School
Ik zat waarschijnlijk op een van de meest relaxte scholen in nederland, had het tot 5vwo geschopt maar was toch niet volmaakt gelukkig. Ik verzette mij. Vooral de vele nutteloze lessen en irritante leraren waren de oorzaak van mijn verzet tegen school. Ik weigerde hoge cijfers te halen, spijbelde vrij veel, kwam altijd te laat en maakte mijn huiswerk nauwelijks omdat ik niet een standaard scholier wou zijn. De leraren leken rechtstreeks uit het boek "Red ons, Maria Montanelli" van Herman Koch te komen, waarin hij leraren beschrijft als middelmatige zakkenwassers die eigenlijk hogerop hadden gewild maar uiteindelijk tot aan hun nek in het drijfzand van het leraarschap zijn blijven steken. Het grootste deel van de leraren kwam inderdaad zo op mij over. Inspiratieloze mensen die demotiverend lessen gaven waarin ik me nooit echt optimaal kon concentreren. Toppunt was mijn leraar Management&Organisatie. De man was verdomme nog uitgeroepen tot vlotste leraar van Nederland door radio538! Die man heeft werkelijk geen enkele meerwaarde aan de lesstof in je boek te bieden. Echt een lachertje. Vlot is ook echt het laatste dat mij zou opkomen als ik hem zou zien. Duf, labiel en depressiegevoelig is hier beter op zijn plaats. Dat bieden van meerwaarde heb ik trouwens bij geen enkel vak ervaren. Er thuis eens goed voor gaan zitten was genoeg voor mij om met een minimale inspanning altijd met vijfjes en zesjes over te gaan. Alleen wiskunde 2 begreep ik soms niet maar omdat ik daar altijd pas achter kwam op de avond voor de toets kon ik het niet meer vragen. Gelukkig voldeden de uitwerkingen op internet dan altijd. Vaak haalde ik de lage cijfers omdat ik het te ver had uitgesteld en steeds maar vasthield een de gedachte dat het niet een allesbeslissende toets was en dat ik het bij volgende toetsen gemakkelijk weer op kon halen. In 4vwo moest ik al vanaf mei een flink sprintje zetten om toch nog over te gaan dit jaar ging het diezelfde richting op.
Gezellig was het uiteraard allemaal wel. Door het gedoogbeleid op school hadden we een eigen stamtafel (met eigen radio, kerstboom en tafelkleed ) waar ik vele legendarische dingen heb meegemaakt. Ook het kletsen en klooien in de klas was geweldig maar daardoor kreeg ik altijd dat niet te omschrijven nutteloze gevoel wat zeker niet goed voor mijn motivatie was en ik thuis vooral bezig was met het niet doen van school.
En dan de mensen die je gaan achtervolgen en straffen als je eens een lesje gemist hebt. 'Ik denk dat ik jou maar eens een tijdje ga schorsen'. 'Dat zou ik niet erg vinden meneer'. En vervolgens moest ik een hele week tot het laatste uur op school blijven, wat ik overgens niet eens zo erg vond want dan deed ik weer eens wat huiswerk.
De studiewijzers zijn op zich een heel goed idee. Ook over de relatief weinige lessen had ik niets te klagen. Ik vond de tweede fase ook een heel goed idee. Daar heeft het zeker niet aan gelegen. Ik geef het systeem ook niet de schuld. Het ligt mij gewoon niet.
Naast alle bovenstaande argumenten was een ander punt van ergernis de halve vakken Frans en Duits.. Leesvaardigheid kregen we, en ze waren verplicht! Ik als echte beta jongen heb daar veel bezwaar tegen. Ik hou niet van de vakken en als ik een tekst in het frans of duits wil begrijpen scan ik hem net zo makkelijk even in en haal ik hem door een vertaalmachine. 'Ja maar als je dan in frankrijk op vakantie bent is dat toch handig!'. Nee, beweer ik dan. Met het getallenstelsel en 'je voudrai' (hoe je het ook mag schrijven) die ik in de brugklas heb geleerd heb ik me prima kunnen redden op vakanties. Duits wil ik trouwens wel een beetje goed leren want ik heb begrepen dat dat nog wel een belangrijke taal is in het technische wereldje.
Naja, dit alles heeft er toe geleid dat ik vanaf ongeveer de afgelopen kerstvakantie serieus naar alternatieven ben gaan kijken. Ook de ruzies met mijn moeder in die vakantie hebben daar overgens wel aan meegeholpen (iets te luidruchtige 'film'-avondjes bij mij thuis en om vijf uur s ochtends thuiskomen enzo ging het dan om) waarbij ze schreeuwde dat ik op mezelf moest gaan wonen om dat soort dingen te doen. Daar had ze idd een punt .
Maar goed, kwa school kwam ik al snel bij het LOI uit. Na een tijdje tobben over de consequenties (o.a. het sociale gebeuren op school) en informeren bij het LOI, de IB-groep en het lezen van ervaringen van mensen die dat gedaan hadden was ik overtuigd. Ik vind het de moeite en het geen plezier hebben in leren niet waard om nog anderhalf jaar lang zo door te gaan.
Ik heb er echt zin in; Studeren waar en wanneer ik maar wil in een waarschijnlijk veel kortere tijd waardoor ik meer kan gaan werken, ook andere opleidingen kan gaan doen, en geen lessen meer heb! Werken voor op mezelf wonen en opleidingen voor een leuk bijbaantje tijdens m'n toekomstige studie. Een armoedig studentenleven wil ik absoluut voorkomen. Ook samenwonen in een studentenhuis lijkt mij niks. Daar hecht ik te veel waarde aan onafhankelijkheid voor. Samen met 2 of 3 bekenden in een huurhuis wonen lijkt me heerlijk daarintegen. Maar goed, das nog niet echt aan de orde, eerst dat VWO papiertje halen .
Het LOI dus. Alles is eigenlijk geregeld. Mijn ouders zijn overstag gegaan en de school is ook gedumpt. Iedereen vindt het uiteraard zeer onverstandig van mij maar ik had niet anders verwacht. Sterker nog, ik had gedacht dat ik veel meer weerstand zou krijgen maar men heeft kennelijk wat meer vertrouwen in mij .
Maar goed, vanmiddag kwam dan de eerste tegenvaller. Ik had me aangemeld bij het LOI en ik werd opgebeld door een mevrouw die zei dat het eigenlijk niet meer mogelijk was om de door mij gekozen vakken allemaal af te ronden. Bij elkaar opgeteld was dat namelijk 47 maanden (van 12 uur per week, zij gaan uit van mensen met een iq van een stronthommel, die naast hun fulltime baan nog een vwo diploma willen halen voor het aanzien ofzo) en het laatste examen vwo oude stijl wordt in 2004 afgenomen. Ze hadden dus geen vertrouwen in mij en ik zou dan in een keer alles moeten betalen als ik het alsnog zou willen doen. Ik had mij trouwens ook vergist in de prijs. Na het bellen en het bekijken van de site had ik begrepen dat het per maand ¤49,50 kost. Het was helaas niet bij mij opgekomen dat dat per vak gold. Stond ook nergens duidelijk vermeld en werd ook niet verteld door die telefonistes. Ook moet je betalen voor de maanden die zij er voor voorschrijven ongeacht hoe lang je er zelf over doet. Belachelijk vind ik, maar ze zijn een commerciele instelling dus ik zal niet zeuren.
Gevolg is nu dat ik het financieel nu niet rond krijg met mn ouders. Ik was uitgegaan van 14x¤49,50=ongeveer ¤750 en nu kom ik uit op ¤2300 . Balen dus.. Mijn ouders betalen een bedrag mee dat gelijk staat aan wat het op een school zou kosten. Ik kan rekenen op ongeveeer ¤1400. Dus dan moet ik zelf de overige ¤900 regelen.
De stof is geen probleem. Ik weet van mezelf precies wat ik kan en in 14 maanden kan een hele hoop. Zelfdicipline is bij mij gekoppeld aan motivatie en het leren opzich vind ik niet vervelend dus ik weet dat ik dat wel volhoud.
Ik overweeg nu om zelf een studieplan te maken. Zelf de juiste boeken aan te schaffen etc. Maar dat kost een hoop moeite extra en ook het uizoeken en regelen van boeken enzo gaat nog een tijdje duren, plus het zelf moeten gaan kijken wat het allemaal inhoud en hoe ik het over mijn tijd ga verdelen. Risico is er natuurlijk ook dat ik me verkijk en me te rijk reken. Ook mis ik zo de practica maar daar heb ik er al aardig wat van gehad dus das mijn grootste zorg niet.
Enige voordelen zijn dat ik nog meer zou kunnen bepalen hoe ik de leerstof leer en dat het goedkoper is.
Waar dit alles op neerkomt is dat ik m'n vwo diploma zo efficient mogelijk wil halen en voordat ik zelf alles ga regelen dacht ik van; ik leg het eerst even voor aan fok! .
Stieken hoop ik op mensen die het ook zo willen gaan doen of al doen, mensen die een beetje zijn zoals ik want daar ken ik er toch te weinig van . Een beetje steun en samenwerking maakt het ook wat leuker. Geen verwachtingen hiervan, wel van mensen die hier hun mening over hebben want meningen in overvloed hier
. Laat maar horen. Ik ga nog even verder tobben...
[Dit bericht is gewijzigd door CyberGot op 05-02-2003 11:40]
quote:Volgens mij maakt 80% van de leerlingen zijn of haar huiswerk niet
maakte mijn huiswerk nauwelijks omdat ik niet een standaard scholier wou zijn.
quote:Tis ook al laat
Op woensdag 5 februari 2003 01:15 schreef motown het volgende:
Weet je? Ik stel de moeite die je hebt geinvesteerd in je post op prijs... Eerlijk waar... Maar als ik zo'n grote lap tekst zie...
quote:Het grootste deel daarvan heeft hier dus ook last van:
Volgens mij maakt 80% van de leerlingen zijn of haar huiswerk niet
(Temninste.. In mijn klas(sen) maakt 80% van de leerlingen zijn of haar huiswerk niet lol)
quote:En dat vind ik kut.. Het slaat ook nergens op. Ik heb zo hier en daar ook wel gehad dat ik van de stof dacht van; dat wil ik wel kennen/kunnen want dat vind ik leuk. Door het niet maken van m'n huiswerk heb ik dan bij het uiteindelijke een-avond-vantevoren-leren wel iets van dat ik het jammer vind dat ik het niet alle opdrachten nog eens goed kan uitwerken. Ik vergeet ook vrijwel alles weer als ik het zo snel in mijn hoofd stamp.. Lekker zinvol dan
Vaak haalde ik de lage cijfers omdat ik het te ver had uitgesteld en steeds maar vasthield een de gedachte dat het niet een allesbeslissende toets was en dat ik het bij volgende toetsen gemakkelijk weer op kon halen
quote:Ben inmiddels gestopt ja. Dit jaar al wat eindexamens maken leek mij idd wel handig maar dan had ik me voor 1 januari in moeten schrijven en dat kost ook weer ¤137. Oefenen met uitgeprinte examens moet ook lukken maar dat ga ik pas doen als die ook daadwerkelijk in zicht komen
Ik herken een hoop uit je stuk, zoals nog heel veel anderen denk ik. Zelf heb ik het VWO maar gewoon afgemaakt, ookal duurde me dat eigenlijk veel te lang. Begrijp ik dat je inmiddels je school gedumpt hebt en nu op hele korte termijn alternatieven zoekt voor dat dure LOI? Ik zou gewoon voor dat eigen studieplan gaan. Richt je al vrij snel op oude eindexamens en werk daar naar toe. Het uitzoeken van boeken is toch niet zo moeilijk? Raadpleeg gewoon de studiegids van je oude school. Nog een laatste tip: maak dit jaar (dus in mei) al alle staatsexamens, waardoor je een gedeelte (of misschien zelfs allemaal ) van de benodigde certificaten al binnen hebt, scheelt je weer werk voor het jaar erna. Ik zweer je dat je bepaalde vakken al kunt halen als je er vanaf nu flink aan gaat werken...
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 02:10 schreef static het volgende:
Tering, geef eens een synopsis.
quote:Die geef ik toch een beetje..
Owkee, dit gaat over mijn onvrede over mijn huidige school en wat ik als alternatieven bedacht heb.. . Vooral even lezen als je wilt weten wat een intellectuele, verstandige, zelfstandige, volwasse en bijdehandte jongen er van vindt
Verder even wat dingetjes aangepast.. Overkopieren vanuit word ging niet helemaal vlekkeloos
quote:Ja, had ik geloof ik al wat over gezegd..
Op woensdag 5 februari 2003 19:18 schreef rthls het volgende:
Hmmm, dat wat jij wilt lijkt mij ook wel wat. Ik herken me er wel een beetje in.
Maar school is niet alleen leren, je sociale leven speelt zich daar toch ook voor een deel af? Dat is denk ik wel een nadeel van het van school afgaan.
quote:Sja, ik neem genoegen met het sociale gebeuren tijdens sporten, uitgaan, msnen en werken... Kan ik mee leven
Na een tijdje tobben over de consequenties (o.a. het sociale gebeuren op school) en informeren bij het LOI, de IB-groep en het lezen van ervaringen van mensen die dat gedaan hadden was ik overtuigd. Ik vind het de moeite en het geen plezier hebben in leren niet waard om nog anderhalf jaar lang zo door te gaan.
Ik ga mijn VWO wel gewoon afmaken, ik zie dat niet zo zitten met LOI en dergelijke. En de leuke dingen die je op school meemaakt zijn toch zaken die je voor de rest van je leven zult herinneren.
Kortom: Ik 'voel met je mee', succes.
Ik vind het allemaal wel best zo, maar kijk wel uit naar m'n eindexamen, want daarna kan ik eindelijk iets gaan doen wat ik echt leuk vind zelf, een vervolgopleiding dus. Waarschijnlijk aan een HBO, niet te 'moeilijk'
Mijn advies aan de topic-opener: gewoon nog even volhouden en je vwo afmaken. Dat scheelt een hele hoop gedonder. Want zeg nou zelf... LOI... kom op zeg.
quote:
Kortom: Ik 'voel met je mee', succes.
quote:En dat wil ik dus niet meer om de bovenstaande redenen
Het is eigenlijk gewoon heel de dag op school niks doen, oftewel, je tijd verdoen.
Ben op eenzelfde manier gedemotiveerd geraakt jaren geleden in mijn middelbare school periode. Door een gebrek aan alternatieven die haalbaar leken ben ik toen redelijk ontspoord en uiteindelijk van school gebonjourd. Vervolgens ben ik volwassenen onderwijs gaan volgen voor dat middelbare school papiertje. Voordelen waren dat ik een ander vakkenpakket kon kiezen dan de reguliere middelbare school aanbood. Ik deed dus ook eindexamen in maatschappijleer. Een loeizwaar vak dat me erg interesseerde. Na in een jaartje 4 en 5 HAVO gehaald te hebben stapte ik met een diploma de wijde wereld in waarop de achten en negens me toelachten. Doordat ik geen last had van demotiverende leraren en precies bezig was met wat ik nuttig achtte (alleen die vakken die ik zelf gekozen had) was dat mogelijk.
Vervolgens gaan studeren, weer een verhaal apart maar daar zal ik vandaag niet over uitwijden. Wellicht een oplossing voor je?
Volwassenen onderwijs, wellicht een optie als je leeftijd het toelaat
quote:hmm, misschien beetje offtopic, maar heb even een vraagje aan jou. Hoe steekt dat volwassenonderwijs in elkaar? volg je veel lessen, zit je nog in klassen? word je goed begeleid?
Op maandag 10 maart 2003 11:23 schreef vagegast het volgende:
Been there done that...Ben op eenzelfde manier gedemotiveerd geraakt jaren geleden in mijn middelbare school periode. Door een gebrek aan alternatieven die haalbaar leken ben ik toen redelijk ontspoord en uiteindelijk van school gebonjourd. Vervolgens ben ik volwassenen onderwijs gaan volgen voor dat middelbare school papiertje. Voordelen waren dat ik een ander vakkenpakket kon kiezen dan de reguliere middelbare school aanbood. Ik deed dus ook eindexamen in maatschappijleer. Een loeizwaar vak dat me erg interesseerde. Na in een jaartje 4 en 5 HAVO gehaald te hebben stapte ik met een diploma de wijde wereld in waarop de achten en negens me toelachten. Doordat ik geen last had van demotiverende leraren en precies bezig was met wat ik nuttig achtte (alleen die vakken die ik zelf gekozen had) was dat mogelijk.
Vervolgens gaan studeren, weer een verhaal apart maar daar zal ik vandaag niet over uitwijden. Wellicht een oplossing voor je?
Volwassenen onderwijs, wellicht een optie als je leeftijd het toelaat
quote:Maatschappijleer een loeizwaar vak?
Op maandag 10 maart 2003 11:23 schreef vagegast het volgende:
Ik deed dus ook eindexamen in maatschappijleer. Een loeizwaar vak
Dat meen je toch niet echt serieus?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |