de 'geestelijke leiders' absoluut echte gods-ervaringen kent!
Hiermee bedoel ik dat de vertegenwoordigers van deze geloven zelf geen echte gods-ervaring kennen, met andere woorden de lamme leidt de blinde.
quote:En geeft het antwoord op genoemde 3 'levensvragen', of zijn die vragen voor jou niet relevant?
Voor mij is het 'leuke' filosofische verhaaltje realiteit geworden.
(Oeh, dit gaat eigenlijk wel erg offtopic...)
quote:God is alles wat is, de mens is daar een onderdeel van, een betere uitdrukking voor God is de Onnoembare. Geloof is de onwankelbare overtuiging. Echt geloof zet 'iets' (wat populair gezegd de ziel wordt genoemd) in beweging (is analogie), de ziel is het goddelijke deel van de mens, de hand behoort bij het materiële deel, als dit materiële deel beweegt kan het lucht waarnemen (iets wat we niet kunnen zien), als dit goddelijke deel van de mens 'beweegt' neemt het God waar, iets wat we met de geest niet kunnen zien.
Op dinsdag 25 februari 2003 22:38 schreef Zonko het volgende:
Wat, in hemelsnaam, wat? Wat zet het geloof in beweging? Ideeën? Ik geloof niet in god, ik geloof in mensen. Is dat hetzelfde? Wat versta jij onder geloof? Wat moet ik doen om ... in beweging te zetten?
Om dit goddelijke deel van jezelf in beweging te kunnen zetten zul je moeten werken aan je geloof. Werkelijk geloof heb je niet maar kan je verkrijgen. Hij die zoekt zal vinden.
quote:Dat is niet alleen mijn mening maar ook het antwoord wat ik krijg als ik 'gelovigen' vraag naar wat ze nu begrijpen van de uitleg van hun geestelijke leiders. Ik zet gelovig tussen aanhalingstekens omdat de zogenaamde gelovigen niet werkelijk geloven, althhans ik ben er nog geen tegengekomen. Het geeft hun geen concrete antwoorden. Ik kom zelf uit de katholieke kant, heb veel ervaring met dit geloof en de mensen die het belijden. Door mijn interesse voor het geloof heb ik ook met mensen van andere geloofsovertuigingen gesproken, mijn mening (want dat is het uiteraard) is dan ook daarop gebaseerd.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:28 schreef DennisMoore het volgende:Dat is jouw mening... Maar jouw verhaal klonk mij een stuk vager in de oren... en geeft geen concreet antwoord op genoemde vragen. (Los even van wat de waarheid zou zijn.)
Welke concrete antwoorden ken jij op die vragen?
quote:Zeer groot deel? Wellicht wel, aannemelijker (voor mij) niet. Dat er bij zin die de gods-ervaring benaderen staat voor mij vast. Ik versta daaronder het gewaarworden van dat wat de ziel genoemd wordt, echter tussen jezelf gewaar zijn van de ziel en deze laten bewegen zodat je god ervaart zit een wereld verschil.
En wie ben jij om dat te beweren? Ik denk dat een zeer groot deel van de 'geestelijke leiders' absoluut echte gods-ervaringen kent!
quote:Die vragen zijn relevant, ik ken de antwoorden. Die antwoorden ga ik jou niet hier geven, daarvoor kun je persoonlijk met mij in contact treden.
En geeft het antwoord op genoemde 3 'levensvragen', of zijn die vragen voor jou niet relevant?
Heb jij de antwoorden op deze genoemde 3 levensvragen?
quote:Wat je daar mee doet? Het staat buiten doen, het is een bovenatuurlijke ervaring. Er is geen troost in, het staat buiten troost. Met andere woorden je ziet de wereld losgemaakt van haar dualistische karakter, je ervaart dat wat er voorbij het Maya (zoek maar op) is. God is niet het onderbewuste, het onderbewuste is gewoon het ego. Instinct is intuïtie, het goddelijke deel, de ziel. En in die zin bij de moderne mens inderdaad verloren.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:34 schreef Zonko het volgende:
Dus ik beweeg mijn "ziel". Wat doe ik er dan mee? Troost ik mijn omgeving? Troost ik mijzelf? Is God niet gewoon ons onbewuste, waar ons bewuste mee probeert om te gaan? Is God niet gewoon ons "verloren" instinct?
kom jij misschien toevallig ook uit Rusland?
quote:Tja, en ik ken dan weer veel mensen die er zeker wel die concrete antwoorden uit halen... Hoewel ze altijd met dingen blijven worstelen.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:47 schreef Rakedje het volgende:Dat is niet alleen mijn mening maar ook het antwoord wat ik krijg als ik 'gelovigen' vraag naar wat ze nu begrijpen van de uitleg van hun geestelijke leiders.
quote:Dat is dan een kwestie van definitie van 'godservaring'. De ene wil iets mystieks voelen, in vervoering raken, de ander wil een soort intens 'geluk' voelen ofzo. Een ander is tevreden als alles rationeel gezien mooi op z'n plek gevallen is.
Zeer groot deel? Wellicht wel, aannemelijker (voor mij) niet. Dat er bij zin die de gods-ervaring benaderen staat voor mij vast. Ik versta daaronder het gewaarworden van dat wat de ziel genoemd wordt, echter tussen jezelf gewaar zijn van de ziel en deze laten bewegen zodat je god ervaart zit een wereld verschil.
quote:No, thank you.
Die vragen zijn relevant, ik ken de antwoorden. Die antwoorden ga ik jou niet hier geven, daarvoor kun je persoonlijk met mij in contact treden.
quote:Deels... op dit moment in voldoende mate voor mij om er tevreden mee te zijn. Enneh, 'k zeg daarmee niet dat ik christelijk zou zijn he?
Heb jij de antwoorden op deze genoemde 3 levensvragen?
quote:Je hoeft helemaal nergens in te geloven. Tenzij je antwoorden wil hebben op je vragen en/of aan een 'betere' wereld wil werken.
Op dinsdag 25 februari 2003 23:55 schreef Zonko het volgende:
Dus ik geloof in God, dat zet mijn ziel in beweging zodat ik iets kan ervaren wat je niet kunt benoemen? Erg vaag allemaal. Wat moet ik dan geloven, vraag ik nogmaals.
quote:Met werkelijk concrete antwoorden is worsteling met dingen(
Op dinsdag 25 februari 2003 23:53 schreef DennisMoore het volgende:Tja, en ik ken dan weer veel mensen die er zeker wel die concrete antwoorden uit halen... Hoewel ze altijd met dingen blijven worstelen.
quote:En zeer weinigen ervaren god echt.
Dat is dan een kwestie van definitie van 'godservaring'. De ene wil iets mystieks voelen, in vervoering raken, de ander wil een soort intens 'geluk' voelen ofzo. Een ander is tevreden als alles rationeel gezien mooi op z'n plek gevallen is.
quote:Jij bedankt, scheelt me weer heel veel energie.
No, thank you.
quote:En wil je ze ook mededelen?
Deels... op dit moment in voldoende mate voor mij om er tevreden mee te zijn. Enneh, 'k zeg daarmee niet dat ik christelijk zou zijn he?
Enneh ik had ook nog geen concrete voorstelling van je geloofsaard.
Come on, zeg nou. Waar moet ik in geloven? Waar geloof jij in? Wat is geloof voor jou?
quote:Zonder rationeel denken geen werkelijk geloof.
Op woensdag 26 februari 2003 00:06 schreef Zonko het volgende:
Pff. Ik kan geen betere wereld maken door rationeel te denken? Ik kan geen antwoord op mijn vragen vinden door zelf te denken hoe het mogelijk zou zijn? Is geloven de enige manier?
Met rationeel denken alleen komt er volgens mij inderdaad geen betere wereld. Als jij denkt van wel, hoop ik dat je gelijk hebt.
Natuurlijk kan jij zelf antwoorden vinden op jouw vragen, sterker nog niemand anders kan die vinden. Ik hoop van harte dat je ze ook zal vinden.
quote:Je moet nergens in geloven. Als het moeten is, is het geen geloven, dat is een contradictio in adjecto.
Come on, zeg nou. Waar moet ik in geloven? Waar geloof jij in? Wat is geloof voor jou?
Ik geloof dat de mens zijn oorsprong kan kennen, dat de mens in staat is een nieuwe wereldorde te scheppen waarin de mens in vrede met zichzelf en aldus ook met zijn omgeving is. Ik geloof dat de mens uiteindelijk voorbestemd is om de schepping te vervolmaken. Geloof is voor mij het gereedschap waarmee dat te bereiken is.
Natuurlijk kan een betere wereld niet alleen bereikt worden met rationeel denken, daar heb je ook emotioneel denken bij nodig, medeleven, kennis, en geloof in het feit dat het je gaat lukken om de wereld te verbeteren.
Maar hoe zit dat dan. Ik wil graag geloven, zodat ik kan ontdekken wat jij me duidelijk probeert te maken. Ik wil het, dus moet ik weten wat, of waarin ik moet geloven. En wat jij net zegt dat je gelooft, daar ben ik het mee eens, maar dat zegt niks. Is dat geloof? Is geloof niet iets dat je zegt van; ik geloof dat het zo en zo in elkaar zit?
quote:Ik geloof je Zonko. De vraag is geloof jij mij. Ik stond eens in jouw schoenen. Je hebt de kwaliteiten die noodzakelijk zijn om tot inzicht te komen. Hiervoor heb je in ieder geval twee dingen nodig. De wil tot geloven en de rationele capaciteiten om te kunnen zien dat alleen geloof en ratio tesamen tot werkelijk inzicht leiden.
Op woensdag 26 februari 2003 00:28 schreef Zonko het volgende:
Geloof me, ik wil het graag vatten, maar ik snap het niet. Dat is dan ook het probleem met geloof vaak, het valt niet te snappen. Maar als ik iets niet snap, niet begrijp, kan ik er niet in geloven.
quote:Je kan de moeilijke weg volgen of de iets minder moeilijke.
Natuurlijk kan een betere wereld niet alleen bereikt worden met rationeel denken, daar heb je ook emotioneel denken bij nodig, medeleven, kennis, en geloof in het feit dat het je gaat lukken om de wereld te verbeteren.Maar hoe zit dat dan. Ik wil graag geloven, zodat ik kan ontdekken wat jij me duidelijk probeert te maken. Ik wil het, dus moet ik weten wat, of waarin ik moet geloven. En wat jij net zegt dat je gelooft, daar ben ik het mee eens, maar dat zegt niks. Is dat geloof? Is geloof niet iets dat je zegt van; ik geloof dat het zo en zo in elkaar zit?
De moeilijke is net als ik alles onderzoeken op hun waarde. Hiertoe bijvoorbeeld technieken aanleren als concentratie, meditatie en contemplatie. Het lichaam leren kennen en in harmonie brengen met de geest, door bijvoorbeeld Yoga of Tai Chi. Alles kennis die je kan bevatten tot je nemen over filosofie, theosofie, religie, metafysica, fysica, biologie, literatuur, kunst, geschiedenis, psychologie, etcetera. Hier jaar in jaar uit, dag in dag uit, pak hem beet 18 uur per dag je mee bezig houden.
De iets minder moeilijke is het voorgaande maar dan met behulp van een klankbord. Ik of een ander kan dat klankbord zijn.
Jou is de keus.
quote:Wat een domme opmerking.
Op woensdag 26 februari 2003 16:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Wie denkt dat bidden ook maar enig effect heeft is een beetje onrealistisch om niet te zeggen dom, hou je liever bezig met wat nuttigs.
Als deze mensen merken/voelen dat het werkt, en/of zich er prettig bij voelen, wie ben jij dan om te zeggen dat 't onzin is, en niet nuttig...
quote:Als ik zeker wist dat bidden werkte, bad ik dat God bepaalde mensen eens wat argumenten gaf. Waar slaat die stelling op? Verklaar je nader s.v.p. Dit is een D-I-S-C-U-S-S-I-E , met A-R-G-U-M-E-N-T-E-N. Zomaar je mening geven is onrealistisch, om niet te zeggen dom.
Op woensdag 26 februari 2003 16:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Wie denkt dat bidden ook maar enig effect heeft is een beetje onrealistisch om niet te zeggen dom, hou je liever bezig met wat nuttigs.
quote:En wat als ik nou geloof, dat ik zelf mijn weg kan vinden? Wat als ik nou geloof dat ik reeds in bijna perfecte harmonie ben met mijn lichaam en omgeving? Op het moment kan ik me bijna niet voorstellen dat ik nog gelukkiger momenten zal meemaken.
Op woensdag 26 februari 2003 13:42 schreef Rakedje het volgende:
Jou is de keus.
Heb ik het geloof dan nog nodig, of heb ik het dan reeds bereikt? Geloven mensen niet gewoon omdat ze wanhopig zijn?
quote:Check maar in eerdere posts van mij, daarin heb ik mijn atellingen over religie al meer als genoeg beargumenteerd, en daarover gesproken, het enige wat ik van jullie gelovigen hoor is 'het is een gevoel' dus praat me niet over meningen.
Op woensdag 26 februari 2003 17:31 schreef Zonko het volgende:[..]
Als ik zeker wist dat bidden werkte, bad ik dat God bepaalde mensen eens wat argumenten gaf. Waar slaat die stelling op? Verklaar je nader s.v.p. Dit is een D-I-S-C-U-S-S-I-E , met A-R-G-U-M-E-N-T-E-N. Zomaar je mening geven is onrealistisch, om niet te zeggen dom.
Geen eerdere posts van jou in deze discussie.
Ten tweede:
Ik ben niet een van "jullie gelovigen".
Ten derde:
Wat is nut? Mijn Oma put een hoop troost en hoop uit gebeden sinds mijn Opa een beroerte heeft gehad en er lanzaam weer bovenop komt. Doordat mijn Oma bid, durft ze weer verder te gaan en te hopen. Is dat niet zinvol dan?
quote:ok, voor gelovige mensen heeft het een 'nut' omdat het misschien een placebo werking geeft.
Op woensdag 26 februari 2003 17:47 schreef Zonko het volgende:
Ten eerste:Geen eerdere posts van jou in deze discussie.
Ten tweede:
Ik ben niet een van "jullie gelovigen".
Ten derde:
Wat is nut? Mijn Oma put een hoop troost en hoop uit gebeden sinds mijn Opa een beroerte heeft gehad en er lanzaam weer bovenop komt. Doordat mijn Oma bid, durft ze weer verder te gaan en te hopen. Is dat niet zinvol dan?
quote:Dan ben ik alleen maar blij voor je mijn beste Zonko. Dan heb jij, denk ik, het geloof niet nodig.
Op woensdag 26 februari 2003 17:36 schreef Zonko het volgende:[..]
En wat als ik nou geloof, dat ik zelf mijn weg kan vinden? Wat als ik nou geloof dat ik reeds in bijna perfecte harmonie ben met mijn lichaam en omgeving? Op het moment kan ik me bijna niet voorstellen dat ik nog gelukkiger momenten zal meemaken.
Heb ik het geloof dan nog nodig, of heb ik het dan reeds bereikt? Geloven mensen niet gewoon omdat ze wanhopig zijn?
Ik geloof niet omdat ik wanhopig ben, ik ben wanhopig omdat ik geloof.
En dat laatste slaat alleen op het lot van de mensheid in de nabije toekomst. Blijkbaar kunnen we niets doen om dat onheil af te wenden. Blijkbaar kan ik ook niets doen om dat onheil af te wenden , plan B is al voorbereid. Op de dag dat de invasie in Irak een feit is, wordt het in werking gesteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |