De politie stelt een onderzoek in naar mogelijke brandstichting. De Turken zijn daarvan wel overtuigd. ,,Iemand zal wel vreselijk lol hebben. Nou, wat voor ons een feestweek had moeten worden is verpest.'' De brand werd 's ochtends vroeg ontdekt door mannen die aan het ochtendgebed wilden beginnen. Zij alarmeerden de brandweer die het vuur snel kon doven. De imam die in een ruimte bij de moskee woont, kon zijn woning ongedeerd verlaten. Binnen is de schade groot. Het interieur van de moskee is in een klap waardeloos geworden.
De moskee is gevestigd in een voormalig loodgietersbedrijf aan de Korte Brake. Er is een gebedsruimte aan de voorkant en een recreatiezaal aan de achterkant. Daar is ook een winkeltje, waar de leden van de islamitische verenging bij toerbeurt Turkse producten verkopen.De Turkse gemeenschap van Medemblik telt ongeveer honderd gezinnen. De moskee is de plek waar ze elkaar ontmoeten. De volwassenen bidden er, de kinderen krijgen les uit de Koran.
Tafelvoetbal
De brand is niet uitslaand geweest, maar heeft veel schade aangericht in de recreatieruimte van de moskee. Daar is een biljart, een bar en een tafelvoetbal. Ze zijn nauwelijks zichtbaar in de aardedonkere ruimte. De zaal is zwart geblakerd en het licht functioneert niet meer. Kunststof voorwerpen zijn gesmolten. Een kunststof dakraam hangt in draden naar beneden. Overal liggen plassen bluswater en er hangt een penetrante brandlucht. In deze ruimte stond ook een televisie. Die is gestolen. En er is wat muntgeld bij de bar weggehaald.
Winkel
Ook in de winkel is sprake van brandschade. In het halletje naast de winkel stond een bank. Daar heeft duidelijk een brandhaard gezeten. Alles is zwart van de roet.
Buiten voor de ingang van de moskee is het zaterdagmiddag een drukte van belang. De Turken komen kijken wat er is gebeurd en voeren hooglopende discussies in het Turks. Machteloos van woede nemen ze de schade in ogenschouw.
Dat de Turken ervan uitgaan dat de brand is aangestoken is niet zo vreemd. De televisie uit de recreatiezaal is verdwenen. En op een heel andere plek dan waar de brand woedde, is ook een kleine brandplek gevonden. Nurcan Pullukcu, een jonge vrouw, vertelt dat in de recreatiezaal ook een briefje is gevonden met scheldwoorden. En een zakdoek met bloed. ,,Dat zal misschien van de dader zijn'', zegt ze.
De Turken willen niemand beschuldigen. ,,Ik hoop dat de politie snel een dader vindt'', zegt Nurcan Pullukcu. Er hebben zich in het recente verleden meer pesterijen voorgedaan. ,,We hebben een keer een brief gekregen waarin wij voor allerlei lelijks werden uitgemaakt. Onze vrouwen waren lelijk en dik en onze mannen Ik durf het niet te zeggen.''
Daar komt bij dat de Islamitische Verenging een hele strijd heeft uitgevochten met de naaste buren, de familie Groenen. De familie zegt erg veel overlast te ondervinden van de recreatieve activiteiten in de moskee. Dit leidde onlangs tot een rechtszaak bij de Alkmaarse rechtbank. De rechter is persoonlijk komen kijken bij de moskee. Drie weken terug velde hij zijn oordeel. De activiteiten in de moskee konden onverminderd door blijven gaan. De overwinning werd bij de moskee met het uithangen van een Turkse vlag gevierd. Pullukcu: ,,We hebben hier constant problemen. We kunnen op straat nog geen woord tegen elkaar zeggen. De kinderen mogen niet buiten spelen. Alles neemt de buurvrouw op met een camera. Ze houdt zelfs een dagboek bij van wat er hier allemaal gebeurt. En ik begrijp niet dat ze last van ons kan hebben. Er zit minstens tien meter tussen ons gebouw en haar woning.''
Verpest
,,Degenen die dit hebben gedaan, zullen nu wel hun lol hebben'', veronderstelt Pullukcu. ,,Wij zijn verdrietig. We hebben dit met onze eigen handen opgebouwd. We hebben hier ontzettend veel werk aan gehad. Nu kunnen we er niet het eind van de Ramandan vieren. Deze week zou onze feestweek zijn. Dat is allemaal verpest. Moeten wij ons hier nog happy voelen in onze eigen stad? Ik dacht van niet.''
Burgemeester H. Smit, die zaterdag poolshoogte is gaan nemen bij de moskee, wil geen uitspraken doen over de oorzaak van de brand. ,,Als er sprake is van brandstichting moet dat eerst door de technische recherche worden bevestigd. Er zijn geen sporen van braak aangetroffen. De recherche stond voor een raadsel. Hoe dan ook, het is heel erg. De schade is groot. En het is een geluk geweest dat de mensen zo vroeg naar de moskee zijn gekomen om te bidden.''
