abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8276382
Hier verder..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_8276462
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 17:06 schreef Koerok het volgende:
Lee Strobel misschien?
Ja, zou best kunnen ja..
pi_8276836
Zo, we zijn der. Deel 1 is vol (of druk moet ik eigenlijk zeggen )!
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  dinsdag 4 februari 2003 @ 18:17:50 #4
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_8276851
Om antwoord te geven op de vraag uit deel 1:

Wat een toeval dat ik dan net dit topic wilde gaan lezen... Of is het mijn lot?

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken nu:

Ik geloof niet meer precies in "God" zoals die van de Katholieken en ook ben ik het niet met alle Katholieke dingen eens:

omdat de bijbel nie volledig is over de schepping en meteen begint bij dieren zoals wij ze kennen en niet praat over dinosaurussen enzo.

omdat er dingen niet kunnen: Jezus die loopt over water bijvoorbeeld

en meer van dat soort dingen...

Ik geloof echter nog wel in "iets meer" dan dat er op deze aarde is, en wat dat dan is (God, Hemel, Hel) heeft toch wel een beetje een katholieke achtergrond...

Ik ga binnen kort ook boeken lezen over (andere) geloven/religies en ik wil nog steeds een gesprek met de pastoor.

Pas daarna kan ik voor mezelf een definitieve keuze maken over wat ik wel en niet geloof...

Voor nu wil ik iedereen in ieder geval bedanken voor zijn of haar antwoord... Sommige komen met echt goede ideeen en argumenten daarvoor

Het had op zich nog in één topic gekund voor mij

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_8276913
Ja, er zijn bibliotheken vol over geschreven. Lees trouwens OOK de andere kant van het verhaal.
Kijk bijv. eens op: http://atheism.about.com/mbody.htm
pi_8277461
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 18:17 schreef Notorious_Roy het volgende:
omdat de bijbel nie volledig is over de schepping en meteen begint bij dieren zoals wij ze kennen en niet praat over dinosaurussen enzo.

omdat er dingen niet kunnen: Jezus die loopt over water bijvoorbeeld

en meer van dat soort dingen...

Ik geloof echter nog wel in "iets meer" dan dat er op deze aarde is, en wat dat dan is (God, Hemel, Hel) heeft toch wel een beetje een katholieke achtergrond...

Goed van je dat er doordacht mee omgaat, dat kan ik van veel mensen niet zeggen. Ik wil wel even de twee bovenstaande puntjes verdedigen.

Ten eerste dat Jezus over water loopt. Wat is daar mis mee? Als Jezus wonderen kan doen en gebeden kan verhoren, of zelfs de mens scheppen. Waarom zou hij dan niet over water kunnen lopen. En wat zou een God zijn die niet meer kan dan wij?

Ten tweede het verhaal over dino's. Een plausibele verklaring is dat deze zijn omgekomen tijdens de zondvloed. In Job wordt er overigens wel over een dier gepraat dat goed een dinosaurus zou kunnen zijn.
Ik zie persoonlijk geen enkel punt wat betreft dino's en de schepping.

pi_8278377
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar ik heb het begin gelezen, het spijt me als ik dingen herhaal, maar ik wil mijn visie laten zien over dit onderwerp:

zelf ben ik redelijk streng Christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk enzo en tot mijn 15e geloofde ik omdat me ouders geloven. Maar sindsdien heb ik gewoon dingen meegemaakt waardoor God wel moet bestaan.

Ik denk dat veel argumenten van dat Jezus niet over het water kan lopen niet relevant zijn, want als zoon van God moet hij alles kunnen, en is over water geen probleem. God heeft de natuurwetten bepaald en staat er dan ook boven. over de dinosaurussen, volges mij komt die wel voor in de bijbel, namelijk in het boek Job staat er een beschrijving van een beest die heel goed een dinosaurus kan zijn. Ook dat God de wereld niet in 7 dagen kan maken slaat nergens op, omdat hij almachtig is dus het net zo goed in een halve minuut had kunnen doen bijvoorbeeld.

Over de insest bij Adam en Eva, als God wilde dat er een wereldbevolking zou komen, dan zou hij er zeker voor zorgen dat die er zou kunnen komen, en dus de gevaren van insest wegnemen.

