De volgende uitspraak is mogelijk interessant in het licht van het onvermogen van Nationale Overheden en de onmacht van bijvoorbeeld de VN, tegenover de macht van het kapitaal:
quote:In dit licht moeten we vermoedelijk de mogelijke oorlog van Amerika tegen Irak ook zien.
"I have two great enemies," Lincoln once said, "the southern army in front of me and the financial institutions in the rear. Of the two, the one in the rear is the greatest enemy." (quoted from This Difficult Individual, Ezra Pound, by Eustace Mullins)
Hier een aantal links naar alternatieve visies op geld:
MONEY, Lincoln, Taylor en Kennedy
The MONEY GAME- THE GREATEST SCAM EVER
Het centrale thema van deze draad is de mythe van geld, de mythe berust op het feit dat geld waarde heeft gekregen, terwijl het in werkelijkheid niets anders is als een hulpmiddel, ruilmiddel en rekeneenheid.
Door het feit dat geld zelf waarde heeft gekregen lopen we als samenleving als geheel achter de feiten aan, aangezien geld de centrale plaats in onze onderlinge communicatie heeft gekregen in plaats van; de mens, omgeving en onze onderlinge communicatie. Geld is een doel geworden in plaats van een hulpmiddel. Hierdoor hebben we ons als samenleving uitgeleverd aan de waarde van geld, waardoor we achter de feiten blijven aanlopen.
De mythe dat geld op zich waarde heeft zullen we moeten ontmaskeren, wil de samenleving zelf weer centraal komen te staan en weer baas in eigen huis worden.
Ter overdenking:
Ten tijde van de tweede wereldoorlog financierden amerikaanse banken aan de ene kant de Engelsen en aan de andere kant Duitsers.
Geld dus niet alleen als motor voor de economie, maar ook als motor voor Oorlog.
Give me the control over the nations currency and I don't care who makes its laws.
A.M. Rotschild, 18e eeuwse bankier
[Dit bericht is gewijzigd door Peter_Hoopman op 18-01-2003 13:36]
quote:Mee eens!
Geld is een doel geworden in plaats van een hulpmiddel
quote:I concur.
Op zaterdag 18 januari 2003 13:27 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Mag dit naar TRU?
De basis onder onze financiele systeem is lucht, de eneige manier om geld te creeren is mijns inziens door een prestatie te leveren. Banken kunnen werkelijk op hun rug laten groeien.
Dit kan alleen omdat wij hierin GELOVEN. Wie wil nog wat geld lenen?
Wanneer gaan we in ons zelf geloven?
quote:Op het moment dat het financiele systeem daadwerkelijk klapt, ben ik liever dood dan dat ik me zoveel beter voel door een idealistisch zelfbeeld.
Op zaterdag 14 juni 2003 09:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Money MagicWanneer gaan we in ons zelf geloven?
quote:Beste Nostra,
Op zaterdag 14 juni 2003 09:33 schreef nostra het volgende:[..]
Op het moment dat het financiele systeem daadwerkelijk klapt, ben ik liever dood dan dat ik me zoveel beter voel door een idealistisch zelfbeeld.
Banken lenen inderdaad nu eenmaal veel meer uit dan ze bezitten. Always have, always will. Zeventig keer is dan weer erg overdreven, in Nederland moet de liquiditeit zo tussen de 10 en 20% liggen - afhankelijk van o.m. de looptijd van het onderliggende tegoed. Dat betekent overigens niet dat banken autonoom zouden zijn op het gebied van geldscheppen.
Het hele systeem is gebasseerd op verwachtingen in de toekomst, hierdoor hebben we geen tijd voor de huidige problemen.
Wanneer het geldsysteem in elkaar stort krijgen we eindelijk tijd en ruimte voor de problemen die er nu zijn in plaats van te blijven dromen over een betere toekomst.
Dus misschien is de ineenstorting wel een zegen.
quote:wat bedoel je precies met instorten?
Op zaterdag 14 juni 2003 09:38 schreef Peter_Hoopman het volgende:[..]
Beste Nostra,
Het hele systeem is gebasseerd op verwachtingen in de toekomst, hierdoor hebben we geen tijd voor de huidige problemen.
Wanneer het geldsysteem in elkaar stort krijgen we eindelijk tijd en ruimte voor de problemen die er nu zijn in plaats van te blijven dromen over een betere toekomst.
Dus misschien is de ineenstorting wel een zegen.
quote:Arvid,
Op maandag 16 juni 2003 19:15 schreef Arvid het volgende:[..]
wat bedoel je precies met instorten?
er is geen beter alternatief dan een geldsysteem, zeker niet met zoveel mensen op aarde. Wat wil je dan? Bartering?
Instorten dien je figuurlijk te zien (in onze psyche ), het ophouden van het een waarde toekennen aan geld. Geld is een fabtatsich gereedschap, nu is het een doel, waardoor het een eigen oncontroleerbaar leven is gaan leiden.
Bartering is inderdaad een goed mogelijkheid, bijvoorbeeld tussen landen. Dus gewoon ruilen in plaats van opzoek naar de eeuwige winst. De eeuwige winst is gratis en daar hoeven we niet voor te betalen.
Het geld is een rekeneenheid en onderliggend tijdelijk contract. Nu is geld een speculatie middel, maar alleen als je de ander zo gek krijgt om er voor aan het werk te gaan.
quote:Vooruit, ik verveel me; De basis onder ons financiele systeem is goud, een bank mag niet zomaar geld creeeren, maar moet haar waardepapieren verantwoorden met haar goud voorraad.
Op zaterdag 14 juni 2003 09:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
...
De basis onder onze financiele systeem is lucht, de eneige manier om geld te creeren is mijns inziens door een prestatie te leveren. Banken kunnen werkelijk op hun rug laten groeien....
Het heeft dus niets met geloof te maken, maar met een pragmatische afspraak. Of wil heer Hoopman liever weer met een boullion goud en een weegschaaltje op zak naar de markt?
Request to move to ONZ
Meer gangbaar is 9 keer toch nog altijd erg interessant 9 x 4% = 36%
Nixon heeft de goudstandaard naar ik meen in '72 losgelaten.
Europese Nationale banken waaronder de Nederlandse verkopen goud omdat geld meer oplevert.
lol
Mag het huidige politieke-economische systeem naar onzi
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |