abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2002 @ 14:41:03 #1
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_7617204
hello,

Ik had begrepen van iemand anders dat de kerk per 'ingeschreven' lid een subsidie krijgt. Welk geloof je aanhangt schijnt genoteerd te zijn in het register van de gemeente! Ik weet niet eens zeker of het klopt, dus dat mogen jullie me vertellen.

Nu wil ik uit dit register. Heeft iemand dat ooit al eens gedaan?
Kost dit wat? (administratie kosten)

iig bedankt voor de info

pi_7617224
nu zeg je me wat. m'n belastinggeld gaat gewoon g*dverdomme naar de kerk toe lol
pi_7617229
Dit wordt niet meer door de gemeente bijgehouden. "Uitschrijven" heeft dus geen zin omdat je niet "ingeschreven" staat (bij de gemeente in ieder geval)
  maandag 30 december 2002 @ 14:43:28 #4
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_7617243
quote:
Op maandag 30 december 2002 14:42 schreef lily het volgende:
Dit wordt niet meer door de gemeente bijgehouden. "Uitschrijven" heeft dus geen zin omdat je niet "ingeschreven" staat (bij de gemeente in ieder geval)
En word dit wel bijgehouden door de staat?
pi_7617265
nee, dat niet maar wel door de kerk zelf
  maandag 30 december 2002 @ 14:45:15 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_7617283
Er zijn bij sommige kerken inderdaad van die kerkadministraties...

Ik geloof dat dat bij de Hervormde Kerken ook zo is. Als je gedoopt bent sta je daarin. Andere Kerken weet ik niet hoe dat precies is...

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_7617311
Wat maakt jou het nou uit dat je ingeschreven staat? Je merkt er toch niets van
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_7617350
Bij de gemeente is er verder geen info over je geloofszaken maar kerken houden het wel bij. Zelfs als je verhuist geeft "jouw" parochie je nieuwe adres door aan de kerk in je nieuwe woonplaats (zodat je ook weer zo´n parochieblaadje in je bus krijgt).
pi_7617365
quote:
Op maandag 30 december 2002 14:46 schreef Dezz het volgende:
precies
  maandag 30 december 2002 @ 14:49:02 #10
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_7617366
quote:
Op maandag 30 december 2002 14:46 schreef Dezz het volgende:
Jawel hoor, dat gezeik/gebedel voor de deur of je wilt doneren

en als het inderdaad zo is dat er subsidie word gegeven per lid van de kerk door de overheid, dan schrijf ik me liever uit, want dan gaan ze misschien nog wel lekker failliet

pi_7617425
quote:
Op maandag 30 december 2002 14:49 schreef TechXP het volgende:
en als het inderdaad zo is dat er subsidie word gegeven per lid van de kerk door de overheid, dan schrijf ik me liever uit, want dan gaan ze misschien nog wel lekker failliet
pi_7617622
gewoon naar de kerk gaan . .. met knuppel in hand. .. moet je es kijken hoe snel je uitgeschreven wordt !
Religion : Mankind's worst invention !
pi_7617712
Er gaat geen subsidie naar de kerken (afgezien van bijzondere subsidies als de gebouwen rijksmonumenten zijn). Dat hoort bij onze scheiding van kerk en staat.
pi_7617725
quote:

[..]

Nog nooit gebedel aan de deur gehad, of ik was weg dat kan natuurlijk ook
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  † In Memoriam † maandag 30 december 2002 @ 15:16:29 #15
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7618006
Ja ik heb me uitgeschreven!

Toen ik op mezelf ging wonen kwam er zo'n oudeling aan de deur met een bloemetje om me in hun gemeente te verwelkomen

Bleek dus dat ik als dooplid automatisch lid van de kerk was. Even een briefje geschreven en toen kreeg ik een formuliertje wat ik moest ondertekenen. En sindsdien ben ik weer heiden!

pi_7620061
quote:
Op maandag 30 december 2002 15:16 schreef NorthernStar het volgende:

Toen ik op mezelf ging wonen kwam er zo'n oudeling aan de deur met een bloemetje om me in hun gemeente te verwelkomen

Bleek dus dat ik als dooplid automatisch lid van de kerk was. Even een briefje geschreven en toen kreeg ik een formuliertje wat ik moest ondertekenen. En sindsdien ben ik weer heiden!

Dat moet ik ook maar es doen. En daarna mijn moeder een brief op hoge poten schrijven dat ze me ooit heeft laten dopen!
pi_7626131
Als je gedoopt bent, wordt je automatisch lid van de kerk, om het zo maar te noemen.
Als je verhuist wordt je bij de hervormde kerken automatisch in de nieuwe gemeente ingeschreven. Bij de gereformeerde kerken moet je dat zelf doen.
Natuurlijk kun je je ook altijd 'gewoon' laten uitschrijven, waardoor je dus geen lid meer bent van de kerk.

Ik geloof trouwens niet dat het bij de gemeente (van een stad/dorp_ bekend is. Ik heb tenminste niets doorgegeven op het gemeentehuis

pi_7626269
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:43 schreef ChrisJX het volgende:Als je verhuist wordt je bij de hervormde kerken automatisch in de nieuwe gemeente ingeschreven. Bij de gereformeerde kerken moet je dat zelf doen.
En wat moet een goed katholiek (*kuch*) doen? Of zijn die verloren?
  maandag 30 december 2002 @ 21:49:44 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7626270
quote:

[..]

Goed plan. Kan ik me ergens uit laten schrijven zodat de moskees geen subsidie meer krijgen?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  maandag 30 december 2002 @ 21:52:45 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_7626327
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:49 schreef Treenaks het volgende:

[..]

En wat moet een goed katholiek (*kuch*) doen? Of zijn die verloren?

Katholieken moeten zich zelf aanmelden bij hun nieuwe parochie.

Oh, en kerken krijgen geen subsidie van de overheid per lid, dit mag niet door de scheiding van kerk en staat. De overheid mag ook niet vragen welke godsdienst je aanhangt.

dinsdag 31 december 2002 @ 00:16:47 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_7629876
Ik ben nooit gedoopt, maar stond op de een of andere manier tóch geregistreerd als Hervormd. Toen ik op mezelf ging wonen kreeg ik dus een stel van die blije jongeren aan de deur en steeds krantjes met kerknieuws en verzoeken om donaties. Tegen de blije jongeren heb ik zeker drie maal verteld dat ik verder geen prijs stelde op hun goede zorgen, maar ze bléven maar sturen. Toen ik verhuisde (binnen dezelfde gemeente) heb ik tegen de gemeente gezegd dat ik niet wilde dat mijn nieuwe adres aan de kerk werd doorgegeven. En dat hielp.

Dit is zeker een jaar of 5 geleden, dus misschien is het inmiddels veranderd, maar toen ging het dus welzeker (ook)via de gemeente!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_7631374
Volgens mij hebben alleen kotholieke en protestante (hervorm/gereformeerd) kerken dit. Evangelische en pinkstergemeenten niet.

Laatst las ik ook dat 60% van de nederlanders kerkelijk was ... yeah right. 60% staat ingeschreven. Ik ben ook niet zo voor dat inschrijven, is ook nergens voor nodig, het drukt christenen alleen maar in hokjes.

Bij mijn kerk sta ik alleen maar op de adressenlijst omdat ik regelmatig kom. Als ik me een lange tijd niet meer zou vertonen dat merken ze dat wel, geven ze waarschijnlijk een belletje om te vragen hoe het met me gaat omdat ze me zo'n tijd niet meer gezien hebben en verwijderen ze me van de adressenlijst zodat die niet te lang wordt.

tadaaa

Ik vind dat als je niet gelooft dat je dus ook niet op zijn lijstje hoeft te staan (Ze kijken bij de hemelpoort echt niet of je bij een kerk staat ingeschreven)

† In Memoriam † dinsdag 31 december 2002 @ 02:14:09 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7631971
Mijn ouders waren idd hervormd dus dat kan kloppen.
quote:
Op dinsdag 31 december 2002 01:29 schreef Young_David het volgende:
Ze kijken bij de hemelpoort echt niet of je bij een kerk staat ingeschreven
Als er een hemelpoort is heb ik sowieso een probleem.
  † In Memoriam † dinsdag 31 december 2002 @ 02:20:31 #24
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_7632060
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:43 schreef ChrisJX het volgende:
Als je gedoopt bent, wordt je automatisch lid van de kerk, om het zo maar te noemen.
Als je verhuist wordt je bij de hervormde kerken automatisch in de nieuwe gemeente ingeschreven. Bij de gereformeerde kerken moet je dat zelf doen.
Natuurlijk kun je je ook altijd 'gewoon' laten uitschrijven, waardoor je dus geen lid meer bent van de kerk.

Ik geloof trouwens niet dat het bij de gemeente (van een stad/dorp_ bekend is. Ik heb tenminste niets doorgegeven op het gemeentehuis

FOUT!

Ik ben NIET gedoopt alleen was mijn vader NH toen ik ter wereld kwam, gevolg, er stond NH bij mijn NAW gegevens (de gemeente dus)
Zodra je dan zelfstandig gaat wonen komt er inderdaad plotseling een ouderling van de kerk aan je deur met een leuke geranium (ieuwwww)

Heb hem uiteraard verteld dat ik niet in de kerk kom en ook niet van plan was om de door hen toegestuurde machtiging//acceptgiro te betalen waarin men een percentage van mijn inkomen voor de kerk wilde hebben.

Tevens ben ik naar de gemeente gegaan en heb hen vriendelijk verzocht om dat NH achter mijn naam weg te halen.

dinsdag 31 december 2002 @ 02:20:51 #25
25873 IJskoud
Waar denk je aan?
pi_7632063
quote:
Op maandag 30 december 2002 15:16 schreef NorthernStar het volgende:

Same goes for me! Ik ging al iets van 10 jaar niet meer naar de kerk. Toen ging op op mezelf wonen en lag er bij wijze van spreke de volgende dag al een welkomstbrief op de mat! Mooie aanleiding was dat om me maar gelijk definitief uit te schrijven!

* IJskoud denkt dat geloof alleen maar ellende brengt

[i]Nergens aan...[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')