Over de evolutie theorie, ten eerste is het maar een theorie, dus een mogelijkheid dat het waar kan zijn. Ten tweede zitten ook hier veel gaten in, er wordt namelijk helemaal geen verklaring gegeven van de ontwikkeling van geest en ziel. Bijna iedereen weet tegenwoordig wel dat geesten echt bestaan, er bestaan talloze voorbeelden van geesten oproepen enzo die kloppen, zo moet er wel iets 'hogers' zijn.

Een goed argument tegen de bijbel is de zogenaamde c-14 datering:
dit is dat je kan onderzoeken hoe oud een fossiel is, nou beweert de wetenschap dat er fossielen gevonden zijn die ouder zijn dan de bijbel beweert dat de dieren leven op aarde.
Wanneer je sterft zit er een bepaalde hoeveelheid koolstof (C) in je lichaam, een c-atoom heeft normaal 12 neutronen om de kern, het zogenaamde c-12 atoom, maar 1 op de heel veel atomen heeft i.p.v 12 neutronen 14 neutronen in de kern. Maar deze atomen zijn heel zwak en hebben een halveringstijd (dit is de tijd die ze nodig hebben om nog maar de helft van het aantal atomen te hebben wat ze hadden) van 3730 jaar geloof ik. door dan het aantal c14 atomen te tellen kan je zien hoe lang het fossiel al dood is. met deze methode is vastgesteld dat sommige fossielen ouder zijn dan 20.000 jaar.
dit argument heeft mij heel erg doen nadenken, dat was wel een sterk punt tegen een god. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb het volgende gevonden: de onderzoeker Whitelaw heeft vastgesteld dat je van een fossiel ouder dn 5000 jaar niet kan vaststellen of het ouder is of niet omdat er dan te weinig c14 in het fossiel bevindt. Hiermee werden weer al mijn twijfels weggenomen.

Een ander sterk punt voor de bijbel, is de zondvloed met Noach, wetenschappelijk is vastgesteld dat er een grote overstroming is geweest ten tijde van Noach.

Ook kan tegenwoordig met de technieken die we hebben elke dag terug gerekend worden tot 10.000 jaar geleden, zo is vast gesteld dat er 1 dag mist uit de tijd. wetenschappers kunnen dit niet verklaren, maar ik als christen wel:
In de bijbel wordt namelijk 2 keer gesproken van dat de tijd wordt stil of terug gezet namelijk bij hizkia en nog een keer, ben ik even kwijt. dit levert in totaal de tijd op die mist uit de tijd uit de wetenschap.

me laatste argument voor vanavond:

Dat de bijbel altijd overgedragen is en daardoor neit meer betrouwbaar is is ook onzin: namelijk, toen adam stierf, was hij 930. noach werd 100 jaar later geboren, hij kon het hele verhaal van seth horen (zoon van adam) zo hoorde hij het uit de bijna uit de eerste hand. toen abraham werd geboren leefde noach nog, zo kon deze het ook weer horen van noach. zo zitten er maar weinig levens tussen adam en mozes. En als God bestaat en hij wilde dat de mensen van hem hoorde, dan zorgde hij er wel voor dat de bijbel werd opgeschreven zoals hij was, de bijbel is geschreven geinspireerd door de Heilige Geest. Ook is daarna nog lange tijd de bijbel doorverteld, en pas 200 jaar na Christus werd de bijbel de bijbel. Niet lang geleden zijn de 'dode zee rollen' gevonden, dit zijn bijbelboeken, die heel erg weinig verschillen qua inhoud met onze bijbel van vandaag. de dode zee rollen worden gedateerd op ongeveer 50 na Christus. alleen waren er andere woorden gebruikt, dit laat ook weer zien dat de bijbel niet verzonnen kan zijn.

dit was alles ik wil graag hier door over discusieren

Gert

dinsdag 4 februari 2003 @ 20:09:25 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_8279116
Nogmaals Notorious_Roy, het bestaan van dinosaurussen en het slechte scheppingsverhaal stroken NIET met de Rooms-Katholieke gedachten. De Romeinse kerk heeft bij monde van de paus de Big Bang en de evolutietheorie geaccepteerd en het scheppingsverhaal "figuurlijk" genoemd. God bestaat wel, maar was de initiator van de Big Bang. Niet zo gek, want als God almachtig is, dan kan hij best via zo'n enkele vingerknip weten hoe het er zestien miljard jaar later uitziet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 4 februari 2003 @ 20:17:56 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_8279262
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:39 schreef gert1111 het volgende:
Over de evolutie theorie, ten eerste is het maar een theorie, dus een mogelijkheid dat het waar kan zijn. Ten tweede zitten ook hier veel gaten in, er wordt namelijk helemaal geen verklaring gegeven van de ontwikkeling van geest en ziel. Bijna iedereen weet tegenwoordig wel dat geesten echt bestaan, er bestaan talloze voorbeelden van geesten oproepen enzo die kloppen, zo moet er wel iets 'hogers' zijn.
Het bestaan van geesten is allerminst bewezen. Beter nog, hoe verder we komen, hoe meer het bestaan van een geest wordt uitgesloten.
quote:
dit argument heeft mij heel erg doen nadenken, dat was wel een sterk punt tegen een god. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb het volgende gevonden: de onderzoeker Whitelaw heeft vastgesteld dat je van een fossiel ouder dn 5000 jaar niet kan vaststellen of het ouder is of niet omdat er dan te weinig c14 in het fossiel bevindt. Hiermee werden weer al mijn twijfels weggenomen.
Maak er maar 50.000 van (http://www.europhysicsnews.com/full/15/article1/article1.html)
quote:
Een ander sterk punt voor de bijbel, is de zondvloed met Noach, wetenschappelijk is vastgesteld dat er een grote overstroming is geweest ten tijde van Noach.
.... in het gebied rond de Zwarte Zee.
quote:
Ook kan tegenwoordig met de technieken die we hebben elke dag terug gerekend worden tot 10.000 jaar geleden, zo is vast gesteld dat er 1 dag mist uit de tijd. wetenschappers kunnen dit niet verklaren, maar ik als christen wel:
Waar heb je het hier over?!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_8279426
http://thetruth.00go.com/custom.html

hierin staat voor een groot deel wat ik net heb gezegd.

over de geesten, er is zo vaak door mensen glaasje gedraaid, die precies zo gebeurden, ik ken iemand die glaasje had gedraaid een paar jaar geleden, zij vroeg door wie ze ontmaagd werd hoe oud ze zou zijn en door wie, dit is precies zo uitgekomen, zij was toen 15 zou op haar 17e ontmaagd worden door een persoon die ze niet kenden, dit zegt wel redelijk wat.

tuurlijk bewijst het niks, je kan het niet bewijzen, maar ik ben gelukkig met mijn geloof, ik leef ergens voor, het is denk ik ook mooier om te geloven, ik zal later weer leven. terwijl bij de ongelovigen alles ophoudt, dan moet ik maar iets meer moeite doen, ik ben gelukkig

Gert

pi_8280720
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 18:52 schreef Kogando het volgende:

Ten eerste dat Jezus over water loopt. Wat is daar mis mee? Als Jezus wonderen kan doen en gebeden kan verhoren, of zelfs de mens scheppen. Waarom zou hij dan niet over water kunnen lopen. En wat zou een God zijn die niet meer kan dan wij?

Idd. Als God een hele wereld kan scheppen kan hij toch ook wel mensen over het water laten lopen. Als Hij dat kan, kan Jezus het ook.
quote:
Ten tweede het verhaal over dino's. Een plausibele verklaring is dat deze zijn omgekomen tijdens de zondvloed.
Zit wat in.
quote:
In Job wordt er overigens wel over een dier gepraat dat goed een dinosaurus zou kunnen zijn.
Leviathan.
pi_8280781
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:39 schreef gert1111 het volgende:
zelf ben ik redelijk streng Christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk enzo en tot mijn 15e geloofde ik omdat me ouders geloven. Maar sindsdien heb ik gewoon dingen meegemaakt waardoor God wel moet bestaan.
Hoi Gert, leuk dat je deze discussie bijwoont.

Kun je iets specifieker ingaan op de dingen die jij zelf hebt meegemaakt waardoor God wel moet bestaan ? Mogelijk dat jouw argumenten helpen om mij de gelovigen beter te doen begrijpen.

fokschaap
  dinsdag 4 februari 2003 @ 21:57:27 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_8281196
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 20:29 schreef gert1111 het volgende:
http://thetruth.00go.com/custom.html

hierin staat voor een groot deel wat ik net heb gezegd.

Het liegt.
quote:
over de geesten, er is zo vaak door mensen glaasje gedraaid, die precies zo gebeurden, ik ken iemand die glaasje had gedraaid een paar jaar geleden, zij vroeg door wie ze ontmaagd werd hoe oud ze zou zijn en door wie, dit is precies zo uitgekomen, zij was toen 15 zou op haar 17e ontmaagd worden door een persoon die ze niet kenden, dit zegt wel redelijk wat.
Neuh, voor elk geval kan ik er zo twintig geven die niet uitkomen. Daarbij leven mensen naar voorspellingen toe, zeker als ze vatbaar voor zoiets zijn. En op je zeventiende ontmaagd worden door een onbekende? Dat overkomt honderden miljoenen meisjes.
quote:
het is denk ik ook mooier om te geloven, ik zal later weer leven.
Is dat zo mooi dan, eeuwig leven?
pi_8281968
er werd voorspeld dat ze op haar 17e ontmaagd zou worden door pieter, van het dalton college,
zij werd op haar 17e ontmaagd door pieter van het dalton college

over eeuwig leven, ja dat is mooi, niet hier op aarde waar je ouder wordt en waar er veel dingen heel erg fout gaan, wel in de hemel waar je niet ouder wordt, waar er geen verdriet is, maar vreugde.
waar leven de ongelovigen anders voor?

Gert

dinsdag 4 februari 2003 @ 22:37:03 #15
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_8282272
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 20:09 schreef speknek het volgende:
Nogmaals Notorious_Roy, het bestaan van dinosaurussen en het slechte scheppingsverhaal stroken NIET met de Rooms-Katholieke gedachten. De Romeinse kerk heeft bij monde van de paus de Big Bang en de evolutietheorie geaccepteerd en het scheppingsverhaal "figuurlijk" genoemd. God bestaat wel, maar was de initiator van de Big Bang. Niet zo gek, want als God almachtig is, dan kan hij best via zo'n enkele vingerknip weten hoe het er zestien miljard jaar later uitziet.
Ok, dat is dan mooi (ik heb ook niet alles gelezen uit deel 1, zal dit wel net gemist hebben, excuses).

Want dan nemen ze dingen weg die voor mijn eigen gevoel botsten met elkaar.

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 4 februari 2003 @ 23:01:09 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_8282867
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 22:25 schreef gert1111 het volgende:
over eeuwig leven, ja dat is mooi, niet hier op aarde waar je ouder wordt en waar er veel dingen heel erg fout gaan, wel in de hemel waar je niet ouder wordt, waar er geen verdriet is, maar vreugde.
Wat een gevangenis! En zonder verdriet ken je geen vreugde natuurlijk.
quote:
Voor vreugde.
pi_8283186
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 22:25 schreef gert1111 het volgende:
Ja, dat zou mooi zijn ja.
quote:
we zijn er nou eenmaal. Maak er maar het beste van ! Het leven is kort.
fokschaap
pi_8283517
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 18:52 schreef Kogando het volgende:

Die wonderen zijn pas aanwezig in de latere evangelies. Het evangelie van Thomas is als eerste opgeschreven en bevat quotes van Jezus, maar geen wonderen.
quote:
Ten tweede het verhaal over dino's. Een plausibele verklaring is dat deze zijn omgekomen tijdens de zondvloed. In Job wordt er overigens wel over een dier gepraat dat goed een dinosaurus zou kunnen zijn.
Ik zie persoonlijk geen enkel punt wat betreft dino's en de schepping.
In een eerder topic is dit al besproken en is geopperd dat het om een groot dier ging (kan me niet herinneren of dit verder gespecificeerd is) met een penis (symbolisch weergegeven als een staart die gespannen kan worden als een ceder). Het lijkt hier niet om een dino te gaan.

Dinosaurussen

[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 05-02-2003 00:04]

fokschaap
pi_8283631
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 21:36 schreef ChrisJX het volgende:

Idd. Als God een hele wereld kan scheppen kan hij toch ook wel mensen over het water laten lopen. Als Hij dat kan, kan Jezus het ook.

ALS hij de wereld kan scheppen kan hij ook mensen over het water laten lopen.
quote:
Zit wat in.
Zo kan je alles (veel) verklaren.
quote:
Leviathan.
Behemoth !

http://www.cse.ogi.edu/~jl/Bible/leviathan.html

[Dit bericht is gewijzigd door Viola_Holt op 04-02-2003 23:49]

fokschaap
  woensdag 5 februari 2003 @ 02:09:56 #20
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8285463
Hey Gert, leuk dat je ook meepraat.. Wat betreft je voorbeeld over occulte dingen geef ik je gelijk. Ik heb zelf nooit durven glaasje draaien, niet dat ik het wel zou willen want ik geloof toch wel dat geesten bestaan en ik geloof ook dat God het afkeurt. Maar ik heb vrienden die er wel mee te maken hebben gehad. Omdat het wat dichterbij ligt en wel aanspreekt zal ik ook wat voorbeelden geven uit mijn directe vriendenkring.

Ten eerste het verhaal van mijn neef. Mijn neef woonde altijd al een paar straten verderop en was zodoende niet alleen een familielid maar ook, en nog steeds, een van mijn beste vrienden. Zijn ouders waren niet streng christelijk al gingen ze wel regelmatig naar de kerk. Zijn broers en zussen hielden het al snel voor gezien en ook hij had er wel genoeg van. Als ik er naar vroeg wees hij het geloof niet direct af maar je kon aan alles merken dat hij er niet veel in zag. Hij ging nauwelijks nog mee naar de kerk en het werd steeds duidelijker dat hij in feite ongelovig was.
Ongeveer 3 jaar geleden is daar plotseling verandering in gekomen. Op een avond zat hij op een feestje met wat vrienden maar ook onbekenden. Er kwam een jongen bijzitten waar hij wat mee kletste. Op een gegeven moment stelde de jongen voor om een occult spel te doen. Hij zei dat het erg interessant was omdat je bijvoorbeeld dingen te weten kon komen. Maar, mede door zijn opvoeding, stond mijn neef hier wat huiverig tegenover en wees het aanbod af. Wat later op de avond kwam de jongen weer praten en vroeg hem weer mee te doen. Mijn neef reageerde enigszins verbaast omdat hij zonet toch duidelijk had gezegd geen zin te hebben. Hij wees het aanbod weer af.
Maar na een tijdje kwam de jongen weer en begon er weer over. Dit beangstigde mijn neef een beetje en hij vroeg de jongen waarom hij nou weer kwam terwijl hij wist dat mijn neef er geen zin in had. De jongen reageerde heel verbaasd en wist zich niks van de 2 voorgaande keren te herinneren. Nu schrok mijn neef echt, het leek erop alsof er een soort kwade geest in de jongen zat die hem soms over nam. Met het kleine beetje christelijk geloof wat mijn neef nog in zich had begon hij uit angst in zichzelf te bidden. De jongen tegenover hem reageerde hier zeer heftig op, begon met zijn ogen te draaien en vroeg hem te stoppen met bidden. Mijn neef was bang en bad door. Hierop begon de jongen tegen mijn neef te roepen dat hij moest stoppen met bidden. Op dat moment is een van de twee weg gelopen en is mijn neef naar huis gegaan. Dat was voor hem het moment dat hij wist dat God echt bestond, zijn leven is nadien drastisch veranderd en hij is nu echt gelovig.

Mijn beste vriend vanaf de basischool tot eind middelbare school heeft ook meer dan eens occulte spelletjes gedaan. Hij heeft me precies verslag gedaan van wat er gebeurde. Ze hadden een kettinkje wat je tussen je vingers moest houden. Draaien was nee, en in een lijntje was ja. Hij vertelde dat hij een vraag stelde waarop het lijntje begon te bewegen. De geest wist allemaal dingen te vertellen die precies klopte. Eenvoudige dingen zoals welke kleur string zijn vriendin aanhad maar ook moeilijkere vragen. Toen hij een keer vroeg of de geest ook dingen kon laten bewegen kreeg hij een ja als antwoord. Het was windstil en ze zaten bij een haven. Op dat moment begonnen een van de vlaggen boven hen te klapperen. Ze zijn toen erg geschrokken en hebben het kettinkje laten vallen en zijn weggerend.

Een ander meisje wat ik goed ken heeft ook een keer glaasje gedraait, ze is toen zo geschrokken dat ze er nu nooit meer over wil praten. Ik weet dus niet goed wat ze toen heeft meegemaakt. Maar als ik er over begin wordt ze bang en vraagt me het over iets anders te hebben.

Een andere jongen die ik op vakantie goed heb leren kennen vertelde mij ook een verhaal. Zijn vader ging vaak 's nachts met een groepje naar het kerkhof. Ze zaten daar dan wat te drinken en te kletsen. Gewoon voor de lol. Op een avond nam hij zijn vriendin mee om naar het kerkhof te gaan om daar gezellig samen te zijn. Ze kwamen bij het gat in het hek waar ze normaal altijd doorheen kropen. Maar op dat moment kon hij gewoonweg niet door het gat komen. Het was alsof iets onzichtbaars hem tegenhield. Hij is hier behoorlijk van geschrokken en wil niks meer met occulte dingen te maken hebben.
Wat hij ook enkele malen heeft meegemaakt op het kerkhof was dat hij in de verte een vuurtje zag en zodra hij dichterbij kwam was het weer verdwenen. Zijn vrienden geloofde hem niet toen hij zei dat er gewoon niks was.

Een van mijn beste vrienden en stapmaat heeft bijna al zijn familie in Indonesië. Hij is zelf half indo en zoals je waarschijnlijk wel weet leven zaken zoals geesten aanroepen in een land zoals Indonesië sterker dan hier. Hij heeft heel veel dingen meegemaakt hiermee en gelooft even sterk in het bestaan van geesten als in het bestaan van mij. Voor hem en zijn familie is het gewoon een normale zaak. Het is een broodnuchtere jongen en als je het er niet met hem over zou hebben zou je het ook niet achter hem zoeken. Maar hij heeft me dingen verteld waar ik toch wel van stond te kijken. Zo zei hij regelmatig te voelen dat er iemand op zijn bed zat als hij ging slapen (bekend verschijnsel overigens). Ook kwamen er wel eens geesten in de gedaante van familie op zijn kamer om gewoon te praten. Een tijd geleden is hij zijn familie gaan opzoeken in Indonesië, hier heeft hij ook vreemde dingen gezien. Zijn familie dorp ligt een eind uit bewoond gebied. Hij kwam uit de stad en werd met de auto opgehaald. Enkele kilometers voor het dorp zag hij een vrouw langs de kant van de weg, hij vroeg de chauffeur of ze haar geen lift konden geven maar deze zei dat dat niet nodig was. Vlak voor het dorp zag hij tot zijn stomme verbazing de vrouw weer aan de kant van de weg, hij keek goed en zag dat ze geen benen had maar boven de grond zweefde als een soort verschijning. Ook had familie van hem een huis met een kamer waar ze nooit meer kwamen. 's Nachts hoorde je gerommel en geklop vanuit die kamer komen, pretty weird zo vond hij.

De ervaring die ik met geesten heb gehad is toen ik er een keer over sprak. Ik legde aan iemand uit dat het slecht was om je er mee in te laten en op dat moment leek het alsof een soort onzichtbaar iets mijn mond snoerde en ik kon bijna niet meer praten. Ik moet zeggen dat dat best beangstigend was.

Ik heb bewust enkele voorbeelden gegeven van mensen uit mijn directe kennissen/vrienden kring. Ik zou natuurlijk makkelijk een paar verhalen van internet kunnen plukken maar dat heeft voor mij niet zo heel veel waarde omdat ik dan de betreffende persoon niet ken. Deze voorbeelden schrijf ik ook niet zozeer om jullie te overtuigen, maar wel om jullie te laten inzien dat het niet vreemd is dat ik er wel in geloof.

woensdag 5 februari 2003 @ 02:23:31 #21
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8285559
Wat betreft Gert zegt over incest. Het is natuurlijk zo dat, uitgaande van het creationisme, de eerste mensen genetisch veel rijker waren dan dat we nu zijn. Adam en Eva waren oermensen. Net zoals je met het fokken van een bepaalde diersoort op een gegeven moment zwakke exemplaren krijgt geldt dit bij de mens ook. Er is genetische verarming, verlies van DNA.

Ook al hadden ze het allemaal met elkaar gedaan, dan nog was de kans op gehandicapte kinderen uitermate klein geweest omdat de mens toen nog zo goed in elkaar zat.

Volgens het creationisme is er dus verlies van genetisch materiaal i.p.v. verrijking zoals evolutionisten stellen. Je kan dit in de natuur ook goed terug zien. Dieren verliezen vaak bepaalde capaciteiten, evolutionisten stellen dat ze zich aanpassen wat dus evolutie is. Maar het is in feite dévolutie. De dieren passen zich wel aan, maar vergane DNA informatie komt nooit meer terug. Kijk bijvoorbeeld naar de aalscholver die zijn vermogen tot vliegen bijna kwijt is in bepaalde streken.

Koalaberen zijn helemaal genetisch uitgeput, ze lijken allemaal als twee druppels water op elkaar en kunnen nauwelijk nog variatie aan qua voedsel.

Maargoed, vandaar dus dat het niet erg was dat we allemaal voortkomen uit zo weinig mensen.

Trouwens voor beestjes idem dito, natuurlijk zijn niet alle soorten honden zoals we ze nu kennen in de ark meegenomen. Die zijn later ontstaan uit oerhonden (wolven). Net zoals fokken, maar dan in de natuur. Dat verklaart dus ook weer waarom de ark niet zo belachelijk groot hoefde te zijn. De dino's pasten er niet in en verdronken, en de vissen konden natuurlijk gewoon zwemmen.

pi_8285577
Kogando: we gaan af en toe wat offtopic, maar nu ga je meer de richting op van Truth dan van theologie.

Daarbij wil ik wel kwijt dat ik dergelijke "occulte" zaken nooit heb meegemaakt.

fokschaap
  woensdag 5 februari 2003 @ 02:29:32 #23
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8285609
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 02:25 schreef Viola_Holt het volgende:
Kogando: we gaan af en toe wat offtopic, maar nu ga je meer de richting op van Truth dan van theologie.

Daarbij wil ik wel kwijt dat ik dergelijke "occulte" zaken nooit heb meegemaakt.

Ik weet het, ik wil ook niet dat dit de verdere discussie wordt. Maar het ligt natuurlijk wel erg dicht bij elkaar. Zeker gezien het feit dat er in de bijbel ook genoeg verwijzing staan naar geesten, en wanneer je in geesten gelooft is het bestaan van God ook een stuk makkelijker te geloven.
pi_8286121
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 21:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Het liegt.
[..]

En jouw bron spreekt sowieso de waarheid... wat is er gelogen

quote:
op dinsdag 4 februari 2003 23:01 schreef speknek het volgende

[..]

Voor vreugde.

[..]

Als je het eeuwige leven hebt, dan heb je zeker nog je herinneringen van hier op aarde, zo weet je dus wat verdriet is en heb je ook vreugde. Christenen hebben op aarde ook vreugde en verdriet net als ongelovigen, ongelovigen vinden het ook vervelend als er iets verdrietigs gebeurd. En ik denk dat eeuwige vreugde niet zal vervelen.

Over dat God de mensen ook over water had kunnen laten lopen: ja Hij had alles wel anders kunnen scheppen, maar dat heeft Hij niet gedaan, waarom weet ik niet, wil ik ook niet weten, het gaat er om dat het zo is en niet waarom niet anders.

pi_8286782
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 20:29 schreef gert1111 het volgende:
ik ken iemand die glaasje had gedraaid een paar jaar geleden...
Glaasje draaien is fake! Als je het namelijk geblinddoekt probeert (waarbij een buitenstaander de letters opschrijft), dan komt er alleen maar wartaal uit (terwijl dat toch niet uit zou moeten maken. De reden waarom er ongeblinddoekt dan wel wat uitkomt heeft er mee te maken dat er toch iemand onbewust aan het sturen is..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')