abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7920531
Mijn jongste zus woont net op kamers en zojuist ben ik voor het eerst bij haar wezen eten . Vegetarisch. Zij is dat al een hele poos en behoorlijk fanatiek. Ik ben het vroeger ook geweest, maar in de loop der jaren is het 'verwaterd' . Maar toch, elke keer als ik een vrachtwagen met varkens zie rijden, voel ik dat in mijn maag. En dan steek ik maar weer snel mijn kop in het zand.

Nu vertelde mijn zus over een artikel dat ze in de Elsevier had gelezen. Er stond een nogal plastische omschrijving in van het leed dat bio-industriedieren wordt aangedaan.

Zo worden kuikens in zo'n snel tempo vetgemest dat ze door hun pootjes zakken. Beren (varkens) worden zonder verdoving gecastreerd omdat het vlees dan beter smaakt. De ARBO-dienst heeft de medewerkers verplicht oordopjes te gebruiken ivm met het gillen van de beesten. De ballen worden gevoerd aan soortgenoten (don't ask why ). Runderen krijgen goedkoop, dus kwalitatief slecht voedsel. Het kan oa maagperforaties veroorzaken. Zalm wordt in zo'n grote getalen gekweekt dat er geen ruimte meer is om te zwemmen....
Kortom, in- en intriest.

Nu kregen we een discussie of het ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zet als je als eenling vegetarisch gaat eten. De bio-industrie gaat er niet anders door werken. En als zo'n beest op je bord ligt issie toch al dood; het leed is al geleden. Mijn zus zegt dat het haar daar niet eens om te doen is, ze krijgt het vlees gewoon niet binnen met de wetenschap wat die dieren allemaal hebben door moeten maken.

Ik denk er nu toch sterk over om ook weer vegetariėr te worden. Of minimaal op zoek te gaan naar een boer die echt scharrelvlees verkoopt. En de zalm van de Aldi (goedkoop!) hoef ik in ieder geval niet meer.

Hoe denken jullie hierover?

Btw, shmoops en Ripley, ik heb dit topic bewust in R&P geplaatst omdat het me vooral om de gevoelens van 'de consument' gaat. Ik vind het hier beter passen dan in Lifestyle.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dč ōk wir.
pi_7920664
Nee, het zet weinig zoden aan de dijk als er maar en persoon is die geen vlees eet, maar daar doe je het toch ook niet voor, in primaire zin?

Je hebt ZELF een principieel besluit genomen om bepaalde redenen, en wilt dat in de praktijk brengen.

Het is eigenlijk net ziets als stemmen: doen waar je jezelf prettig bij voelt, ook al is het als eenling weinig nuttig.

woensdag 15 januari 2003 @ 23:00:46 #3
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7920696
Ik heb het echt geprobeerd, om dezelfde emotionele redenen. De mijne naar aanleiding van een documentaire over een slachthuis. Heb het volgens mij 3 weken volgehouden en toen werd ik ziek en kreeg ik een vitaminetekort. Ik eet nl. niet zo best daarnaast. Ook vond ik Soja niet te vreten. Ik ben er dus mee gestopt. Sindsdien eet ik weer normaal vlees, zonder schuldgevoel. Best hypocriet, maar ik geniet er gewoon erg van, heb ik gemerkt. Ik wil het mezelf niet meer ontzeggen omdat het 1 van de weinige dingen is waar ik bij maaltijden enorm van geniet.
Ik ben wel lid van organisaties die fel tegen de bio-industrie zijn en steun ze dus en meer kan ik eigenlijk niet doen
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_7920754
Ik voel helemaal met je mee. Maar zoals zoveel mensen ben ik toch best wel zwak en vind ik vlees erg lekker (op z'n tijd). Ik eet nu minstens de helft van de tijd vegetarisch. Ik denk dat ik toch wat meer moet gaan letten op biologisch vlees. Ik heb dus niets tegen het doden van dieren voor de consumptie. maar de dieren moeten wel een goed leven hebben voor ze op mijn bord komen te liggen en zo min mogelijk lijden wanneer ze worden afgemaakt.
pi_7920785
Ik ben het geworden uit het principe dat de mens geen vlees nodig heeft en dat ik niet aan de basis van onnodig geweld wil staan, maar dit soort dingen werkten, en werken nog steeds, erg goed als extra overtuiging.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7920806
Moonah, ik doe 'm even naar Lifestyle.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_7920881
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:03 schreef sweek het volgende:
Ik ben het geworden uit het principe dat de mens geen vlees nodig heeft en dat ik niet aan de basis van onnodig geweld wil staan, maar dit soort dingen werkten, en werken nog steeds, erg goed als extra overtuiging.
Ben ik het mee eens.

En daar komt bij dat ik het een vreselijk idee vind om vlees te eten van een dier dat zoveel geleden heeft. Dat kan ik echt niet.
Zie signature

pi_7920943
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:59 schreef marsterretje het volgende:
Het is eigenlijk net ziets als stemmen: doen waar je jezelf prettig bij voelt, ook al is het als eenling weinig nuttig.
Offtopic: Grappig dat je dat aanhaalt!
We hadden het er nl ook over dat ik strategisch ga stemmen ipv principieel, maar dat mijn zus GL gaat stemmen, omdat ze haar principes niet wil 'verloochenen'.
pi_7921048
quote:
Ik denk er nu toch sterk over om ook weer vegetariėr te worden. Of minimaal op zoek te gaan naar een boer die echt scharrelvlees verkoopt. En de zalm van de Aldi (goedkoop!) hoef ik in ieder geval niet meer.
Gewoon vegetariėr worden.. Als je gevoel je toch te kennen geeft dat je dit moet doen zou ik het absoluut niet laten.. Probeer het eventueel een tijdje, je kunt er altijd nog op terugkomen..

Over het argument dat het zo weinig zin heeft enzo.. Das bullshit natuurlijk.. Des te meer vegetariėrs des te minder vraag naar vlees.. Tevens kun jij alleen je omgeving bewust maken van het feit dat de bio-industrie niet deugt.. JIJ geeft dat signaal af..

Ik ben al een paar jaar vegetariėr.. Het bevalt goed..

bArt

The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
  woensdag 15 januari 2003 @ 23:21:33 #10
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_7921201
Hmm, ik ben als vegetariėr geboren en getogen en neig zelf naar veganisme. Dit onder andere vanwege problemen met melk.

Bij mij speelde in eerste instantie emotie dan ook geen rol, maar meer gezondheidsredenen om GEEN vlees te eten. Als er bijv. ergens ei in zit en dat weet ik niet, maar ik eet het, dan heb ik er nog drie dagen last van. (Dus als ik ooit vlees eet....)

Op het emotionele vlak ben ik trouwens extreem. Ik zie liever een mens sterven dan een dier. Tja...

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_7921233
Zo'n 23 jaar geleden (ik was 11 jr) ben ik vegetarisch gaan eten, na het zien van beelden zoals jij die beschrijft. In de loop van de tijd zijn er ook wat meer rationele argumenten bijgekomen, maar de emotionele kant is wat mij vooral dreef/drijft.

Gek werd ik soms van de mensen die meenden mij te moeten aanvallen, o.a. omdat "het geen zin zou hebben". Idd het argument dat het beest toch al dood was, en meer van dat soort (in mijn ogen) dooddoeners.
Ik heb altijd gezegd dat het voor mij al de moeite was als ik er maar één koe/varken/etc. mee bespaarde. Klinkt natuurlijk vreselijk idealistisch en misschien ook wat naief, maar zo werkt het wél. In de loop van de tijd zijn er steeds meer mensen vegetarisch gaan eten, en dat lijkt me toch wel signaal (o.a. naar de vleesindustrie).

Maar buiten dat krijg ik het idd gewoonweg niet door mijn strot. Voor de duidelijkheid: ik ben niet van mening dat een dier gelijk staat aan de mens hoor, maar de manier waarop er in de bio-industrie mee omgegaan wordt, daar wordt ik echt kotsmisselijk van....

woensdag 15 januari 2003 @ 23:23:09 #12
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7921239
Mja, typische welvaart-argumenten allemaal. We zijn nog steeds omnivoren. Nature calls.

http://maddox.xmission.com/grill.html

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 15 januari 2003 @ 23:24:48 #13
19105 Noayla_
Love me tender
pi_7921269
Maar als iedereen zou zeggen "ik kan in m'n eentje toch niets veranderen" gebeurde er weinig positiefs in de wereld.

Ik ben 34 en vanaf m'n 14e vegetarier. Niet alleen om emotionele- maar inmiddels ook om gezondheidsredenen.

Als ik zie hoe er wordt geknoeid met vlees, de hormonen, verfstoffen en andere rotzooi die het bevat om het er "aantrekkelijk" uit te laten zien begrijp ik niet dat mensen dit nog durven eten.

En dat staat nog eens los van het diernleed dat met de vleesproductie gepaard gaat.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb nooit geprobeerd mensen te bekeren, vind een kippetje aan het spit best lekker ruiken en begrijp nog steeds dat mensen kipnuggets lekker vinden...

Alleen ik hoef het niet meer...nooit meer.

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
pi_7921282
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:23 schreef X-Ray het volgende:
Mja, typische welvaart-argumenten allemaal.
Ah, jij loopt nog in een berenvel rond .
pi_7921327
Ik ben ooit, op 11-jarige leeftijd, om 'emotionele redenen' vegetariėr geworden. Ik mis vlees niet, ik vind het echt vies. Maar aan de andere kant heb ik wel 9 maanden broodjes belegd (ook met ham en dergelijke) bij Bakkerij Bart. Voor en na elke pauze waste ik mijn handen zo'n 5 keer, met zeep en ontsmettingsspul. Pas daarna pakte ik mijn eigen eten vast.

Ik ben dus nog steeds 100% vegetariėr, ben ook van plan het te blijven. Maar bijvoorbeeld op mijn werk is het lastig. Als ik dan een hele dag moet werken en dan voor 6 euro eten mag bestellen bij een chinees heb ik weinig keuze, en het is ontzettend duur..

Maar goed.. Ik vroeg me eigenlijk nog iets af over veg-zijn. Zou het kunnen dat mijn groei is 'achtergebleven' dankzij dit principe? En stel dat ik ooit kinderen krijg, is het schadelijk voor ze als ik ze vegetarisch opvoed? En als ik straks 80 ben.. kan ik dan vegetariėr blijven of val ik dan in 1000 stukjes uit elkaar?

Mon 'en!
  woensdag 15 januari 2003 @ 23:32:54 #16
19105 Noayla_
Love me tender
pi_7921432
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:27 schreef bloempjuh het volgende:
Zou het kunnen dat mijn groei is 'achtergebleven' dankzij dit principe?
Ik denk het niet hoor; ik ben vrouw, 1.79 m en vrijwel nooit ziek.

Zolang je gezond eet is vlees niet noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Ik ken trouwens nauwelijks dikke vegetariers (?); over het algemeen zijn het volgens mij mensen die sowiezo wat bewuster en gezonder leven...

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
pi_7921448
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:27 schreef bloempjuh het volgende:
Zou het kunnen dat mijn groei is 'achtergebleven' dankzij dit principe? En stel dat ik ooit kinderen krijg, is het schadelijk voor ze als ik ze vegetarisch opvoed? En als ik straks 80 ben.. kan ik dan vegetariėr blijven of val ik dan in 1000 stukjes uit elkaar?
Ik weet het niet precies.
Toen ik als kind vegetariėr was, kookte mijn moeder heel uitgebalanceerd. Er waren indertijd nog nauwelijks vleesvervangers verkrijgbaar, alleen heel vieze sojabrokjes.
Bepaalde voedingcombinaties in een maaltijd leveren volwaardige voedingsstoffen: bv aardappelen en noten, peulvruchten en rijst.
  woensdag 15 januari 2003 @ 23:34:39 #18
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7921482
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:25 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ah, jij loopt nog in een berenvel rond .

Oh nee hoor.
Maar besef wel dat dit soort zogenaamde morele beslissingen puur welvaartskrampjes zijn.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_7921624
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:34 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Oh nee hoor.
Maar besef wel dat dit soort zogenaamde morele beslissingen puur welvaartskrampjes zijn.

Nou, dat vind ik echt een badinerende opmerking. 'Welvaartskrampjes'.
Het gaat mij niet om geen-vlees-eten, het gaat mij om de manier waarop die beesten moeten lijden om onze 'welvaart' in stand te houden.
Als alle vlees in de AH-schappen van dieren afkomstig was die een dierwaardig leven achter de rug hadden, zou ik er geen enkel probleem mee hebben.
Maar ik vind het nu ronduit zielig.
pi_7921653
Als honden en katten op een dergelijke manier be/mishandeld zouden worden, zou heel Nederland op zijn kop staan.
pi_7921676
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 23:32 schreef Noayla_ het volgende:

[..]

Ik denk het niet hoor; ik ben vrouw, 1.79 m en vrijwel nooit ziek.

Zolang je gezond eet is vlees niet noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Ik ken trouwens nauwelijks dikke vegetariers (?); over het algemeen zijn het volgens mij mensen die sowiezo wat bewuster en gezonder leven...

Ik ben ook ongeveer 1.79 maar had veel groter kunnen worden volgens de erfelijkheidstheorie. Gezond gegeten heb ik altijd wel, maar ik ben gewoon niet veel meer gegroeid sinds ik ben begonnen met geen-vlees eten. Mijn groeispurt spurtte ineens niet meer..

Maar inderdaad ken ik ook weinig dikke veggie's..

Mon 'en!
pi_7921756
quote:
Je gemiddelde reply bestaat uit 2 regels.. Probeer eens duidelijk te maken wat je hiermee bedoeld, want op deze manier moeten wij onze argumenten baseren op aannames en das erg vervelend..

Als je bijvoorbeeld bedoeld dat het puur in westerse landen voorkomt dan zou ik het helemaal niet met je eens zijn.. Overal ter wereld zijn organisaties bezig en regelmatig hoor je (mits je lid bent van de goede nieuwsbrieven) over verschillende acties in verschillende landen.. Dat het in Afrika en sommige delen van Latijns-Amerika aanzienlijk minder is brengt ons op een ander punt..

In ons kapitalistische systeem is het belangrijk dat vlees zo goedkoop mogelijk geleverd wordt door het systeem van vraag en aanbod.. In deze landen wordt dus echt op grote schaal misbruik gemaakt van dieren (NL 400.000.000 dieren per jaar in bio-industrie). Doordat vlees goedkoper en goedkoper moet worden afgeleverd blijft er minder ruimte over voor de rechten van het dier.. Is het vreemd dat er in landen waar dit op zulke grote schaal gebeurd steeds meer verzet is?? Denk t niet..

Niet vlees eten merk jij op als welvaartskwaaltje?? Ik vind het eten van vlees juist een kwaal.. Denk dat ze in 3e Wereldlanden aanzienlijk minder vlees eten als wat jij per dag op je bord kwakt of uit de muur haalt..

bArt

The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
pi_7922503
Ik ben zelf vegetariėr vanwege de overtuiging dat het verschil tussen mens en dier niet zo groot is dat het huidige verschil in omgang met mensen en omgang met dieren te rechtvaardigen is.
Als iemand zomaar in elkaar wordt geslagen is iedereen verontwaardigd, wordt een kuiken (ze zullen nooit een kip worden) in rap tempo groot gebracht, zodat ie wel vaker niet eens meer op zijn eigen poten kan staan en daarom ook niet meer kan drinken, dan wordt dit slechts als een "lekker" stukje kip beschouwd.
Dit uitermate grote verschil komt vaak voort uit de opvatting dat de mens superieur is aan dieren. Deze gedachte wordt op zijn beurt weer gevoed door de aanwezigheid van internet, auto's, tv's, magnetrons en andere high-tech. Helaas zijn al deze technologische vindingen niet representatief voor het menselijk vernuft. Ze zijn het werk van een zeer beperkte groep mensen. De rest van de mensen zorgt er hooguit voor dat deze ontwikkelingen in stand worden gehouden en dat is ook helemaal niet erg, maar het is dan wel gepast om je niet verheven boven de overige dieren te voelen.
pi_7922605
Ik ben zelf een jaar of 4 overtuigd vegetarier geweest vanwege het dierenleed.

Maar, en ik ben nu gewoon ff eerlijk, ik heb na al die jaren een biefstukje gegeten en ik vond het zalig! Het spijt me voor mensen die dat vreselijk vinden maar een goed stuk vlees vind ik heerlijk en al die soja crap die niet te eten is kon ik gewoon niet aan wennen. Laat staan de nep schnitzels en cordon blue's

Ik eet dus vlees, niet elke dag en zeker niet veel maar toch.

En ja als ik een vrachtwagen vol schattige vakens zie rijden dan vind ik dat vreselijk, ik eet trouwens geen varken maar dat heeft een andere reden. Maar ik vind het gewoon lekker.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_7922649
Dat vlees lekker kan zijn ben ik helemaal met je eens maar vind het toch een tikkeltje 'hypocriet' van je.. Ieder zijn eigen ding en beschouw het ook niet als flame ofzo.. Maar ik vraag me gewoon af hoe je datgene kunt supporten wat je tevens verafschuwt..

bArt

edit: De meeste sojacrap is iid niet te eten, haha..
Moet wel zeggen dat de AH spullen de goede kant op gaat..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')