Voor het openingsgebed van het Suikerfeest komende donderdag zal de gemeenschap waarschijnlijk uitwijken naar de sporthal van Medemblik.
quote:
De politie stelt een onderzoek in naar mogelijke brandstichting. De Turken zijn daarvan wel overtuigd.
Ik ben het spuugzat die Anti moslim Zooi...
Ga es iemand anders pesten De belgen ofso.,..
er is brand geweest en er is schade maar totaal verwoest ???
niet dus
quote:Het ging ook over de recreatie ruimte ..
Op maandag 2 december 2002 14:41 schreef poesjesfanaat het volgende:
eeeeh ik woon er z'n 50 meter vandaan maar overdrijven is ook een vak hoor..er is brand geweest en er is schade maar totaal verwoest ???
niet dus
quote:Ohh is het aangestoken dan?
Op maandag 2 december 2002 14:41 schreef dutchmage het volgende:
het zijn een stelletje zwakkelingen die het hebben gedaan.
Echt te zielig voor woorden... En als Jullie dit lezen( de daders dan)
Dan weet ik zeker dat jullie tegen de lamp lopen...![]()
Zo niet May u burn in hell <------ en dat is gemeent...Ik ben het spuugzat die Anti moslim Zooi...
quote:Belgen heb ik geen last van in het dagelijks leven, dag in dag uit, belgen komen niet de hele dag negatief in het nieuws.
het zijn een stelletje zwakkelingen die het hebben gedaan.
Dan weet ik zeker dat jullie tegen de lamp lopen...![]()
Zo niet May u burn in hell <------ en dat is gemeent...Ik ben het spuugzat die Anti moslim Zooi...
Ik keur dit verder niet goed hoor, maar wie goed doet, goed ontmoet, boontje komt om zijn loontje etc etc etc....
quote:nee je meent het ..
Op maandag 2 december 2002 14:44 schreef gelly het volgende:[..]
Het ging ook over de recreatie ruimte ..
ik had het over de fietsenstalling ernaast
quote:15% kans ofzo
Dan weet ik zeker dat jullie tegen de lamp lopen.
quote:zulle we een wedje leggen..?
Op maandag 2 december 2002 14:44 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ohh is het aangestoken dan?
quote:Geef je adres even, dan steek ik je huis ook in de fik. Er zijn immers ook criminele autochtone nederlanders, het boeit dan niet of jij er wat mee te maken hebt of niet. Tenminste, dat is jouw redenatie.
Op maandag 2 december 2002 14:45 schreef HeatWave het volgende:[..]
Belgen heb ik geen last van in het dagelijks leven, dag in dag uit, belgen komen niet de hele dag negatief in het nieuws.
Ik keur dit verder niet goed hoor, maar wie goed doet, goed ontmoet, boontje komt om zijn loontje etc etc etc....
quote:dus jij wilt beweren dat moslims elke dag negatief in het nieuws komen..?
Op maandag 2 december 2002 14:45 schreef HeatWave het volgende:[..]
Belgen heb ik geen last van in het dagelijks leven, dag in dag uit, belgen komen niet de hele dag negatief in het nieuws.
quote:idd, nu je het zegt
Op maandag 2 december 2002 14:47 schreef battlesickloner het volgende:
Ik mis trouwens de opmerking dat dit een racistische aanslag was
quote:Niet meteen happen
Op maandag 2 december 2002 14:47 schreef gelly het volgende:[..]
Geef je adres even, dan steek ik je huis ook in de fik. Er zijn immers ook criminele autochtone nederlanders, het boeit dan niet of jij er wat mee te maken hebt of niet. Tenminste, dat is jouw redenatie.
het was slechts een reactie op het "belgen" verhaal.
quote:Mwah.. Bij kortsluiting verdwijnt normaliter geen TV of geld
Op maandag 2 december 2002 14:48 schreef Fearlezz het volgende:
Als er een kerk affikt, is het kortsluiting. Als er een moskee affikt, is het eerste waaraan wordt gedacht brandstichting....
quote:tuurlijk meeste nederlanders staan er om bekend dat ze anti moslim zijn
Op maandag 2 december 2002 14:48 schreef Fearlezz het volgende:
Als er een kerk affikt, is het kortsluiting. Als er een moskee affikt, is het eerste waaraan wordt gedacht brandstichting....
quote:Haat over haat. Er zal wel nooit wereldvrede komen...
Op maandag 2 december 2002 14:47 schreef gelly het volgende:[..]
Geef je adres even, dan steek ik je huis ook in de fik.
dat is namelijk een enorme buitenlanders haatster.
NIET DUS
Het probleem is er alleen dat wij nederlanders niet gewend zijn dat jongens van 12 13 jaar of zelfs nog jonger om 10 uur 's avonds nog buiten lopen lawaai te maken..
quote:Dus denk jij: Dan zeg ik het maar even. Stel je voor dat er eens normaal over iets gesproken wordt.
Op maandag 2 december 2002 14:47 schreef battlesickloner het volgende:
Ik mis trouwens de opmerking dat dit een racistische aanslag was
Zeg dan gewoon niks, als je toch niets zinnigs te zeggen hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |